כיתה, אילוסטרציה mosher depositphotos.com
כיתה, אילוסטרציה mosher depositphotos.com

האם ייפסלו ספרי לימוד בהרצליה? זו דרישת שבעה חברי מועצה

שבעה חברי מועצה דורשים שהספר "להיות אזרחים בישראל", ייפסל לשימוש בהרצליה ולקיים דיון לגבי ספרים נוספים. הרשימה המלאה בכתבה

פורסם בתאריך: 6.9.23 08:49

סערת ספרי הלימוד במערכת החינוך בהרצליה: שבעה חברי מועצה מהאופוזיציה פנו לראש העירייה, משה פדלון, בדרישה לכנס ישיבת מועצה שלא מן המניין בנוגע לספרי הלימוד בהרצליה ומצב מערכת החינוך בעיר. לצד זאת קיימה העירייה פאנל מיוחד בנושא ספר האזרחות "להיות אזרחים בישראל".

חברי האופוזיציה (דנה אורן ינאי, יריב פישר, גלילה יבין, אייל פביאן, עופר לוי, דרור בן עמי ואורן אוריאלי) דורשים להקים באופן מיידי צוות שיורכב מנציגי הורים, אנשי אגף החינוך וחברי מועצת העיר, לגבי הספרים שנכנסים למערכת החינוך בעיר. לגבי ספרים שחולקו לשנת הלימודים הקרובות ויש עליהם דיווח ומחלוקת, הם דורשים כי תתקבל החלטה עד סוף חופש סוכות האם יילמדו. בנוסף, חברי האופוזיציה דורשים שספר האזרחות "להיות אזרחים בישראל" לא יילמד בהרצליה.

בפנייה לפדלון כתבו השבעה: "בשבועות האחרונים קיבלנו מספר רב של פניות ציבור בנוגע לספרי הלימוד בהרצליה לשנה"ל הקרובה וביניהם הספר "מפתחות לאדם, עם ומקום" המיועד ללימוד המקצוע תרבות יהודית ישראלית לכתות ה', ספר לימוד גיאוגרפיה לכיתות ו', "חוקרים ארץ: ישראל לאזוריה", "ירושלים בירת ישראל", הוצאת כותר, 2015, "חיים בתוך סיפור" של מכון הרטמן, לכיתות ז', ו- "להיות אזרחים בישראל" הוצאת 2016, ספר הבגרות לאזרחות. אלו אינן דוגמאות אזוטריות ומקריות של ספרים המתאפיינים באינדוקטרינציה והדתה. אלו דוגמאות המייצגות מהלך שיטתי של משרד החינוך בשנים האחרונות להשפיע על תודעתם של תלמידי החינוך הממלכתי ולהנכיח את התפיסה הלאומנית-אמונית אורתודוכסית".

חברי האופוזיציה טוענים כי חלק מחופש הדת המוקנה להורים הוא מתן אפשרות לחנך את ילדיהם בהתאם לדת שהם מאמינים בה או להימנע מהקניית חינוך דתי. "לכן הקו המפריד בין לימודי מורשת, תנ"ך והיסטוריה יהודית לבין תכנים המעודדים פרקטיקה דתית ואמונית בבתי ספר ממלכתיים (חילוניים) חייב להיות ברור. כמו כן ספרים הכוללים תכנים פוגעניים כלפי נשים, להט"ב או מיעוטים, או ספרים הכוללים תוכן החותר תחת עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית לא יכולים לשמש במערכת החינוך בעיר".

שבעת חברי האופוזיציה מבקשים להביא להצבעה במועצה את הצעתם על הקמת צוות שיורכב מחברי מועצת העיר, נציגי הורים מכל בית ספר ואגף החינוך שיידון על כל ספר לימוד שהוכנס לתוכנית הלימודים בעיר הרצליה. הצוות יביא להצבעה במועצת העיר את החלטותיו.

עוד מציעים חברי האופוזיציה כי הספרים לגביהם התקבלו הדיווחים הנ"ל ייסקרו עד לסוף חופשת חג הסוכות ותתקבל החלטה באם להחליפם בספרים אחרים המאושרים על ידי משרד החינוך או לפסול לשימוש פרקים או עמודים מסוימים מתוך הספר מיד אחרי החג.

בנוסף, הם דורשים כי ספר האזרחות "להיות אזרחים בישראל", אשר חולק לתלמידי תיכון בעיר, ייפסל לשימוש במוסדות הלימוד בהרצליה. כזכור, הספר סוקר בהרחבה באמצעי תקשורת ומומחים בתחום החינוך והמשפט מתחו עליו ביקורת חריפה על כך שהוא מציג עקרונות אנטי דמוקרטיים כחלופה לגיטימית לשיטת המשטר בישראל.

מינהל החינוך בעירייה קיים כאמור ביום שני פאנל מומחים, במטרה להעלות דיון אקדמי ומקצועי בנושאים מהותיים שבמחלוקת, ולברר את מידת התאמתם ומשמעותם של התכנים כפי שבאים ליידי ביטוי בספר הלימוד "להיות אזרחים בישראל". בפאנל השתתפו פרופ' עירית קינן, ראש המחלקה לחינוך בלתי פורמלי במכללת סמינר הקיבוצים, פרופ' יניב רוזנאי, פרופ' חבר למשפטים באוניברסיטת רייכמן, ד"ר שאולי שארף, ד"ר למשפטים, מרצה למשפט חוקתי במרכז האקדמי פרס, ד"ר אדר כהן, ביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית, לשעבר מפמ"ר אזרחות במשרד החינוך, מנהלות ומנהלי בתי הספר בעיר, רכזי מקצוע ומורות ומורים למקצוע האזרחות.

בסיכום שהוציא ד"ר יעקב נחום, סמנכ"ל וראש מינהל חינוך וערכים, לבכירי העירייה ומנהלי בתי הספר הוא ציין: "במהלך דיון ער בפאנל, נחשפנו לפרשנויות מגוונות ולניתוח מגוון של תכני חומר הלימוד בספר. לאחר דיון של כשעתיים, בשאלות למשתתפי הפאנל, והצגת דעתם של מנהלים מורי האזרחות שהעלו את טיעוניהם, הועלו המסקנות הבאות: אין מקום להחרים ספרי לימוד מחד ואין לקבל כל חומר לימוד כראה וקדש, ‏ישנה משמעות קריטית לאופן והדרך שבה בוחרים המורים ללמד, קיימים מגוון חומרי לימוד שמשרד החינוך מאפשר, ולמורה ניתנת אוטונומיה להחליט כפרופסיה מקצועית ולבחור בין מגוון הספרים והנושאים המוצעים הקיימים, אופן הצגת הדברים וחשיפת דעות שבמחלוקת בחברה הישראלית לגיטימית מצד אחד ובמקביל לא לתת מקום לטיעונים שאינם לגיטימיים בדמוקרטיה ליברלית, יש לאפשר לתלמידים ‏הצגת שאלות פוריות ולנהל עמם דיונים ערים בנושאים אלו".

מעיריית הרצליה נמסר כי העירייה תקבע תאריך לישיבת המועצה על פי דרישת שבעת חברי האופוזיציה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר