עיריית הרצליה. צילום דוברות העירייה
בניין עיריית הרצליה. צילום דוברות העירייה

הרצליה ראשונה בארץ בדירוג היציבות הפיננסית בערים הגדולות

אחרי שבשנה שעברה דורגה שנייה במדד של חברת המידע העסקי CofaceBdi, השנה עלתה הרצליה לראשות הדירוג. רמת השרון שניה, נס ציונה שלישית

פורסם בתאריך: 5.2.18 20:26

עיריית הרצליה דורגה השנה לראשונה כעירייה היציבה ביותר בדירוג היציבות הפיננסית של הערים הגדולות בישראל. כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוגBdiCode לשנת 2018. הרצליה הדיחה את נס ציונה שדורגה במקום הראשון בדירוג היציבות הפיננסית במשך 4 שנים ברציפות, וירדה השנה למקום השלישי. הרצליה, שלה 104 אלף תושבים, ודרוג סוציואקונומי 8, דורגה בשנה שעברה במקום השני בדירוג היציבות.

ראש העיר הרצליה, משה פדלון, בירך על ההישג של העיר: "הדירוג הגבוה של הרצליה הוא תוצאה של תכנון תקציב וניהול כספים מחושב ומקצועי. התושבים הם הנהנים העיקריים מכך, שכן בזכות החוסן הכלכלי והתקציב המאוזן של העירייה אנחנו מספקים להם מגוון רחב עוד יותר של שירותים וברמה הטובה ביותר. עיריית הרצליה תמשיך גם להבא לפעול ברוח זו".

רמת השרון עולה גם היא השנה מקום בדירוג, והיא נמצאת במקום השני. רמת השרון, שמונה 49 אלף תושבים, מחזיקה בדירוג סוציואקונומי של 9.
את הקפיצה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה של הדירוג השנה ביצעה עיריית ראשון לציון, שעלתה מהמקום ה-16 בשנה שעברה למקום השישי בדירוג השנה. ראשון לציון, שבה 264 אלף תושבים, מחזיקה בדירוג סוציו אקונומי של 7. , במקביל למיקומה הגבוה יחסית בדירוג היציבות הפיננסית.

דירוג היציבות הפיננסית של עירייה או רשות מקומית משקלל בתוכו ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד משתנים רבים.

הדירוג מצביע גם השנה על כך שדירוג סוציואקונומי (שמופק ע״י הלמ״ס) גבוה של תושבים בעיר לאו דווקא מעיד על היציבות הפיננסית שלה. יצוין שהדירוג הסוציו אקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז ומקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

עיריית לוד ממשיכה גם השנה לבלוט לחיוב בדירוג, והיא מדורגת במקום השמיני (לעומת המקום השישי בשנה שעברה). לוד בולטת בעשירייה הראשונה למרות שהיא מאופיינת בדירוג סוציואקונומי נמוך יחסית של 4. בעיר מתגוררים כ-80 אלף תושבים. בכך מדורגת לוד במקום גבוה יותר מעיריות עשירות בהרבה ממנה כמו תל אביב, רמת גן וגבעתיים. ב-CofaceBdi מציינים כי חלק מהפרמטרים הפיננסיים של לוד נמצאים במגמת שיפור בשנים האחרונות מה שהוביל את המודל של הדירוג להציב אותה גם השנה בעשירייה הראשונה.

לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״יציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית מורכבת ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד. המשמעות של הדבר הוא שדירוג סוציו אקונומי נמוך או גבוה של התושבים לאו דווקא מעיד על חוזקה הפיננסי של העירייה או המועצה. התנהלות תקציבית ופיננסית של העיריות והמועצות מובילה בסופו של דבר לשירות טוב יותר לתושבים שלה״.

 

השחיתות שהתחזקה בשנים האחרונות גרמה לכך שלמעלה מחמישים עיריות ומועצות נמצאות או נמצאו תחת חקירה. בין הבולטות: ראשון לציון, כפר סבא, נתניה, רמת גן, בת ים, אשקלון. למרות זאת, ברשויות רבות נראה שתופעה השחיתות לא פגעה משמעותית בניהול התקין כפי שמשתקף בדירוג היציבות הפיננסי הנוכחי.

עוד ניתן לראות ברשימה שונות גבוהה בדירוגים של ערי המטרופולין הגדולות בישראל (תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע). בקרב הערים הגדולות מדורגת תל אביב במקום ה-13 (ירידה לעומת המקום ה-11 בשנה שעברה), בעוד שירושלים מדורגת במקום ה-27 (ירידה לעומת המקום ה-21 בשנה שעברה). באר שבע עלתה למקום ה-21 (לעומת המקום ה-29 בשנה שעברה). חיפה רשמה השנה זינוק של 9 מקומות ודורגה במקום ה-25, לעומת דירוג במקום ה-34 בשנה שעברה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דנה

    הטרנד החדש בהרצליה כל אדם שני ושלישי מאמץ כלב אך מצער שבעלי הכלבים משאירים ברחובות מוקשים במדרכות ובדשא ובגנים טינופת וזבל ברחובות גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר