צילום אילוסטרציה דן קינן

חשיפה: מחסור של כמעט 100 מורים בבתי הספר בהרצליה. הרשימה המלאה

המחסור במורים ומורות בבתי הספר בהרצליה לקראת שנת הלימודים הבאה מורגש היטב ביסודיים בחטיבות ובתיכונים. הצעה של איל פביאן להעניק מלגות לסטודנטים תמורת התחייבות שיעבדו כמורים בעיר במשך מספר שנים נדחתה. סמנכ"ל העירייה: "אנו עובדים על תוכנית בת מספר צעדים"

פורסם בתאריך: 26.2.20 08:29

גם על הרצליה לא פסח המחסור במורים במוסדות החינוך לשנת הלימודים הבאה תשפ"א. בבתי הספר היסודיים חסרים לקראת השנה הבאה 18 מורים למקצועות השונים ו-37 מחנכים, בבתי הספר העל יסודיים חסרים 38 מורים למקצועות שונים ובסך הכל 93 מורים חסרים בכל בתי הספר בעיר. במוסדות החינוך בעיר כבר החלו בגיוס מורים לשנה הבאה, למשל ביוחנני כפי שפורסם לראשונה בצומת השרון. בעירייה מבהירים שבשנת הלימודים הנוכחית אין חוסרים של מורים בבתי הספר בעיר.

לפי נתוני העירייה, בבית הספר היסודי אילנות חסרות כעת לשנת הלימודים הבאה מורה למדעים ומורה למוזיקה וכן שתי מחנכות; בבן צבי חסרות שלוש מחנכות ומורות לשפה העברית; בברנר – מורה למוסיקה וארבע מחנכות; בברנדיס – מורה לאנגלית; בגורדון – שלוש מחנכות; בהנדיב – מחנכת ומורה לחשבון ומורה למוזיקה; בויצמן – שתי מחנכות לכיתות ד'-ו'; ביוחנני – שלוש מחנכות לכיתות א', שתי מחנכות ומורות לשפה העברית, מורה למוסיקה ומורה לאמנות; בנבון – חמש מחנכות ומורה למוסיקה; בלב טוב – חמש מחנכות ומורות לשפה וחשבון, מורה לאנגלית, מורה למדעים, מורה למוסיקה ומורה לאמנות; בשזר – חמש מחנכות, מורה למדעים ומורה למוסיקה; ובבר אילן – שתי מחנכות, מורה לאנגלית, מורה למדעים, מורה למוסיקה ומורה לאמנות.

בבתי הספר אלון, רמב"ם ונוף ים לא ידוע כעת על חוסרים במורים.

עוד לפי נתוני העירייה, בחטיבת הביניים רעות חסרים לשנת הלימודים הבאה מורה לאנגלית ומורה למדעים; בחטיבת הביניים אחי"ה – מורה לאנגלית (חצי משרה); בסמדר – מורה ללשון; בהנגיד – מורה למתמטיקה, מורה ללשון ומורה למחשבים; בבן גוריון – מורה לפיזיקה, מורה למדעים, שתי מורות לאנגלית, מורה למחשבים, מורה ללשון אם תאושר פרישה לאחת המורות וסייעות לחינוך המיוחד; ובחטיבת הביניים הנדסאים – מורה למתמטיקה, מורה לאנגלית, מורה ללשון, מורה לסייבר/מחשבים ומורה לספרות.

גם בתיכונים חסרים לא מעט מורים לשנת הלימודים הבאה – בתיכון הראשונים חסרה מורה למדעי המחשב, שתי מורות לסייבר, ארבעה מורים לחמש יחידות מתמטיקה, שתי מורות ללשון, שתי מורות לתנ"ך, מורה לספרות, מורה לכימיה ומורה לפיזיקה; בתיכון היובל – שתי מורות לאזרחות, שני מורות לאנגלית, שתי מורות ללשון, שתי מורות לחמש יחידות מתמטיקה, שתי מורות לספרות, שתי מורות לחינוך גופני, מורה להיסטוריה ומורה לתנ"ך; ובתיכון חדש – מורה לביולוגיה, מורה למדעי הבריאות-רפואה (חצי משרה), מורה לכימיה, מורה לאנגלית ומורה למחשבים/סייבר.

בעקבות המחסור במורים העלה אתמול חבר המועצה איל פביאן (החופש לבחור) הצעה לסדר בנושא בישיבת המועצה. "לאחרונה אנו עדים למצב בו חסרים מורים במוסדות החינוך השונים בהרצליה ובמקצועות שונים", כתב פביאן בהצעה לסדר שהגיש, "הדבר גורם באופן טבעי למצוקה של התלמידים, ההורים ומוסדות החינוך עצמם, על צוותי המנהלים והמורים בהם ופעילותם. תופעה זו איננה חדשה וידועה מזה מספר שנים ונדמה שהיא הולכת ומחריפה לאחרונה. לאור הבעיה הקיימת כבר כיום ולאור הגידול הצפוי באוכלוסיית הרצליה בשנים הבאות ובמספרי התלמידים יש מקום להניח כי נדרשת הערכות מיידית לשפר את ההתמודדות של עיריית הרצליה ומערכת החינוך העירונית עם הבעיה הזו. לפיכך, מועצת העיר מתבקשת לאשר את ההצעה לסדר כלהלן: על מנת לסייע להתמודד עם המחסור במורים איכותיים ומקצועיים במוסדות החינוך בעיר, עיריית הרצליה תעניק מלגות לימודים משמעותיות ל-10 סטודנטים להוראה לפחות בכל שנה, זאת בתמורה להתחייבות רשמית של הסטודנטים לכך שעם סיום לימודיהם, יעבדו מספר שנים במערכת החינוך העירונית של הרצליה. זאת כפי עושות חברות היי-טק וחברות תעשייה שונות ואחרות במשק הישראלי ובעולם מזה שנים. העירייה תערך לבצע זאת בצורה מיטבית ויעילה כבר לקראת שנת הלימודים הבאה".

סמנכ"ל הפרויקטים בעירייה אהוד לזר השיב להצעתו לסדר של פביאן ואמר כי "החוסר במורים הינו סוגייה כלל ארצי ולא עירונית. באיזור גוש דן ובעיר הרצליה מורגשת הבעיה ביתר שאת עקב העלויות הגבוהות הכרוכות בשכר דירה כשהמורים והמורים המתחילים במיוחד הם אלו המתקשים בעיקר להתמודד עמן. לצערנו, אין לעירייה סמכות להגדיל את שכרם של המורים על מנת לסייע להם להשתלב במערכת החינוך העירונית. לאור זאת, פועלים הנהלת העירייה עם אגף החינוך והגורמים הנוגעים בדבר בהנחיית ראש העירייה על תוכנית בת מספר צעדים העשויה לסייע בפתרון הסוגייה הזאת. רק לאחרונה העירייה הכריזה על תוכנית הסבה אקדמית להוראה בהרצליה, במסגרתה ייבחן אופן מימון הלימודים על ידי עיריית הרצליה ומשרד החינוך. בנוסף לכך הורה ראש העירייה לבחון מודל של סבסוד ותמריץ לשכר דירה של סגל הוראה מצפון לחדרה ומדרום לשפלה והנושא הזה ייבחן על ידי צוות עירוני משולב".

מחזיקת תיק החינוך איה פרישקולניק הוסיפה: "אגף החינוך ואנוכי ישבנו והחלטנו שלגבי סטודנטים זה פחות נראה לנו. נראה לנו יותר שתושבים בעלי תואר ראשון ושני יעשו הסבה אקדמית ויהיו אנשים איכותיים. הם ילמדו ויקבלו תעודת הוראה ממכללת לוינסקי".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר שיש להסיר את הצעתו לסדר של פביאן מכיוון שלדבריו משמעותה "לתת למורה מתחת לשולחן וזו החלטה לא חוקית כי הם עובדים של משרד החינוך". לאחר קיום הצבעה על הסרת ההצעה מסדר היום – תשעה הצביעו בעד הסרתה ושישה הצביעו נגד.

פביאן אמר לצומת השרון: "מחסור המורים החמור בבתי הספר בהרצליה הולך ומחריף משנה לשנה, זאת בנוסף לגידול באוכלוסייה הנובע מהיקפי הבניה הגדולים ברחבי העיר, וההתמודדות הלא פשוטה עם פתיחת בתי ספר חדשים נוספים בעיר. מדובר כיום על צפי לחוסר בעשרות רבות של מורים ומחנכים בעיר, לקראת שנת הלימודים הבאה. הצורך לתת מענה הוא קריטי ומיידי. אין לי אלא להצר ולהתאכזב בפעם נוספת על ומהחלטת ראש העירייה להסיר את ההצעתי בעניין מסדר היום. עמדתי הייתה ועודנה כי במצב הנוכחי על ראש העירייה 'לירות בכל התותחים האפשריים' במטרה למלא את המחסר במורים במהירות רבה ככל האפשר. לא ברור לי מה הנחה את פדלון כאשר יזם הסרתה ודחייתה, זאת לאחר שהנושא מטופל באיחור על ידו. אין ספק כי המחסור במורים משפיע ישירות על התלמידים, ההורים המורים והמנהלים. על אורח החיים במוסדות החינוך, ועל ההישגים הלימודיים. בין היתר גם על עליה במספר השיעורים פרטיים במימון ההורים שהוא נטל כבד שהם נושאים".

על האמירה של פדלון לפיה העירייה לא תוכל לתת הטבות למורים שכן הם עובדי משרד החינוך אמר פביאן: "לא נשאר לי לגחך על האמירה הזו של פדלון בהינתן העובדה שהעירייה מחלקת בשגרה כל שנה מלגות לסטודנטים. באותו דיון עצמו נאמר שפדלון יוזם מתן הטבות בדיור בהרצליה למורים שיעברו ללמד בעיר. עם קריטריונים ויעוץ משפטי ניתן יהיה להעניק גם מלגות. הסכמתי בדיון שההצעה תתקבל ותקודם עם חוות דעת משפטית בהמשך וגם את זה הוא הסיר מהשולחן".

איל פביאן. צילום דני שביט

איל פביאן. צילום דני שביט


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אחד

    בכל הארץ יש מחסור במורות .הרצליה סובלת גם בגלל הזנחה של בתי הספר וזה שלא בונים עוד בתי ספר חדשים מה שיוצר עומס. שהשכר נמוך מורות הולכות ללמד איפה שהתנאים מסביב יותר טובים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר