צילום: wavebreakmedia
צילום: wavebreakmedia

טיפול CBT בשרון: הכירו את המומחים בתחום

טיפול CBT - קוגניטיבי התנהגותי, מתייחס לבעיות ולקשיים רגשיים אשר מופיעים במהלך חיינו. השיטה מעניקה כלים ופתרונות ממוקדים בתקופה קצרה ונמצאה כיעילה ומסייעת בשיפור החיים והתנהלות המטופלים. הכירו את המומחים בתחום

פורסם בתאריך: 11.8.19 14:25

אפרת יצחייק מטפלת CBT עם התמחות בפוסט טראומה

בכל רגע, כל אחד מאיתנו עלול להיקלע לאירוע טראומטי, הנתפס כמאיים על שלומנו. אירוע כזה יכול להיות תאונת דרכים, לידה שהסתבכה, גירושין, מחלה קשה, מלחמה, תקיפה מינית, אלימות ועוד. במקרים רבים נצליח לעבד רגשית את מה שקרה ולחזור למסלול חיינו, אולם יש מצבים שבהם זה לא יעלה בידינו ונפתח הפרעה פוסט טראומטית. הנפש תמשיך לנסות לעבד את מה שקרה על ידי החייאה של האירוע בפלאשבקים, חלומות וזיכרונות מהאירוע, שעולים באופן בלתי נשלט ומציפים בחרדה. מצב זה יכול להימשך גם שנים אחרי הארוע ולגרום סבל רב. הסובלים מפוסט טראומה מנסים להדחיק את הזיכרון הקשה שעולה שוב ושוב, בגלל החרדה הכרוכה בו ובכך מונעים מעצמם ריפוי; זהו הפרדוקס של ההפרעה הפוסט-טראומטית.

אפרת יצחייק, פסיכותרפיסטית, מטפלת בשיטת CBT ומתמחה בטיפול בנפגעי פוסט טראומה, אומרת: "הדרך להפסיק לחוות את הטראומה מחדש, היא על ידי העלאה של הזיכרון הקשה יחד עם הרגשות, המחשבות והתחושות הגופניות המחוברות לזיכרון, תוך שאנו מעבדים אותם. בתנאים המתאימים, מהמקום הכואב והפצוע יכול להפציע תהליך של החלמה וריפוי או הטבה ושיפור באיכות החיים".

צילום: דניאל בבצ'יק

צילום: דניאל בבצ'יק

כיצד אנשים הסובלים מפוסט-טראומה יכולים להתמודד עם עיבוד של החוויה ולהתעמק בה, כשהיא גורמת להם לכל כך הרבה סבל?

"הכאב והסבל הנגרמים על ידי פוסט טראומה שאינה מטופלת, הם גדולים. עיבוד החוויה אכן כרוך במגע בכאב, אך ניתן לעבור דרכו בדרך מיטיבה באמצעות טיפול אצל פסיכותרפיסט מקצועי מוסמך ומיומן. התהליך נעשה בקצב של המטופל עם הרבה סבלנות, תמיכה והכלה, אשר נותנים למטופל תחושת ביטחון. הקשר נותן למטופלים כוח, תקווה והקלה, ברגעים הקשים בחדר הטיפול וגם מחוצה לו. אני שומרת על קשר עם המטופלים גם בין הפגישות בעת הצורך".

כיצד נעשה הטיפול בנפגעי פוסט טראומה?

"מעלים את הזיכרון ומסייעים למטופל בחיבור ה'פאזל' של מה שקרה באירוע, זה שכיח שיש בלבול בסדר ההתרחשויות או מידע שנשמט. בונים מחדש את הנראטיב של האירוע לסיפור שיש לו התחלה, אמצע וסוף.

"המטפל מסייע למטופל להתחבר למחשבות, לרגשות ולתחושות שהרגיש בגוף בזמן האירוע וכיום. עושים הפרדה בין מה שקרה באירוע כשהוא חש בסכנה, לבין ההווה כשהוא נמצא במקום בטוח, תוך חיבור לכוחות שלו.

"במקביל, עושים עבודה נוגדת דיכאון ועובדים על הפסקה הדרגתית של ההימנעויות. כשהסיפור מאורגן ומעובד מתאפשרת תחושת מסוגלות, העולם כבר לא נחווה כמסוכן והחרדה יורדת.

"כחלק מהתהליך, יש הקלה ברגשות קשים נוספים כגון אשמה ובושה, אשר נגרמים כתוצאה משיפוט עצמי ביחס להתמודדות עם האירוע הטראומטי. יש יותר הכלה, קבלה וחמלה עצמית. כעת המטופל יכול לאפסן את הזיכרון ב'ספרי ההיסטוריה' שלו ולחזור להינות מהחיים.

"הטיפול מצריך התגייסות של המטופל ונכונות להתחבר לזיכרון הטראומטי ולהתמודד איתו, אבל המאמץ משתלם, ומרגש לראות את השינוי שחל במטופלים.

"רצוי לפנות לטיפול סמוך ככל האפשר לאירוע הטראומטי, במידת הצורך. הטיפולים בפוסט-טראומה אורכים כשעה עד שעה וחצי, כל מפגש. אם זו טראומה בעקבות מקרה יחיד, לרוב זה יהיה טיפול קצר מועד. יש אנשים שעברו אירועים טראומטיים רבים, בדרך-כלל בילדות והטיפול במקרים אלו נוטה להיות יותר ממושך".

באיזה אוכלוסיות נוספות את מטפלת?

"המטופלים שלי הם אנשים מבוגרים (מעל גיל 18), המתמודדים עם קשיים ומשברים שונים בחייהם. חלקם סובלים מחרדות, דיכאון, קשיים חברתיים, קושי בזהות מינית, אתגרים בעולם העבודה, קושי במציאת בן זוג וביחסים בין אישיים, התמודדות עם פיברומיאלגיה ועוד".

מהו טיפול CBT?

"טיפול Cognitive Behavioural Therapy) CBT) הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי המתמקד בזיהוי, הבנה ושינוי של דפוסי חשיבה והתנהגות המעכבים את המטופל או חוסמים אותו. הטיפול מבוסס על 'פרוטוקולים', שהינם קווים מנחים עבור המטפל שגובשו בעקבות מחקרים שנערכו. יש פרוטוקול לטיפול בדיכאון, לטיפול בפוביה, לפיברומיאלגיה וכו'. מתבצעת כמובן, התאמה אישית לכל מטופל.

"הטיפול בדרך-כלל קצר מועד ובגובה העיניים. לאנשים יש דימוי של טיפול ממה שרואים בסרטים, שם המטופל מדבר והמטפל מהנהן ושותק. הטיפול שלי הוא בגובה העיניים, פרקטי ומתמקד בכאן ועכשיו. אני מטפלת מעורבת, מייעצת, מעודדת ותומכת. הגישה היא: נפלת לבור, נעזור לך לצאת ממנו ונחשוב יחד איך לא ליפול שוב לאותו בור. אני מאמינה שהמטופל מכיר את עצמו הכי טוב ותפקידי ללוות אותו ולסייע לו למצות את הפוטנציאל, כדי שיוכל לחיות חיים מספקים ובעלי משמעות. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי ועושה אותה מכל הלב".

אפרת יצחייק היא פסיכותרפיסטית, מטפלת בשיטת CBT ומתמחה בטיפול בנפגעי טראומה ופוסט טראומה (PTSD). היא בעלת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל אביב. קיבלה את הכשרתה בטיפול CBT בתוכנית הישראלית לטיפול התנהגותי וקוגניטיבי בחסות אוניברסיטת בר אילן והאגודה הישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי (איט"ה), במסלול התלת שנתי, והתמקדה בטיפול בטראומה במסגרת תוכניות הכשרה נוספות. היא עוסקת בתחום הטיפולי משנת 93 ובטיפול בפוסט טראומה משנת 2010, ומקבלת מטופלים בקליניקה פרטית בהרצליה.

כתובת הקליניקה: הרצליה
טלפון: 050-6566642

צילום: דניאל בבצ'יק

צילום: דניאל בבצ'יק


עירית בר און: טיפול זוגי בשיטת CBT


על אף שטיפול CBT נקשר אצלנו כמעט באופן אוטומטי לטיפול פרטני, מחקרים ברחבי העולם מוכיחים בהתמדה כי הוא אפקטיבי ובעל תוצאות מרשימות גם בטיפול הזוגי.
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), הוא טיפול פסיכותרפי מבוסס מחקר הפועל ליצירת שינוי במחשבות וברגשות בכדי לשנות התנהגויות. בטיפול הזוגי, מודל CBT משמש בכדי לעזור לבני הזוג לשנות את התנהגותם בדרכים המועילות לקשר.
עירית בר און, מטפלת זוגית, אומרת: "בטיפול זוגי בשיטת CBT משתמשים בטכניקות מיוחדות וספציפיות המתאימות לטיפול בבני זוג. העקרונות המנחים של ה- CBT זהים, אולם הטכניקה משתנה".

עירית בר און היא בעלת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל אביב, ביצעה התמחות בתואר השני בטיפול זוגי ומשפחתי והשלימה את תהליך ההכשרה מטעם האגודה הישראלית לטיפול זוגי משפחתי. היא מטפלת ביחידים, בזוגות ומשפחות בשיטת CBT,טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ומתמחה גם בטיפול בשיטת אימגו לטיפול זוגי. עירית היא מטפלת CBT מוסמכת מטעם איט"ה, עוסקת בתחום מזה 15 שנה ומטפלת במבוגרים.

מה מייחד את טיפול ה- CBT הזוגי לעומת טיפול פרטני?

"העקרונות המנחים של ה- CBT דומים, אולם הטכניקות הטיפוליות משתנות בהתאם לכך שמדובר בשני אנשים בטיפול שלכל אחד מהם מחשבות, רגשות, רצונות וצרכים שונים ולכן גם ההתנהגויות שלהם שונות.

"ההבדל בצורת החשיבה שלהם נובע בראש ובראשונה מכך שמדובר בבני אדם שונים, אשר גדלו באופן שונה והפנימו עמדות שונות לגבי מושגי הזוגיות, המשפחה וההורות. התפישות שלהם לגי מושגים אלו שונות בהתאם. מאחר וטיפול CBT מתמקד תחילה במחשבות ובצורת החשיבה, כבר מהתחלה הטיפול מתייחס לכך שמדובר בשני אינדיבידואלים שונים ופועל להבנת הדרכים בהן הם חושבים (לעומת טיפול פרטני בו אנו מתמקדים באדם אחד)".

מדוע טיפול CBT נחשב לאחת השיטות היעילות והטובות ביותר לטיפול זוגי?

"אנשים עוברים כל מיני אירועים ומצבים בחיים שלא בהכרח יש להם שליטה עליהם או יכולת לשנותם. השליטה היא על הדרך בה הם מפרשים את הסיטואציות השונות ומגיבים להן. בנוסף, לא תמיד מקורן של המחשבות שלנו הוא מ'כאן ועכשיו', פעמים רבות המקור נובע מבית המוצא שלנו, מערכים ותפישות שרכשנו בילדותנו ולא בהכרח יעילים להתנהגות שלנו עכשיו, וטיפול CBT עוסק בכך.

"בעיות בין בני הזוג, נובעות פעמים רבות מתןך המחשבות האוטומטיות שיש לנו באשר לתפקידים של בעל ואשה כפי שאנו תופשים אותם, לתפקידים של בעל ורעיה, אבא ואמא, כל אחד מבני הזוג תופש אותם אחרת וזהו מקור נוסף לקונפליקט. טיפול CBT פועל להבנת מקור צורת החשיבה שלנו והמחשבות שאנו חושבים ומטפל באלו שאינן יעילות עבורנו כיום, בהתנהלות הזוגית.

"בני זוג רבים מנוהלים מתוך עיוותי חשיבה (כמו למשל, 'קריאת מחשבות'), כגון: 'אני יודע מה בן או בת הזוג שלי חושב מבלי שאפילו נדבר'. כשעיוות חשיבה כזה מופיע בין בני זוג, זה יוצר קצר והסלמה בתקשורת. לדוגמה, גבר שמניח כי האשה יודעת שהוא ירצה מגע אינטימי הערב כיוון שהוא רמז לה בכל מיני דרכים מהרגע שהוא הגיע הביתה מהעבודה. אולם היא לא קלטה את הרמזים שלו ועל אף שהוא בטוח שהיא יודעת על מה הוא חושב, היא לא יודעת. כשהוא מבחין שהיא לא נענית לחיזורים המרומזים שלו הוא בטוח שהיא פשוט לא מעוניינת, כיוון שהוא לא יכול לדמיין שהיא פשוט לא קוראת את מחשבותיו. אי ההבנה הזו יוצרת רגשות שליליים אצל הגבר שחושב שהיא לא רוצה בו, המובילים להתנהגות שלילית כלפיה (חמיצות פנים, עקיצות, וכד'). וכל אלו נובעים רק מכך שהוא בטוח שהיא קוראת את מחשבותיו.

"טיפול CBT מטפל בסוגיות הרגשיות וההתנהגותיות אשר נגרמות או מושפעות ממחשבות לא מסתגלות. מאחר ומרבית הקונפליקטים הזוגיים נוצרים על בסיס המחשבות השונות של בני הזוג באשר לסיטואציות מסוימות, כל אחד מהם מפענח את התנהגות בן הזוג בהתאם לדרך בה הוא מניח שבן הזוג חושב (שלא תמיד תואם את המציאות), טיפול CBT שמתמקד בדרך החשיבה, הוא אפקטיבי לטיפול במחלוקות הזוגיות".

כיצד הטיפול נעשה בפועל?

"הטיפול הזוגי מתבצע באמצעות שיחה, זיהוי של מחשבות ועיוותי חשיבה והשפעתם על ההתנהלות הזוגית. יש מפגשים שנעשים ביחד ויש כאלו שנעשים לחוד, זה תלוי בנושאים שהם מביאים וביכולת שלהם לעבוד באותו החדר, ביחד.
"כאשר עולה מחשבה או התנהגות הגורמת לקצר בתקשורת ואף להסלמה במערכת היחסים, המטפל יכול להשתמש בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי כדי לעזור לבני הזוג לבצע שינויים שיסייעו להתנהל באופן יעיל יותר בתא המשפחתי והזוגי".

עירית בר און: טיפול זוגי בשיטת CBT
כתובת הקליניקה: הזוויתן 22 אבן יהודה
טלפון: 054-4864812
קישור לאתר

עירית בר און. צילום: עינת דון

עירית בר און. צילום: עינת דון


שרון שמש – מטפלת CBT

מבוגרים ובני נוער רבים סובלים מחרדות, אשר נעות על פני קשת רחבה של סוגים: חרדה כללית, חרדה חברתית, חרדת נהיגה, הפרעות חרדה ספציפיות (פוביות לסוגיהן), התקפי חרדה, התקפי פאניקה ועוד. חלקם סובלים גם מדיכאון והפרעות נוספות.

"טיפול CBT נמצא כיעיל מאוד במקרים של דיכאון והפרעות חרדה, ויכול להשתלב לצד טיפול פסיכיאטרי או כחלופה, תלוי בחומרת העניין ובמידת ההתמסרות של המטופל לטיפול", אומרת שרון שמש, מטפלת CBT מומחית מוסמכת, ובעלת קליניקה פרטית בנתניה.

מהו טיפול CBT?

"Cognitive Behavioral Therapy) CBT- טיפול קוגניטיבי-התנהגותי), מבוסס על העיקרון המנחה כי שינוי המחשבות שלך באשר לסיטואציה או מצב מסוים ישפיע על הרגשות שלך לגבי אותה סיטואציה (לרוב אלו סיטואציות שגורמות למטופל לחרדה), ובכך תשתנה ההתנהגות שלך – אופן הפעולה והתגובה".

מה זה אומר?

"ניקח כדוגמה, נער בן 15 שמגיע אליי עם חרדה חברתית. הוא נמנע מהשתתפות במטלות הדורשות ממנו להציג תוכן בכתה, להשתתף בדיונים, לתרום את חלקו בעבודות קבוצתיות, וכדומה, ולכן הציונים שלו נמוכים בהרבה מיכולותיו הפוטנציאליות. טיפול CBT מכוון לשינוי המחשבות דרך החשיבה של הנער לגבי מה שהוא חש בכתה בהתבסס על מה שפירט בחוויית החרדה שלו. למשל, אם הוא מסביר לי שכשהוא נדרש להשתתף בדיונים הוא חרד כיוון שהוא בטוח שהילדים יצחקו עליו כשהוא יתחיל לדבר, או שהוא עשוי לומר דברים לא נכונים שיביכו אותו, העבודה תהיה לשינוי החשיבה שלו על כך שהוא עשוי להיות מובך, או לחילופין, לפשט ולגמד את אפקט המבוכה האפשרית ולספק לו כלים להתמודד איתה. העבודה בטיפול היא מורכבת ומשלבת הנחיות שונות וכן המון עבודה בבית, בין הפגישות, לצורך שינוי החשיבה שלעתים קרובות מקובעת בנו ולא פשוט לשנותה.

"כשהוא ישנה את החשיבה שלו לגבי הסיטואציה – האפשרות להיות מובך, גם הרגשות שלו בהתאם להשתתפות בדיונים ובמטלות הכיתה ישתנו, וכך תשתנה גם ההתנהגות שלו – הוא יתחיל להשתתף בהם".

כיצד טיפול ה- CBT נעשה בפועל?

"נמשיך עם אותה דוגמת הנער הסובל מחרדה חברתית. במהלך הטיפול, ננסה קודם להבין מה הוא חש ולקרוא לכך בשם. הנער עשוי לספר לי שלא נעים לו בכתה, שהוא מרגיש שהוא סובל שם ושהוא מעדיף להישאר בבית.

"אני אשאל אותו – כיצד אתה חש את חוסר הנעימות הזו בכתה, מה אתה מרגיש? הוא יכול להשיב שהוא מרגיש פחד, שהוא מרגיש משותק, ייתכן והוא מזיע בכפות הידיים או בגוף, שיש לו צמרמורות (תגובות מוכרות במצבי חרדה) ואלו תחושות מאוד לא נעימות.

"כשאני מקבלת את כל הנתונים הללו, אני יכולה לקרוא לזה בשם 'חרדה חברתית' ולהסביר לנער מה זה אומר בעצם, ושזו הפרעה ידועה וניתנת לטיפול, וזה שהוא מבין מה בדיוק יש לו ושניתן לטפל בזה ולאפשר לו להרגיש נוח בכתה, זו נקודת אור עבורו.

"חשוב לציין, כי טיפול CBT משלב הרבה עבודה מחשבתית-קוגניטיבית ולכן הוא פחות מתאים לילדים מתחת לגיל 12. המטופלים בטיפול CBT, צריכים להיות בגיל בו הם כבר יודעים להסביר את עצמם היטב, להבין ולהסביר את מחשבותיהם, את תחושותיהם בנוגע לסיטואציות מסוימות. כמו כן, חלק מהעבודה בבית כרוכה בכתיבה, כך שוודאי שילדים צעירים לפני גיל בית הספר לא יוכלו לבצע זאת. הטיפול נעשה בשיתוף פעולה מלא מטפלת-מטופל והמטופל עושה עבודה רבה, ולכן הוא מתאים יותר לבני נוער ולמבוגרים.

"במהלך הטיפול, אבקש מהנער להתעמת עם המצבים הללו בהם הוא חש בחרדה, קודם כל בדמיון. הוא יקבל 'שיעורי בית'– עבודה מעשית שיצטרך לבצע בין הפגישות, כגון: כתיבה – לכתוב את המחשבות והתחושות שלו במצבים מסוימים, סימולציות מוכוונות ומשחקי תפקידים שהוא יכול לבצע עם ההורים. אני עובדת עם המטופלים גם בין הפגישות, זמינה להם בטלפון ובוואטסאפ ומעודדת אותם לכתוב ולספר לי על התחושות שלהם ומה שהם עוברים".

התנהגות שמשנה את הרגשות

"מעבר לכך, ששינוי המחשבות והרגשות שלנו משנה אף את התנהגותנו, טיפול CBT פועל גם במתכונת הפוכה. טיפול CBT מראה כי שינוי ההתנהגויות שלנו מוביל גם לשינוי הרגשות, ובכך, לביסוס ההתנהגות הרצויה.

"לדוגמה, מטופלת שהגיעה אליי עם הפרעה ספציפית של תלישת שערות (טריכוטילומניה), והייתה תולשת את שערות ראשה במשך שעות. הטיפול במקרה שלה היה טיפול התנהגותי. התחלנו ממשימות קטנות בהדרכתי ותוך ליווי צמוד שלי, לדוגמה: ביקשתי ממנה לשבת למשך שעה אחת ביום מול המראה ולהעסיק את האצבעות (כך שלא תהיינה פנויות לתלישת השערות הכפייתית) – זה יכול להתבצע באמצעות משחק עם כדור גמיש, סריגה, ציור, כתיבה, כל דבר שיעסיק את אצבעותיה.

"העובדה שהיא הצליחה למשך שעה שלמה לא לתלוש את שערותיה, גרמה לה לסיפוק אדיר. דרך ההתנהגות הזו שבצעה, היא חשה התרוממות רוח ותחושת השליטה שלה חזרה. השינוי ההתנהגותי במקרה שלה הוביל לשינוי רגשי. כאשר תחושת השליטה והאושר חזרו אליה, היא הרגישה שאין לה עוד צורך בהתנהגות הכפייתית, ובהדרגה היא נגמלה".

מהם העקרונות המנחים בטיפול CBT?

"הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT), היא טכניקת טיפול קצרת טווח, המסייעת לאנשים למצוא דרכים חדשות להתנהג במצבים מסוימים על ידי שינוי דפוסי המחשבה שלהם.

"טיפול CBT, לעומת הגישה הפסיכו-דינמית, פחות מתעמק בעבר לאורך מפגשים רבים ועוסק הרבה יותר ב-'כאן ועכשיו'. המטפל פועל במספר מישורים והנחיות בכדי לדון בבעיות ספציפיות של המטופל תוך הצבת מטרות ויעדים שהוא רוצה להשיג, ופחות בפתרון של בעיות עבר.

"מטפל CBT הוא לא מאמן שאומר למטופל 'עליך לעשות כך וכך', הוא מטפל העובד בשיתוף פעולה עם המטופל שלו, לפי מתודולוגיה טיפולית ספציפית, על פי פרוטוקולים טיפוליים בדוקים ומוכחים מחקרית, בכדי לספק פתרונות לקשיים הנוכחיים שלו. הטיפול שבו אני דוגלת מתמקד בבעיות חרדה ודיכאון, והוא מסייע לאנשים בהתמודדות עם קשיי החיים והתגברות עליהם, כמו הפחתת מתח באופן כללי, התמודדויות עם מצבים חברתיים ומקצועיים, עם מערכות יחסים מורכבות, עם צער ואובדן ואתגרי חיים שונים ונרחבים".

שרון שמש, פסיכותרפיסטית ומטפלת CBT, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ממכללת רופין ותואר שני בפסיכותרפיה CBT מאוניברסיטת דרבי. עבדה לאורך 3 שנים בשירות הציבורי כרכזת תחום השכלה נתמכת למתמודדי נפש, במחלקת שיקום נפגעי נפש במשרד הבריאות. לאחר מכן שמשה כשנתיים פסיכותרפיסטית בקליניקה של ד"ר אוהד הרשקוביץ בתל אביב . כיום מטפלת בקליניקה משלה מזה כחמש שנים.

שרון שמש מתמחה בטיפול CBT לסובלים מהפרעות דיכאון וחרדה לסוגיהן וכן מפוסט-טראומה, הפרעות בדימוי ובבטחון העצמי, ובויסות הרגשי. היא מקבלת מטופלים מבוגרים ובני נוער החל מגיל 12, בקליניקה הפרטית שלה בנתניה.

שרון שמש – כתובת הקליניקה: 'בית גדי' – מדיקל סנטר, שכונת נווה איתמר, נתניה.
טלפון: 052-2648407
מייל:  [email protected]
קישור לדף באתר איט"ה 
קישור ללינקדין

שרון שמש. צילום עצמי

שרון שמש. צילום עצמי


יניר יעקובי: טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT

שיטת טיפול פסיכותרפית -CBT, הפכה בשנים האחרונות למפורסמת ומבוקשת יותר ויותר בזכות יתרונותיה המובהקים.
Cognitive Behavioral Therapy) CBT), הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, מסייע לאנשים במצבי דיכאון וחרדה ובקשת רחבה של קשיים נפשיים נוספים באמצעות פסיכותרפיה מובנית בדגש על ההווה, המכוונת לפתור בעיות עכשוויות וללמד מיומנויות התנהגותיות לשינוי חשיבה והתנהגות לא רצויה או לא תפקודית.

יניר יעקובי, מטפל CBT מוסמך, מטעם המרכז הישראלי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי תל השומר, הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, תואר שני בעבודה סוציאלית, ומטפל ביחידה לטיפול בהתמכרויות בתחום הציבורי מזה 15 שנים.

על בחירתו בשיטת הטיפול CBT, הוא אומר: "שיטת CBT פועלת לשינוי המחשבה בכדי להביא לשינוי הרגשות וההתנהגות. בחרתי בשיטת טיפול זו בשל מגוון יתרונותיה: השיטה הגיונית, פונקציונלית ופרקטית. מספקת תוצאות בזמן קצר והקלה משמעותית עבור המטופלים והיא מוכחת ומגובה במחקרים רבים".

כיצד שיטת CBT פועלת?

"על פי מכון בק (Beck Institute), טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מתמקד ב'מערכת היחסים בין מחשבותיו, רגשותיו והתנהגויותיו של אדם'

"במהלך טיפול CBT, אני עובד עם המטופל לחשיפת דפוסי מחשבה לא בריאים או לא רצויים ומראה לו כיצד הם עלולים להוביל להתנהגויות מזיקות והרסניות. הטיפול מסייע למטופל להיות מודע לחשיבה לא מדויקת או שלילית שלו, כך שהוא יוכל להימצא במצבים מאתגרים ולהגיב להם בצורה טובה, נכונה ויעילה יותר.

"בפועל, יש לשיטת CBT שלושה 'גלים' או קווים מנחים שפותחו החל משנות ה-60 ועד לשנים האחרונות. הגל הראשון, הוא גל התנהגותי שגורס שאם יש בעיה, צריך לשנות את ההתנהגות. הגל השני גורס, שאם אשנה את המחשבות שלי, אשנה גם את ההרגשה שלי וגם את ההתנהגות. הגל השלישי מספק חיבור רוחני יותר: מיינדפולנס, דמיון מודרך, גישת ACT, וסכמה תרפיה.

"כמטפל CBT, אני משלב בטיפול אלמנטים משלושת הגלים, בהתאם לכל מטופל לצרכיו וקשייו".

מה נעשה בפועל, בחדר?

"בפועל, לאחר פגישת האבחון הראשונית ושיחה עם המטופל באשר לקשיים ולדברים שהוא מעוניין לפתור, אנו עובדים יחד במטרה לאתר את המחשבות שגורמות לו להרגיש כך או אחרת.

"לאחר איתור המחשבה שמובילה להתנהגות הלא רצויה לו, אנחנו מתחילים בעבודה: קובעים יעדים ומטרות טיפוליים על מנת לבצע את השינוי המיוחל. לדוגמה, מטופל שהגיע עם חרדה ממעליות, ההתנהגות הלא רצויה היא הימנעות משימוש במעלית.

"לאחר שאיתרנו את המחשבה החרדתית 'משהו נורא עומד לקרות אם המעלית תיתקע', אנחנו עובדים על הפן הקוגניטיבי, לשינוי החשיבה והפן ההתנהגותי של החשיפה ההדרגתית. לעיתים קרובות אני משלב בטיפול כלים הרגעתיים מהגל השלישי: כמו מיינדפולנס – מדיטציה דמיון מודרך, נשימות ועוד.

"אני מסייע למטופל לעבור מהעתיד – מהפחד העתידי של מה שיתרחש במעלית, ל- כאן ועכשיו, להווה. הכלים ההרגעתיים בשילוב הטיפול הקוגניטיבי, מרגיעים ומביאים לשחרור מהמחשבות הלא רצויות ולהסתכלות על הסיטואציות בצורה אחרת, זה מה שמוביל לשינוי הרגשי ולשינוי בהתנהגות".

לאילו קשיים ובעיות השיטה מתאימה?

"השיטה מטפלת במגוון רחב מאוד של קשיים, החל מכל סוגי החרדות: חרדה כללית, חרדות ספציפיות, חרדה חברתית, התקפי פאניקה, פוביות למיניהן, בעיות דיכאון, מחשבות טורדניות, OCD, לניהול ושליטה בכעסים, בעיות התמכרויות לחומרים פסיכואקטיביים, מסכים, הימורים ומין, בעיות קשב וריכוז, קשיי שינה, משברי חיים שונים – כגון גירושין, מצבי אובדן ואבל, פוסט טראומה ועוד".

כמה זמן נמשך הטיפול?

"המפגשים בני 50 דקות כל מפגש. טיפול CBT ממהותו הוא טיפול ממוקד וקצר מועד, ולכן מספר המפגשים נע לרוב בין 10-20 מפגשים, על פי מידת הצורך ובהתאמה לכל מטופל. לא מדובר בטיפול פסיכולוגי שנפרש על פני שנים, אלא טיפול המספק כלים פרקטיים ויישומיים לטיפול בבעיות ושינוי התנהגויות לא רצויות. בין המפגשים ולאחריהם, יש עבודה שהמטופל צריך לעשות עם עצמו בבית בכדי להמשיך ולהשיג תוצאות אפקטיביות, אני מקבל מטופלים החל מגיל 15 ומעלה ללא הגבלה".

יניר יעקובי, פסיכותרפיסט, עובד סוציאלי וחבר באיט"ה – איגוד הישראלי לטיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT. הוא מדריך מוסמך למתמחים מאוניברסיטת אריאל ומכללת אשקלון, ועוסק בטיפול במתבגרים ומבוגרים על פי גישת ה CBT. יעקובי מטפל פרטני מטעם משרד הביטחון וביחידה לטיפול בהתמכרויות, עיריית נתניה; מטפל בנוער בסיכון, קידום נוער נתניה ומנחה קבוצות נוער, הורים, מבוגרים, מורים ואנשי מקצוע. יניר מטפל בקליניקה הפרטית שלו בנתניה למעלה מעשור.

יניר יעקובי מטפל CBT
כתובת הקליניקה: בן יהודה 9 נתניה
מעבר לאתר 
טלפון: 052-3800007

יניר יעקובי. צילום: אודי מייזליש

יניר יעקובי. צילום: אודי מייזליש


עירית וגנר מטפלת CBT

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT), הוא טיפול פסיכותרפי קצר מועד וממוקד בהווה ובהשפעת המחשבות הבסיסיות שלנו בקביעת האופן בו אנו מרגישים ופועלים. טיפול CBT הוכח במאות מחקרים קליניים ברחבי העולם, כאחת הטכניקות הטיפוליות האפקטיביות והמוצלחות ביותר בטיפול הפסיכותרפי.

עירית וגנר פסיכותרפיסטית, מטפלת CBT מוסמכת, עובדת סוציאלית MSW, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, ובוגרת בית-ספר לפסיכותרפיה באוניברסיטה העברית במכון מגיד, במסלול של טיפול משפחתי, זוגי ופרטני. היא מוסמכת בטיפול ובהדרכת עובדים בגישת הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי ע"י האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי – קוגניטיבי (איט"ה).

מדוע בחרת לטפל בשיטת ה- CBT?

"אני מרגישה הרבה יותר מחוברת לשיטות טיפול שהן מבוססות אמפירית, כאשר ההסברים משכנעים ופשוטים יותר, סגנון ההמשגה לא מעורפל. והדרך הטיפולית מוחשית וברוררה. בעבודתי לאורך השנים בטיפול CBT, שוכנעתי כי השיטה הזו מספקת תוצאות אפקטיביות, וזה הדבר הכי חשוב. מטרתי היא לעזור למגוון אנשים במגוון בעיות, קשיים והפרעות, והכי חשוב מבחינתי להשתמש בשיטות שיש להן סימוכין שהן פועלות. זה לא אומר ששיטות אחרות לא מסייעות, אך טיפול CBT הוא מוכח מחקרית, יותר קוהרנטי ומדויק וניתן למדידה ולמחקר".

מה מאפיין את טיפול ה- CBT שאת מבצעת?

"טיפול ה- CBT מציע ארגז כלים מגוון ומקיף המאפשר שימוש בכלים והמתאימים ביותר לכל סוגיה ולכל מטופל בהתאמה אישית, כמו תפירה של חליפה על פי מידתו, בהתאם לקושי של המטופל ולבעיה שלו, לכוחות שלו, למוטיבציה ולשלב בו הוא נמצא. הטיפול בעיקרו פועל על מתודולוגיה של שלושה גלים (קווים מנחים) שפותחו החל משנות ה- 60. הגל הראשון: גל התנהגותי שאומר שאם ישנה בעיה כלשהי, צריך לשנות את ההתנהגות.

"הגל השני: הגל הקוגניטיבי, שם דגש על הגורמים המתווכים בין הגירוי לתגובה, הקוגניציות ומודלים של עיבוד אינפורמציה, הרעיון הוא שאם האדם ישנה את המחשבות השליליות והלא מסתגלות שלו (טעויות חשיבה) המתעוררות באופן אוטומטי בסיטואציות שונות, תשתנה גם ההרגשה שלו ולפיכך גם ההתנהגות. הגל השלישי משלב גם חיבור רוחני: מיינדפולנס, דמיון מודרך, סכמה תרפיה ואקט.

"בטיפול שלי אני משלבת כלים רבים מהגל השלישי, לדוגמה: טיפול ממוקד סכמה. מדובר בטיפול העוסק בסכמות בלתי מסתגלות הנוצרות כאשר צרכים רגשיים מרכזיים לא מקבלים מענה בילדות, סכמות אלה ממשיכות להנחות ולנהל את האדם וקשורות לקשיים איתם מתמודד. בטיפול עוזרים בבדיקת תקפותם של הסכמות, בשימוש בכלים טיפוליים התנהגותיים, קוגנטיביים וחווייתיים – כגון עבודה בדמיון על מנת לשנות את הסכמות במטרה לסייע לאדם למצא דרכים סתגלניות ומטיבות למילוי צרכיו.

"לדוגמה, מטופל שיש לו סכמה של נטישה כתוצאה מחוויות נטישה בילדות, הוא חווה סיטואציות מסוימות מתוך סכמת הנטישה. כאשר הוא נמצא בזוגיות, בכל פעם שבת זוגו אומרת משהו שעשוי לרמוז על חוסר יציבות בקשר או עוזבת לזמן קצר כגון נסיעת עבודה לחו"ל, התגובה איננה פרופרציונלית. הבנה וזיהוי הסכמה , בשילוב עם עבודה רגשית בדימיון עשויים לעזור למטופל להתמודד עם מצבים הקשורים בסכמה שלו ולנהל אותם בהצלחה. אני עושה שימוש בביופידבק, שהינו כלי יעיל לאימון בהרפייה בעיקר במצבי חרדה".

במי בעיקר את מטפלת?

"אני מטפלת במבוגרים, בנוער, בזוגות, וכן מדריכת הורים. הטיפול שלי מתאים לקשת רחבה של בעיות והקשיים. כגון דיכאון חרדות שונות".

כיצד הטיפול נעשה בעבודה משותפת של המטפל והמטופל?

"הטיפול נעשה בגובה העיניים – המטפל משתף את המטופל בהמשגה ובהבנה של איך הדברים קרו, כיצד הם מתבטאים בפועל ואיך גוזרים את תכנית הטיפול עבורו. זה נעשה בשיתוף עם המטופל, למטפל יש את הידע המקצועי, המטופל הוא המומחה לחייו והוא מכיר הכי טוב את עצמו ואת ערכיו , חשוב מאד לראות ולהדגיש את את הכוחות והמיומנויות שיש למטופל, לתת תקווה והסברים פסיכוחינוכיים על הבעיות ואופי הטיפול.

"הרבה פעמים, מטפלי CBT מפנים מטופלים לקרוא פרק מסוים מספר CBT שמסביר את ההפרעה, הכלי הטיפולי ואת הרציונל – מדוע אנו פועלים על פי הטכניקה הזו, כיוון שחשוב לנו שהמטופל יבין ויהיה חלק פעיל ואפקטיבי בטיפול.

מהם היתרונות של הטיפול קצר המועד והפרקטי שמאפשר ה- CBT?

"CBT הינו טיפול קצר מועד, אורכו תלוי בסוג ההפרעה, במוטיבציה ובהשקעה של המטופל בתירגול בין הפגישות
הטיפול מתייחס לכוחות ולא רק לקשיים. יש לו ביסוס אמפירי, וכלים ופרוטוקולים המתאימים למגוון רב של הפרעות וקשיים.

"בעידן המודרני, כולם רוצים לקבל תוצאות מהירות, זו אחת הסיבות שאנשים פונים יותר ויותר לטיפול CBT. הטיפול מספק תוצאות אפקטיביות מאוד בזמן יחסית קצר ועוסק בחשיבה מסתגלת כאן ועכשיו ולאו דווקא בתיקון חוויות עבר, ולכן הוא אהוד מאוד על מטופלים בכל רחבי העולם".

עירית וגנר – מטפלת CBT
כתובת הקליניקה: דוד שמעוני 20, הרצליה.
קישור לאתר טיפולנט
טלפון: 050-7203050

עירית וגנר- מטפלת CBT. צילום: יורם וגנר

עירית וגנר- מטפלת CBT. צילום: יורם וגנר


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר