שיטת נאדר בוטו. שילוב יחודי בין רוח לחומר. צילום: Shutterstock, LightField Studios
שיטת נאדר בוטו. שילוב יחודי בין רוח לחומר. צילום: Shutterstock, LightField Studios

מטפלים בשיטת נאדר בוטו: הכירו את המובילים בתחום

במשך כמה עשורים של עבודה כקרדיולוג, הבין ד"ר נאדר בוטו שכדי לרפא מחלות ולשפר את החיים ניתן לעשות הרבה יותר מלהציע תרופות וניתוחים. כיום השיטה שפיתח זוכה לפופולריות רבה בזכות השילוב הייחודי בין עולמות של רוח וחומר, אספנו כמה מטפלים מובילים לספר על השיטה שמשנה חיים

פורסם בתאריך: 3.12.19 18:13

ד"ר נאדר בוטו הוא רופא ישראלי שעבד כקרדיולוג במשך כ-30 שנים וזכה להערכה רבה בתחומו בארץ ובעולם. עם זאת, הוא אף פעם לא הסתפק בפתרונות שמציעה הרפואה הקונבנציונלית והאמין כי ישנם עוד גורמים רבים שמשפיעים על הבריאות שלנו ולא נלקחים בחשבון במסגרת הזאת.

הצורך להבין את הקשר בין משברים נפשיים למחלות גופניות הוביל אותו לחקור את החיבור בין אנרגיה לחומר, תוך שהוא מוביל מחקרים עצמאיים שנגעו בביולוגיה, בפיזיקה קוונטית ובתחומים נוספים.

התובנות שגיבש במסגרת המחקרים האלו היוו את הבסיס לפיתוח שיטת טיפול חדשה וייחודית שנקראת רפואה אינטגרטיבית מאוחדת. השיטה מבוססת על מודל הוליסטי מערכתי, שעל פיו תהליכים ביולוגים, נפשיים, רוחניים וחברתיים מחוברים זה אל זה ומושפעים הדדית אחד מהשני.

כיום שיטת הטיפול הזאת זוכה לפופולריות בארץ ובעולם, אז כדי להכיר אותה קצת יותר לעומק ולהבין למי היא יכולה לסייע, שוחחנו עם כמה מהמטפלים המובילים שעוסקים בה:

גל פורמן – מהנדסה רפואית לטיפול בגוף ונפש

הרבה אנשים שעוסקים בטיפול ידעו כל החיים שזה הייעוד שלהם, אבל גל פורמן היא לחלוטין לא אחת מהם. גל נולדה למשפחה רוסית  שמורכבת  ברובה מרופאים וממהנדסים. לכן זה היה טבעי שגם היא תשלים לימודי תואר בהנדסה רפואית ותשתלב בתפקידים נחשקים בתחום. "המשפחה תמיד רצתה שאלמד רפואה או הנדסה – אז החלטתי לשלב בין שניהם", היא נזכרת, אך גם מספרת באותה הנשימה שכל מסלול חייה והתוכניות לעתיד השתנו כאשר הגיעה עם ביתה, אז בת 4 בלבד, ליחידה לטיפול נמרץ בבית החולים.

"באופן די נדיר, הבת שלי אובחנה עם טרשת נפוצה. זו מחלה שאמנם מאובחנת בעיקר אצל אנשים צעירים, אך נדיר ביותר שהיא תופיע אצל ילדים. הבת שלי הייתה החמישית בעולם בקבוצת הגיל שלה שאובחנה איתה וזה היה שוק גדול. היום יש אמנם המון תרופות שעוזרות בהתמודדות עם המחלה, אבל אין לה מרפא – הבנה לא פשוטה להורה שרוצה לעשות הכול כדי להציל את הילדה שלו.

"עד אז תמיד חיפשתי היגיון בכל דבר. בנקודה הזאת הבנתי שלפעמים פשוט אין היגיון. המצב של הבת שלי לא היה הגיוני בשום צורה – וגם הרפואה הקונבנציונלית לא הצליחה לספק לה פיתרון הגיוני. אז החלטתי לצאת למסע ולעשות הכול כדי למצוא דרך להקל על הכאב של הבת שלי – דווקא במקומות שנראו לי עד אז הכי לא הגיוניים".

סדר בעולמות המופשטים ביותר

המסע המטלטל הזה חשף את גל לראשונה בחייה לעולם הטיפולים האלטרנטיביים ששמים דגש רב על החיבור בין גוף ונפש לצורך העצמת תהליכי ריפוי. עד אז, בסביבה שגדלה בה, המילה "נפש" הייתה נחשבת כמעט מילה גסה – כזאת שכמעט לא אומרים אותה או דנים בה בשיחות משפחתיות.

אולם כדי לסייע לביתה, גל הייתה צריכה להשתחרר מכל התפיסות  שירשה ולפתוח את הראש לעולם חדש של ריפוי. היא למדה מגוון דרכי טיפול אלטרנטיביות, בהן רברסינג ו"שיטת המסע", אולם אחת השיטות שסחפו אותה מהרגע הראשון הייתה זו שפיתח ד"ר נאדר בוטו.

"אני זוכרת שבאיזשהו שלב נחשפתי לספר שכתב ד"ר בוטו ופתאום כשקראתי אותו, כל הדברים האלו שנראו נורא מורכבים ומופשטים הפכו פשוטים והגיוניים הרבה יותר. הספר הזה מדבר על פיזיקה ומדע – מה שעזר לי לחבר את העולם הישן שלי, שפעם היה כל חיי, לעולם הרפואה האלטרנטיבית. ככל שהעמקתי בשיטה ראיתי שהקצוות האלו שהיו פרומים מתחילים להיקשר אחד לשני".

מה כל כך קסם לך בשיטה של ד"ר בוטו?

"ד"ר בוטו נותן תשובה מדעית לנושאים הרוחניים שאנחנו המטפלים האלטרנטיביים תמיד מתעסקים בהם. הוא בעצם מפרק את המושגים המופשטים בתחום הזה ושם אותם בתוך נוסחאות. אני גדלתי וחונכתי על נוסחאות שמה שלא נכנס לתוכן – פשוט לא קיים. אז השיטה של נאדר בעצם אפשרה לי  לעשות סדר בכל המידע שרכשתי לאורך הדרך ולחזק את האמונה שלי בדרך החדשה הזאת שיצאתי אליה. הדרך הזאת התחילה כשחיפשתי רפואה בשביל הבת שלי – אבל ככל שהלכתי בה יותר גם מצאתי את עצמי מחדש".

ומה לגבי הבת שלך, את מרגישה שהידע שלך עזר לה להתמודד עם המחלה?

"הבת שלי היום היא ילדה רגילה לחלוטין. היא רק בת 11 אבל עברה ועוברת תהליכים רגשיים מאוד עוצמתיים כדי לשפר את ההתמודדות עם המחלה. אני מבחינתי מקפידה לתת לה את כל הכלים האפשריים שיעזרו לה בדרך הזאת.

"אבל חשוב להגיד שלא רק הטיפול שלי חיוני כאן. הצוותים הרפואיים בשיבא ובאיכילוב הצילו לה את החיים וממשיכים לשפר את ההתמודדות שלה עם המחלה בכל יום. לצד זה, הטיפול שאני מעניקה לה עוזר לשפר היבטים נוספים בהתמודדות, שהרפואה הקונבנציונלית לא יכולה לסייע בהם".

מה בדיוק גרם לך להחליט שאת עוזבת קריירה בטוחה ויציבה בתחום הציוד הרפואי בשביל דרך חדשה כמטפלת?

"בהתחלה בכלל לא חשבתי שהדרך הזאת תוביל אותי להיות מטפלת. אני באה מהאקדמיה – אז בכל דבר שאני לומדת אני מעמיקה כמה שאני יכולה. גם במקרה של הטיפול, העמקתי בתחום יותר ויותר ועם הזמן הבנתי שאני יכולה לגעת באנשים ולעזור להם לעשות שינויים דרמטיים בחיים שלהם.

"אז גם התחלתי להתנדב ב'מנדלת הזהב' – עמותה שמסייעת לחולי סרטן. בשלב הזה הבנתי כמה טוב ומספק זה לעזור לאנשים להרגיש טוב יותר, גם במצבים החשוכים והקשים ביותר. הפידבקים מהמטופלים והשינוי המדהים שחל בהם גרמו לי להתחבר יותר ויותר לתחום המרתק הזה ובסופו של דבר להבין שזה המקום הכי נכון בשבילי.

"גם נאדר אומר כל הזמן שאם אתה רוצה לדעת מה הייעוד שלך, אתה צריך לשאול את עצמך מה אתה מוכן לעשות בחינם – והטיפול הוא ללא ספק משהו שהייתי עושה גם ללא שום תמורה".

מה בדיוק קורה בטיפול שלך בקליניקה?

"לכל בעיה שיש לנו – בין אם זה כאב פיזי, מחלה או קושי נפשי – יש כתובת כלשהי בגוף שלנו. הבעיות שלנו מתפתחות כתוצאה ממשברים שלפעמים אנחנו אפילו לא מודעים אליהם. אני לדוגמה גדלתי עם אמונה שההורים שלי העבירו אליי בלי להתכוון – שהחיים לא צריכים להיות קלים, שצריך לעבוד קשה כדי להצליח. באיזשהו שלב הסתכלתי על החיים שלי ממקום מפוקח וראיתי שבאמת כל הזמן 'חיפשתי' איך לסבך אותם – בלי ששמתי לב.

"ככה אנחנו גדלים – עם אמונות, מנהגים וחוקים שירשנו מהסביבה אבל לאו דווקא נכונים לנו. השטיפה האנרגטית, טיפול הדגל של ד"ר בוטו, נועדה להציף את כל הדברים האלו ולשחרר אותם כדי להעצים את תהליך הריפוי. בטיפול כזה צפים פחדים, טראומות, אמונות וחוויות שליליות. ברגע שאנחנו מציפים את כל אלו – אנחנו יכולים להביט עליהם ממקום מפוקח ולהבין איך להוציא אותם מהמערכת שלנו. זו הנקודה שבה מתאפשר הריפוי".

גל ג'ני גרשטיין. מתמחה בטיפול בילדים. צילום עצמי

גל פורמן. מתמחה בטיפול בילדים. צילום עצמי

למי מתאים טיפול כזה?

"הטיפול מתאים למגוון רחב של אנשים עם מגוון רחב של בעיות – ממצבים של חרדה, מתח ודיכאון דרך התמודדות עם מחלות פיזיות כאלה ואחרות ועד לבעיות כלליות בחיים כמו קשיים בזוגיות, חוסר ביטחון, כישורים חברתיים ירודים, כישלונות ומשברים.

"אני באופן אישי עובדת הרבה עם ילדים – כי מאוד מרגש אותי לתרום לריפוי שלהם. ילדים הם מטופלים שקל מאוד להגיע אליהם – הם עוד לא צברו את כל הקליפות והמחסומים שאנחנו המבוגרים התעטפנו בהם לאורך השנים. לכן הם פתוחים יותר לטיפול – מגיבים אליו מהר מאוד וגם עוברים תהליכי שינוי עוצמתיים הרבה יותר. עבודה עם ילדים לפעמים גם עוברת דרך טיפול בהורים שללא ידיעתם גורמים למצוקה אצל הילדים, ככה יוצא שאני עובדת עם משפחה שלמה.

"אני נהנית לראות את התוצאות המדהימות ואת התגובות של ההורים והילדים לטיפול – אם זה ילד שהתקשה לשבת בכיתה ואחרי הטיפול פתאום הרגיש שזה קל לו הרבה יותר, או ילדה שהתקשתה לייצר קשרים חברתיים והיום אימה מספרת שהיא הרבה יותר משוחררת ואף נראית מאושרת הרבה יותר".

זו השפעה שרואים אחרי טיפול אחד?

"לא בכל המקרים אבל בהרבה מהם, כן. השטיפה בעצם עוזרת לחדור את המעטפת הקשה של החשיבה המודעת ולהוריד את ההגנות שההיגיון מציב כדי לשמור עלינו בתוך גבולות מסוימים. ברגע שאנחנו מציפים את הדברים האלו, אנחנו יכולים לשחרר חסמים שלעיתים מעכבים אותנו שנים ארוכות. בטיפול כזה עולים הרבה דברים – זה בא לידי ביטוי בצחוק, בבכי, ברעד, בנוקשות של השרירים ועוד.

"כדי להבין איך בדיוק עובד התהליך הזה, חשוב קודם להבין שלאורך החיים נשלחים לעברנו כל הזמן "חיצים" מטאפוריים שלפעמים נתקעים עמוק בתוכנו – בלי שבכלל נהיה מודעים לכך. החיצים האלו יכולים לבוא בצורה של ביקורת, כאב פיזי, חוויה טראומתית ועוד.

"לכן, כדי לטפל בבעיות שלנו אנחנו מוכרחים לפתוח את הפצע, להוציא את החץ למרות שזה כואב– לחטא ולחבוש. זה בדיוק מה שהטיפול נועד לעשות ובמקרים רבים נצליח לעשות את כל זה גם בפגישה אחת. לעיתים יידרשו מפגשים נוספים אבל כדי שבאמת נצליח לעשות את זה, האדם צריך להתמסר לטיפול, לרצות בשינוי ולהיות מוכן גם לגעת בכאב כדי בסופו של דבר לשפר את חייו. מתוך ההיכרות של עם חיי לפני ואחרי שנחשפתי לעולם הטיפול, אני רואה במה שאני עושה היום שליחות ומאחלת את הריפוי הזה לכולם".

גל פורמן – שיטת נאדר בוטו
קישור לאתר
מייל:
[email protected]
טלפון: 052-6615377

גל ג'ני גרשטיין. מהנדסה רפואית לטיפול בגוף ונפש. צילום עצמי

גל פורמן. מהנדסה רפואית לטיפול בגוף ונפש. צילום עצמי


קארן זריהן

כשקארן זריהן נפלה מגובה רב אחרי שטיפסה על קיר, חייה השתנו מקצה לקצה: "בעקבות הנפילה שברתי את הקרסול. הייתי צריכה לעבור ניתוח מאוד מורכב ולפני שנכנסתי אליו ליוותה אותי בהלה גדולה מאוד. הרגשתי פחד אדיר שלא אצא מהניתוח בחיים, עד שבתוך חדר הניתוחים קרה לי משהו מדהים. הייתה לי חוויה חוץ גופית. אני זוכרת שראיתי את הניתוח מלמעלה והרגשתי תחושה של שלווה, כי ידעתי שאני חוזרת. ברגע הזה, כל הבהלה שליוותה אותי לפני כן שקטה ונרגעה", היא משחזרת.

"החוויה הזאת גרמה לי להבין שאני חייבת ללמוד ולהבין יותר מה זה הדבר הזה שעברתי וכששואלים את הבורא שאלות, מגיעות התשובות. עברתי תהליך עמוק של ריפוי ושיקום. התאונה שינתה לי את החיים. למדתי המון שיטות טיפול ועברתי המון סדנאות וקורסים – פסיכותרפיה גופנית, מטא פסיכולוגיה, כלים קבליים, עבודה שמאנית, ריפוי הילד הפנימי, לימודי קבלה, פיסיקה ובעצם כמעט כל שיטה שאפשר ללמוד.זה השלב שבו התחלתי להיחשף גם לעולם של פסיכותרפיה גופנית והבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות – להיות מטפלת בגוף ונפש".

כיום קארן מטפלת בשיטת הרפואה האינטגרטיבית המאוחדת, שפותחה על ידי ד"ר נאדר בוטו, ואף משמשת כעוזרת האישית שלו. היא מפיקה את הכנסים בארץ, מלמדת ומתרגלת את השיטה עם תלמידים שהשלימו את ההכשרה, וגם מנהלת את קבוצת המטפלים בארץ שמאפשרת להתייעץ ולחלוק ידע.

"אני רואה בעבודה שלי עם ד"ר בוטו כשליחות של הפצת ידע ואור", היא מספרת, "חשוב לי שגם לאנשים שלא יכולים להגיע אליו פיזית יהיה מענה. התורים אליו ארוכים ועל אף עבודתו לילות כימים, הביקוש רב. הרבה פעמים אנשים פונים אלינו דרך המייל ואני עוברת עם ד"ר בוטו על המקרה ומפנה למטפלים אחרים בשיטה. גם אם לא ניתן להגיע אליו, ניתן להגיע אלינו".

איך נחשפת לד"ר נאדר בוטו?

"את נאדר הכרתי דרך אדם שהיה שותף עסקי שלו. אני זוכרת שבפעם הראשונה שראיתי אותו קרה משהו שאני לא יכולה להסביר. כדי שאנשים יבינו, אני תמיד מתארת שראיתי אדם עם כנפיים ענקיות מאחורי הגב. מאוד ריגש אותי לפגוש אותו, הרגשתי שמשהו ממש קורה לי בתוך הגוף.

"שבוע אחרי שהכרתי אותו כבר השתתפתי בסדנה שלו ומאז העולם שלי השתנה. אני זוכרת שהקשבתי לו בשקיקה ודרך ההרצאות שלו הצלחתי להעמיק עוד יותר את הידע שלי על הקשר בין גוף ונפש, על האופן שבו הם קשורים אחד לשני ועל הדרך שבה הנשמה משפיעה על כל ההוויה. הלימודים מאוד מגוונים וכוללים גם פרקטיקה טיפולית וגם תכנים עיוניים כמו פיזיקה קוונטית, פסיכוסומטיקה ואפיגנטיקה".

מהי לדעתך הייחודיות של רפואה אינטגרטיבית מאוחדת?

"ד"ר בוטו יודע את נבכי הלב ברמות העמוקות ביותר. הוא מביא רוח לפיסיקה, הוא עושה סדר בנוסחת הריפוי ויודע איך לגייס את האנרגיה הנדרשת לנפש כדי לשחרר אותה מדברים שמכבידים עליה. בעבורי, השיטה נתנה מענה לכל ה"חורים״ והנעלמים שהיו בשיטות אחרות שלמדתי או פגשתי, הן כמטופלת ובעיקר כמטפלת.

זה מה שמאפשר למטפלים בשיטה לטפל במגוון רחב של תופעות רגשיות וגופניות – מיבלת בציפורן ועד סרטן או להבדיל, אמונה של אנשים שהם לא ראויים לאהבה".

מיהו ד"ר נאדר בוטו ואיך הוא הגיע לפתח שיטת טיפול משלו?

"ד"ר בוטו הוא קרדיולוג בהכשרה שלו. במשך שלושים שנים הוא עבר כמצנתר בכיר במרכז הרפואי רבין עד שפרש לפני כשנה וחצי. הוא מטפל בעל מוניטין בינלאומי אבל מעבר להיותו רופא, הוא גם אדם מאוד סקרן שאף פעם לא הסתפק בתשובות ובהסברים של הרפואה הקונבנציונלית ובמשך שנים חקר בעצמו תופעות גופניות שאין להן הסבר רפואי.

"החל משנת 1990 פיתח ד"ר בוטו שיטה אבחנתית וטיפולית, שמתייחסת לאדם כמהות רוחנית ייחודית, המורכבת מגוף, נפש ונשמה. הוא האמין שאת הרעיון המופשט הזה ניתן להגדיר גם במונחים מדעיים המתבססים על רעיונות ומונחים מהפיזיקה הקוונטית. השיטה יכולה לאבחן ולטפל בחסימות במרכזי אנרגיה ובמרידיאנים בגוף וכן לאתר את המשברים הנפשיים העומדים מאחורי החסימות האלו וגורמים למחלות גופניות ונפשיות או לסבל מתמשך".

איך נראה טיפול כזה בפועל?

"המפגש תמיד מתחיל בשאלה 'מה מביא אותך אלי?'. לנשמה יש את התשובה ותמיד מפתיעה אותי הכנות התהומית של האנשים. כל מה שלא יוצא אצל פסיכולוג במפגש הראשון יוצא כאן. יש רצון מאוד גדול בהקלה.

"בשלב השני אני 'סורקת' את המטופל. בפועל אני מרגישה שהנשמות שלנו משוחחות. אנחנו משוחחים על המטענים שהם מגיעים עימם, גם אלה הלא מדוברים. אני מאוד קשובה, גם למה שלא נאמר. הרצון הגדול שלי הוא להקל, לאפשר ריפוי ולהביא לתחושה של אהבה. הרצון הזה הופך אותי לכלי של מה שנדרש בעבור האחר. ההתמסרות שלי היא טוטאלית ולא פעם יצא לי לחבק ולבכות עם מטופלים. אני מסבירה מה כל דבר אומר ומה המקור לפי השיטה. יש לנו ידע  עמוק ומפורט שעוזר להבין מה משפיע על מה ואיפה זה בא לידי ביטוי בגוף, מה כל מחלה אומרת ולאיזה איבר היא קשורה.

"לדוגמה, ריאות קשורות לחוויה של נטישה וכבד קשור לרעב לאהבה. רחם ושחלות קשורים לילדים – רצון או פחד להביא ילדים לעולם וכו׳. זאת מפה נהדרת של קשרים בין משברים רגשיים לגוף. אחרי שאנחנו ממפים את הבעיות האלו אנחנו עושים שטיפה אנרגטית כדי לטפל בהן".

קארן זריהן. מתחילה בשאלה 'מה מביא אותך אלי?'. צילום עצמי

קארן זריהן. מתחילה בשאלה 'מה מביא אותך אלי?'. צילום עצמי

מה זו שטיפה אנרגטית?

"'שטיפה אנרגטית' היא טיפול הדגל של ד"ר בוטו, שנועד לחדש את זרם האנרגיה בגוף ו"לטעון את הסוללה' שלנו. דרך הטיפול אפשר 'לגעת' בחוויות רגשיות טראומתיות או בזיכרונות שמבקשים ריפוי, למידה מחודשת, שלום או סליחה. בטיפול אנחנו מנענעים את המטופל, לוחצים על נקודות אנרגטיות הקשורות למרכזי האנרגיה (צ'אקרות) ולתעלות האנרגיה (מרידיאנים).

בטיפול משתחררת אנרגיה רגשית עצורה. השחרור יכול לבוא לידי ביטוי בבכי, צעקות או צחוק, עד שמופיע רעד עדין שהופך בהדרגה לרעד חזק וגס. הרעד מצביע על מעבר אנרגטי רציף בגוף.

"בתום הטיפול אני גם מלמדת שטיפה אנרגטית עצמית ומסבירה על החשיבות של שמירה והעלאה של רמת החיוניות דרך סדרה של המלצות שלנו (תזונה, פעילות גופנית וחוקן קפה). חשוב לי ללמד אחרים כי הם אלו האחראים על רווחתם הגופנית והנפשית. חשוב לי שלא יהיו תלויים בנו המטפלים., ההמלצות שלנו פשוטות וישימות".

איך לדעתך השטיפה מסייעת לתהליך הריפוי?

"בטיפול כזה אין הרבה מלל, אין סוגסטיה או היפנוזה. בשטיפה המטופל נמצא בהכרה מלאה ומודע למה שקורה לו.  הרבה פעמים חוזרים אחורה בזמן (לעיתים לגלגולים קודמים) ואז צפים זיכרונות שעשויים עדיין להשפיע באופן שלילי על חייו הנוכחיים של המטופל. זיכרונות אלו הם, קרוב לוודאי, המקור למה שתוקע אותו בחיים, למקור הסבל או המחלה. תוך כדי השטיפה, הזיכרון הופך נגיש וממוקד יותר. המגע עם הגוף במרכזים השונים מעלה למודע חומר קריטי ומשמעותי עבור המטופל בנושאים הקשורים למרכזים אלו. מסתבר שהזיכרון קיים בכל חלקי הגוף ולא רק בשכל.

"בטיפול אנחנו עושים עבודה עם אותו זיכרון. האפשרות לחזור אחורה בזמן לחוויה לא נעימה נותנת לאותו ״ילד קטן פנימי״ ש"תקוע" בתוכנו  לתת משמעות אחרת לחוויות עבר, לעשות שלום, לסלוח, להבין את השיעור, לשחרר את הגוף מזיכרון תאי שתוקע ולא משרת אותו ו"לצרוב" מידע חדש בתאים. האהבה לצד הכאב מאפשרים "לעדכן תוכנה" במערכת ולשחרר את המודע ותת המודע לחופשי.

איך זה בא לידי ביטוי בפועל אצל המטופלים שלך?

"אני אתן דוגמה שתעזור להסביר את זה בצורה ברורה יותר – אם לדוגמה ילד קטן עובר בגינה וכלב נובח עליו ומבהיל אותו מאוד, המערכת הפיזיולוגית שלו נכנסת ל'מצב הישרדות' – כלומר, בגופו מופרשים הורמוני סטרס וגופו נכנס למגננה. מצב כזה עלול להתקבע בזיכרון ולהביא לכך שבכל פעם שכלב ינבח או שאדם יצעק על אותו הילד, גם בבגרות, זה יכניס אותו לאותו המצב שעלול להביא לגופו להגיב כאילו שהוא בסוואנה מול אריה – גם כאשר אין בכך צורך. תגובה חוזרת שכזאת מייצרת מתח כרוני, מתישה את המערכת ומביאה למחלות.

"מנגנון דומה יכול להתפתח גם אצל מי שגדל בבית שבו ההורים תמיד השוו אותו לאח שלו ושאלו 'למה אתה לא יכול להיות יותר כמוהו?'. ילד כזה יאמין כל חייו שהוא לא ראוי לאהבה ולא טוב מספיק – דבר שישפיע לא רק על הנפש, אלא גם על הגוף בדרכים שהוא אפילו לא יהיה מודע אליהם.

"במהלך הטיפול אנחנו מטמיעים אינפורמציה חדשה בתאי הגוף – אינפורמציה שקובעת לדוגמה שאין סיבה לפחד מנביחות ומצעקות, שאנחנו כן ראויים לאהבה, שלא כל אירוע מבהיל צריך להכניס את הגוף למצב של כיווץ או מצוקה. כך למעשה אנחנו מאפשרים הרפייה של איברי הגוף ברמה התאית ומשחררים את האדם מההשפעות הפיזיולוגיות של החוויות המטלטלות שעיצבו את האישיות שלו".

את יכולה ממש לראות את השינוי הזה קורה אחרי הטיפול?

"זה לא יהיה מוגזם להגיד שזה טיפול משנה חיים עם השפעות מדהימות על מי שמקבלים אותו – מגושים סרטניים שנעלמו, דרך בעיות נפשיות שנפתרו ועד למחלות עור ואסתמה שהרפואה הקונבנציונלית לא הצליחה לסייע בהתמודדות איתן. הרבה אנשים גם מרגישים שיפור לא רק בריאות – מטופלים מספרים על עלייה בביטחון העצמי, חיזוק הביטחון הקיומי, יכולת למצוא אהבה אחרי שנים של כישלונות או התגברות על משברים שליוו אותם רוב החיים.

"לי באופן אישי הטיפול סייע להתגבר על משברים על רקע מיני, לחזק את הביטחון, להבין שאני כלי של אהבה, לראות את הדברים דרך נשמה שחווה את עצמה כאנרגיה נצחית. היום אני מבינה שהגעתי לכאן, לגוף הזה, בגלגול הזה, על מנת לעבור תהליך של השתלמות. הבנתי שיש כאן משחק מעניין, שהחיים יפים, שכל מה שמגיע לפתחי מגיע כדי שאלמד ממנו. הבנתי שאני חופשיה ולא רק שאני ראויה לאהבה, אלא שאני מקור של אהבה.

"בכל יום אני רואה הזדמנות להעיר, להאיר ולאהוב וכל מה שאני עושה קשור בזה: אני מלמדת ומרצה על מודעות ורוח, חוקרת ריפוי, תודעה ואהבה. באחרונה השקתי גם ספר שנקרא ״הלב של אמא״ והמטרה שלו היא לעזור לילדים להבין שכשילד חדש נכנס למשפחה, הלב של אמא גדל כך שיש למקום לכולם".

קארן זריהן
קישור לאתר
קישור למייל
טלפון: 052-746-2570

טיפול משנה חיים. קארן זריהן. צילום יורם אשהיים

טיפול משנה חיים. קארן זריהן. צילום יורם אשהיים


יוסף בוטו – נסיון של עשרים שנה כמטפל

בלי שאיש יכוון אותם לכך, האחים יוסף ונאדר בוטו עברו במקביל תהליכי התפתחות שונים – אבל גם דומים מאוד. שניהם התחילו את דרכם כמטפלים ברפואה הקונבנציונלית – נאדר עבד במשך כמה עשורים כקרדיולוג ויוסף השלים תואר ראשון בסיעוד באוניברסיטה העברית ומשם המשיך לעבודה כאח מוערך בבית החולים הדסה עין כרם. גם הוא, כמו אחיו, טיפל בחולי לב, במחלקת טיפול נמרץ לב.

"תמיד אהבתי את תחום הרפואה, מלימודי הביולוגיה בתיכון, דרך הלימודים באוניברסיטה", מספר יוסף. "גם ידעתי תמיד שאני מאוד אוהב לטפל ולהדריך. סיעוד היה הכלי הראשון שאפשר לי לעשות את זה אבל במקביל תמיד חיפשתי דרכים חדשות להתפתח ולעזור לכמה שיותר אנשים".

כשהתחתן ועבר לצפון, יוסף שימש כאח בטיפול נמרץ לב בבית החולים האנגלי בבנצרת ובמקביל גם שימש כמרצה ומדריך בבית הספר לסיעוד בבית החולים האנגלי. לאחר שלוש שנים התקבל לתפקיד נחשק בשיווק תרופות בחברת "טבע" ובהמשך גם התקדם לתפקיד ניהולי בכיר. במקביל הוא למד במשך שנתיים לתואר שני במנהל עסקים כדי להתפתח בתחום העסקי. לאחר מכן אף הוצע לו תפקיד ניהולי בכיר בחברה אחרת והוא קיבל את ההצעה, אך למרות שעבד בתפקיד שהרבה אנשים שואפים אליו, הוא הרגיש שזה פשוט לא המקום שבו הוא אמור להיות.

"הרגשתי שהתפקיד גוזל ממני המון אנרגיות וזמן", הוא נזכר. "הבנתי שאני מתעסק יותר מדי במיילים, בנסיעות לחו"ל, בגיבוש תחזיות ויעדים – וזה בא על חשבון הנשמה שלי. היה לי מעמד ומשכורת מעולה אבל הנשמה הייתה כבויה. אז הבנתי שאני חייב לעצור הכול. לקחתי הפסקה של תשעה חודשים והתעסקתי רק בטיפול באנשים בקליניקה וכן במתן סדנאות והרצאות לקהל הרחב".

הסטרס: האויב המסוכן ביותר שלנו

במשך כל חייו, גם כשעבד בסיעוד וגם בתפקידיו בחברת טבע, יוסף תמיד הקפיד ללמוד במקביל כמה שיותר שיטות טיפול שאינן כוללות תרופות, ניתוחים או פרוצדורות רפואיות אחרות.

"כשהייתי בהדסה, ראיתי אנשים צעירים ובריאים בגילי 40-50 שחוו התקפי לב – גם כשלא הייתה לזה סיבה שנראית לעין. אז התחלתי לחקור ולחפש את המקור הנפשי שהיה יכול להוביל לזה. התחלתי לשאול את עצמי מה המקום של הסטרס הנפשי בגרימת המחלות הקשות האלו ואיך אני יכול לעזור לאנשים להפחית את ההשפעה שלו עליהם.

"התחלתי לקרוא הרבה ספרים על טיפול אנרגטי ולהתמקצע בשיטות טיפול שונות. למדתי הילינג במכללה הוליסטית בכרכור במשך שנתיים ועשיתי עבודה מאוד עמוקה על עצמי. במקביל גם נאדר פיתח את השיטה המפורסמת שלו ואני ליוויתי אותו בתהליך הזה. כל הכלים האלו שאספתי בדרך גם עזרו לי להבין איך לטפל באנשים בצורה נכונה יותר וגם לטפל בבעיות ובכעסים שאני סחבתי על עצמי כל החיים".

אתה ואחיך בעצם עברתם תהליך די דומה. זה דבר שחוויתם ביחד?

"כשנאדר פיתח את ה'שטיפה האנרגטית', אחד הטיפולים הכי מפורסמים שלו, בהתחלה היינו עושים את זה בבית לחברים ולאנשים שאנחנו מכירים כדי להתאמן ולבחון את התגובות. אני מיד התחברתי לשיטה אבל הבנתי שהיא לבדה לא תספיק לי כמטפל. הרגשתי שחסרים לי עוד כלים. אז גם למדתי NLP שזו שיטה שעובדת על התת-מודע וגם אימון אישי שנותן דרכים פרקטיות יותר להשיג שינוי בחיים".

יוסף בוטו. הסטרס הוא האוייב המסוכן ביותר. צילום: איהאב בוטו ואמאל חוסרי

יוסף בוטו. הסטרס הוא האוייב המסוכן ביותר. צילום: איהאב בוטו ואמאל חוסרי

מה זה בדיוק "שטיפה אנרגטית" ומה מיוחד בטיפול הזה?

"שטיפה אנרגטית היא שיטת טיפול קלה ויעילה שפיתח אחי נאדר ומתאימה ככלי נוסף למטפלים הוליסטים שכבר יש להם רקע והכשרה בשיטות טיפול אחרות. היתרון הגדול של השטיפה הוא שהיא מאפשרת אפקט ריפוי מהיר ועוצמתי שרואים מיד. בטיפול הזה בוחנים דרך עפעוף בעיניים את מצב מרכזי האנרגיה (הצ'אקרות) בגוף ומבינים אילו משברים נפשיים או גורמים אחרים גרמו לחסימות האלו.

"התחושות שאנשים מרגישים בטיפול כזה כשהמטופל שוכב על הגב ובערנות מלאה הן עוצמתיות מאוד ואי אפשר להתעלם מהן. בטיפול כזה אנשים רועדים, צועקים, צוחקים, בוכים – כשסוג הרגשות והעוצמה משתנים ממטופל למטופל. אחרי הסערות האלו שהאדם חווה, הוא בדרך כלל גם מרגיש בסוף שלווה ושקט. זה כלי מאוד חשוב שמאפשר להעביר זרם עוצמתי של אנרגיה מהידיים של המטפל לגוף של המטופל כדי להביא לאיזון. יש אנשים שזה עובד עליהם תוך טיפול אחד, בעוד שלאחרים זה ייקח כמה טיפולים כדי להרגיש בשינוי".

ואתה באמת מאמין שאפשר בדרך כל כך פשוטה להשיג ריפוי יציב וארוך טווח?

"הטיפול בשטיפה אנרגטית אומנם עוזר להציף רגשות ולהבין מהו השיעור שעומד מאחורי המשברים שעברנו, אבל הוא חייב לבוא במקביל לכלים טיפוליים אחרים שיאפשרו להמשיך את העבודה. בגלל שאני מנוסה בכמה שיטות טיפול, אני יכול להציע במקביל לשטיפה האנרגטית גם עבודה על התת מודע בעזרת טיפול ב-NLP, גם אימון אישי שכולל עצות פרקטיות לשיפור החיים וגם אבחון ראשוני של בעיות רפואיות, תוך המלצה לפנות לרופאים מומחים שיכולים לסייע, אם אני חושב שהטיפול האלטרנטיבי לא מספיק.

"תיאום הציפיות מאוד חשוב כאן. יש מטופלים שמגיעים אליי עם בעיות רפואיות ואני ממליץ להם קודם כל לראות רופא מומחה. אני מאמין שהדרך האמיתית לשפר את הבריאות היא לשלב בין הרפואה הקונבנציונלית לאלטרנטיבית ולא לבחור רק בגישה אחת. מטופל שיש לו כאבים בגב בגלל פריצת דיסק חייב לראות אורתופד כי אני לא אוכל לסייע לו רק בעזרת הטיפול האנרגטי. זה נכון גם לאנשים שחיים עם ניוון שרירים או סוכרת.

"למטופלים האלו אני יכול להציע דרכים לאזן את המחלה ולשפר את החיים איתה, אבל לא לרפא אותה ובגלל זה חשוב לי לתאם ציפיות עם כל מטופל לפני שמתחילים לעבוד".

למי אתה מאמין שאתה יכול לסייע?

"הטיפולים שאני מציע מתאימים לכל מי שיש לו תעוקות, כעסים, מתח, תקיעות בחיים, דיכאון, פחדים, חרדות, בעיות בזוגיות, פחד קהל, בעיות במיניות או כאבים שאין להם הסבר רפואי. מגיעים אליי לדוגמה אנשים שסובלים מכאבים בחזה, אבל עשו הרבה בדיקות שיצאו תקינות ואף רופא לא הצליח להסביר את מקור הכאב.

"לא פעם אנשים גם סובלים מחנק, קוצר נשימה או כאבים שונים – אבל הרופאים אומרים שהכול בסדר מבחינת הבדיקות הרפואיות. במקרים כאלו, סביר מאוד להניח שהמקור לכאבים נובע מבעיות רגשיות או מחיוניות נמוכה. במצב כזה בהחלט ניתן להשתמש בשטיפה אנרגטית ובכלים נוספים כדי לפתוח את הצ'אקרות, לשפר את זרימת האנרגיה בגוף ולהעלות את רמת החיוניות.

"אבל חשוב להבין שזה לא קסם – לא לוחצים על כפתור ופותרים את כל הבעיות. זה תהליך שאני, המטפל, רק מתחיל אותו – וגם למטופל יש אחראיות לקחת בהמשך את המושכות לידיים ולבצע פעולות שיעזרו להגביר את החיוניות ולשפר את חייו.

"לכן אני מקפיד לצייד את המטופלים שלי גם בכלים מעשיים לצד הטיפול האנרגטי. אני נותן עצות פרקטיות שיראו איך לשפר את החיים בעצמם גם מחוץ למפגש בקליניקה. מכאן זה כבר בידיים שלהם והם שיקבעו אם זו באמת תהיה נקודת מפנה משמעותית בחיים או עוד חוויה שתישכח עם הזמן".

מה לדעתך הדבר הכי חשוב בתהליך הריפוי?

"ניסיון של קרוב ל-20 שנים כמטפל וכמאזן אנרגטי לגוף והנפש עזר לי להבין שיש שלושה גורמים עיקריים שמשפיעים על החיים שלנו ומכוונים אותם – אהבה ללא תנאי, קבלת תשומת לב וקבלת הערכה.

לשלושת הגורמים האלו יש השפעה כבירה על הרגשות שלנו – כשאדם שבע משלושתם – הוא יפתח ביטחון עצמי ושקט פנימי. מי שיגדל עם "רעב" לאחד הגורמים האלו – יחפש במשך כל החיים דרכים לפצות על הרעב הזה ולהשתיק את הכאב שנוצר בעקבותיו. לכן, אלו הגורמים המרכזיים שנתמקד בהם בכל תהליך ריפוי כדי להוביל לשינוי שהמטופל כל כך מייחל לו".

יוסף בוטו – שיטת ד"ר נאדר בוטו
קישור למייל
קישור לאתר
טלפון: 054-746-6678

יוסף בוטו. נסיון של עשרים שנה כמטפל. צילום: איהאב בוטו ואמאל חוסרי

יוסף בוטו. נסיון של עשרים שנה כמטפל. צילום: איהאב בוטו ואמאל חוסרי


דנה יקיר – טיפול לשחרור חסמים לריפוי ואיזון

כמו רבים מאיתנו, גם דנה יקיר העבירה שנים ארוכות במסע של חיפוש עצמי – היא עברה בין עבודות שונות ומסלולי לימוד שונים, אך הרגישה שהיא לא מצליחה למצוא את המקום שלה. "במשך תקופה ארוכה הדחקתי את התחושות השליליות שחוויתי, לא מצאתי את היעוד שלי, עד שהגעתי לתחתית כשחליתי בברונכיט", היא משחזרת. "אבל מתוך הכאב שלי צמח גם משהו חיובי – בדיוק אז הבנתי שהייעוד שלי הוא לטפל באנשים. משם זה התחיל".

דנה מספרת שאחד הדברים שמושכים אותה יותר מכל לטיפול הוא העומקים והרבדים הרבים שמגיעים אליהם במסגרתו. לתפיסתה, זה מה שהופך את התתום הזה לכזה שאף פעם לא באמת ממצים אותו. "אני אוהבת את לעזור ולהשפיע על איכות החיים של כל מטופלת חדשה שמגיעה אלי", היא מספרת. "מאוד מרגש ומקסים אותי להיכנס לעולם הפנימי של אדם אחר, בין אם זה דרך התבוננות, שיחה או מגע, ולאפשר לי ולו לצמוח ביחד בצורה מהירה ועמוקה".

לאורך הדרך דנה למדה מגוון שיטות טיפול – במכללת רידמן לרפואה משלימה היא הוכשרה במסלול דו תחומי שכלל התמחות מערבית – אנטומיה ועיסוי רפואי וכן הכשרה אוריינטלית מזרחית שהתמקדה בשיאצו. את מסלול השיאצו המשיכה בניו יורק וקיבלה תעודת הסמכה כמורה אצל מאסטר אוהשי. כשחזרה לארץ למדה והוסמכה לטפל בתרפיה בצליל ובהילינג קבלי, אך אחד הטיפולים שהותירו בה את החותם המשמעותי ביותר הוא ה"שטיפה האנרגטית", טיפול הדגל בשיטה של ד"ר נאדר בוטו, שאותו היא מבצעת כבר 12 שנים.

מה זה שטיפה אנרגטית ומה כל כך קסם לך בטיפול הזה?

"שטיפה אנרגטית היא טיפול שבו אתה מתחבר לנשמה שלך, למהות העמוקה ביותר שלך. השטיפה עוזרת להשיל קליפות, חלקים באישיות שלנו, כדי לשחרר את החסימות והטראומות שאנחנו צוברים במשך כל החיים, אפילו בלי שנהיה מודעים לכך.

"השטיפה עוזרת לאנשים להגיע לפריצות דרך משמעותיות. במהלכה מוצפים רגשות וחוויות מהילדות ובכך ניתן לאפשר ריפוי, מימוש עצמי והגעה ליעדים שלנו. כשאני מטפלת בשיטה הזאת אני מרגישה שאני בעצם מפתח להתפתחות ולהתרחבות של המטופלת.

"לעיתים הטיפול אף מרגיש כמו חוויה של לידה, כשאני המיילדת. במהלכו משתחררות חוויות עבר שגרמו לעומס והכבדה רגשית בגוף המטופלת. דרך לחיצות ממוקדות ניתן לשחרר באמצעותו טראומות ורגשות שנאגרו ומתפרצים דרך בכי, כעס, דחייה. זו חוויה עוצמתית ואינטנסיבית מאוד. קסם לי במיוחד בשטיפה האנרגטית שהיא מגיעה לשורש הבעיה הרגשית, שמייצרת את הבעיה הרפואית, שלעיתים הרפואה הקונבנציונלית לא מצליחה לפתור.

טיפול אינטנסיבי עם תוצאות מרחיקות לכת

השיטה שפיתח ד"ר נאדר בוטו נקראת רפואה אינטגרטיבית מאוחדת. ד"ר בוטו הוא קרדיולוג בהכשרתו, אשר במשך כמה עשורים ביצע מחקרים עצמאיים כדי להבין את הקשר בין משברים נפשיים למחלות גופניות. השיטה שפיתח מבוססת על המחקרים האלו וכן על עקרונות מעולמות הפיזיקה הקוונטית, הפסיכולוגיה, הביולוגיה ותחומים נוספים. זאת במטרה להציע טיפולים הוליסטיים שמתמקדים בגוף ובנפש כאחד. שטיפה אנרגטית נחשבת כאמור לאחד מטיפולי הדגל בשיטה.

השטיפה מתאימה לכל הגילאים, כולל ילדים שמסוגלים לשתף פעולה ומסוגלים לקבל הנחיות. לכן בדרך כלל מטפלים בילדים החל מגיל ארבע. הטיפול מתאים ביותר למחלות כרוניות ואקוטיות כמו: כאבי גב, ידיים, מפרקים, ברכיים וראש, וכן למחלות כמו אסטמה, פסוריאזיס, כיבי קיבה, יתר לחץ דם, בעיות בבלוטת תריס, מערכת חיסונית חלשה, דכאון, טראומה הקשורה באובדן, תאונת דרכים, מוות ועוד. בנוסף הוא מומלץ גם למי שחש שמשהו מפריע לו להתקדם בחיים או למי שמעוניין להתקדם בהיבטים שונים בחייו.

דנה, שמבצעת שטיפות אנרגטיות עוד משנת 2007, ממליצה להגיע לטיפול בהתמסרות ובלב שלם. "חלק מהאנשים מפחדים לקבל את הטיפול בגלל שהם שומעים שהוא מאוד עוצמתי – גם מבחינת המגע וגם מבחינת הרגשות שצפים בו. לכן זה המקום להרגיע ולהגיד שניתן לבצע גם טיפול עדין יותר למי שמפחד מעוצמת המגע והרגש. כדי לעשות את זה, חשוב לשתף את המטפלת בחששות ולוודא שהיא תבצע את התהליך ברגישות הדרושה".

תתארי לי מה קורה בפועל בחדר הטיפולים.

"כל טיפול מתחיל קודם כל בתשאול קצר, שעוזר להבין אילו משברים יש לאדם שמולי וממה נובעת הבעיה. לפעמים השאלות נראות טריוויאליות ולפעמים כבר כאן הרגשות מתחילים לצוף – זה שלב חשוב שעוזר לייצר תחושת אמון עם המטופלת וגם להבין מהן הנקודות שבהן כדאי להתמקד.

"בתום התשאול, המטופלת שוכבת על גבה כאשר כפות רגליה קרובות לגופה ורגליה בפיסוק, כדי לאפשר רעד. משם אני מתחילה לבצע את מה שנקרא "עפעוף" – סריקה אנרגטית בכל מרכז אנרגטי בגוף. בסריקה אני מאתרת את גילי החסימה בכל מרכז. זה מאפשר להבין מהו השיעור שהחסימה הזאת באה ללמד את האדם ולהביא לשחרורה על ידי לחיצות במרכזי האנרגיה בגוף עד ליצירת רעד ספונטני בגוף.

"טכניקת השטיפה מאפשרת גישה לתכנים של התת -מודע. היא מגיעה לרבדים עמוקים של אסוציאציות ומשברים לא פתורים, מכיוון שהמטופלת חודרת למאגרי זיכרון שאינם נגישים להכרה המודעת וכל המידע הזה "נשטף" החוצה. בשלב הזה המטופלת מצויה בהכרה מלאה ומודעת למתרחש סביבה, צופה, מתבוננת ומגיבה. בכך התהליך מסייע לסגל ביטחון עצמי, תחושת שייכות, אהבה עצמית ותחושת חופש כלכלי. הוא מאפשר לבחור לעשות מה שאנחנו רוצים בכל רגע נתון".
איך בעצם המגע עוזר להתגבר על בעיות נפשיות?

"כשאנחנו סובלים מבעיה פיזית או נפשית, היא בעצם נועדה לאותת לנו שאנחנו צריכים להתעורר ולעבוד על עצמנו כדי להתגבר על בעיות עמוקות יותר שמסתתרות מתחת לפני השטח כמו צער, פחדים או חוסר אהבה עצמית. כשאנחנו מדחיקים רגשות שליליים או כאבים, זה כמו לטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח. כולנו יודעים שהלכלוך לא נעלם, אלא מצטבר ובסופו של דבר נשפך החוצה – וכך בדיוק קורה גם הבעיות שאנחנו מתעלמים מהן והופכות עם הזמן למחלות כרוניות.

חוסר איזון יכול להתבטא בצורה נפשית כמו בעיה של גבולות , התפרצויות זעם, דיכאון ,תאונות מרובות, דאגת יתר, דחיינות, הפרעות אכילה, חוסר יכולת לבטא את מה שאני רוצה, משבר בזוגיות ובעסק. אם לא נטפל בחסימה, היא תגרום לנזק בגוף ולנפש וליחסים שלנו עם הסביבה.

"טיפול בשטיפה אנרגטית עוזר גם כצעד מניעתי וגם כדרך להשתחרר ממחלות כרוניות במקרים שבהם הרופאים מתקשים לספק הסברים ופתרונות. הטיפול מצליח להביא את המטופלת לרבדים עמוקים יותר שדרושים כדי להחלים. המגע מהווה טריגר שמשפיע על הגוף ברמה התאית ומאפשר ריפוי ושחרור בצורה עמוקה ואינטנסיבית מאוד. אני באופן אישי גם משלבת את הטיפול עם שיטות אחרות שתומכות בו ויכולות לחזק ולהעצים אותו לפי הצורך".

יש אנשים שאת זוכרת שהטיפול השפיע עליהם במיוחד?

"כל טיפול מבחינתי הוא מיוחד והוא מוליד לפעמים פריצות דרך מדהימות. זה תמיד מאוד מרגש אותי כי אני מרגישה שככה אני עוזרת להפיץ אור בעולם ולעזור לאנשים להשיג את השינוי שהם כל כך צמאים לו. אני זוכרת אנשים שהגיעו אליי עם תחושת תקיעות ובסוף הטיפול הצליחו למצוא את הייעוד שלהם. נשים הגיעו אליי אחרי שעברו טראומות מיניות קשות והצליחו סוף סוף להשאיר אותן מאחור ולהחלים.

"אני מאמינה שכל החיים שלנו זה בעצם שיעור אחד גדול – והשטיפה היא עוד כלי שעוזר להפוך את השיעור הזה לברור ומובן יותר. לכן היא מתאימה ממש לכולם – מאנשים שמתמודדים עם מחלות קשות, דרך מי שסובלים מבעיות נפשיות, אנשים שחוו טראומה או אובדן ועד לכל אדם שמרגיש תקוע ורוצה לשנות את חייו.

"אני זוכרת מטופלת בשנות ה-80 לחייה שסבלה מקוצר נשימה וקשיים בהליכה. שרירי הגוף שלה היו מכווצים לחץ הדם שלה היה גבוה. בנוסף היא סבלה מאטימות רגשית ומפחד מאובדן העצמאות ומתלות בסביבה.

במהלך השטיפה, היא הרגישה איך אנרגיה נכנסת לגופה וגורמת לה לרעוד. בשלב הזה הציפו אותה זיכרונות מהעבר שכללו גם כעסים על בני משפחתה ועל מקום העבודה הקודם שלא באמת נתן לה את הערכה שלה היא ראויה. עלו שם גם זיכרונות מהילדות בברית המועצות, בה הרגישה בידוד מהסביבה. היא נזכרה כמה רצתה להשתלב בחברה, אך ספגה תחושות של איום וניכור.

"בתום הטיפול היא חשה באנרגיה החיובית שעטפה אותה והרגישה הקלה שעזרה לה לנקות את הרגשות השליליים שסחבה על עצמה. בתום התהליך היא הרגישה שהיא יכולה להתמודד עם הסיטואציה שנקלעה אליה ולצאת ממנה עם אנרגיות מחודשות לקבל את הטיפולים שלהם היא זקוקה".

אם גם את מוכנה לעבור טרנספורמציה שתעזור לך למצות את היכולות המופלאות שלך ולמצוא את היכולות המופלאות והייעוד שלך, את מוזמנת באהבה למרכז ההתעוררות של דנה גלזר-יקיר.

דנה גלזר יקיר – מטפלת בשטיפה אנרגטית – טיפול לשחרור חסמים לריפוי ואיזון
טלפון: 052-578-9959
קישור לאתר
מייל: [email protected]

דנה. צילום עצמי

דנה גלזר יקיר – מטפלת בשטיפה אנרגטית. צילום עצמי


אביבית גרינבאום-חיים – שיטת נאדר בוטו הצילה את חייה

כשחושבים על אדם שמחייך נגד כל הסיכויים – אביבית גרינבאום-חיים היא בדיוק מסוג האנשים שעולים לתודעה. בתקופות מסוימות, החיים של אביבית ממש לא חייכו אליה – החל מהשנים הראשונות לחייה שאותם חוותה בעוני בבית סבתה דרך גירושים כואבים ומתוקשרים שהובילו לקשיים כלכליים והותירו אותה לבדה להתמודד עם משבר אישי ושני ילדים קטנים שהיו זקוקים לה, ועד מחלת הסרטן שתקפה אותה בתחילת שנות ה-50 לחייה.

אך למרות שעשתה לא מעט צעדים בדרך חתחתים, אביבית החליטה שגם אם החיים לא מחייכים אליה – היא תפרוס על פניה חיוך ענק ותקדיש כל רגע פנוי להפצת אור ואהבה בעולם. בין היתר, היא שימשה כיושבת ראש מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית, היא מתנדבת כליצנית רפואית בבתי חולים כדי לשמח ילדים ומבוגרים חולי סרטן, עברה הכשרה כמעט בכל שיטת טיפול שאפשר לדמיין ומתנדבת כבר 25 שנים במשטרת ישראל וביחידת החילוץ.

ל"שטיפה אנרגטית", אחד מטיפולי הדגל שפיתח ד"ר נאדר בוטו, נחשפה אביבית בפעם הראשונה כמטופלת, כשעוד התמודדה עם מחלת הסרטן בגיל 52. החוויה הטיפולית הראשונית זכורה לה כעוצמתית ביותר – ועם זאת גם כואבת ולא תמיד נעימה.

מה בדיוק עברת בטיפול השטיפה?

"באותה תקופה הייתי במקום מאוד מורכב בחיי. אני זוכרת שכשהמטפלת התחילה את השטיפה, נוצרה בי התנגדות גדולה ובאיזשהו שלב הרגשתי שקשה לי לנשום. כשאנחנו מספרים לעצמנו שקשה לנו – זה הופך לאמונה מגבילה שתוקעת אותנו – וזה בדיוק מה שקרה לי. אבל לאט לאט, ככל שהטיפול התקדם, הרגשתי שמתחילים להשתחרר אצלי דברים. המועקה הגדולה שהרגשתי בהתחלה התחלפה פתאום בהצפה של המון רגשות בעוצמות אדירות.

"אני זוכרת שבכיתי המון, אפילו הייתה לי בחילה – אבל אלו דברים שהיו צריכים להציף אותי כדי להשתחרר ולשחרר אותי. הרגשתי שלאט לאט הכאבים מתחילים להיעלם ופתאום תחושת הכבדות שהייתה לי באותה התקופה פחתה. אפשר לתאר את מה שחוויתי כסוג של פתיחת דלת פנימית. משהו נפתח בתוכי – וזה איפשר לתובנות חדשות להיכנס. גם מבחינה פיזית, בתקופה הזאת הייתי מדדה על הרגל בעקבות הניתוח שעברתי. אחרי השטיפה הרגשתי שאני מפסיקה לדדות והולכת רגיל".

אביבית גרינבאום. השטיפה האנרגטית גרמה לי להבין שאת כל המחלות הבאתי על עצמי. צילום עצמי

אביבית גרינבאום. השטיפה האנרגטית גרמה לי להבין שאת כל המחלות הבאתי על עצמי. צילום עצמי

ומה הבנת בטיפול?

"השטיפה האנרגטית, כמו גם הרבה שיטות טיפול אחרות שלמדתי לאורך החיים, עזרה לי להבין שאת כל המחלות שלי הבאתי על עצמי בגלל החיים הקשים והאתגרים הרבים שעברתי בחיי. כמובן שלעבר הקשה והמורכב שלי הייתה השפעה מכרעת על כל חיי ומתוך כך הבחירות והחסכים שלי מהעבר היו אבן שואבת לכל מה שקרה לי. עם הזמן הבנתי שאף אחד לא עשה לי את זה, אני יצרתי את הבעיות שלי בעצמי וכמו שיצרתי אותן אני גם יכולה לפתור אותן. הבנתי שהכוח בידיים שלי ואני יכולה לבחור לצאת מהמקום של הקורבן ולהתחיל לחיות כמו מלכה במקום.

"היום אני יודעת שהחיים הם מראה – אם אני אסתובב עם חיוך על הפנים, גם כשחוויות שליליות מגיעות לחיי, החיוך הזה ישתקף אליי בחזרה ויציף אותי באנרגיות חיוביות. אם אני ארגיש כמו קורבן – אני גם אזמן לחיים שלי חוויות שרק יעצימו את ההרגשה הזאת".

מה גרם לך להבין שאת רוצה ללמוד את השיטה של ד"ר בוטו?

"האפקט שהרגשתי אחרי השטיפה האנרגטית היה עוצמתי ומשמעותי מאוד – וזה אחרי שכבר הוכשרתי כמטפלת בשורה של שיטות אחרות. זה מה שגרם לי להבין שאני רוצה להעביר את זה הלאה. הרגשתי שהטיפול הזה נגע בי – וברגע שמשהו נוגע בך – אתה רוצה להבין מה בדיוק קרה שם.

מאז ומעולם הייתי מטפלת, עוד הרבה לפני שלמדתי טכניקות טיפול שונות. זו הסיבה שאני תמיד רוצה לגדול ולצמוח בתחום הזה – להגדיל את סל הכלים שלי כדי לשפר את היכולת שלי לעזור לאנשים שמגיעים אליי".

"השטיפה האנרגטית היא תוספת חשובה מאוד לסל הזה. היא מאפשרת גישה לתכנים של התת-מודע. בטיפול הזה אפשר לחדור עמוק למאגרי הזיכרון שבדרך כלל לא נגישים לנו – ו'לשטוף' אותם החוצה אל המודעות. בשונה מטיפולים אחרים, כשאנשים עוברים 'שטיפה' – הם בהכרה מלאה ומודעים למתרחש ולכן התגובה הפיזית מאוד עוצמתית בהתאם – הם חווים בכי, צחוק, רעידות ותחושת הצפה שנועדו לשחרר את הדברים שהיו עצורים בהם כל כך הרבה זמן".

למי מתאים טיפול כזה?

"מה שהכי הפתיע אותי כשלמדתי את השיטה הזאת זה שהיא מתאימה ממש לכולם – אפילו לילדים קטנים. היא עוזרת להשתחרר מכאבים פיזיים, להתמודד עם מחלות כרוניות, להקל על כאבים אקוטיים בגב, בידיים, במפרקים, בברכיים ועוד. היא טובה למי שסובלים מכאבי ראש, מיגרנות, אסתמה, פסוריאזיס, בעיות עור, דלקות פרקים, כיבי קיבה, יתר לחץ דם, בעיות בבלוטת התריס ועוד שורה ארוכה של בעיות".

"אני רואה לא פעם שהטיפול עוזר לחזק מערכת חיסון חלשה, להוציא אנשים ממצב של דיכאון עמוק ולהביא לריפוי של טראומות. אנשים מגיעים אליי למשל אחרי משברים בחיים, גירושים, פיטורים, תאונות דרכים שהותירו בהם צלקות נפשיות או אחרי מוות של אדם קרוב שלא מאפשר להם להמשיך הלאה. דרך הטיפול הם עוברים תהליך ריפוי שעוזר להם סוף סוף להשאיר את הפרק הזה מאחוריהם ולחזור לחיים".

לא מעט אנשים בטח מגיעים סקפטיים לטיפולים כאלה. איך את מתמודדת עם מצבים כאלה?

"אני מטפלת עם הרבה כובעים. בין היתר למדתי גישור, שיטת אדלר, טרילוטרפייה וייעוץ זוגי. אני זוכרת שהגיע אליי פעם אדם שנחשב לאיש מאוד קשה – גם לסביבה וגם לעצמו. הוא הגיע בכלל לייעוץ זוגי עם אישתו, רגע לפני שקבעו תור ברבנות לגירושים. טיפול כזה מתבצע גם לשניהם ביחד וגם לכל אחד בנפרד.

"כשנפגשתי איתו לבד היה מאוד קשה לחדור אליו – הוא היה איש קשה, חסום, ביקורתי ושיפוטי מאוד. האשים את כל העולם בבעיות שלו – חוץ מאת עצמו. כשהצעתי לו לעשות שטיפה אנרגטית, היה מאוד קשה לשכנע אותו. במשך ארבעה מפגשים הצעתי בעדינות, הסברתי שזה לא כואב, שזה לא יפגע בו ושאין לו גם מה להפסיד. רק בטיפול הרביעי הוא הסכים, אבל גם אז הרגשתי המון התנגדות ממנו.

"ניסיתי להיות מאוד עדינה, לא להבהיל או לעורר עוד התנגדות. בהתחלה זה לא עבד – הוא היה מאוד עצור ולחוץ, אבל אז, באיזשהו שלב, פתאום יכולתי לראות ממש את השינוי קורה בתוכו. הוא בכה, והוא אדם שאף פעם לא בוכה ליד אנשים ולא האמין שיורדות לו דמעות.

"אחרי כמה דקות הוא התרכך פתאום, התחיל לדבר בשטף. עד אז הוא היה אדם שצועק – כי הוא הרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב לו, אך בטיפול הוא פתאום פתח את פצעי העבר, דיבר על הילדות, הבין איך המודל המשפחתי והזוגי של הוריו השפיע על כל ההתנהלות שלו בחיים, במשפחה, בזוגיות ובכלל.

"אחרי השטיפה עשינו עוד כמה טיפולים ואישתו הייתה בהלם. היא אמרה שזה אדם שונה לגמרי, לא האמינה לשינוי שעבר. היא סיפרה שהוא פתאום לא ביקורתי כלפיה ומוכן בפעם הראשונה להקשיב באמת למה שיש לה להגיד, ועכשיו שהיא משתפת אותו במה שהיא מרגישה הוא מקבל ומבין אותה במקום להאשים אותה בכל דבר. ולא רק שמערכת היחסים ביניהם השתפרה – גם הקשרים עם ילדיו ובעיקר עם בנו הבכור שכבר ניתק איתו את הקשר לפני כן, מאוד השתפרו והתחממו."

מה את חושבת שמאפשר ריפוי עמוק כל כך כמו שאת מתארת כאן?

"לגוף שלנו יש את הדרך שלו לשמור תיעוד של כל מהלך החיים שלנו. אני תמיד אומרת שלכל משבר שעברנו יש כתובת – אזור בגוף שבו הוא תקוע. כמו שברפלקסולוגיה אתה נוגע בנקודות ברגל ומרגיש דקירה בגב – ככה גם כל הרגשות שהדחקנו לאורך השנים והמשברים הלא פתורים הופכים לחסימות שמתבטאות בבעיות פיזיות ונפשיות אחרות.

"גם הכעס שאנחנו סוחבים לאורך השנים מוסיף עוד ועוד לחצים ומשברים לחיינו וזה מעורר עם הזמן מחלות גוף ונפש. שטיפה אנרגטית היא רק אחד מהטיפולים שאני מציעה היום לאנשים כדי לעזור להם לשחרר כעסים, מתחים, תסכול, קנאה ופחדים ובכך להגיע לשקט פנימי שישפר את איכות חייהם ויביא לריפוי ולצמיחה".

אביבית גרינבאום-חיים
קישור למייל
קישור לאתר 
טלפון: 052-880-1094

אביבית גרינבאום. מחייכת כנגד כל הסיכויים. צילום עצמי

אביבית גרינבאום. מחייכת כנגד כל הסיכויים. צילום עצמי


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר