אפי נווה. צילום זאב שטרן
אפי נווה. צילום זאב שטרן

הפרלמנט | "גם אם אדם סרח, אין להסיק מסקנות גורפות על המערכת כולה"

הפרלמנט של הרצליה עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם: האם לדעתכם נסדק אמון הציבור במערכת המשפט?

פורסם בתאריך: 24.1.19 15:42

אלי חיו חמו (ג'מיל)

אלי חיו חמו (ג'מיל). צילום עזרא לוי

בחברה דמוקרטית, תפקידה של מערכת המשפט כמגנה על זכויות וערכי יסוד חשוב מאוד. ועל כן, גם אמון הציבור במערכת. אנו רואים כי בשנים האחרונות ישנה ירידה באמון הציבור במערכת המשפטית בעקבות שילוב של מספר גורמים. ראשית, קיים שיח חוזר ונשנה על אקטיביזם שיפוטי של בית המשפט העליון לאור המהפכה החוקתית וחקיקת חוקי היסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק בתחילת שנות ה-90, וביקורת של פוליטיקאים על בית המשפט העליון והצעות חוק להגבלת כוחו. כמו כן, פרשות כמו החשדות לגבי יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה והמעורבות בפרשה של גורמים נוספים ממערכת המשפט, ופרשת תאיר ראדה שמעוררת שאלות ותהיות רבות לגבי ההליך המשפטי, בחינת ראיות, הגעה לאמת והודאות שווא ומסעירה את המדינה כבר מספר שנים, מביאות גם הן, ביחד עם פרשות נוספות, לסדקים באמון הציבור במערכת המשפטית. למרות זאת, יש לנו מערכת משפט חזקה ואיתנה שעליה לשרת את המדינה והתושבים ולתת מענה לבעיות שנוצרות מדי יום, ועלינו לזכור שגם אם מתברר כי אדם סרח וסטה מהנורמות המקובלות אין להכליל ולהסיק מסקנות באופן גורף על המערכת כולה. (אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר)

 

טלי למדן

טלי למדן. צילום פרטי

העשור האחרון היה הטראומטי בתולדות מערכת המשפט הישראלי. נראה כי כל אדם שני איננו מאמין במערכת המשפט. אמון הציבור במערכת המשפט הוא הבסיס לחברה דמוקרטית. האמון בהחלט נסדק, ולדעתי מערכת המשפט כיום היא במצב הכי גרוע מכל השנים שעברו. בושה למדינת ישראל שיש בראשה אנשים כאלה שמובילים מערכת כה קריטית, כה חשובה, רשות שבבסיס שלטון החוק. בית המשפט ממלא תפקיד קריטי כבולם ומתקן עוולות, וכמגן אחרון מפני פגיעה במוסר ובערכי היסוד. הוא זה שמבקר את התנהלות הממשל ומגן על זכויות האדם ועל עצמאותו מפני עוצמתו של השלטון. אז איך כשלנו כשל חמור פה? החברה הישראלית זקוקה למערכת משפטית חזקה שנהנית מאמון ציבורי רחב. זהו יעד חברתי אסטרטגי ראשון במעלה. על המערכת הפוליטית והמערכת המשפטית מוטלת האחריות המידית למיצובה הראוי של מערכת המשפט הישראלית שעיני הכל נשואות אליה. (טלי למדן היא יועצת נדל"ן ברימקס סטאר הרצליה ופעילה חברתית למען קשישי העיר)

לימור קריספין

לימור קריספין. צילום פרטי

בית המשפט ממלא תפקיד קריטי כבולם ומתקן עוולות וכמגן אחרון מפני פגיעה במוסר ובערכי היסוד. אמון הציבור במערכת בתי המשפט היא קריטית, והאמון הזה התערער בעשור האחרון. ולאור הפרשה שמסעירה את עולם המשפט עם יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נווה, אפשר בהחלט להבין את הפגיעה באמון הציבור. לאחרונה אנו עדים לכך ששופטי העליון מעודדים בכל הזדמנות ביקורת על כל דבר, כולל נגד הערכים המקודשים ביותר ליהדות ישראל, הכל בשם "חופש הביטוי". אבל הם נעצרים לפתע כשזה נוגע למה שקרוב להם וחשוב בעיניהם. מסתבר שהם באמת חושבים שהמערכת המשפטית היא נעלה מעל לכל דבר אחר. יש לבצע פעולות דחופות על מנת לשקם את תדמית מערכת המשפט. (לימור קריספין, תושבת הרצליה, היא מנהלת בתחום ההייטק)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר