תאונות דרכים- המדריך המלא ומה הכי חשוב לדעת. תמונה ממאגר Shutterstock
תאונות דרכים- המדריך המלא ומה הכי חשוב לדעת. תמונה ממאגר Shutterstock

פיצויים לאחר תאונת דרכים: כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא

תאונת דרכים היא הנדבך המשמעותי ביותר בתחום נזקי הגוף במדינת ישראל.  מהם דמי הפגיעה המגיעים לעובד בתאונת דרכים? באיזה שלב קריטי לפנות לעו"ד מומחה בתאונות דרכים, ומה הוא יכול לעשות עבורך? עו"ד אייל פייפר, מומחה בתחום תאונות הדרכים, מסביר את כל שחשוב לדעת בנושא

פורסם בתאריך: 25.2.19 09:12

למרבה הצער, עבור אנשים שנפגעו בתאונת דרכים, חברות הביטוח מוגבלות בסכום הפיצויים שהן מספקות לנפגע. ההוצאות הרפואיות עשויות אף הן "לחסל" את הכספים אותם התובע קיבל מחברות הביטוח, ולכן, חשוב כי קורבן של תאונת דרכים ייעזר בעורך דין מומחה בתחום תאונות הדרכים, אשר לא יסתפק בפחות מאשר הפיצוי הגבוה ביותר עבור לקוחותיו.

"תביעות של תאונת דרכים, הן הנפוצות ביותר בתחום נזקי הגוף במדינת ישראל.
בתביעות מהסוג הזה אין חיפוש אחר אשמים, כך נקבע על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים,תשל"ה 1975, הוא החוק אשר מרכז בתוכו את רוב הדינים הנוגעים לתאונות הדרכים" אומר עו"ד אייל פייפר, ממשרד עורכי דין פייפר-כהן, ומוסיף: "אדם אשר נפגע בתאונת דרכים לא תמיד יודע למי לפנות תחילה, מה לעשות, מה כולל התהליך, ואיך לטפל בתאונה שזה עתה ארעה לו. בשלב הראשון עולות שאלות רבות שאוכל להשיב עליהן כאן".

מהם הדברים החשובים ביותר לדעת, במקרה של תאונת דרכים?

"אחד הדברים החשובים ביותר, הוא פניה בשלב מוקדם ככל שניתן לעו"ד לצורך קבלת ייעוץ משפטי, וליווי לאורך כל ההליך.

דבר נוסף חשוב שבגללו כדאי לפנות לעו"ד לקבלת ייעוץ הוא, לבדוק האם אכן המדובר בתאונת דרכים, כן או לא. הכוונה –  האם התאונה עונה על ההגדרות של חוק הפיצויים. לעיתים תאונה שאינה נראית בעינינו כתאונת דרכים יכולה להיחשב ככזו, והדבר משמעותי בכל נוגע לניהול ההליך והפיצוי.

חשוב להדגיש כי שכר טרחת עורכי הדין בתביעות מהסוג המתואר, זהה לכל עורכי הדין ומשולם על פי חוק. ראוי להדגיש כי שכר הטרחה נגבה בסוף ההליך, ואינו מעמיס על הנפגע מהבחינה הכלכלית".

מדוע חשוב לפנות מהר ככל האפשר לעורך הדין המומחה בתאונת דרכים?

"כאשר נפגע פונה בשלב מוקדם לעו"ד, מעבר לליווי המשפטי הצמוד, ההדרכה, והפיקוח על בדיקות רפואיות, עוה"ד יוכל לעזור ללקוח גם בבעיות רבות שעלולות להופיע בתקופת ההתאוששות מהתאונה, לרבות טיפול מול ביטוח לאומי בן אם המדובר בתאונת עבודה (נרחיב על כך בהמשך המאמר), ובן אם מול המעסיק, ובין אם מול קופת חולים, רופאים, מטפלים, משטרה ועוד גורמים נוספים.

חשיבות נוספת בליווי של עורך דין בתהליך של ניהול התביעה בתאונת דרכים, היא הידע הרב ונרחב שיש לעורך דין לגבי בדיקות רפואיות מסוימת שהנפגע צריך לבצע, אשר הרופאים בקופות החולים לא תמיד נותנים, ללא התלונות המתאימות, וללא הבקשות המתאימות. וללא ביצוע של הבדיקות החשובות, עלולות להתפספס פגיעות מסוימות שיש להם משמעות כאשר נגיע לחישוב הפיצויים. ואשר יש להם השפעה על גובה אחוזי הנכות".

מה חשוב לעשות מיד לאחר התאונה?

"הדבר הראשון והכי נכון לעשות הוא לפנות לקבלת טיפול רפואי מידי. חשיבות הפניה לטיפול רפואי מידי היא קריטית. פניה מאוחרת יותר לטיפול רפואי עלולה לפגוע בהוכחת הנזקים שאירעו כתוצאה מהתאונה ולגרום להקטנת הפיצוי. בתאונות דרכים בהן הפגיעה קשה- עוה"ד יכול לפנות לחברת הביטוח בהליך שנקרא "תשלום תכוף"- הכוונה למצבים בהם זקוק הנפגע לתמיכה כלכלית עקב הפגיעה בתאונה. בהגשת תביעה מהסוג הזה יקבל הנפגע תשלום זמני על חשבון תשלום הפיצויים בסוף התביעה.

"בעת הפניה לקבלת הטיפול הראשוני, חשוב מאוד להתלונן על כל מוקדי הפגיעה והכאב בגוף, מוקד שלא יירשם יהיה מאוד קשה לקשור אותו לפגיעה בתאונה, שכן שהתלונות החלו בשלב מאוחר יותר. חשוב לדעת כי, ניתן לבצע בהמשך ביטול חיוב של אמבולנס –  ייתכן שהנפגע יימצא זכאי לקבלת תשלום עבור הפינוי. תלוי האם אושפז וגם תלוי בקופת החולים.  במידה שנפגע אושפז- יקבל החזר מלא של העלויות מקופת החולים. במידה שלא אושפז בגין התאונה- הזכאות לקבלת החזר תהיה מחברת הביטוח. לאחר הפניה הראשונית לטיפול, חשוב מאוד להישאר במעקב רפואי רצוף ושוטף. לדוגמה, מקרה שנגרמה פגיעה אורתופדית: בגב, בצוואר, בכתפיים וכדומה, יש לעשות מעקב אורתופדי במסגרת הרפואה הציבורית, הכוונה בקופת חולים".

האם ניתן לפנות לרופאים פרטיים, מבחינת ההחזרים לאחר מכן?

"ניתן לפנות לרופאים פרטיים לצורך קבלת טיפול אך לא לשם קבלת חוות דעת.

חשוב לציין, כי בתביעות של תאונות דרכים לא ניתן להציג חוות דעת של מומחים רפואיים שהנפגע פנה אליהם באופן פרטי ואשר יש בהם הערכת נכות. ניתן להציג מסמכים של רופאים פרטיים במידה שהמסמך אינו בגדר חוות דעת, אלא רק כאשר המסמך מהווה חלק מהטיפול, המלצות להמשך טיפול וכדומה".

מה לגבי אישור משטרה?

"בתביעות בהן נגרם נזק גוף, יש לפנות לתחנת המשטרה הקרובה למקום המגורים ולדווח על קרות התאונה, ולקבל לידכם אישור שנקרא "אישור משטרה" על קרות התאונה".

מתי תאונת דרכים נחשבת גם כתאונת עבודה?

"תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, תיחשב ככזו כאשר התאונה ארעה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה, או שהתאונה ארעה בנסיעה במהלך העבודה.

תאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה יכולה להתנהל בשני מישורים שונים, שגם נוגעים זה בזה. לעיתים שתי התביעות קשורות האחת בשנייה, ולכן מאוד חשוב להיוועץ עם עו"ד מומחה בתחום, טרם הגשתן.

דרך המלך בתאונות עבודה, היא לפנות בתביעה לביטוח לאומי. בביטוח לאומי התהליך מתחלק לשני חלקים. תביעה ראשונה נקראת תביעה לדמי פגיעה- תביעה עד 91 ימים מיום התאונה- כאשר תביעה זו נועדה על מנת לתת לנפגע זמן התאוששות, והיא בעצם "מחליפה לו את המשכורת שלו". (דמי פגיעה מהווים 75% מהשכר).

תביעה שניה שניתן להגיש בתום 91 יום היא "תביעה לקביעת דרגת נכות", כאשר נפגע סבור כי נותרה לו נכות תוצאת תאונת הדרכים, הוא יגיש תביעה זו ויזומן לועדות רפואיות בהתאם לפגיעות שנגרמו לו.

גם בהגשת תביעה מהסוג הזה ישנה חשיבות רבה לליווי של העורך דין בתהליך- כיוון שברגע שלא מאזכרים דברים מסוימים במסמכי התביעה של ביטוח לאומי, יהיה קשה מאוד לתקן/ לצרף/ להחליף בהמשך, והדברים ייגרמו לסרבול התביעה ולעיכוב הבדיקה בועדות, ועלולים לגרום לבעיות בניהול ההליך.

כמו כן, ברור כי עורך הדין מלווה את הלקוח לכל הועדות, מסביר לו כיצד לפרוש טענותיו בצורה ברורה, (כאשר לעיתים זה דורש אימון) ולהסביר על המגבלות והכאבים מהם סובל".

מהו הליך של פניה למינוי מומחים מטעם בית המשפט?

"לאחר הגשת תביעה מנומקת, מבקשים מבית המשפט בהתאם למסמכים שצורפו לתביעה, מינוי של מומחים רפואיים, בתחומים הרלוונטיים.

לצורך מינוי מומחים יש להראות ראשית ראיה לפגיעה- כיום בהתאם לפסיקה מספיקה ראשית ראיה ולו הקטנה ביותר.

אדם שעובר תאונת "וויפלאש" נוטה לעיתים שלא ליחס חשיבות גדולה לפגיעה זו ופה הטעות. פגיעת "וויפלאש", ובתרגום: "פגיעת צליפת שוט", מתרחשת כאשר אדם נוהג ברכב ורכב אחר פוגע ברכבו מאחור ונגרמת לו טלטלת צוואר. כתוצאה מטלטלת צוואר עלולה להתפתח פגיעת ראש ולעיתים אף משמעותית- הדבר יכול לגרום לאובדן זיכרון, בעיות קוגניטיביות שצריכים להתייחס אליהם ברצינות, לבצע בדיקות מתאימות, ולקבל טיפול נכון.

הנכות שנקבעת ע"י המוסד לביטוח לאומי, תשמש את הנפגע בתביעה מול חברת הביטוח ובהתאם לנכות הזו יקבל הנפגע פיצוי גם מביטוח החובה.

ישנם מצבים שבהם ניתן לקבל מעבר לפיצוי של 100%, כאשר נפגענו בתאונת עבודה, נקבעו אחוזי נכות בביטוח לאומי אשר מזכים בקצבה גבוהה, כאשר במצב כזה סכום הפיצוי המגיע מחברת ביטוח החובה עלול להיות קטן יותר ולהיבלע, ולכן לא יהיה הנפגע זכאי לפיצוי מחברת הביטוח המבטחת בביטוח החובה.
במקרים כאלה, במידה שהנפגע נפגע ברכב פרטי שאינו רכב שנמצא בבעלות המעביד, הנפגע יהא זכאי ל25% נוספים מסך נזקיו. כלומר בנוסף לקצבה החודשית שהוא מקבל מביטוח לאומי, יזכה לקבל סכום פיצוי חד פעמי מחברת ביטוח החובה.

חשוב להיוועץ בנקודה זו עם עו"ד, שיוכל להתאים את המסלול הנכון ביותר עבור הפגיעה. קרי בחירה במסלול של ביטוח לאומי- נכות מעבודה, או בחירה במסלול של מינוי מומחים רפואיים מטעם בית המשפט".

מה לגבי תביעת פגיעה נפשית כתוצאה מתאונת דרכים?

"פגיעות נפשיות תוצאת תאונות דרכים הינן פגיעות שכיחות, ויש לתת להן חשיבות רבה כיוון שהפיצוי שיכול להינתן הוא פונקציה גם של פגיעה זו בנוסף לפגיעה הפיזית.

  • חשוב לפנות לטיפול נפשי כאשר מתחילים לחוש בתסמינים נפשיים, או כאשר מתחילים להבין שמשהו השתנה/השתבש בהתנהגות שלנו.
  • רצוי לפנות תחילה לרופא המשפחה, ולהסביר לו מה מפריע לנו, ולתת תיאור מדויק של התסמינים אותם אנו חווים.
  • רופא המשפחה מוסמך להפנות את הנפגע לפסיכולוג ואפילו לפסיכיאטר.
  • חשוב מאוד להקפיד לפנות לקבלת טיפול נפשי עד חצי שנה מאירוע התאונה, ורצוי כמובן אף לפני שכן פוסט טראומה יכולה להתפתח בטווח זמן מוגבל".

מתי חברת הביטוח תכיר כפוסט טראומה והאם הפגיעה הזו עשויה להעלות את הפיצוי הכספי לו נהיה זכאים?

"פוסט טראומה היא הפרעה נפשית שמתפתחת כתוצאה מחשיפה של אדם לאירוע מסכן חיים הן פיזי והן נפשי. פוסט טראומה כנה ואמיתית יכולה להתפתח עד 6 חודשים מיום הטראומה וייתכן שלא תתפתח באופן מידי. כאשר פגיעה נפשית מתווספת לפגיעה פיזית, ייקבעו לנפגע אחוזי נכות הן פיזיים והן נפשיים, והדבר יגדיל את הפיצוי הסופי.

ישנה פגיעה נפשית נוספת שנקראת "הפרעת הסתגלות" והינה גם כן נפוצה בקרב נפגעי תאונות דרכים. היא קוראת כאשר אדם נפצע ודברים משתנים אצלו, והתפקוד שלו נפגע בהתאם, והוא מתקשה לקבל את הסיטואציה החדשה אליה נקלע, ומתקשה להסתגל לשינויים שקרו.  הפרעה זו מעניקה גם היא אחוזי נכות".

כיצד קובעים את הפיצוי לנפגע או כיצד מחשבים אותו?

"סכום הפיצויים נקבע בדרך כלל בהתאם לפרמטרים סובייקטיביים שנוגעים לנפגע הספציפי. בחישוב הפיצויים יילקחו בחשבון הפרמטרים הבאים: שיעור נכותו של הנפגע, גילו, השכלתו, פוטנציאל השתכרותו, מה רמת הכאב והסבל שנגרמה לו, הוצאות כלכליות, עזרה שהוא קיבל ממשפחה ועזרה בתשלום מצד ג'. רצוי לרוב להציג קבלות על הוצאות.

לסיכום, חשוב להתייחס לפגיעות קטנות כגדולות, ולא להקל ראש בפגיעות הקטנות, שעם הבדיקות הרפואיות הנכונות, הידע הנכון, והזיהוי הנכון של המצבים, יגיע הנפגע למיקסום הפיצוי המגיע לו. חשוב לזכור שמה שנראה לנו כפגיעה קלה בהתחלה, יכולה בהמשך להתפתח לפגיעה גדולה ומשמעותית".

תודה על פנייתך

משרד עו"ד פייפר-כהן הוקם ע"י עורכי הדין אייל פייפר ושרית כהן, כמשרד בוטיק משפחתי המבטא את חזונם: ליווי וייצוג בתביעות לצורך השגת הכספים המגיעים לכם  מחברת הביטוח בתחומי הבריאות והרפואה.

מאז הקמת המשרד בשנת 2007 הודות לידע הרחב שצברו ולמומחיות הייחודית שפיתחו, עורכי הדין זכו לשיעור הצלחה יוצא דופן, גם בתיקים מורכבים ביותר, בתביעות נגד חברות הביטוח ומשרד הביטחון.

תביעות שהגישו לצורך השגת זכויות עקב אובדן כושר עבודה, פרישה מוקדמת ממקום העבודה, בעיות רפואיות, ליקויי תפקוד, נכויות וסיעוד.

מעבר לאתר

טלפון: 077-5180500

היכנסו לקריאת סיפורי הצלחה מלקוחות המשרד

עו"ד אייל פייפר. צילום: עופר ריבק

עו"ד אייל פייפר. צילום: עופר ריבק

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר