צילום אילן אסייג

"כשהחלטנו בהרצליה למחות נגד המיצ"ב, לא שיערנו שזו תהיה התוצאה"

משרד החינוך הודיע היום על ביטול מבחני המיצ"ב ועל מודל הערכה חדש שיחל לפעול בשנה הבאה. יו"ר הנהגת ההורים בהרצליה: "החשש היחיד הוא שכמות הבחינות תגדל משמעותית"

פורסם בתאריך: 28.10.19 14:29

משרד החינוך הודיע היום (שני) על ביטול מבחני המיצ"ב, והחליט כי החל מהשנה הבאה יוחל מודל הערכה חדש במערכת החינוך במקום מבחני המיצ"ב שהיו עד כה. מהמשרד נמסר כי מינה צוות מקצועי שבחן וגיבש מודל הערכה חלופי למיצ"ב, לאחר היוועצות רחבת היקף שקיים המשרד עם הציבור בישראל – הורים, מורים, מנהלים, מפקחים, מנהלי מחלקות חינוך ותלמידים וקול קורא שהתפרסם למומחי הערכה שבו השתתפו כ-20 מומחים.

נזכיר כי מודל זה גובש על רקע הקולות שקראו לבחינה מחודשת של המיצ"ב, בין השאר בעקבות ההשלכות של הפרסום הפומבי של תוצאות המבחן שגרמו להכנות אינטנסיביות לקראת מבחני המיצ"ב בבתי הספר ופגיעה בשגרת הלמידה. חלוצת המאבק במבחני המיצ"ב היתה הנהגת ההורים בהרצליה.

לפי המודל החדש שגיבש משרד החינוך, כלל התלמידים בכיתות ד' ו-ח' ייבחנו בכל שנה בתחום השפה. בנוסף, כל בתי הספר ייבחנו מדי שנה בנושא משתנה שיימסר לבתי הספר שבועיים לפני מועד הבחינה. הנושאים המשתנים בבתי הספר היסודיים הם מתמטיקה, שפת אם ואנגלית, ובתי הספר יידעו רק לפני הבחינה אם כיתות ה' או ו' ישתתפו בה. הנושאים בחטיבת הביניים הם שפת אם, מתמטיקה, אנגלית או מדעים, ורק שבועיים לפני הבחינה ייאמר לבתי הספר אם ייבחנו כיתות ח' או ט' ובאיזה נושא. לדברי מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, במבחנים החדשים יושם דגש על מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית ויצירתית. משמעות המודל החדש היא הגדלה משמעותית של תדירות הבחינה החיצונית בבתי הספר. בעבר, בתי הספר נבחנו בבחינה החיצונית מדי שלוש שנים בלבד. כעת כלל בתי הספר ייבחנו מדי שנה בשתי בחינות חיצוניות.

המודל יוטמע באופן הדרגתי כדי לאפשר למערכת להיערך באופן מיטבי. כך, בשנת הלימודים הנוכחית תש"פ, בתי הספר יקיימו הערכה פנימית בלבד ולא תתקיים הערכה חיצונית של הישגים לימודיים. מבחני המיצ"ב הפנימי יישלחו לבתי הספר המעוניינים בכך. החל משנת תשפ"א, מבחני מיצ"ב קודמים וכן מבחנים מסכמים נוספים שייגזרו מתוך ההערכה החיצונית יועמדו לרשות בתי הספר כחלק ממאגר הכלים הפנימיים, לצורך הערכה פנימית. כמו כן, סקרי אקלים וסביבה פדגוגית יועברו במתכונת חיצונית על פי המחזוריות הקודמת, אחת לשלוש שנים.

יו"ר הנהגת ההורים העירונית, זיו עומר, אמר: "לפני כשנה, כאשר החלטנו בהרצליה למחות נגד המיצ"ב, לא שיערנו שזו תהיה התוצאה. המחאה המקומית התפשטה לכל הארץ, והתוצאה טובה ממה ששיערנו. אם דיברנו בטווח הקצר על בחינות הוגנות וניטרול לימוד אינטנסיבי ומניפולציות, ובטווח הארוך על בדיקת מיומנויות רלוונטיות לעתיד הילדים כגון הבנה, פתרון בעיות ויכולת לימוד עצמי, קיבלנו פתרון העונה על כל אלו. ביקשנו לסמוך על המנהלות העוסקות בהערכה פנימית באופן קבוע, וקיבלנו הערכות פנימיות (והרי כולנו רוצים לוודא שהילדים מבינים מה קורה בכיתה). ביקשנו שההערכה החיצונית תהיה ללא התראה המאפשרת לימוד, וקיבלנו (והרי יש מי שמעוניינים בפיקוח על בתי הספר). ביקשנו בדיקת מיומנויות המתאימות למאה ה- 21 וקיבלנו הערכה של אותם נושאים המעניינים אותנו ההורים דוגמת הוגנות ושוויון, חדשנות ויזמות, שילוב והכלה, התנדבות ומעורבות חברתית. ביקשנו דגש על אקלים חברתי, וגם זה נעשה".

זיו עומר

עומר הוסיף: "החשש היחיד הוא שכמות הבחינות תגדל משמעותית, וזה הרי אינו משהו התורם ללמידה ובטח שלא לחיים. בהזדמנות זו, רציתי להודות להורי הרצליה אשר תמכו במחאת המיצ"ב למרות התוצאות הגבוהות אותן מקבלים בתי הספר שלנו. זו הפעם הראשונה בה הפכו הורי ישראל מפאסיביים לאקטיביים. לצערנו, הוועדה שבחנה את הנושא הורכבה מנציגי הגוף שמקיים היום את מבחני המיצ"ב (ומקבל עבורם עשרות מיליוני שקלים) ואילו נציגי ההורים הרשמיים כלל לא שותפו בתהליך. כולי תקווה שבמשרד החינוך יבינו שאנו באותה סירה, ושהרצון שלנו בשיפור החינוך בישראל כן ואינו נופל מרצונם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מורה בחטיבה בהרצליה

    הבעיה היא שהתלמידים לא מחויבים למבחנים חיצוניים כיוון שלא ניתן להם על כך ציון בתעודה וחלק גדול מהם מגיש אפילו מבחנים ריקים כך שלא ניתן ללמוד על מצבו האמיתי של התלמיד. אם יוחזר ציונים אישיים לתלמיד לבית הספר יהיה לכך ערך חיובי.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר