שכונת יד התשעה, בתים ותיקים, צילום שרון יונתן
שכונת יד התשעה, בתים ותיקים, צילום שרון יונתן

אלפי דירות בפרויקט ההתחדשות הענק ביד התשעה: הסתיים הליך הגישור בין חברות הבנייה לעירייה

הליך התכנון של הפרויקט אמור לצאת עתה לדרך. בתוך כך, התקבלה החלטה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה לפיה יוחרגו מתחמי התחדשות עירונית מעל 500 יח"ד, כך שהתוספת לכל דירה תוכל להיות גבוהה מ-12 מ"ר

פורסם בתאריך: 18.1.23 09:03

האם אחרי שבע שנים של מחלוקות ועיכובים, ישנו אור בקצה המנהרה לגבי פרויקט ההתחדשות העירונית בשכונת יד התשעה בהרצליה?

עיריית הרצליה וחברות הבנייה י.ח. דמרי ו-NBS הודיעו השבוע על המשך שיתוף הפעולה במטרה לקדם את פרויקט הפינוי בינוי שאמור להיטיב עם אלפי תושבי השכונה הצפון מזרחית של הרצליה, אך כמו שתבינו עוד מעט, כל צד רואה את הדברים אחרת.

מדובר בסאגה שנמשכת מינואר 2016, אז נבחרו שתי החברות במסגרת קול קורא ליזמים שפרסמה עיריית הרצליה לתכנון וביצוע פרויקט התחדשות עירונית בשכונת יד התשעה. בין העירייה לחברות נחתם הסכם, אך באפריל 2021 הודיעה העירייה לחברות על ביטול ההסכם בטענה כי החברות הזוכות הפרו לכאורה את ההתחייבויות בהסכם שנחתם עם העירייה. בעקבות כך, החברות פנו לערכאות משפטיות ובמהלך השנה וחצי האחרונה ניהלו הליך של גישור בליווי עורכי דינן שכאמור הבשיל להמשך שיתוף הפעולה בין הצדדים.

בהודעה שהוציאה עיריית הרצליה לבעלי הדירות בשכונת יד התשעה נכתב: "עיריית הרצליה שמחה להודיע לבעלי הדירות בשכונת יד התשעה שלאחרונה נפתרו חילוקי הדעות בינה לבין היזמים י.ח. דמרי ו-NBS, אשר זכו בשעתו ב"מכרז" לתכנון מחדש של שכונת יד התשעה, וכי סוכם במסגרת הסכם פשרה בהליך גישור, כי לאחר שהעירייה זכתה ב"קול קורא" של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ממשיכה היא, באמצעות הרשות, בשיתוף י.ח. דמרי ו-NBS ובשיתוף כלל ציבור בעלי הדירות, בתכנון השכונה, על מנת לחדשה ולהפכה לשכונת מגורים מגוונת, חדשנית ואיכותית, המספקת לתושביה שירותים ותשתיות ברמה גבוהה, לטובתם ורווחתם של כלל תושביה והציבור כולו. העירייה ו- י.ח. דמרי ו-NBS שמים לנגד עיניהם את רווחת תושבי השכונה, ואת הצורך להגשים את החזון של עירית הרצליה משכבר הימים, לחדש את שכונת יד התשעה ולהפוך אותה לשכונה בעלת מאפיינים תכנוניים, חברתיים, תחבורתיים וציבוריים אשר תואמים את המאפיינים של התחדשות עירונית כפי שהוגדרו על ידי הרשות להתחדשות עירונית".

מהחברות נמסר: "אנו שמחים על התוצאה של הליך הגישור מול עיריית הרצליה, במסגרתו הוחלט כי נמשיך לקדם את התכנית להקמת אלפי יחידות דיור חדשות, זאת בשיתוף עם העירייה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. לחברות דמרי ו NBS ניסיון רב ומוכח בהקמה ומסירה של עשרות אלפי יחידות דיור בכל רחבי הארץ. אנו ממשיכות בהחתמת הדיירים במתחם על מנת לקדם הקמת שכונת מגורים מודרנית ואיכותית לרווחת התושבים".

בעיריית הרצליה הוציאה הודעה נוספת לתקשורת: "ההסכם שבו זכו בעבר החברות י.ח דמרי ו- nbs ישראל בוטל. הסכם גישור חדש קבע שעיריית הרצליה, יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, יתכננו את השכונה. עוד הוסכם כי החברות יעודכנו על התקדמות תהליכי התכנון ומעת לעת יוזמנו לישיבות תכנון עקרוניות בהן יוכלו להביע עמדותיהן והשגותיהן. עיריית הרצליה מדגישה כי התכנון יבוצע על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועל ידה, תוך קיום תהליכי שיתוף ציבור מול יזמים מול הקהילה ומול בעלי העניין. יובהר כי הבחירה ביזמים לביצוע הפרויקטים בשכונה תהיה נתונה בידי התושבים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

 

 

במקביל להסכם הפשרה מול שתי החברות, התקבלה לאחרונה החלטה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה לפיה יוחרגו מתחמים של התחדשות עירונית מעל 500 יח"ד, כך שהתוספת לכל דירה תהיה גבוהה משמעותית מ- 12 מ"ר כפי שניתן כיום בפרויקטים אחרים. יחד עם זאת, לא נקבע כמה מ"ר תוספת תקבל כל דירה חדשה בפרויקט.

בוועד השכונה הביעו שביעות רצון מההחלטה ואמרו: "כפי שפורסם בעבר, הרשות להתחדשות עירונית אמורה לקדם את התכנון של שכונת יד התשעה. עניין זה מלפני מספר חודשים משמח את הוועד אולם יבקש להדגיש כי בניגוד לעבר מתבקש כי הליכי התכנון יהיו שקופים ותוך שיתוף ציבור ראוי ואמיתי. נקווה כי ההליכים יקודמו במהירות ולא יתקעו למשך שנים כפי שקרה בעבר. כמו כן שמח הוועד כי בתוכנית החדשה לא תחול ההגבלה של תוספת של 12 מ"ר, כל זאת כתוצאה מאמצים אדירים של הוועד וכן בעקבות עתירה שהוגשה על ידי חברת הכשרת הישוב. יו"ר הועד, ארז אשרף, הביע את תקוותו כי המפתחות שהובטחו לתושבים בעבר יעוגנו בתוכנית החדשה. כמו כן שהתוכנית תקודם במהירות וברגישות כלפי צרכי התושבים …. עד כה העירייה גררה רגליים כאשר הוגשו לה בקשות של תושבים רבים לקדם את הפינוי בינוי של שכונה שבתיה נבנו ברובם בשנות השישים של המאה שעברה. במסמך שהפיצה העירייה אין למעשה כל בשורה חדשה כיוון שהעברת התכנון לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית החלה כבר לפני מספר חודשים ולפי המידע כבר החלו הפעולות על ידי הרשות … נקווה שהרשות תפתח דף חדש עם השכונה נציגיה והפרויקט יקודם כפי שהוועד זועק ומבקש מזה זמן כה רב".

מהעירייה נמסר לגבי החלטת ועדת המשנה לתכנון ובנייה: "הוועדה המקומית החריגה מתחמים מעל 500 יח"ד מתוך הבנה כי מתחמים כאלו משמעותיים דורשים התייחסות מיוחדת. הוועדה לא ציינה שמות שכונות באופן ספציפי וגם לא קבעה מה תהיה התמורה במתחמים אלו".

פרויקט הפינוי בינוי בשכונת יד התשעה הוא הגדול ביותר בהרצליה ומהגדולים בארץ. על פי התוכנית המקורית, שהייתה בעבר, כ- 1,400 דירות קיימות ייהרסו ובמקומן ייבנו כ-6,000 יחידות דיור, כ-100 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר בשטח כולל של כ-250 דונם. באזור המערבי של השכונה, בקרבת כביש 531 ותחנת הרכבת העתידית, יוקם אזור תעסוקה שבו ייבנו מגדלים מעל 40 קומות. כמו כן בשאר השכונה צפויים להיבנות בנייני מגורים מעל 40 קומות וכן בניינים של כ-10-5 קומות.

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר