הדמיית בית הספר. באדיבות העירייה
הדמיית בית הספר. באדיבות העירייה

העתיד כבר כאן, והוא ייפתח בשנת הלימודים הקרובה בהרצליה הירוקה

בית ספר חדשני, ראשון מסוגו בהרצליה, שהלימודים בו מבוססים על למידה עצמאית ויוזמה אישית, מוקם בימים אלה בשכונה

פורסם בתאריך: 18.6.18 15:49

בית ספר חדשני, ראשון מסוגו בעיר, שהלימודים בו מבוססים על מודל "הייטק היי" האמריקאי, ייפתח בשנת הלימודים הקרובה בהרצליה. הלמידה בבית הספר, על שם יצחק נבון, שמוקם בימים אלה ברחוב אלתרמן בשכונת הרצליה הירוקה, תתמקד בפיתוח מיומנויות שיסייעו לתלמידים בעתיד המורכב והלא ברור. בזאת מצטרפת הרצליה לבתי ספר בערים נוספות בארץ, בהן חולון ורחובות, ובארצות הברית, שבהם לומדים לפי המודל, שעלה לארץ מסן דייגו, קליפורניה. מודל "הייטק היי" הוקם בשנת 2000 על ידי קבוצת אנשי עסקים מתחומים שונים שרצו להכשיר את דור העתיד. כיום פועלים 13 בתי ספר ציבוריים המבוססים על המודל ופתוחים לכל, מגילאי יסודי ועד תיכון. אחוז גבוה מאוד של הבוגרים, 99 אחוז, ממשיכים ללימודים גבוהים.

בשנת הלימודים הבאה יהיו בבית הספר שלוש כיתות א', שתי כיתות ב' וכיתה ג' אחת, ואליהן נרשמו רק תושבי הרצליה הירוקה. בית הספר הוגדר כצומח, שמתחיל בשלב היסודי וממשיך לחטיבת ביניים ובעתיד גם לתיכון. תוכנית הלימודים ומבני כיתות הלימוד יהיו בדומה לבתי ספר אחרים בעיר, ובהלימה מלאה לתכני משרד החינוך, אך מה שמייחד את בית הספר הוא ההתמקדות בעשר מיומנויות הנדרשות בשנת 2020 והן: פתרון של בעיות מורכבות, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, ניהול אנשים, עבודה שיתופית בקבוצות, אינטיליגנציה רגשית, שיפוט ותהליך קבלת החלטה, תודעת שירות, משא ומתן וגמישות מחשבתית. "לא ברור מה יהיו ואיך יראו התחומים המקצועיים ותחומי האקדמיה בעתיד, בעוד 15-10 שנה, מה שאנחנו כן יודעים זה אילו מיומנויות אנחנו נצטרך", מסביר מנהל אגף החינוך בעירייה ד"ר יעקב נחום.

עבודות ההקמה של בית הספר יצחק נבון בהרצליה. צילום עיריית הרצליה

עבודות ההקמה של בית הספר. צילום העירייה

הלמידה בבית הספר היא דיפרנציאלית. המורה אינו עומד פרונטלית במרכז הכיתה אלא מסתובב בין התלמידים כשהם ישובים על כיסאות לצד שולחנות, על ספות ואפילו על שטיחים על הרצפה. העיצוב הפנימי של בית הספר יאפשר עיטוף שייתן לתלמידים תחושה של הנאה מתהליך הלמידה. הכיתות הן רב תכליתיות, כך שתלמיד יכול לגשת בזמן השיעור למחשב באופן יזום ועצמאית ולחקור ולבדוק. העבודה בכיתה תהיה שיתופית-קבוצתית ואינדיבידואלית. בית הספר גם יכלול מרחבי למידה לעבודה שיתופית, וכן תוקם בו כיתת "מייקרס" (Makers), מרחב המשלב טכנולוגיה סביב יצירה ועשייה.

לפי המודל, הלמידה תהיה מבוססת על מרחב של בחירה ודיאלוג בין הילדים לאנשי הצוות החינוכי ותותאם אישית לכל תלמיד. התלמיד יעבוד בשיתוף פעולה עם המורה ורמת המשימות שהמורה ייתן לו תהיה מותאמת לרמת היכולת, הכישורים והקצב שלו. "בסופו של התהליך כל התלמידים מגיעים לאותם היעדים והמטרות שהציב בית הספר, אבל זה לא נעשה בשיטת הלימוד המסורתית שהמורה מעביר ידע והילדים כותבים במחברות שלהם ומכינים שיעורים", אומר ד"ר נחום, "כאן תהליך ההפנמה של הידע בא מהתלמיד שהולך וחוקר ובודק את הנושא ויוזם פרויקטים במעבדת מייקרס למשל. לאחר מכן הוא גם מציג את הפרויקט מול הקבוצה דרך פרזנטציה שבנה. התלמידים יכולים להיות שותפים לתהליך שבו הם בעצמם בונים אותו, בכל מיני תחומים, כמו למשל אמנות או אלקטרוניקה, נגרות או טקסטיל. התלמיד יכול ליזום כל פרויקט שמעניין אותו והקטע היצירתי והיזמי הוא מאוד חזק בתהליך הלמידה ואחר כך הקטע הפרזנטטיבי, כלומר איך אתה מציג את הפרויקט שלך מול קבוצה. יש לתלמידים הרבה חופש יצירה, הרבה אוטונומיה עם גמישות מחשבתית. כבר בשלב מוקדם זה בחייהם התלמידים לומדים לתכנן וליצור ולבנות ולחקור ולחשוב. אנחנו מלמדים את הילדים איך לעבוד בקבוצת עבודה, איך לשתף פעולה, איך ליצור מו"מ בין התלמידים כדי לעבור תהליך קבלת החלטה נכונה מבחינתם".

תן דוגמה.

"למידת מקצוע החשבון למשל נעשית באמצעות משהו מוחשי מהחיים שאותו התלמידים מכירים, למשל לפתוח בית קפה ולנהל קופה, לחשוב איך הם מוכרים את הקפה והעוגות, לתכנן תפריט וכמה עולה כל דבר. המורים לא מלמדים את החלק התיאורטי על הלוח למשל כמה זה אחד ועוד אחד ושתיים ועוד שתיים, אלא התלמידים יוצרים איזשהו מיזם שדרכו הם לומדים את השפה, בשילוב עם חשבון ותחומים נוספים. הלמידה בבית הספר היא בינתחומית, יהיה חיבור בין תחומים שונים והיא יכולה להיות גם רב גילאית ולא רק כקבוצה הומוגנית".

אני מבינה שמנטורים ילוו את הקמת בית הספר.

"אנחנו כרגע בשלב של קליטת מורים ומתנהל מכרז של גוף שיכשיר וילווה את מנהל או מנהלת בית הספר, צוותי המורים ובמידת מה את ההורים. ההוראה בבית הספר תעשה על ידי מורים בשילוב קבוצות מנטורים שיגיעו מתעשיות המחקר והפיתוח, מהאקדמיה ומהקהילה. המנטורים ייצרו איזשהו תהליך מובנה לאורך השנה בתחומים מסוימים שלא נלמדים בתוכנית הלימודים הרגילה. בית הספר הוא מאוד קהילתי וההורים שותפים לפרויקטים. אחד העקרונות של בית הספר הוא התהליך השיתופי-קהילתי שמתקשר בעצם לשקיפות טוטאלית, כלומר, ההורים יודעים על כל מה שקורה בתוך בית הספר ולפעמים הם אף יפעלו בתוכו כמנטורים בתחומי דעת שהם חזקים בהם, כך שהם לגמרי חלק מהתהליך עצמו. השילוב של עבודה בבית הספר ועבודה בבית הוא בעצם השיטה המנצחת להצלחתו של התלמיד. בית הספר לבד לא יידע לעשות את זה, לעולם לא. הבית הוא מאוד חשוב והקהילה מאוד חשובה והקשר של ההורים עם בית הספר הוא מאוד משמעותי והשילוב של כולם יחד הוא המנצח".

יהיו מבחנים? שיעורי בית?

"מנהל או מנהלת בית הספר, שייבחרו במכרז שכבר יצא לדרך, יחליטו בעניין שיעורי הבית והמבחנים בהתאם לרוח בית הספר. אני מעריך שהתפישה של מדידה והערכה תהיה שונה. הכישורים של התלמידים לא ימדדו במבחנים בהכרח, כי לא לכל הילדים מתאים סוג של מבחנים ולא לכולם מתאימה פרזנטציה. תהליך ההערכה יכול להיות מאוד דיפרנציאלי וגמיש ומותאם לכל תלמיד כדי שנוכל להעריך את היכולות שלהם בצורה הכי אמיתית והכי נכונה. כיום יש לנו נטייה להעריך את כל התלמידים בצורה זהה וזה לא נכון. לתלמידים יש את החוזקות שלהם ולכן ההערכה צריכה להיות על פיהן".

ההורים משתפים פעולה?

"ההורים רוצים את נושא החדשנות מצד אחד, ומצד שני הממד השמרני הוא גם לא מבוטל. מבחינתם, תעשה שינוי אבל תשמור שבית הספר יהיה כמו בית ספר רגיל. אנחנו כן שמרנים בקטע הזה ושומרים על בית ספר שיהיה עם כיתות אם ומחנכי כיתות. מאוד חשוב להורים לשמור על תחושת השייכות של כיתת אם בגילאים האלה, ואני מקבל את זה".

מנכ"ל עיריית הרצליה יהודה בן עזרא אמר: "אני גאה בכך שעיריית הרצליה מציבה את עצמה בקידמת העשייה החינוכית עם חזון פורץ דרך וכלים חדשניים שיאפשרו לבתי הספר, לצוותים החינוכיים ולתלמידים ליהנות מלמידה רלוונטית, מאתגרת ומשמעותית, דבר שממנו נהנה כולנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

36 תגובות
  1. הורה

    כתבת יקרה, בבקשה תחזרי לאדון נחום שהזמין כתבת יח"צ מפרגנת לעצמו ותשאלי אותו על איזה מכרז למנהל או מנהלת הוא מדבר? אין מכרז. יש מנהלת שהוא בחר בעצמו ושמה שירלי רוזמן.. היא כרגע כבר פועלת בתפקיד. ללא מינוי מסודר..ללא מכרז. . תבדקו בעצמכם.
    אין שום תהליך קהילתי ואין הידברות עם ההורים. הכל אצלו בראש. אנחנו ההורים רצינו בית ספר בשיטת מונטסיורי וקיבלנו חרטוטי היי טק של איש כוחני לקראת שנת בחירות.

    יעקב נחום הוא עבד כי ימלוך… קיבל תפקיד שגדול עליו. גורם נזק גדול למערכת החינוך העירוני ולפדלון בשנה קריטית..

  2. מריה

    כל הכבוד למר יעקב נחום, סוף סוף יהיה בית ספר מונטסורי בהרצליה

  3. אחת שיודעת

    רוב טייסי חיל האויר למדו בשיטת מונטסורי, כל הכבוד!

  4. אחמד

    הילדים גם ילמדו הנדסת בניין בזמן שיעזרו לפועלים לעשות טיח וריצוף

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לפי הבניה בשטח ספטמבר זה זמן נכון לפתיחת בית הספר, רק שזה לא יקרה ב 2018.
    ואחרי שיפתח לוחות הציפוי החיצוניים יפלו כי רק הודבקו בלי עיגון.
    גם קונסטרוקצית הפאר לקומופלש חיצוני תעוף ותשאיר קירות חסופים.
    בחורך הילדים יוחלו להתרחץ בחצר במקום באפולוניה הסמוכה.
    אולי עדיף שיתחילו ללמוד במנה הגנים שנבנה ליד. הוא בנוי יותר טוב מבית הספר.

    לתפארת עיריית הרצליה שאצלה אם תרצו הרי זו אגדה

  6. רות רזניק

    נשמע מדליק. בזמני לא היו בתי ספר כאלה. אבל אני בטוחה שהייתי מאוד אוהבת סוג זה של מסגרת לימודית. כשילדי התחילו ללמוד עם הרגשתי שהם נכנסו למעין כלא. מרגש שבעירי מתחילים את הדגם שבעוד כמה עשורים יהיה הדומיננטי לרווחת התלמידים, גירוי המחשבה והדמיון האנושי. עכשיו הכל תלוי באיכות המורות והמורים.

  7. מוקי

    בית ספר יפה הבעיה הגדולה בארץ שאין מורים טובים כמו פעם יש אבל מעט .והם נעלמים לצערי הרב.

  8. מאיה

    מחלקת החינוך מנסה לעשות כותרות בשביל העיתונות והבחירות הקרבות, מה שבתאכלס יהיה זה אתר בניה ושיטת לימוד הזויה שלא נבדקה מעולם. הכל על חשבון הילדים המסכנים. פדלון הביתה!

  9. אמא מביהס נבון

    כשסיימתי לקרוא את הכתבה אמרתי לבני ( שילמד בנבון בשנה הבאה) : ״ איזה כיף יהיה לך בביה״ס החדש!!!״
    הלוואי שלח היה יוצא ללמוד בביה״ס כזה…

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סוף סוף משהו טוב קורה בעיר הזו …סוף סוף מישהו התעורר ומבין שצריך שינוי. כל הכבוד לעיריית הרצליה ולדר נחום שעושה כבודה מדהימה

  11. ליאת

    כל הכבוד על האומץ היוזמה והחזון. סוף סוף לוקחים בחשבון את המציאות של היום ומיישמים שיטות חדשניות ללמידה וחינוך ולא מיושנות של למידה פרונטלית שלא רואה את התלמיד. ישר כח ובהצלחה !

  12. עמית

    יוזמה מבורכת של העירייה.
    שיטת לימוד חדשה אשר מוכיחה את עצמה בכל מקום מחדש. ישר כח ובהצלחה.

  13. שלי

    הגיע הזמן לשינוי. בעידן שלנו ילדים לא מסוגלים לשבת ככ הרבה זמן זה מלמד אותם אחריות כל ילד בקצב שלו ומוריד תחרותיות מיוצרת בכזה גיל

  14. גל

    בשורה משמחת. כל הכבוד לעיריית הרצליה
    הגיע הזמן לשינוי בחינוך
    צעד מבורך!

  15. שרון

    סוף סוף משהו טוב קורה בעיר שלנו. כל הכבוד לעוסקים בדבר הרצליה מתפתחת ודואגת לתושביה

  16. שני

    כל הכבוד לעיריה על היוזמה להקים ביהס שונה. בחרנו לחזור לעיר ילדותנו אחרי 15 שנה רק בגלל ביהס !! ישר כוח. אני כותבת ממקום הכי נקי לא מכירה את המאבקים שמתוארים כאן בטוקבקים ולא קשורה לעיריה

  17. כל הכבוד לעיריה

    למה הפחד הזה מהשונה איזה סיבה הגיונית יש להקים עוד פעם ביהס רגיל באותו קונספט של לפני 40 שנה אם אפשר לבנות משהן חדשני.

  18. ענבל אמא של איתן

    כאמא לילד שיתחיל ללמוד שם בשנה הבאה אני נרגשת בשבילו. הגיע הזמן שאכן נתקדם בתחום החינוך כמו שאר העולם המערבי. בטוחה שדרך לימוד זו תדאג שהילד שלי יפרח. תודה רבה על היוזמה

  19. הילה

    תודה רבה על היוזמה ועל הרצון והשאיפה להתאים את בית הספר ואת אופיו לכל סוגי הילדים ולעולם התעסוקה הנוכחי. בית הספר הזה הוא הסיבה שעברנו להרצליה, כדי להעניק לילדים שלנו חינוך מתקדם ומותאם שאינו מכניס למסגרות ושאינו מקבע את הילדים לחד מימדיות. ישר כוח.

  20. תומר

    כאבא לילד שיגיע למקום הקסום הזה, אני גאה להיות תושב הרצליה!
    בעוד מדברים על החינוך הגרוע בארץ, הרצליה היא דוגמה ממנה קולגות שלי מהעולם מתפעלים.
    הדרך היחידה ללמוד היא מהתנסות, וכאן הילדים יקבלו את זה ישירות לווריד.
    ולטרולים שמוצאים פה הזדמנות להתנגח בפדלון – יש 3 בתי ספר ״רגילים״ בשכונה. תבחרו אחד ולכו אליו. למה להפריע?

  21. א. יצחק

    מדהים – סוף סוף מישהו התעורר ומבין שצריך שינוי. כל הכבוד לעיריית הרצליה וליעקב נחום שעושה עבודת קודש מדהימה

  22. אריק

    הישג חינוכי סופר חשוב שיקפיץ את הרמה החינוכית בהרצליה! Looking Forward!

  23. אמא מתרגשת

    שמחה מאוד על היוזמה והקידמה לשיטות חינוך שמתאימות יותר ויותר לחיינו היום ואני שמחה שביתי גם תיקח חלק בזה.
    מחכה לשנת הלימודים שתיפתח (גם אם אני מעט חוששת שהבית ספר לא יהיה מוכן במאת האחוזים על כל רובדיו…).
    הכי חשוב שיהיה צוות חינוכי טוב כי זה מה שבסופו של דבר יקבע את הטון של בית הספר וכולי תיקווה שזה ישמש נר גם לבתי הספר האחרים באזור שילכו בעקבות אותה שיטה.

  24. ליאת

    כאמא לילדה שתעלה לכיתה א בבה״ס אני מרגישה שהתמזלנו והתברכנו בב״ס חדשני ועדכני. שמחה שעיריית הרצליה לא מוותרת על מנת להעניק לילדים שלנו את החינוך והכלים שדרושים להם בעתיד המאתגר שעוד לפניהם. לצד קולות מתנגדים,שהאינטרס האמיתי שלהם אינו ברור, יש צבא של הורים בעד השינוי המבורך, מאתגר ככל שיהיה בהתחלה, אנחנו חייבים זאת לילדינו. ישר כח!

  25. שירלי אמא של אגם וסתיו

    אין מאושרת ממני שבעיריית הרצליה מקשיבים לתושבים ולא מפחדים לעשות צעדים חשובים לטובת ילדנו.
    כילדה סבלתי במערכת החינוך הישנה, שלא מצליחה לראות את חוזקות הילדים הנכסים בשעריה ואני שמחה שבאגף החינוך בעיריית הרצליה בוחרים להתקדם לגישות מתקדמות בהן ניתן להשיג תוצאות טובות יותר ולהגביר את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של הילדים.
    תודה רבה,

  26. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מצליחה להבין את חוסר ההערכה והזלזול של חלק מהתגובות משקיעים בנו ובילדים שלנו מביאים בשורה חדשה כי השיטה הישנה בוודאות כשלה. למה לא לפרגן ולהגיד שאפו לאנשים שהעיזו ומתאמצים כל כך? לא מכירה את הנפשות הפועלות אבל תודה רבה עריית הרצליה ולכל מי שידו בדבר.

  27. אמא לילדה שעולה ל-א בנבון

    כל הכבוד לד"ר יעקב נחום על היוזמה ועל האומץ להקים סוף סוף בית- ספר חדשני שמלמד בשיטות שמכוונות לתלמיד, רלוונטיות, מעניינות ויתרמו לו יותר מכל מיומנויות חשובות לעתיד, במקום להמשיך כמו בתי ספר אחרים עם שיטות מיושנות מהמאות הקודמות שרק מכבות את הסקרנות של הילדים.
    יישר כוח! כן ירבו!

  28. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סוף סוף מישהו שמנסה לעשות שינוי בשיטת הלימוד הארכאית שברור מזמן שכבר אינה רלוונטית לזמננו.
    כל הכבוד ליעקב נחום על השינוי המבורך

  29. אב אופטימי

    יוזמה ברוכה!! שיטת החינוך דהיום כושלת בכל כך הרבה מובנים, הגיע הזמן לעדכן ולרענן את המערכת.

  30. ללא שם

    כה שמחה ונרגשת לשלוח לבית הספר 2 מבנותיי. בטוחה שיהיה שונה, מעניין, מלמד ויחד עם זאת מאתגר לאור חבלי הלידה הראשוניים.
    ולכל המגיבים המערבים את ענייני הבחירות, הניחו והתעסקו במטרה העיקרית, חינוך ילדנו. למי שלא מתחבר לאופי, יש 2 בתי ספר סמוכים ואין חובת מעבר לאף תלמיד.
    שיהיה לנו בהצלחה!

  31. אמא נרגשת

    שאפו לאגף החינוך ולד"ר נחום שמוביל את החינוך בעיר לחדשנות חינוכית עם חזון, יוזמה ומקצועיות. מקווה שילדי יזכו ללמוד בבית הספר

  32. אסנת

    איפה מוצאים מורים שמוכשרים לעבוד בשיטת ״מונטסורי-הייטק-שקר-כלשהו״?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר