הפגנות של פעילי ימין ושמאל (צילומים אמיל סלמן, מיכל פתאל); שחזור רצח יצחק רבין (צילום HARNIK NATI, לע"מ)

"השיח, ההשתלחויות, הקיצוניות, הקוטביות, רק החריפו מאז הרצח"

הפרלמנט של הרצליה עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם: האם לדעתכם האווירה הפוליטית בישראל השתפרה מאז רצח רבין?

פורסם בתאריך: 10.11.19 07:06

טלי למדן

טלי למדן צילום פרטי

"בערב הירצחו, מבלי לדעת שהרוצח אורב בפינה, אמר רבין: 'אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה'. רצח רבין היא נקודת שבר רצינית מאוד בדמוקרטיה הישראלית. האמצעים הדמוקרטיים נכשלו. יש זירה פוליטית ומחלוקות רבות ועמוקות ולא נראה שהדמוקרטיה הישראלית נקברה ברצח רבין. ישראל של היום מפולגת, מורכבת מחברות רבות בתוכה: חילוניים, דתיים לאומיים, ערבים, חרדים ועוד. לכל אחת מהקבוצות יש חזון משלה למדינת ישראל והדמוקרטיה זאת המסגרת היחידה שיכולים לשכון בה זה לצד זה חזונות סותרים. הדמוקרטיה מאפשרת לייצר שיח ללא אלימות ובמסגרת החוק. יגאל עמיר לא רצח את הדמוקרטיה הוא רק חידד את הפערים בחברה הישראלית". (טלי למדן היא יועצת נדל"ן ופעילה חברתית למען קשישי העיר)

 

רותם לוין

רותם לוין

"לדעתי, צורת השיח, ההתבטאויות, ההשתלחויות, הקיצוניות והקוטביות, ההסתה וכמעט ניתן לומר שנאה ביריבויות הפוליטיות אשר משליכה גם אל חיי היומיום ברחוב – לצערי הרב מאוד לא השתנו, ואולי אף החריפו, מאז הרצח. קווים אדומים חדשים מסומנים מדי תקופה, כאשר מה שבעבר היה מזעזע ולא יאומן מקבל לפעמים לגיטימציה והופך לקו האדום החדש. מבחינתי לכולם – פוליטיקאים, עסקנים וגם 'האדם הפשוט' יש חלק במצב הקיים, אך גם את הכוח והיכולת לשנות. בבחירות האחרונות ניתן היה לראות כמה העם חצוי במדויק. אני עדיין מאמין שניתן לייצר אווירה פוליטית מכבדת ומכובדת, אני מאמין שיש לגנות בחריפות כל מעשה אלימות או הסתה לאלימות, ולא משנה מאיזה גוון בקשת הפוליטית. מאחל לנו בפוליטיקה ובחיינו בכלל סבלנות וסובלנות, קבלת דעות שונות וכבוד הדדי גם כשלא מסכימים". (רותם לוין הוא פעיל חברתי, עוסק בתחום המזון ומייסד פרויקט דינל'ה)

 

גלי עציון

צילום עמית סליקטר

"תחושת הבטן המיידית בימים אלה משדרת שהמצב היום קשה כמו אז. אמנם לתקופה מסוימת רצח ראש ממשלה בישראל גרמה לכולנו לזכור מה הם הקווים האדומים (מצד שני היא כללה דיכוי מסוים ולא רצוי של עמדות שאינן שמאל), אבל ככל שהולכים ומתרחקים מהאירועים כך הולכים ונחלשים אותם קווים אדומים. היום שסעים ופילוג בחברה הישראלית עולים וצפים על פני השטח כמעט מדי יום. אמירות קשות ומסיתות  נגד גורמים פוליטיים, נגד מערכות השלטון ואכיפת החוק כמו בית המשפט העליון, הפרקליטות, המשטרה. אין יותר פרות קדושות. דבריו של ד"ר קידר, לפיהם לא יגאל עמיר רצח את יצחק רבין משקפים למרבה הצער הלך רוח בחלק מהציבור שמאמין שרצח רבין היה בכלל קונספירציה שלטונית. לא מוסיפה העובדה שכבר לפחות שנה אין בכלל משילות במדינה. אז בקיצור, נכון להיום התשובה בצער היא שהמצב לא השתפר". (עו"ד גלי עציון היא פעילה חברתית)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר