צילום אילוסטרציה כיתה ריקה

"הילדים שלנו אינם עכברים במבוך": הנהגת ההורים בהרצליה מתנגדת להשתתפות תלמידי העיר במבחני המיצ"ב

הנהגת ההורים מתנגדת לקיום מבחני ההערכה של משרד החינוך, ומפצירה בהורים בעיר לפנות למנהלי בתי הספר ולהודיע שלא יקחו בהם חלק. בתוך כך הקימו ההורים דף פייסבוק ייעודי בשם "בהרצליה לא יהיה מיצ"ב"

פורסם בתאריך: 3.1.19 08:36

הנהגת ההורים העירונית בהרצליה מתנגדת להשתתפות תלמידי העיר במבחני המיצ"ב. אתמול הקימה הנהגת ההורים בעיר את עמוד הפייסבוק "בהרצליה לא יהיה מיצ"ב", וקראה להורים בהרצליה לשלוח מכתב למנהלי בתי הספר כי הם אינם מעוניינים שילדיהם ייבחנו בבחינות המיצ"ב או בבחינות ההכנה למיצ"ב. הנושא עלה כבר בישיבתה הראשונה של הנהגת ההורים החדשה לפני כשבוע, ב-26 בדצמבר, אז הוחלט להקים ועדה שתבחן את הנושא לעומק.

מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) נערכים בחודשים מרץ ומאי בכיתות ה' ו-ח' בבתי הספר ברחבי הארץ, ובודקים את הישגי התלמידים באנגלית, לשון ומתמטיקה ובכיתה ח' גם במדע וטכנולוגיה. מבחנים אלה הם חלק ממערכת מדדים בית-ספריים שמטרתם לספק מידע למנהלים ולצוותים הפדגוגיים על תפקוד בתי הספר במגוון של נושאים.

בפוסט שפרסמו ההורים בעמוד הפייסבוק החדש נכתב: "אז מה יש לנו נגד המיצ"ב? מובן שאנו בעד מדידה ומעקב אחר רמת הלימודים בבתי הספר. אך יש פער גדול בין 'כוונת המשורר' בבניית המיצ"בים, לבין המתרחש בפועל בשטח. בתי הספר נוטשים לא אחת את תכנית הלימודים, והופכים להיות לשנה 'בתי גידול' למיצ"בים. במקום מבחן הבא לבחון את ידיעות הילדים ואת רמת ההוראה בביה"ס, מלחיצים את הילדים לקראת המבחן. זאת ועוד, ביום המבחן מוצאים עצמם לא אחת הילדים ה'חלשים' מחוץ כיתה, כדי שלא יורידו את ציון בית הספר חס ושלום. אז הורי הרצליה אומרים עד כאן אנחנו לא משחקים את המשחק. הילדים שלנו אינם עכברים במבוך. רוצים לבחון את ידיעותיהם? תבחנו ללא הכנות וטירוף מערכות. אם נסרב שילדינו ייבחנו, ימצאו את הדרך להערכה אחרת, מדויקת, נורמלית!".

מחאת ההורים מצטרפת להודעה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד לפני שבוע, לפיה מנהלי ומנהלות בתי הספר היסודיים לא ייקחו חלק במבחני המיצ"ב, בתגובה להודעת משרד החינוך כי מנהלים הגדילו במהלך מבחני המיצ"ב בשנת בלימודים תשע"ח את אחוז התלמידים הזכאים להקלת הקראה ובכך פגעו בטוהר הבחינה, מה שהביא לפסילתה במקצועות אנגלית ומתמטיקה בכיתות ה'.

"הגיעו מים עד נפש", אומר ליאור לזר, נציג הנהגת ההורים העירונית ויו"ר ועד ההורים בבית הספר היסודי יוחנני, "לא יכול להיות שתהיה סגידה כזאת למיצ"ב כשהוא אמצעי ולא המטרה. אין ספק שצריך להיות כלי מדידה, על זה אין מחלוקת. את המטרה הנכונה שהיתה למיצ"ב ככלי מדידה הפכו לעגל הזהב, וזאת הבעיה. זאת בטוח לא הייתה כוונת המשורר. זה קודם כל יוצר לחץ על התלמידים ואחר כך על ההורים, המורים והמנהלות. המיצ"ב כל תכליתו היתה לשמש כלי בקרה ומדידה להשוואה איפה בית הספר שלנו נמצא ביחס לבתי ספר אחרים בעיר וביחס לערים אחרות. מפה הפכו את ציוני המיצ"ב למדד נדל"ן שלפיו אנשים מחליטים איפה לקנות דירה. זה להוציא דברים מפרופורציות. לא יכול להיות שמגיעים למצב שמורים נאלצים להכין את התלמידים למיצ"ב כדי שבתי הספר יוציאו ציונים גבוהים על חשבון דברים אחרים. אין בזה שום היגיון".

ליאור לזר. צילום רונן דבש

אז מה עושים?

לזר: "הגיע הזמן, ב-2019, להקים צוות בין משרדי כדי לחשוב איך מתאימים את זה למציאות החדשה. אם משרד החינוך לא יתעשת ויעשה את זה, ההורים יגרמו לו להתעשת. הכי נכון יהיה שזה יקרה בשיתוף פעולה עם ההורים, ולא שההורים יגררו את משרד החינוך לתהליך הזה. זה נושא שבדם ליבם של ההורים, שלא ייסוגו מהנושא הזה. הם מרגישים שגם הילדים, גם ההורים, גם המורים וגם המנהלות משלמים כולם מחיר מאוד יקר על המדיניות הכושלת הזאת. כרגע נוצר מצב שהמיצ"ב השנה, נכון לרגע זה, לא מתקיים בעקבות החלטה של הסתדרות המורים שאסרה, בעקבות משבר עם השר בנט, לקיים את המיצ"ב ולהיפגש עם גורמים רשמיים ממשרד החינוך. מזכ"לית הסתדרות המורים בעצם קבעה שהשנה לא יהיה מיצ"ב וסיימה את הפרשה הזאת. תיאורטית, יכול להיות מצב שייכנסו למו"מ ויגיעו להבנה שכן יש לקיים את המיצ"ב. בגלל זה אנחנו מכינים את הקרקע לכל תרחיש אפשרי".

רותם לוין, נציג הנהגת ההורים ויו"ר בית הספר היסודי ברנר, מוסיף: "אנחנו לא נגד כלי מדידה ובקרה, כל ארגון חייב אותו, אך לא זאת הדרך. צריך להיות כלי בקרה איכותי ואמיתי שלא מלמד איך לעבור מבחן אלא איך ללמוד. זו מטרת העל של המיצ"ב והיא קצת אבדה בדרך. המבחן הזה, עם המטרות הכל כך חשובות, הפך להיות כלי ניגוח פוליטי וכלכלי, כל זה על הגב של כיתות ב', ה' ו-ח'. בשנים האחרונות ביטלו את המיצ"ב בכיתות ב'. על כלום ושום דבר? כנראה שלא. אז הגיע הזמן להכחיד אותו במתכונתו הנוכחית ולהביא כלי מדידה הרבה יותר טוב. הפתרונות קיימים, זה רק דורש חשיבה ועבודה. אני לא אתן לבת שלי להשתתף במיצ"ב. אני לא רוצה להעמיס עליה את כל הלחץ הזה. אין צל של ספק שהמאבק הזה צודק ושהמיצ"ב במתכונתו הנוכחית לא יישאר, בין אם זה יקרה עכשיו או בעוד שלוש או עשר שנים. יש בתי ספר שמקבלים ציונים גבוהים במיצ"ב אבל הוא לא באמת משקף את המצב בשטח".

רותם לוין

איך אתם מקדמים את המאבק שלכם?

לוין: "כל אחד מהנהגת ההורים ייקח את זה לבית הספר שלו ויעדכן את ההורים. המטרה היא לתמוך במנהלות שכרגע נמצאות במלחציים בין משרד החינוך לבין הסתדרות המורים. המטרה היא להביא לתודעת ההורים מה ההשלכות של המיצ"ב ומה קורה הלכה למעשה בשטח. אני מאמין שככל שיותר פרטים ייחשפו בפני ההורים, כך יותר ויותר הורים ישלחו מכתב לבית הספר שמבקש שהילדים שלהם לא ישתתפו במיצ"ב. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שכל מי שלא מעוניין שהילד שלו ישתתף במיצ"ב יצטרך לקחת יום חופש. אם יהיה מספר משמעותי של ילדים שלא יעשו את המבחן, בית הספר יהיה מחויב לספק להם פעילות חלופית".

גם אורן אוריאלי, חבר מועצת העיר, שחזר ללמד לאחרונה בתור מורה לספרות בחטיבת הביניים סמדר, חושב שצריך לשנות את המתכונת של המיצ"ב. "כאשר לימודים של מקצועות אחרים מבוטלים לטובת ההצלחה במיצ"ב – השיטה הזו לא שווה שום דבר", הוא אומר, "לא מלמדים את הילדים מדעים, אנגלית, לשון ומתמטיקה אלא מלמדים אותם איך לעבור את המיצ"ב. זה חוטא לכל המטרה של לבדוק מה הרמה האמיתית שלהם במקצועות האלה. צריך לעצור את האופן שבו זה מתנהל עכשיו, ואת הלחץ שמופעל על המנהלים והמורים, ולקבוע מנגנון מדידה אחר. צריך לאפשר לתלמיד אווירה נוחה ומתאימה, בלי אווירת לחץ שמושרשת במשך שנה שלמה. צריך להתייחס למבחן הזה כאל עוד מבחן ובטח לא לשדר לו שהוא מייצג עכשיו את בית הספר וכל המוניטין של בית הספר מוטל על כתפיו. צריך לבחון את התלמיד על הידע האמיתי שלו.

אורן אוריאלי

אורן אוריאלי

אוריאלי מוסיף: "החשיבות של המיצ"ב הפכה להיות אדירה, אנשים בוחרים את מקום מגוריהם ואת המוסד שהילד שלהם ילמד בו לפי תוצאות המיצ"ב של בית הספר. אם הם היו יודעים איך מושג הציון הזה, הם היו חושבים פעמיים. לצערי, המדד הזה מושג באמצעים לא רלוונטיים ולא יעילים. זה איום ונורא שכאיש חינוך כל היכולת שלך נמדדת לפעמים לפי איזו תוצאה אתה מביא במיצ"ב. האם זה מודד את הילד באמת? הילד הוא קורבן של העניין הזה. הציונים של התלמיד מרפדים את המוניטין של בית הספר. זה כל מה שזה. לדעתי, המאבק של ההורים צריך לשים דגש על האופן שבו עורכים את המיצ"ב ולא על לא לעשות אותו".

תגובת משרד החינוך ותגובת עיריית הרצליה טרם התקבלו.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. טל

    כל הכבוד. תותחים. זה צריך להיות גורף ארצי להתנגד לתעשייה הבזויה של המיצ'בים

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד.
    צודקים בכל מילה. הלוואי שעוד ערים ילכו בעקבותיהם

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש כאן צביעות שלא תיאמן של ארגוני ההורים.
    את תוצאות המיצב פירסם משרד החינוך אחרי עתירות של הורים בשם חופש המידע.
    ההורים דרשו לדעת מה הציון של כל בית ספר בארץ.
    בפועל מה שקורה הוא שבמקום להעריך את רמת הלימודים , איכות צוות ההוראה ורמת האלימות בבית הספר, הציון משמש להערכת רמת האוכלוסיה של בית הספר.
    זה לא סוד שבבתי ספר בהרצליה שאליהם מגיעה אוכלוסיה מבוססת, הציונים גבוהים יותר.
    ואילו בשכונות החלשות הציון נמוך יותר.
    כל גם בבתי הספר הדתיים בהם הציון נמוך יותר מאשר בחילונים.
    כל חברי הנהגת ההורים, שהתראיינו לכתבה משתייכים לבתי ספר בהם הציון הוא גבוה מהממוצע ובאוכלוסיה בהם מבוססת וחזקה.
    הורה כמוני, שרוצה לבחור את בית הספר של ילדיו, יבחר מקום מגורים שבסמוך אליו מתגוררת אוכלוסיה, מבוססת, משכילה, וציון המיצב של בעת הספר מייצג את רמת השכונה ואזור המגורים.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    , אפשר גם לבקש מיעקב נחום, לקבוע כללי הכנה למציב. פשוט לעשות אותו בפרופורציה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר