הגינה הקהילתית ברחוב בן סרוק בהרצליה

בסוף היום אפשר גם לקטוף: סיבוב בגינות הקהילתיות בשרון

עשרות גינות קהילתיות יש בערי השרון, בהן מגדלים, נהנים וגם קוטפים אלפי תושבים. איך זה עובד, מה מגדלים, מי מממן ואיך נראית הדרך אל ערוגה משלכם באמצע העיר

פורסם בתאריך: 16.5.21 10:26

הגינות הקהילתיות תופסות תאוצה בשנים האחרונות ובכל עיר ניתן למצוא מספר גינות כאלה. בגינות פעילים תושבים שנהנים מהשתילה, הטיפול וגם הקטיף. חלק מהגינות מתוקצבות על ידי העיריות שנותנות לדיריים שטח אדמה, השקיה, וכן מתקצבות אותם לטובת רכישת שתילים וכלי עבודה. אחרות מקבלות מהעירייה את השטח וההשקיה וגובות מהחברים דמי גינה לטובת רכישת ציוד ושתילים. רגע לפני שבועות, שוחחנו עם מספר מנהלי גינות שסיפרו לנו על הטעימה מהחקלאות, בעיר.

 

הגינה הקהילתית ברחוב בן סרוק בהרצליה

יער המאכל והגינה הקהילתית ברחוב בן סרוק

"הגינה הקהילתית הוקמה בשנת 2012 והיער בהמשך", מספרת אנה טאוב, מובילת יער המאכל ורכזת קומפוסטציה עירונית. "אני השכרתי בגינה ערוגה שם גידלתי ירקות ופירות והשטח של היער הצמוד היה מאוד מוזנח, היו בו הרבה עצי פרי שלא הניבו פירות. בעזרת חברים מהגינה, החלטנו לשקם את היער. שתלנו המון עצים חדשים, עשינו ערוגות וזה הפך למקום מקסים".

אנה מציינת שגם הגינה הקהילתית וגם היער הצמוד שייכים לעיריית הרצליה והיא זו שמתקצבת את רכישת הציוד והכלים, לצד מתן השטח והמים. "ביער יש כעשרה חברים בגילאים שונים ובגינה יש גם ערוגות משותפות וגם ערוגות אישיות. העלות לרכישת ערוגה עומדת על 180 שקלים לשנה".

הפעילות בגינה מתקיימת בימי ראשון ורביעי וביער הם נפגשים בסופי שבוע. "ביער הכל נעשה בהשראת הטבע. אנחנו מגדלים עצי פרי ופרחי תבלין וכן משקמים את האדמה ושותלים דברים שעוזרים ומפרים אחד את השני, צמחים שמביאים בעלי חיים ומגוון ביולוגי". בגינה מגדלים פרחים וכמובן ירקות ופירות למאכל.

הגינה הקהילתית הבינדורית ביד התשעה

הגינה הקהילתית הבינדורית ביד התשעה

הגינה הקהילתית הבין דורית בשכונת יד התשעה בהרצליה

הגינה פועלת לאורך כל ימות השבוע ובימים ראשון ורביעי מקיימת פעילות מאורגנת. "הגינה הוקמה לפני שנתיים", מספר שמחה פרייליך, אחד מפעילי הגינה. "מי שהקים את הגינה זו קבוצת 'ותיקים בסביבה', יחד עם קבוצה של 'אמהות למען אמהות'. יצא קול קורא מטעם עיריית הרצליה והגשנו הצעה להקמת הגינה. בגינה רשומים כ-60 חברים והיא בין דורית, שזה אומר שיש בה חברים בכל הגילאים, הורים וילדים, סבתות וסבים והחזון שלה זה הקהילתיות, כשכולם שותפים ביחד לכל העשייה".
בהרצליה יש ארבע גינות קהילתיות, כאשר הליווי והמימון הוא על ידי היחידה לאיכות הסביבה ומחלקת משאבי קהילה בעירייה. "הערוגות אצלנו בגינה הן משותפות לכל הפעילים ולאחרונה פתחנו גינה לאנשים עם נגישות שהיא יותר מוגבהת", מציין שמחה. "הפעילות בגינה היא ללא תשלום והעירייה מתקצבת על פי הצורך. בגינה יש לא מעט פעילים וביניהם האגרונומית רוני אנג'ל קירשנר – שאחראית על כל התחום החקלאי, מה שותלים, מתי ואיפה. אפי פדלון אחראי על כל נושא האדמיניסטרציה".

לצד עבודה בגינה, העידור והשתילה, הגינה משמשת גם למפגש קהילתי. אנחנו מקיימים לא מעט פעיליות במקום, בחגים ובאירועים, והמטרה לקיים בעתיד הקרוב חוגים קהילתיים אותם יפעילו הפעילים ואנשים מבחוץ".

מה אתם מגדלים בגינה?
"אנחנו מגדלים בעיקר סוגי ירקות על פי העונות ומעט מאוד נוי. אנחנו משתמשים ברוב התוצרת לארוחות שאנחנו מכינים בגינה עצמה. יש לנו מטבח ומקרר ומערכת גז ואנחנו עושים ארוחות ומה שנשאר מחליקים בין הפעילים".

הגינה הקהילתית לב הפארק ברעננה

הגינה הקהילתית לב הפארק רעננה

הגינה הקהילתית לב הפארק, רחוב יאיר שטרן, רעננה

הגינה פועלת בימים שני וחמישי בשעות אחר הצהריים ובשעות הבוקר בתיאום מראש. "הגינה הוקמה לפני כשלוש שנים על ידי תושבת העיר ענבר שמובסקי", מספרת רכזת הגינה רתם רנסנברג, "אני חברתי אליה אחרי תקופה קצרה ולאט לאט הגינה התחילה לגדול". ברעננה שמונה גינות קהילתיות שמופעלות על ידי פעילים שמחליטים על אפיון הגינה ומה שותלים ומגדלים. את הגינות מתקצבת העירייה, אם זה בהקמתן, החזקה וכן רכישת ציוד ושתילים. "לגינה בלב הפארק מגיעים תושבי השכונה, צעירים ומבוגרים", מספרת רתם על הגינה בלב הפארק. "בתקופת הקורונה התנדבו אצלנו תלמידי כיתות י' מתיכון אביב שלא היה להם איפה לעשות את המחויבות האישית, למרות שחלקם סיימו את השעות הם ממשיכים להגיע. נוצרה אצלנו בגינה קהילה מאוד חמה ותומכת במיוחד בשנה האחרונה של הקורונה".
מה מגדלים בגינה?
"עצי פרי לצד ירקות עונתיים. בסוף יום העבודה אם יש מה לקטוף כל אחד לוקח ומה שנשאר אנחנו מוציאים מחוץ לגינה ומזמינים את הקהילה לקחת. אני קיבוצניקית בעברי ומאוד אוהבת לעבוד באדמה. בנוסף, מתקיימים בגינה שיעורי חקלאות לתלמידי בית הספר שקד. אני חייבת לומר שהעירייה מאוד מקדמת את הגינות הקהילתיות ומתקצבת אותנו וזה כיף גדול".

הגינה הקהילתית פעמונים ברעננה

הגינה הקהילתית פעמונים ברעננה

הגינה הקהילתית פעמונים, רחוב המיתר 27, רעננה

הגינה פועלת כל ימות השבוע ופתוחה לאורך כל שעות היום והערב. בימי ראשון, שלישי ושישי, מתקיימות פעילויות מאורגנות. "הגינה הוקמה לפני כחמש שנים", מספר אילן זיונץ', רכז הגינה. "הגינה הוקמה על ידי גיא יופה תושב השכונה שפנה לעירייה ומשם הכל התגלגל. זה התחיל עם 20 משפחות והיום יש לנו 100 משפחות רשומות", הוא מוסיף. "אחד הדברים הייחודים לגינה שלנו זה הפסיפס האנושי, הקבלה וההכלה, והניסיון לייצר שיח מכבד וקבלת האחר והשונה. הגינה מופעלת על ידי הצוות של אנשים שהתמחו בנושאים שונים וכל העשייה היא משותפת. יש לנו מגוון פעילויות גדול. פעילויות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, פרויקטים עם עולים חדשים, עם אנשים מבוגרים ועוד. יש כאן עשייה רבה ומבורכת". את השטח והמים מתקצבת העירייה והמשתתפים משלמים 250 שקלים לשנה לטובת רכישת ציוד וכלים. "כולם עובדים ביחד וחולקים ביחד את התוצרת", מציין אילן.

מה מגדלים בגינה?
"יש לנו 100 זנים של עצים, 41 ערוגות של מאכלים עונתיים כמו אבטיחים, קישואים, דלעת, עגבניות ועוד. יש לנו חממה שבה אנחנו מגדלים את השתילים בעצמנו ואנחנו מעט מאוד קונים בחוץ. ובימים אלה זכינו בפרויקט הקמת חממה לגידול עצים טרופיים בגינה וזה בשיתוף פעולה עם העירייה".

הגינה הקהילתית בשכונת ותיקים בכפר סבא

הגינה הקהילתית בשכונת ותיקים בכפר סבא

הגינה הקהילתית בשכונת ותיקים בכפר סבא, בין הרחובות ההגנה ופאבל פרנק

הגינה פועלת לאורך כל ימות השבוע ובסוף השבוע מתקיים מפגש קהילתי. "הגינה הוקמה בטו  בשבט 2020", מספר רז טורנאו, רכז הגינה. "הגינה הוקמה בשל הצורך לקרב בין אנשים בשכונה. הרגשנו שיש רצון ליצור קהילה וחשבנו איך לעשות את זה. אני מאוד קרוב לאדמה ובשבילי גינה זה תרפיה. ראיתי שמאחורי הבית שלי יש שטח חום לא מנוצל, הגשתי בקשה להקים גינה קהילתית ואחרי כשנה הגינה הוקמה".

בעיר כפר סבא 15 גינות קהילתיות שהראשונה בהן הוקמה לפני שמונה שנים בהדרים. פרויקט הגינות הקהילות הוא יוזמה של עיריית כפר סבא. "בגינה יש לנו 24 משפחות שלכל אחת יש ערוגה משלה ויש לנו עוד שתי משפחות שמחכות לקבל ערוגה", מספר רז. "את השטח והמים אנחנו מקבלים מהעירייה וכשהגינה הוקמה קיבלנו תקציב לכישת ציוד וכלים. היום אנחנו גובים מכל משפחה 60 שקלים לעונה (פעמיים בשנה)", הוא מסביר.

מה מגדלים בגינה?
"הגידולים הם עונתיים לדוגמא עכשיו זה תירס, מלון, אבטיח, פלפלים וכן נשארו קצת גידולי חורף. בגינה יש כאמור לכל משפחה ערוגה פרטית וכן יש ערוגה משותפת בה כל אחד יכול לשתול וגם לקחת באופן חופשי".

הגינה הקהילתית בכפר סבא הירוקה

הגינה הקהילתית בכפר סבא הירוקה

הגינה הקהילתית ברחוב דויד זהבי בשכונת כפר סבא הירוקה

הגינה פועלת לאורך כל ימות השבוע ובסוף השבוע מתקיים מפגש קהילתי של חברי הגינה. "הגינה הוקמה לפני כחמש שנים על ידי תושבי השכונה שרצו להקים גינה וקיבלו ליווי מאגף קיימות ", מספר אור גרייס, רכז הגינה. "בגינה יש כ-20 פעילים. לכל אחד שרוצהלגדל ולפטל בעצמו יש חלקה אישית וכן יש חלקה משתוות", הוא מציין. "אנחנו כל עונה אוספים 50 שקלים מחברי הגינה ורוכשים את הציוד והשתילים. העירייה נתנה לנו את השטח והמים ומידי פעם אנחנו מקבלים גם שתילים. אחת המטרות היא לקיים במקום פעילויות קהילתיות".

מה מגדלים בגינה?
"הגידולים הם עונתיים. בעיקר ירקות ויש גם עצי פרי ונוי. בימים האלה אנחנו מגדלים עגבניות, מלפפונים, אבטיחים ותירס. את התוצרת של החלקה המשותפת אנחנו מחלקים בינינו. ביום שישי יש מפגש וקטיף".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר