גן נירים וגן עומר
גן נירים וגן עומר

כפייה דתית בצהרון? אמהות התלוננו שהילדים מברכים על האוכל

ילדי גן נירים וילדי הגן הדתי עומר לוקחים חלק בצהרון משותף, שהגננת שלו היא גם הגננת של הגן הדתי. העירייה: "הובהר לגננת כי הצהרון ממלכתי ולא נאפשר בו פעילויות דתיות"

פורסם בתאריך: 2.12.18 15:18

אמהות לילדים מגן נירים בהרצליה הירוקה, שילדיהם לוקחים חלק בצהרון המשותף עם ילדי הגן הדתי עומר, מתלוננות על כפייה דתית בצהרון. זאת בעקבות הודעה שקיבלו בשבוע שעבר ממובילת הצהרון, בה נמסר להם כי הילדים מברכים על האוכל בארוחת הצהריים. "רשמנו את הילד שלנו לחינוך ממלכתי ולא לחינוך דתי או מסורתי", אומרת אחת האמהות, "יש פה רוב של ילדים חילונים שנחשפים למנהגים שהם לא עושים בבית. אני מרגישה שאנחנו קהל שבוי". העירייה מסרה שהבהירה למובילת הגן לא לקיים פעילויות דתיות בשעות הצהרון.

הצהרון המשותף, נזכיר, מתקיים במבנה גן עומר, הסמוך לגן נירים, ומובילת הצהרון היא גם הגננת של גן עומר. בחודש אוקטובר, נזכיר, התרעמו כמה הורים על בחירתה של גננת הגן הדתי לתפקיד מובילת הצהרון המשותף.

שתי אמהות מהגן שלחו, בעקבות הודעת מובילת הגן, מכתבים לראש העירייה משה פדלון, מחזיקת תיק החינוך איה פרישקולניק, מנהלת המחלקה לגיל הרך נאווה שחם, מנהלת יול"א נרקיס פיין ולמנהלת היחידה לפיקוח על מסגרות היול"א דגנית דקל לגורמים נוספים. הם דרשו לקיים פגישה עם מובילת הצהרון והצוות בהשתתפות נציגים מהעירייה. "אנו פונים אליכם בבקשה לקיים פגישה של הורי הצהרון עם מובילת הצהרון וצוות הצהרון בהשתתפותכם", כתבה אחת האמהות, "אין אפשרות להמשיך להתעלם מהמצב הקיים. כולנו יהודים וכולנו רוצים את טובת ילדנו אבל איש איש באמונתו יחיה. אנא, בואו נקבע פגישה בהקדם על מנת ליישר הדורים ולקבוע נהלים שמתאימים לכולם. אין מצב שאפשר להמשיך בדרך הנוכחית, שכל יום יש דמות אחרת והדמות היחידה שקבועה זו חנה הסייעת וכל יום אנחנו מגלים דברים חדשים על הגן".

אם לילד בגן נירים הסבירה: "זה לא נראה לי שהילד שלי יברך את ברכת המזון בצהרון. אני לא דתייה, אני יהודייה-חילונית, ומקיימת את המסורת כמו שנראה לי. אנחנו לא מברכים בבית, זה לא מהמנהגים שלנו, ולא מקובל עלי שעושים דברים כאלה לילדים בלי לשאול אותי קודם. אין לי שום דבר נגד דתיים או אף אחד, אני מקבלת אנשים כמו שהם, כל עוד יש בינינו כבוד הדדי. עד ההודעה הזאת בכלל לא ידעתי שמברכים בצהרון. שאלתי את הילד שלי אם מברכים בצהרון והוא אמר שכן ואמר את הברכה במלואה. אם הילד שלי יודע את הברכה בעל פה זה אומר שהוא לא למד אותה אתמול ושאין כאן שקיפות. הוא גם אמר שהוא רוצה לברך את הברכה הזאת שוב ושצריך להשתחוות לאלוהים. מרגיש לי שמשהו מחלחל שם. הבנתי שהילדים מגן עומר מברכים והילדים מגן נירים רק אומרים אמן. גם זה לא מקובל עלי, זה סוג של הדתה שמתקיימת בצורה עקיפה ומבחינתי זו כפיה דתית. תחשבי על ילד שנמצא בחברת כ-30 ילדים, כשרק עשרה מהם מגן דתי, והם מברכים את ברכת המזון, ועומדת מעליו גננת, דתייה גם היא, שמעודדת את הילדים בצורה כזאת או אחרת לומר אמן. אני לא יודעת מה מתרחש בגן בשעות האלה, אני מניחה שהיא לא כופה את זה באופן פעיל, אבל זה עדיין לא מקובל עלי. אנחנו רשמנו את הילד שלנו לחינוך ממלכתי ולא חינוך דתי או מסורתי. החליטו בשבילנו כבר לפני ארבע שנים שהצהרון הזה יהיה משותף לגן חילוני ודתי ולא שאלנו אותנו, אבל לפחות בשנים הקודמות בירכו את ברכת האוכל 'בואו בואו לשולחן כי האוכל כבר מוכן…' וזה היה סבבה. יש פה רוב של ילדים חילונים שנחשפים למנהגים שהם לא עושים בבית. אני מרגישה שאנחנו קהל שבוי. אני לא יכולה להגיד לילד שלי שום דבר על העניין הזה כי אני לא רוצה ליצור אצל הילד שלי אנטגוניזם נגד מובילת הצהרון ולא ניכור בקרב הילדים שאיתם הוא משחק על בסיס יומיומי".

אם אחרת מוסיפה: "הייתה התלהמות נוראית בוואטסאפ בין הורים מגן נירים להורים מגן עומר. לא מפריעים לי ערכים של יהדות, אבל אם הייתי רוצה שהילד שלי יברך על המזון ויקבל את הנגיעות הדתיות האלה הייתי רושמת אותו לגן ממלכתי דתי. יש את הברכה של 'בואו בואו לשולחן' וזה בהחלט מספיק ומלמד ומכניס את כולם לאווירת האוכל. למה צריך גם לברך את ברכת המזון? אני לא ביקשתי שיהיה צהרון משותף עם גן דתי, עשו זאת מטעמי חיסכון וכסף. אז סבבה, אבל תנו לנו את הבחירה. תעבירו את הילד לצהרון של ערמונים או צהרון אחר. אל תכפו עלי מנהגים דתיים. ראיתי כבר ילדים שזה עשה להם סוויץ' בראש וזהו, הילד רוצה לחזור תשובה. אני לא רוצה את זה. אני בעד שלכל אחד יהיה את חופש הבחירה ופה לא נתנו לנו, אלא הגדירו לנו מה יהיה.

"זו השנה החמישית שיש לי ילד בגן נירים ובצהרון. הצהרון תמיד היה משולב עם גן עומר והייתה אפשרות ששנה אחת זה יהיה בגן נירים ושנה אחת בגן עומר. היה לנו ניסיון עם גננות דתיות וזה היה בסדר גמור. הבעיה היא שבית פוסטר לא עובדים בשקיפות ולא עובדים בצורה של לבוא ולהיות כנים עם ההורים, הכל זה מאחורי הגב, שצריך לגלות בדיעבד דברים. הדבר היחיד הטוב בצהרון זאת הסייעת שעוברת איתם מגן נירים. אנחנו משלמים להם המון כסף בכל חודש ובסוף נשארים עם מועקה בלב כי אנחנו לא יודעים מה קורה עם הילדים שלנו בשעתיים שהם נמצאים בצהרון. אני לא יודעת מה הולך להיות בקייטנה של חנוכה ואני לא בטוחה שאשלח את הילד, אולי רק אם לא תהיה לי ברירה. בעיה אחרת היא שהכל עובר דרך הוואטסאפ ולא יוצא שום דבר רשמי מבית פוסטר. אמא אחת מגן עומר שמיודדת עם מובילת הצהרון שולחת לנו הודעות בוואטסאפ בשם מובילת הצהרון. זה לא עובד ככה".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "גן נירים הינו גן ממלכתי ואילו גן עומר הינו גן ממלכתי דתי, בצהרון מתאחדים שני הגנים הללו לצהרון אחד בגן עומר, כצהרון ממלכתי חילוני. על פי הנהלים, הצהרון פועל הצהרון ממלכתי. לאחרונה פנו אלינו מספר הורים והלינו כי הילדים מגן עומר מברכים את ברכת המזון ליד ילדיהם ואילו ילדים מחקים אותם ועושים זאת גם. הובהר לגננת כי הצהרון ממלכתי ולא נאפשר פעילויות דתיות במהלך שעות הצהרון. מיד לאחר החג תתקיים פגישה עם ההורים לשיח פתוח והבנה הדדית".

מוועד ההורים של גן נירים נמסר: "אנחנו לא מקבלים את הנושא הזה, שדברים שמתנהלים כביכול בשקיפות מדווחים רק אחרי שהם כבר קורים. אנחנו מבקשים לקיים פגישה דחופה עם צוות הצהרון ועם ההנהלה כדי ליישר קו, להגיע להבנה של שני הצדדים ולהגיע להסדר שמכבד את שני הצדדים ומקובל עליהם. הפגישה הזאת הייתה אמורה להתקיים כבר בתחילת השנה ולא התקיימה. זה הכי נכון שצוות הצהרון יציג את עצמו להורים, כמו שנהוג בכל מקום. ביקשנו ודרשנו פגישה דחופה כדי ללבן עניינים ולהבין מה קורה ואת נהלי הגן וההתנהלות בגן ולהבין בכלל מי הצוות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. חילוני יהודי שאכפת לו.

    זוועה מה שקורה. הכפיה הדתית עברה כל גבול של טעם טוב. הממסד הדתי משחיט כל חלקה טובה בניסיון להרוס את היכולת לחשיבה חופשית, על אנשים שחושבים בהגיון ולא לפי אמונות.

    הדת היתה אמורה להיות משהו יפה וכאן היא מתגלה במלוא כיעורה. חבל.

  2. הורה מודאג

    חבל שעיריית הרצליה ומנכ״ל העירייה שמשמש גם כיו״ר בית פוסטר לא מוצאים לנכון לפתור את הנושא לפני שהוא מתוקשר למדיה.

    עיריית הרצליה – סומכים עליכם שתמצאו פתרון לבעיה.

  3. חילוני עם טיפת שכל

    אתם פשוט לא שפויים!!!!
    ״הילדים מחקים את הילדים האחרים״! איבדתם פרופורציות, אתם תחליטו על הילדים הדתיים אח לברך?! , הילדים של גן נירים ״מחקים״ – שתי אופציות או שהם קופים או שהם גם רוצים לברך ולא מגפיה אלא מרצון של הילד לבד!!!! בלמידה מהאחר!!!! לברך (רמז התשובה השניה היא הנכונה)

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה רק התחלה.אחרי שפדלון מכר את העיר לדתיים
    ותקע אותם במועצה בלי שום צורך עם תפקידים שיאפשרו להם המשך ההדתה של החילונים בהרצליה שהם רוב מובהק בעיר וזה בחסות אורי אריאל שמזרים תקציבים נדיבים מכספי הציבור החילוני להמשך ההשתלטות הדתית על העיר.

  5. רפי עידן, הרצליה

    שההורים החילוניים יסבירו לילדיהם שיש אנשים דתייים ויש כאלה שאינם דתיים. ונוהגים באופן שונה . ויסבירו יותר לילדים מהי הברכה ומי נוהג כך ומתי. הרי המשפיעים העיקריים על חינוך הילד הם ההורים .
    הסערה שקמה היא מיותרת.ולהבא שההורים החילוניים המתנגדים לכל סממן דתי, שבטיוליהם בארץ ובעולם שלא יראו לילדיהם את הכותל המערבי בירושלים ואם יגיעו גם לרומא, שלא יכנסו לוותיקן, שמא יראו את ציור הקיר המפורסם"בריאת האדם" בקפלה סיסטינה. וגם אסור שהילד/ה ילמד לומר את הביטוי OMG = הו מי גוד. או חלופותיו בעברית. ושלא יסעו לחיפה לראות חס ושלום את מקדש הבהאיים.
    הורים ! הגזמתם עם הסערה. הרי כל התרבות והספרות העיברית מקורה בדת היהודית. אז אולי גם אסור ללמוד את כתביו של ש"י עגנון שקבל את פרס הנובל לספרות. אם אתם אנטי – אז תתנגדו לכל סממן שיש בו ולו אף רמיזה לדת. סתם מקימים סערה שטותית.

  6. הרצליני חילוני עם זיקה ליהדות מבחירה

    בושה שקירוב בין מגזרים והכרות עם התרבות והמורשת גורמת להתלהמות של הורים מסויימים.

  7. דנה

    הרצליה לאט לאט הופכת לעיר חרדית הכל בתמורה לכסף שמחולק לתושבים הכל בא מביבי נתניהו וראש העיר פדלון זה מקור החזרה בתשובה

  8. שלו

    לרפי עידן
    זה לא סממן דתי.זה פשוט הדתה שהפך למצוה אצל הדתיים שאוהבים את המונח "תינוקות שנשבו".
    אולי עדיף שהילדים בבני ברק ובאלעד ילמדו על הדינוזאורים במקום לסגל כל מיני מנהגים פאגנים
    שמקורם בימי הביניים

  9. עמי

    בסך הכל תודה לבורא עולם שזן ומפרנס אותנו אז הילד ספג קצת אידישקייט משם עד חזרה בתשובה הדרך רחוקה מצחיק לשמוע …
    ואם זה כל כך חשוב… אז שאותם ילדים שלא מברכים יצאו לשחק בחוץ והמברכים ישארו לברך עניין של 3 דקות
    הילדים הם העתיד שלנו כעם אנו מחוייבים לסובלנות וכבוד הדדי וזה מתחיל מגיל קטן
    העם היהודי בגולה שמר על יחודו רק ובגלל היותו שומר על מנהגיו ומסורת אבותיו אנו מחוייבים להעביר את הנר הדולק לדור הבא וחס ושלום שלא יכבה שיהיה לכולם חג אורים שמח

  10. עדינה

    ממש חוסר כבוד למנהגי הזולת.. איפה הסובלנות? הדדיות? יכול היה להיפתר בנועם ובלי לצאת לתקשורת ב"סערה"

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אל תבלבלו בין היסטוריה ומסורת לדת. אלה דברים שונים לחלוטין במהות…..

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר