צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

יוזמת "הטלפונים הטיפשים" מגיעה לבית הספר ברנדיס בהרצליה

רוני וינדמן קדם, אמא לשני ילדים בבית הספר, אימצה את היוזמה הארצית ומביאה לראשונה את הבשורה להרצליה. התוכנית: קנייה מרוכזת של טלפונים בלי חיבור לרשת, ובעלות של עד 250 שקלים

פורסם בתאריך: 5.2.19 14:32

היוזמה שפוקדת בימים אלה בתי ספר רבים בארץ, מגיעה גם להרצליה: לדחות את קניית הטלפון החכם בכמה שנים לתלמידי בית הספר היסודי, ולרכוש עבורם טלפונים סלולריים מהדור הקודם, ללא חיבור לאינטרנט ובלי אפליקציות. רוני וינדמן קדם מהרצליה, אמא לילדה בכיתה ב' ולילד בכיתה א' בבית הספר ברנדיס החליטה לאמץ את יוזמתה של חברתה לעבודה נעמה גלעדי, ולהביא אותה לשערי בית הספר היסודי שבו לומדים ילדיה. ביום שישי הקרוב, בפעילות ליום המשפחה בבית הספר, מתכוונים וינדמן קדם והורים נוספים לעשות את הצעד הראשון ולחשוף את ההורים ליוזמה בפעם הראשונה, ולחלק להם פליירים עם מידע בעניין בתקווה שהורים רבים יצטרפו ליוזמה.

"לכולנו יש מסכים בבית, טאבלטים, פלייסטיישנים ומחשבים, והמטרה שלנו היא לא למנוע מהילדים שלנו חשיפה לקדמה טכנולוגית", אומרת וינדמן קדם, "המטרה שלנו היא לאפשר להם סביבה טכנולוגית מוגנת בגילאים הצעירים ובזמן הזה גם להכין אותם לשימוש נבון במסכים ובטלפונים הניידים ולהכין אותם לקראת התכנים שהם הולכים להיחשף אליהם".

איך נחשפת ליוזמה הזאת?

"מובילת היוזמה ברעננה, נעמה גלעדי, עובדת איתי, אז נחשפתי ליוזמה עוד כשהילדים שלי היו צעירים יותר, וגם מכתבות שפורסמו בתקשורת בעניין".

מה גרם לך לפעול למען היוזמה הזאת בבית הספר ברנדיס?

"יש לי ילד בכיתה א' וילדה בכיתה ב' בבית הספר ברנדיס, כבר בתחילת השנה כשליוויתי אותם לבית הספר והגענו כרבע שעה לפני תחילת הלימודים, ראיתי לא מעט ילדים יושבים בחוץ עם הפרצופים מול הטלפונים. הבנתי שזה הגיע הרבה יותר מוקדם ממה שחשבתי, והרגשתי שמשהו פה לא בסדר. מאוד ציער אותי שבמקום לשחק ולשוחח אחד עם השני הם בתוך המסכים. יש פה משהו חברתי שקורה ויש לנו אחריות עליו. החלטתי שזה הזמן הנכון והתחלתי לגייס את ההורים ולהפיץ את זה. דיברתי על זה גם באסיפות ההורים בתחילת השנה. בחנוכה התחלתי לגייס תמיכה של הורים. בגיל שמונה נעדרת הבשלות שנדרשת להתמודד עם החשיפה לכל מה שהאינטרט מציע – פורנוגרפיה, בריונות, תלות והתמכרות. זה הכל בא על חשבון של משחק, פעילות גופנית ואינטראקציה חברתית. לכן, היוזמה שלנו היא לדחות את הקנייה של המכשיר החכם לאחרי בית הספר היסודי ולבצע קנייה קבוצתית של טלפונים בטוחים מסוג נוקיה".

רוני וינדמן קדם

היוזמה מתסמכת גם על מחקרים.

"נכון. מחקרים מהעשור האחרון מצביעים על השלכות פסיכולוגיות וחברתיות קשות ביותר בעקבות השימוש בסמארטפונים בגילאים מאוד צעירים, ומומחים מכל התחומים ממליצים לדחות שימוש בסמארטפון עד אחרי בית הספר היסודי. בצרפת, למשל, חוקקו חוק שעד גיל 14 אסור להכניס טלפון חכם לשערי בית הספר. בסיליקון וואלי, שזה מעוז החדשנות, גם החוק הזה עומד כרגע על הפרק והיוזמה נקראת 'Wait Until 8th' והכוונה היא לחכות עד הכיתה השמינית, שזו כיתה ח'.

"לפי נתוני ה-CBS, בארה"ב מתים בשנה 13 ילדים מאלרגיות לבוטנים, 230 ילדים מתים כתוצאה מתאונות אופניים, 1,900 ילדים מתים בתאונות דרכים ומדריסות ו-2,100 ילדים מתאבדים בשל רשתות חברתיות. ידוע היום שהשימוש המוגבר במסכים מוריד את הדימוי העצמי ופוגע בשינה. גם משרד הבריאות הוציא עכשיו מסמך שבו נכתב כי קיימות הוכחות ראשוניות למתאם בין משך החשיפה למדיה חברתית לעליה בתסמינים דיכאוניים ומחשבות אובדניות בקרב מתבגרים אמריקאים. רק בישראל רבע מהילדים משתמשים בטלפונים חכמים חמש שעות ביום ובגיל שמונה נחשב הסמארטפון לדבר מקובל".

איך את מתכוונת ליישם את היוזמה הזאת?

"יש קהילה שלמה שפועל בעניין ויש לה קבוצה בפייסבוק שנקראת 'תנו לגדול על שקט' ושם יש חומרים, מצגות ועלונים שעזרו לי להריץ את העניין הזה מהר יחסית, וגם אני לומדת מזה מה עובד טוב יותר. השלב הראשון הוא לגייס נציגים מכל כיתה בשכבות א' ו-ב', להסביר על היוזמה ולהחליט איך פועלים יחד. החלטנו שבפעילות שתתקיים בבית הספר ביום שישי לכבוד יום המשפחה נחלק פליירים. המטרה שלנו היא לא להפוך את זה למשהו מתלהם בקבוצות וואטסאפ, אלא לעשות עבודת גרילה שקטה והסברתית. ברגע שנגייס את הרוב, ברור שלא את כולם כי יש כבר ילדים עם טלפונים חכמים, אז הלחץ החברתי לרכוש טלפון חכם יירד. יש כבר עשרה הורים שנרתמו ליוזמה ועשינו כבר פגישת התנעה. יש לנו גם פגישה בשבוע הבא עם מנהלת בית הספר ועם היועצת ואנחנו מקווים לרתום גם אותן ליוזמה. לאחר חלוקת הפלייר נפיץ מיילים להורים בכל כיתה ובהם נפרסם קישור לטופס מקוון שבו הם ימלאו את עמדתם לגבי היוזמה – מעוניינים או לא או מתלבטים ויש להם מקום לפרט למה. אז ההורים שהתנדבו ירימו טלפון למתנדנדים וישאלו אותם למה".

ואז?

"השלב השני נעשה בהתאם למספר המתעניינים. כל שכבה תתארגן על מועד לרכישת הטלפונים. ההמלצה של הורים מבתי ספר אחרים ברחבי הארץ שפועלים ליישום היוזמה הזאת היא שיהיו כמה חלונות זמן שכל הורה יוכל לבחור את המועד שמתאים לו. בדרך כלל רוכשים בתחילת כיתה ג', אבל כל הורה יוכל לבחור בנקודת זמן שמתאימה לו. הסיבה שזה בגיל כל כך צעיר היא שבכיתה ג' הילדים מתחילים לצעוד לבד לבית הספר, וזה השלב שההורים רוצים לדעת שהילדים בסדר ולכן אנחנו מציעים לצייד את הילדים בטלפון נייד ללא אינטרנט שניתן לשלוח ממנו הודעות טקסט ולבצע שיחות טלפון. בסמוך למועד הרכישה ייצא מייל עם פרטי רכישה למכשירים וקישור לתשלום קבוצתי בפייבוקס. כרגע יש אפשרות לבחור בשני מכשירים של נוקיה – דגם אחד פשוט בעלות של 100 שקלים והשני שהוא יותר צבעוני ועם מצלמה בעלות של 250 שקלים. המחירים האלה הם לאחר הנחה בשל היוזמה הארצית וכל הורה יוכל לרכוש במחירים האלה דרך הפייבוקס של הקבוצה בכל זמן שיתאים לו. דבר נוסף שאנחנו רוצים לעשות לאחר שנגייס את רוב ההורים הוא לתאם עם הנהלת בית הספר שאנו ההורים ניכנס ונסביר לילדים בעזרת מצגת על היוזמה, למה אנחנו עושים אותה, מה זה אומר, למה זה חשוב ואיך הם עדיין יוכלו להיחשף למסכים אם ירצו, ובכך גם נרתום אותם ליוזמה. הסברה יכולה להוריד את ההתנגדות מצדם וזה גם מוריד את הלחץ החברתי לרכוש טלפון חכם שהפך לסמל סטטוס ובגיל הזה זה בהחלט לא נחוץ".

איך ההורים שדיברת איתם על היוזמה מגיבים?

"משיחות עם הורים גילינו שהם מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות. יש את ההורים שבעד וקוראים פרסומים על ההשלכות של הטלפונים החכמים ורוצים לדחות את השימוש של ילדיהם בטלפונים החכמים כמה שיותר. יש את ההורים שהם נגד ולרוב הטענות שלהם הן שיש אח גדול בבית שיש לו טלפון חכם והצעיר גם רוצה. עוד טענה היא שבטלפון הבטוח אין ג'י.פי.אס ואנחנו רוצים לדעת איפה הילדים נמצאים. טענה נוספת היא שצריך להתקדם עם הקידמה הטכנולוגית. פלח נוסף ומאוד קטן הוא של הורים שלא רוצים לקנות בכלל מכשיר לילד שלהם בשלב זה. להם אנחנו אומרים שהיוזמה משרתת בדיוק אותם. אנחנו רוצים את ההסכמה שכשהם יחליטו שהם קונים לילדים שלהם טלפון הוא יהיה טלפון בטוח, ושהקנייה המרוכזת תהיה רק לשם נוחות".

רוב ההורים בעד או נגד?

"הפלח הכי גדול הוא של המתנדנדים, והסיבות העיקריות הן שהם לא מאמינים שנצליח לגייס את רוב ההורים ליוזמה ושאי אפשר לעצור את הקידמה ותמיד יהיו טלפונים חכמים בכיתה. התשובה שלנו לזה היא שעדיין לרוב הילדים בכיתה א' אין טלפון נייד ולכן זה הזמן לגייס את ההורים ויש לנו סיכוי טוב. אם כולנו נהיה אחידים אז נהיה רוב. כשלרוב התלמידים בכיתה יש טלפונים פשוטים ואין קבוצות וואטסאפ אז יורד הלחץ החברתי לרכישת טלפון חכם. לטענה שאי אפשר לעצור את הקדמה, אנחנו עונים שזה נכון והורים שרוצים לחשוף את הילדים שלהם לקדמה טכנולוגית יכולים לתת לילדים טלפון חכם ללא סים בבית, טאבלט או מחשב וזה יהיה בצורה מבוקרת על ידי ההורים ולא יהיה כלי לאינטראקציה חברתית. עם מכשיר חכם הילדים חשופים מסביב לשעון. יש להם את הזמן לפני תחילת הלימודים ואחריהם כשהם בדרך הביתה. בבית הספר ברנדיס עוברות המנהלת והסגנית שלה בכל בוקר בין הכיתות ואוספות את הטלפונים שמאוחסנים במזכירות, כך שלילדים אין גישה לטלפונים גם בהפסקה. גם ברגע שלרוב לא יהיו טלפונים חכמים אז לא יהיו קבוצות וואטסאפ שמייצרות בריונות וכל מיני בעיות חברתיות אחרות".

מה החזון שלך?

"החזון שלי הוא שנרכוש כל ההורים יחד את המכשירים ונעשה טקס חלוקה מרגש. זה מרגש לילדים שיש להם כלי לתקשורת עם ההורים שלהם ועם החברים. היוזמה הזאת הגיעה כבר ל-300 בתי ספר ברחבי הארץ ואני מאוד מקווה שהיוזמה שלנו בבית הספר תעודד עוד בתי ספר בהרצליה להצטרף ליוזמה".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בהרצליה:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. תל אביבית מודאגת

    אולי כדאי שתפרסמו את רשימת בתי הספר שהם חלק מהיוזמה, שכל אחד יידע ליד אזור מגוריו איפה זה מתקיים! יוזמה חשובה! ישר כח!

  2. שלי

    כל הכבוד! אנחנו מצטרפים!
    מקווה שעיריית החינוך של הרצליה תאמץ את היוזמה ותשווק אותה לכל בתי הספר בשכונה.
    הורים שאכפת להם.

  3. רוני

    הי, ממליצה לך להיכנס לקבוצת הפייסבוק ״תנו לגדול על שקט״, חברים בה קרוב ל 3000 אנשים, יש שם את כל הפרטים. בהצלחה!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה נקרא טלפון כשר.קיים אצל הדתיים כבר מזמן.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שם מצחיק "טלפון טיפש" אפשר ליקרוא לו "טלפון כשר"

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר