Focusing טיפול בהתמקדות: הכירו את ליאורה בר נתן. צילום: Lovelyday12, Shutterstock
Focusing טיפול בהתמקדות: הכירו את ליאורה בר נתן. צילום: Lovelyday12, Shutterstock

פוקוסינג: לימודי התמקדות עם ליאורה בר נתן

ליאורה בר נתן, ייסדה את 'המרכז לתרפיה מכוונת התמקדות' לפני כעשור והכשירה במסגרתו מאות אנשי טיפול ואנשי מקצוע נוספים המשלבים את התמקדות בעבודתם

פורסם בתאריך: 29.12.19 17:23

ליאורה בר נתן, מטפלת בפסיכותרפיה ממוקדת גוף מזה עשרים שנה. לפני כעשור הוסמכה על ידי המכון הבינלאומי להתמקדות להסמיך אנשי מקצוע ב-Focusing-Oriented Psychotherapy, ויסדה את 'המרכז לתרפיה מוכוונת התמקדות'.

"למדתי גישות טיפוליות רבות במהלך השנים" היא אומרת בעיניים נוצצות, "אך גישת ההתמקדות היא זו שסייעה לי להתמודד עם קשיים ולהכיל אותם, נתנה לי כלים לגשר בין קונפליקטים פנימיים וחיצוניים ויצרה אינטגרציה בין כל חלקיי. גישת ההתמקדות הביאה אותי לתחושה של שקט פנימי, תחושה של שלמות וקבלה עצמית, והבנתי שזו הגישה באמצעותה אני רוצה לטפל ואף ללמד אנשי מקצוע כיצד לשלב התמקדות בעבודתם – להעביר את הידע הזה הלאה".

המרכז לתרפיה מוכוונת התמקדות, הוקם במטרה לקדם את תחום התרפיה מוכוונת ההתמקדות (FOT) בארץ, כדי להביא לחשיפה גדולה יותר של הגישה והקשר שלה לעולם הטיפול. במרכז מתקיימים קורסים, הכשרות והדרכות בחסות המכון הבינלאומי להתמקדות בניו-יורק.

"את ההתמקדות גילה הפסיכולוג והפילוסוף האמריקאי פרופ' יוג'ין ג'נדלין – תלמידו של קארל רוג'רס, בשנות ה-60" אומרת בר נתן, "ג'נדלין ערך מחקר שבחן מהם הגורמים המביאים להצלחה בטיפול פסיכולוגי. הוא מצא, כי המטופלים שהגדירו את הטיפול הפסיכולוגי כאפקטיבי ומוצלח ושבעקבותיו הצליחו ליצור שינוי בחייהם, הם אלו אשר היו בקשר מיוחד עם תחושות הגוף שלהם במהלך הטיפול.

"ג'נדלין למעשה טען, שהיכולת של האדם לשהות בתחושה הפנימית-גופנית היא זו שמביאה לתפנית פנימית ולשינוי. הוא הבין שמה שיאפשר ליצור אצל המטופל תנועה פנימית שתניע מקום תקוע לכיוון חיובי, הוא להביא את מטופל להיות בחיבור עם מה שהוא מכנה 'תחושה מורגשת' – התחושה הפנימית – גופנית של האדם ביחס למצב, סיטואציה מסויימת.  ג'נדלין זיהה במחקרו את התהליך הזה של החיבור לתנועה הפנימית, הגדיר אותו וכינה אותו בשם 'התמקדות'. ההתמקדות היא דרך חווייתית אך ברורה המאפשרת לדברים לא ידועים, סמויים ומרומזים, להיפתח בתוך הטיפול".

היכולת להכיל את כל החלקים הפנימיים שלנו. צילום: שי אפשטיין

מהם היתרונות של הטיפול בהתמקדות?

"ההתמקדות היא תהליך מעצים מאוד, אשר בונה את היכולת להיות 'בעל הבית' של התהליכים הפנימיים שלך ושל חייך בכלל. ההתמקדות מאפשרת, מתוך עמדה סקרנית וחוקרת, להיות בקשר ולהכיל חלקים פנימיים בתוכנו – חלקים אשר נסתרים מעיננו ומהתודעה שלנו, ולהעלות אותם אל המודע כדי להתייחס אליהם.

"ניתן ללמוד באופן שיטתי את השלבים בתהליך, לתרגל אותם ולהביא לריפוי פנימי עמוק -קשיים, מורכבויות, חרדות וטראומות הקיימות בנו. באמצעות ההתמקדות ניתן להתחבר למשאבים הפנימיים שלנו, ולצמוח מתוכם.

"שינוי נקודת המבט שההתמקדות מאפשרת, האפשרות לתת ביטוי לרגשות ולתחושות פנימיות, הם היוצרים את התנועה פנימית ממצב של תקיעות למצב של תנועה וחופש. המציאות לא משתנה והעבר לא משתנה, אך היכולת להכיל את התחושות והרגשות שלנו מרחיבה את המנעד הרגשי ומאפשרת לנו להתמודד בצורה אחרת עם הסיטואציות השונות שאנו חווים בחיים, בצורה אפקטיבית ומקדמת. התנועה היא לכיוון חיובי, של צמיחה והתפתחות" מסבירה ליאורה.

זה לא מה שקורה בדרך כלל בטיפול?

"האתגרים העיקריים בטיפול כפי שמטפלים מכירים אותם, הם מטופלים ש'נשארים' בצד הפרשני-אינטלקטואלי ולא 'מתחברים' לתחושות שלהם במהלך הטיפול ולכן לא מתקדמים. מנגד, יש את המטופלים שחוזרים שוב ושוב אל המקום הרגשי, כמו בלופ, ולא משתחררים ממנו – וגם שם אין התקדמות. ג'נדלין זיהה שמה שיקדם את המטופל ואת הטיפול זה החיבור לתחושות הפנימיות-גופניות בעלות המשמעות, וזה מה שאנחנו עושים בהתמקדות.

"ההתמקדות, בשונה מגישות טיפוליות שנשארות במישור הפרשני-קוגניטיבי-אבחנתי, היא גישה חווייתית שעובדת עם שלושה חלקים שונים במוח: עם החלק החושב (הניאו קורטקס), עם החלק שאחראי במוח לתחושות ולרגשות (המערכת הלימבית), ועם המוח הקדום (המוח הזוחלי) שאחראי על התפקודים הפיזיים של הגוף והתגובות ההישרדותיות."

התמקדות וטראומה

ליאורה בר נתן החלה את דרכה בעולם הטיפול לפני כשני עשורים לאחר שעזבה קריירה מצליחה בתחום הייעוץ הארגוני. היא התמחתה בפסיכותרפיה מוכוונת גוף, תחום שאף לימדה והדריכה בו תלמידים רבים בבית הספר לפסיכותרפיה גופנית של מכללת רידמן. לפני כעשור, לאחר שגילתה את ההתמקדות והבחינה בשינוי המשמעותי שהביאה ההתמקדות לחייה ולחיי מטופליה, היא פתחה את 'המרכז לתרפיה מוכוונת התמקדות'. במקביל ללימודים מעמיקים של פסיכותרפיה ממוקדת גוף והתמקדות, בר נתן למדה גישות טיפוליות רבות נוספות שהביאו אותה לבסס תפישה מקצועית וכלי אפקטיבי ייחודי לעבודה עם טראומה באמצעות התמקדות.

מהם היתרונות עבור אנשי מקצוע מתחום הטיפול המגיעים ללמוד במרכז לתרפיה מוכוונת התמקדות?

"הייחוד של המרכז לתרפיה מוכוונת התמקדות הוא בהתמחות בעבודה עם טראומה, בשילוב שאני מלמדת בין גישת ההתמקדות ובין גישות חווייתיות שונות מעולם הטיפול ומחקר המוח, וגם באופן שבו נלמדת ההתמקדות.

"אני מספרת לתלמידים בקורסים שלי, והם לא מאמינים, שאחרי הקורס הראשון שלקחתי בהתמקדות רציתי לעזוב את השיטה הזו ולהשאיר אותה מאחוריי. בהתחלה לא הבנתי אותה ורק לאחר מפגש אישי מכונן עם אן וויזר קורנל, תלמידתו של ג'נדלין, משהו בי נפתח והתחלתי להבין את גישת ההתמקדות לעומק. במהלך שנות הוראה רבות, יצרתי אינטגרציה ומודלים ייחודיים שמסייעים לי ללמד אחרים איך להתמקד ואיך לאפשר לתחושה המורגשת לעלות. זה לא קל – זה כמו לבקש מאנשים שמתקשים לחוש רגשות – תרגישו!. הקשיים שלי, שאני עברתי עד שהפנמתי את ההתמקדות, עזרו לי לפתח דרך ייחודית שיכולה לעזור לאנשים להתמקד יחסית בקלות.

"למרות שג'נדלין התחיל לזהות ולהגדיר את ההתמקדות כבר בשנות ה-60, מדובר בגישה שהיא חלק מהגישות החווייתיות השייכות לגל החדש בפסיכותרפיה. אנשים מכל תחומי הטיפול: פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים באמנות או מטפלים שבאים מתחום הגוף, יכולים ללמוד התמקדות ולשלב אותה בעבודתם, משום שהיא עושה את האינטגרציה בין הנפש לגוף. גם אנשי חינוך, יועצים ארגוניים ולמעשה כל מי שעובד ומלווה אנשים אחרים, יכול להעשיר מאד את עצמו ואת הליווי שלו עם הכנסת ההתמקדות לחייו ולעולמו המקצועי".

תלמידיה של ליאורה בר נתן, מספרים על קורס ההתמקדות:

מאיה, מטפלת בפסיכותרפיה ממוקדת גוף, אומרת על לימודי ההתמקדות: "הכרתי כלי מדהים. מפתיע אותי בפשטות שלו, בעדינות שלו ובעומק שלו. התחלתי ליישם בקליניקה ויש פעמים שזה ממש מתאים ומדויק ולוקח את כל העבודה לכיוון אחר, אפילו בלי שאני יודעת איך זה קורה. אני רגילה לעבוד עם הגוף וזה עשה משהו מאוד דומה ומאוד אחר. זה הרחיב את מה שאני עושה לרזולוציה יותר עמוקה" .

גם דינה, עובדת סוציאלית בקהילה, התחילה לשלב התמקדות בעבודתה לאחר שעברה קורס טראומה והתמקדות: "בעבודה שלי אני פוגשת הרבה מקרים מורכבים. עד היום המקרים המורכבים האלו הלחיצו אותי, אך ההתמקדות נותנת לי ביטחון – אפשר להיות גם עם הגוף, להתמקד בתחושות הגופניות ודרכן להיות עם הדברים. למדתי הרבה לאורך השנים וההתמקדות נוגעת בכל כך הרבה עולמות: גם במוח גם ברגש, גם בהתנהגות, וגם מיומנויות שאפשר לפתח וללמוד. אני מודה על הדרך שהובילה אותי להכיר את ההתמקדות ואת ליאורה".

בר נתן, מסכמת: מכיוון שההתמקדות היא תהליך טבעי – אף אחד לא המציא את התהליך הזה. ג'נדלין זיהה והגדיר אותו, וזה תהליך שכמעט כל אדם יכול לעבור. מטפלים שלומדים את הכלי ואת המיומנות הזו, מסייעים למטופלים שלהם ללמוד מיומנות אשר יכולה להביא לשינוי מאד משמעותי בחיי רבים: להגדיל את יכולת ההתמודדות עם מצבי חיים שונים, להיות יותר מווסתים, להכיל מצבים של עוררות וחרדה ולהתמודד בצורה טובה יותר עם מצבי קושי ודכאון".

ליאורה בר נתן

כתובת המרכז: תל אביב

קישור לאתר

טלפון: 054-4660198

ליאורה בר נתן. צילום: שי אפשטיין

ליאורה בר נתן. צילום: שי אפשטיין


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר