צילום אילוסטרציה אייל טואג
צילום אילוסטרציה אייל טואג

הורים לילדי גנים בחינוך המיוחד מתלוננים על מחסור בטיפולים ובאנשי מקצוע

בגן בנווה ישראל אין מרפאה בעיסוק וחוג הספורט הטיפולי הוחלף בחוג רגיל. בגן השפתי הדתי האזורי ברמת השרון לא איישו מתחילת השנה את התקנים למרפאה בעיסוק ולקלינאית התקשורת

פורסם בתאריך: 10.12.18 09:01

הורים לילדים באחד מגני החובה של החינוך המיוחד בשכונת נווה ישראל, מתלוננים כי אינם מקבלים בגן את כל השירותים הנדרשים עבור ילדיהם. בין השאר טוענים ההורים כי בגן אין מרפאה בעיסוק, שחוג הספורט הטיפולי הוחלף בחוג רגיל ושלא מתקיים בגן טיפול רגשי. בתוך כך, מתלוננים הורים תושבי הרצליה שילדיהם לומדים בגן השפתי (גן לילדים עם קשיים או עיכוב בהתפתחות השפה) הדתי האזורי שיבולת ברמת השרון, כי הילדים לא מקבלים את הטיפולים הפרא-רפואיים מתחילת השנה.

"בשביל מה אני שולחת את הילד שלי לגן מיוחד אם אני לא מקבלת את כל השירותים האלה בגן?", אומרת אחת האמהות בגן בנווה ישראל, "אין לנו מרפאה בעיסוק, כי היא יצאה לחופשת לידה ולא הביאו לה מחליפה. היא אמורה לחזור בינואר. אין לנו טיפול רגשי, והשנה גם הודיעו לנו ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים שהפסיקו לנו את חוג הספורט הטיפולי של אלון שעבד בגן במשך שנתיים והילדים מאוד התחברו אליו. במקום החוג של אלון קיבלנו חוג ספורט של בני הרצליה, חוג שאינו טיפולי ואין להם שום ידע בעבודה עם ילדים בחינוך המיוחד. גם חוג הריתמוזיקה שהיה בגן הופסק השנה. גם קלינאית התקשורת שנמצאת בגן לא עובדת עם חלק מהילדים על בעיות מסוימות שיש להם. הילד שלי הולך לגן כזה כדי שלא נתרוצץ לכל המטפלים והוא יקבל את כל הטיפולים במסגרת הגן. במשך שנתיים הוא קיבל מענה לכל הצרכים שלו, אבל השנה ממש לא ואני מרגישה רגרסיה רצינית בהתנהגות של הבן שלי. אני משלמת המון כסף, אלפי שקלים, על טיפולים שאמורים להיות בגן".

כאמור גם ברמת השרון, בגן טרום חובה שיבולת, גן שפתי דתי של החינוך המיוחד, מתלוננים הורים, שחלקם מהרצליה, כי הילדים לא מקבלים את הטיפולים הנדרשים. בגן אין כיום מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת, וההורים טוענים שנאמר להם שרק לא מזמן אושר התקציב. "הילד שלי היה אמור לקבל כל שבוע שעה מכל טיפול ובמשך שלושה וחצי חודשים הוא לא מקבל שום טיפול", אומרת עינת גולדברגר-צדיקוב שבנה לומד בגן שיבולת, "הרעיון בגן שפתי הוא שהילדים מקבלים את כל הטיפולים במסגרת הגן. אלה ילדים שצריכים טיפולים של קלינאית תקשורת וטיפולים אחרים כדי להתקדם, והם לא מקבלים את זה מתחילת השנה. השנה פתחו גן שפתי דתי ראשון ברמת השרון, ולא רק שחסר כוח אדם מקצועי חסר גם ציוד וההרגשה היא שלאף אחד לא אכפת. הגעתי בשבוע שעבר לעיריית רמת השרון ודרשתי לקבל תשובות. דיברתי עם עוזר המנכ"לית ועם מנהל אגף החינוך. ישבתי שם חצי יום ולפתע, למחרת, הועבר תקציב ממשרד החינוך לעירייה עבור טיפולים פרא-רפואיים בגן, אבל נאמר לי שעדיין אין כוח אדם. אפילו הציעו לי שאם אני מכירה מטפלים פרא-רפואיים שאקשר ביניהם. הבנתי שבגלל בעיה ברישום לגן של ילדים מערים אחרות הגן לא קיבל תקציב ממשרד החינוך. יש פה מחדל על מחדל. לא יכול להיות שילד עם בעיה שפתית לא מקבל את מה שמגיע לו. הצעתי להם לקחת את כוח האדם שיש ולעשות רוטציה בין הגנים. נאמר לי שזה דורש אישור של המנהלת ושהיא בחופש עד סוף החודש. כולם אומרים לי שאני צודקת אבל כל אחד מאשים את השני. נלחמנו שייפתחו גן כזה בהרצליה אבל זה לא צלח. אנחנו רוצים לתבוע החזרים כספיים על כל התקופה הזאת ואנחנו מתכוונים להיאבק עד שנקבל את מה שמגיע לילדים".

באשר לגן בהרצליה, מסר משרד החינוך בתגובה כי "המטפלת הרגשית והמרפאה בעיסוק יצאו לחופשת לידה. מטפלת רגשית מחליפה נכנסת בימים אלה לגן ותחל בטיפולים לילדים. באשר למרפאה בעיסוק, עדיין מנסים לאתר ממלאת מקום. יצוין כי לגן הוכנסה לאחרונה גם מנתחת התנהגות שבונה תוכניות אישיות לילדי הגן. מנתחת ההתנהגות נותנת מענה מקצועי לילדים, להורים ולצוות הגן כאחד. חוג הספורט ניתן כתוספת פעילות על ידי העירייה ואינו באחריות משרד החינוך".

תגובת עיריית הרצליה: "התלונה הועברה לגורמים המקצועיים".

באשר לגן ברמת השרון, מאגף החינוך בעיריית רמת השרון נמסר בתגובה: "כידוע, מוסדות חינוך רשמיים בכלל, ואלה הפועלים במסגרת הזכאות לחינוך מיוחד בפרט, מצויים תחת אחריותו של משרד החינוך, בכל ההיבטים הפדגוגיים והטיפוליים כאחד. בנוסף על כך עיריית רמת השרון האחראית על ההיבטים המינהליים, משקיעה בתיגבור כוח אדם של סייעות בגן, בציוד, בתכניות מיוחדות וביוזמות רבות. הצוות הפרא-רפואי בגני ילדים לחינוך מיוחד מועסק וממומן על ידי משרד החינוך ומשרד הבריאות ומופעל על ידי המתי"א (מרכז תמיכה יישובי או אזורי –  מסגרת מקצועית פדגוגית וארגונית של החינוך המיוחד; מ.ל.ג), המהווה זרוע ביצועית של הפיקוח על החינוך המיוחד. פתיחתו של הגן המדובר הייתה מוטלת בספק עד לימיה האחרונים של חופשת הקיץ וזאת בשל מספר התלמידים שיועדו אליו בהליכי השיבוץ השונים בעיר ובמחוז ועל פי התקן שנקבע על יד משרד החינוך לגן חינוך מיוחד. מעת שאושר התקן פעל המתי"א לאיתור ואיוש הצוות הפרא-רפואי בגן והעירייה פעלה לאיוש תפקידי הסייעות. בכל הקשור לאיוש תקן קלינאית תקשורת טרם צלחו המאמצים עקב מחסור מקצועי וזמין. מדריכות המתי"א מלוות באופן שוטף את הצוות החינוכי בגן על מנת להבטיח מענה מיטבי לתלמידים והתלמידות. עיריית רמת השרון ואגף החינוך ימשיכו ויעשו כל שלאל ידם על מנת להבטיח חינוך מקצועי מעולה לתושבי העיר בכל מסגרות החינוך".

תגובת משרד החינוך באשר לגן ברמת השרון: "בישראל קיים מחסור במטפלים מתחומי הריפוי בעיסוק, והמשרד בוחן מהלכים כדי לטפל בנושא זה. אשר לגן המדובר, אגף לחינוך מיוחד עושה מאמצים רבים כדי למצוא גורם מקצועי מתאים ובינתיים התלמידים מקבלים טיפול רגשי באמצעות פסיכולוגית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אחד

    איזה זילזול בציבור . כל המטרה של הגנים הללו לגףקדם ילדים במהירות. זה לא אמור להיות שמרטפיה. בטח משלמים גרושים לבעלי מקצוע אז אף אחד לא רוצה לבוא לעבוד .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר