הפגנת העובדים הזרים. צילום אורן בן חקון
הפגנת העובדים הזרים. צילום אורן בן חקון

"ככל שזה נוגע לילדי עובדים זרים בישראל, המדינה נוהגת בצביעות"

הפרלמנט של צומת השרון עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם: האם המדינה צריכה לתת אזרחות לילדי עובדים זרים שנולדו בישראל?

פורסם בתאריך: 2.8.19 08:01

תומר שילה

"במרבית מדינות העולם חל עיקרון הקרקע, הקובע כי אדם שנולד במדינה מסוימת מקבל בה אזרחות באופן אוטומטי גם אם הוריו אינם אזרחי המדינה. אנחנו מכירים את הישראלים שפונים לקבלת אזרחות במדינות אירופה ובארה"ב מאחר והוריהם ילדו אותם שם במסגרת טיול או במסגרת עבודה. למרות הפרקטיקה המקובלת לגבינו, ככל שזה נוגע לילדי עובדים זרים בישראל, המדינה נוהגת בצביעות ומסרבת להעניק את האזרחות למאות ילדים שנולדו בה, התחנכו בה ולעיתים אף התגייסו לצה״ל, מתוך תחושת חרדה, כאילו אנו עומדים להיכבש בידי המוני עובדים זרים שישנו את צביונה של המדינה. מוטב היה, לו בשנת 2019 נפסיק לפחד ובמקום שרק מי שנולד כאן לאזרח המדינה יקבל אזרחות אוטומטית, נחשב מסלול מחדש ונאפשר לכל מי שנולד בארץ לקבל בה אזרחות כפי שאנו רוצים שילדינו יקבלו אותה במדינות שמעבר לים". (תומר שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה)

 

רותם לוין

רותם לוין

"ממשלת ישראל חייבת לגבש מדיניות הגירה הומנית, ולהחליף את מדיניות 'הדלת המסתובבת' חסרת ההיגיון, שבמסגרתה אנחנו קוראים לאנשים להגיע לבצע את העבודות 'השחורות' שאינן לרוחנו – לדאוג לזקנינו, לקטוף את תפוזינו ולבנות את בתינו – ולאחר מכן לגרש אותם על לא עוול בכפם. כמו ביותר מדי מקרים, נכנסים לסיטואציות שבהן לא יודעים מראש כיצד ומה יהיה הפתרון במידת הצורך. יש לטפל בנושא מהגרי העבודה מהגעתם ועד סיום האשרה/תקופת העבודה, כך שנפסיק לפגוע בכבוד אדם באשר הוא אדם בראש ובראשונה. כל מקרה הוא עולם ומלואו ולא ניתן בפינצטה לטפל פרט פרט, ולכן יש אחת ולתמיד לפתור הבעיה ולטפל במעמדם". (תושב הרצליה רותם לוין הוא פעיל חברתי, עוסק בתחום המזון ומייסד פרויקט דינל'ה)

 

אלי חיו חמו (ג'מיל)

אלי חיו חמו (ג'מיל). צילום עזרא לוי

"עניין מעמד הזרים בישראל ומתן האזרחות לילדי העובדים הזרים שנולדו בישראל הוא עניין מורכב. מדובר בתפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה להתעסק איתו כרגע, וככל שעובר הזמן הבעיה מחריפה. אך לדעתי, לא תהיה ברירה אלא לתת לילדים שכבר נולדו פה אזרחות שכן קשה להתעלם מזיקת מקום הלידה וההומניטריות כלפיהם. אולם, כדי לצמצם ולהתמודד עם העניין בעתיד, ניתן לחוקק חוק שילד שייוולד במדינת ישראל אחרי שנת 2020 לא יוכל לקבל אזרחות. זאת מכיוון שהמדינה הקטנה שלנו לא יכולה להכיל את כמות הזרים והילודה. לכן, בעיני המדינה צריכה לקבל החלטה לגבי מדיניות עתידית בעניין הזרים שלא תחול על אלה שכבר נמצאים פה. אחרת נצטרך להתמודד עם בעיות קשות יותר בעתיד". (אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר