פסיכותרפיה גופנית. (Shutterstock) צילום: Photo_mts
פסיכותרפיה גופנית. (Shutterstock) צילום: Photo_mts

פסיכותרפיה גופנית: הכירו את המומחים בתחום

הפרדה בין גוף לנפש זה הכי העשור הקודם. הגיע הזמן להדביק את הפער עם שאר העולם בכל הנוגע לבריאות הנפש, ותתפלאו לשמוע - זה כבר קורה. אספנו את המומחים בפסיכותרפיה גופנית, לכם רק נותר לעשות את ההחלטה הנכונה

פורסם בתאריך: 1.1.20 14:26

מהי פסיכותרפיה גופנית?

"שברון לב", "פיק ברכיים", "פרפרים בבטן" – הקשר ההדוק שבין גוף לנפש מושרש בשפה העברית מיומה הראשון. ידוע לנו שמצבי סטרס, חרדה או דיכאון עלולים לגרום לנו אי אילו בעיות מעיים, וכי בעת התאהבות מתמלא הגוף אנרגיה חיונית, ואף על פי כן, עד לא מזמן רבים מאיתנו תפסו את טיפולי הגוף-נפש כניסיון לחקות את המזרח הרחוק.

הרבה השטאגי #מיינדפולנס זרמו מאז מתחת לגשר, ובכל העולם המערבי כבר מחלחלת הרפואה האלנטרנטיבית אל הזרם המרכזי. גם הפסיכותרפיה הגופנית, שנוסדה באוסטריה של המאה ה-19 על ידי תלמידו של פרויד וילהלם רייך, התקבלה כבר ברחבי ארה"ב בקרב החברה ה"נורמטיבית" לצד טיפולי מיינדפולנס ו-CBT.

ובקצרה: פסיכותרפיה גופנית היא תחום טיפולי הרואה את האדם כמכלול שלם של מחשבות, רגשות ותחושות גופניות, וגורס כי על מנת לרפא פצעים פיזיים ונפשיים על התהליך הטיפולי לקחת בחשבון את כל חלקי האדם – את האדם בשלמותו. אספנו כמה מטפלים בגישה:

יעל נסצקי

"אנשים רבים מרגישים לבד. הם חיים עם רגשות, תחושות ומכאובים שהם אינם מצליחים לתת להם שם וחשים בודדים. היכולת להביא את מי שהם, להקרין החוצה את האני הפנימי שלהם יכול להתאפשר בזכות הפסיכותרפיה הגופנית", אומרת יעל נסצקי מטפלת בפסיכותרפיה גופנית. "הקשר הטיפולי שנוצר בינם לבין המטפלת מאפשר לתת מקום יחד לרבדים העמוקים ביותר, לגלות חלקים שהיו נסתרים עד כה ולקבל ביטוי משמעותי ומילולי לאותן תחושות. ואז יכול להגיע הרבה שקט וקבלה עצמית ואפשרות להתקדם הלאה".

רק בדיעבד הבינה יעל נסצקי שפסיכותרפיה גופנית היא הכלי שחיפשה תמיד. מגיל צעיר היא הסתובבה עם תחושות מוזרות ותופעות של קוצר נשימה שלא היה להן כל הסבר או עניין רפואי. עם השנים אותן תחושות הלכו וחזרו, אך הן נותרו ללא מענה. יעל פשוט חייתה איתן וראתה בהן גזרת גורל. רק בגיל מאוחר יותר, בעקבות משבר מקצועי, זה פגש אותה שוב וביתר שאת. המיחושים קיבלו ביטוי והכריחו אותה להתעסק עם עצמה. להתכנס פנימה ולהתמודד. היא החלה לעסוק ביוגה, הפכה למדריכה ובאותה תקופה הזדמנה לחייה הפסיכותרפיה הגופנית. היא למדה ארבע שנים וחצי פסיכותרפיה גופנית בגישת ביוסינתזה בקמפוס 'ברושים' – גישה הוליסטית שלמה הרואה בגוף כחלק אינטגרלי מהיותנו, אנחנו מבלי להפריד בינו לבין המהות הרוחנית והחוויה הרגשית והנפשית.

עם סיום לימודיה והניסיון שצברה פתחה קליניקה פרטית, הצטרפה לאחרונה לצוות ההוראה של בית הספר לפסיכותרפיה הגופנית בישראל, ומטפלת גם במרכז 'דרך הבטן' שנותן מענה הוליסטי לסובלים ממחלות מעיים וכולל ליווי תזונתי, רפואה משלימה וטיפול רגשי. "השיטה שמה דגש על משאבים ואיכויות בניסיון לבנות גשר בין הרגשות, התפיסות והאמונות שלנו, הגוף וההתנהגות שלנו בעולם", מסבירה יעל. "גשר שהופך את ההוויה שלנו, הנפש שלנו והגוף שלנו לחוויה שיש בה זרימה. אנחנו פועלים בעולם בו אנחנו עוברים משמחה לעצב, מכעס לאושר – מביעים רגשות באופן ספונטני אבל לא תמיד באופן שמחובר לסיטואציה. כלפי חוץ אתה אדם מצליח, אבל בפנים אתה חש תסכול. אתה מנהל מערכת יחסים אוהבת, אך אתה מרגיש משועמם. ובעיקר חי מבלי לחיות באמת. אתה מרגיש את הנפש זועקת ואת הגוף דואב אבל אתה לא מצליח להגדיר לעצמך מה חסר".

במהלך הטיפול יעל נותנת מענה לסובלים מחרדה על כל גווניה, כאבי ראש או בטן כרוניים, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, פוסט טראומה, דיכאון וכן לסובלים מבעיות רגשיות ופסיכוסומטיות, משברים רגשיים, מערכות יחסים תקועות וצמתים חשובים בחיים גם ללא אבחנה רפואית או סימפטומים בולטים. זאת, במטרה למצוא את החסר. הייחוד שלה בולט בעיקר מתוך הכרות אישית שלה עם המסע שעברה. היא מכירה את זה מקרוב, מזדהה ובעיקר מרגישה את זה בגוף שלה מהמקום הכי אישי. "אני יוצרת עם המטופלים שלי שפה. נותנים ביחד לסימפטומים מילים, עוזרת להם לעשות את ההקשר בין מה שהם חווים למה שהם כואבים. אני מגיעה איתם לרמות רגשיות עמוקות, מגלה שמה ששירת אותם בעבר כבר לא משרת אותם היום. ומכאן תהליך הריפוי מתחיל".

כמו בכל תהליך טיפולי הדבר החשוב ביותר עבור יעל הוא החיבור האנושי בין 2 אנשים, בניית קשר המבוסס על אמון. ברגע שנוצרה ההתאמה בונה יעל יחד עם המטופל תכנית המותאמת לו אישית מתוך מדף הכלים הרבים והמגוונים שברשותה. בדומה לטיפול פסיכולוגי, עושה יעל שימוש בדיבור אך בנוסף מתייחסת לחוויה הגופנית גם דרך נשימה, הבעה בצבע, תנועה, דמיון מודרך, התבוננות והקשבה מתוך שיח אם על מזרן או בישיבה על כורסאות – הכל כדי ליצור שפה דרכה אפשר יהיה לתת מקום לגוף, לרגשות, לתפיסות ולאמונות להביע את עצמם ולהיות שם בכל מובן המילה.

הטיפול יכול להיות ממוקד וקצר מועד או להמשך חודשים ואפילו שנים, הכל תלוי במה אותו אדם מביא איתו לתוך החדר. אבל כולם בסופו של דבר עוברים תהליך, מרגישים, חווים, חיים.
"אני מאוד מאמינה בגישה שהגוף הוא חלק בלתי נפרד ממערכת שלמה וחכמה אשר יכול להוות שער לנפש, לרגשות, למחשבות ולאמונות על פיהם אנחנו חיים. פסיכותרפיה גופנית היא כלי שהיום יותר ויותר מגלים אותו ואני שמחה על כך. זו הדרך הטובה ביותר להרגיש ולחיות באופנים אחרים שכל כך חיוניים לנו, אך עד היום לא נתנו עליהם את הדעת. ככל שנהיה יותר קשובים ומתואמים עם עצמנו, הקשר שלנו עם עצמנו ועם העולם שלנו יהיה בריא יותר. נרגיש טוב יותר ובכך נצליח לממש את עצמנו ואת חלומותינו".

יעל נסצקי – פסיכותרפיסטית גופנית, מקבלת בקליניקה פרטית
טלפון: 052-4251602
קישור לאתר
קישור לעמוד הפייסבוק

יעל נסצקי - צילום: יפעת יוגב

יעל נסצקי – צילום: יפעת יוגב


דנה קיסרי

דנה קיסרי עוסקת בפסיכותרפיה גופנית כ-15 שנה ומטפלת בשתי גישות עיקריות: גישת הביוסינתזה, והתמקדות. היא למדה פסיכותרפיה גופנית – "ביוסינתזה", במסלול של ארבע שנים וכן למדה התמקדות. את ההתמחות ביצעה בעמותת 'אנוש' – העמותה הישראלית לבריאות הנפש, בעבודה עם משפחות הפגועים.
בקליניקה הפרטית שלה בקרית אונו, מטפלת דנה בעיקר בנפגעי טראומה ועובדת בעיקר עם לוחמים ששירתו ביחידות קרביות. כמו כן, מבצעת הדרכות למטפלים – סופרוויז'ן ומלמדת התמקדות.

על פסיכותרפיה גופנית, אומרת דנה קיסרי: "פסיכותרפיה גופנית הוא ענף בפסיכותרפיה, ואינה נמנית תחת מטריית הטיפולים ההוליסטיים והגופניים כגון: טיפולי מגע, דיקור סיני ואף התמקדות, אלא טיפול באמצעות שיח המתייחס לתחושות הגופניות, ולרגשות אשר משקפים לרוב עולם שלם שאינו ברמה המודעת של המטופל".

ואת מטפלת בעיקר בפוסט טראומה?

"אכן. רוב המטופלים שלי הם לוחמים, חיילים ששירתו ביחידות קרביות. כתוצאה מהלחימה חווים קשיים בחיי היום יום ובמערכות יחסים. הבסיס הטיפולי מושתת על העיקרון שהגוף זוכר דברים שהראש והרגשות הדחיקו והפנימו. חייל לוחם בזמן טראומה, לרוב יתפקד כרגיל וכמעט באופן אוטומטי, אבל הגוף שלו יצבור את החוויה, את המראות ואף את הריחות. החוויה בדרך כלל "נמחקת" מהזיכרון המודע, אך קופאת בגוף כמו קוביית קרח, אשר באה לידי ביטוי בשינה לא טובה, עצבים מתפרצים, תחושת חוסר חשק, קושי באינטימיות ובמערכות יחסים ועוד".

כיצד זה מתבצע בפועל?

"המטפל בפסיכותרפיה גופנית יקשיב בו זמנית למילים, לרגשות ולדרך בה גוף המטופל מביע את עצמו (מחלות, מחוות, תנועות, התנהלות שאינה מודעת ועוד). זהו תחום המושתת על הפסיכולוגיה הקלאסית ונלמד בארץ במכללות הגדולות כגון: ברושים, רידמן ומכללת כרכור, אשר כפופות לארגונים אירופאיים כגון: (EABP או EABS) ומחויבות להם ברמת התכנים הלימודיים המועברים בתכנית, מספר השנים הנלמדות וכללי האתיקה.

"בתהליך הטיפולי, אנחנו עובדים כצוות החוקר ממקום של סקרנות, עדינות ורגישות את עולמו הפנימי של המטופל. לומדים להכיר את כל החלקים שלו, הפצעים והמשאבים, ומגלים ביחד את הדרכים הטובות ביותר עבורו להתנהל עם עצמו, עם הסובבים אותו ועם אתגרי החיים.

"חלק מהתהליך הטיפולי הוא להתבונן על מערכת היחסים בין המטפל למטופל, וללמוד ממנה כיצד המטופל נוהג להתנהל במערכות יחסים אחרות. לרוב, אנו לא מודעים להרגלים שלנו במערכות יחסים. אנו נוטים לכעוס ולריב באותה הצורה שוב ושוב ולא מבינים מדוע, למרות שהבטחנו לעצמנו מיליון פעמים, כי בפעם הבאה נגיב בצורה שונה, כולנו לכודים בהרגלים לא מודעים. תהליך טיפולי הוא הזדמנות נדירה לעבוד על התגובות האוטומטיות וההרגלים שלנו, דרך מערכת היחסים הייחודית הנרקמת בין מטפל למטופל".

מה מייחד אותך כמטפלת?

"אחד הדברים שמייחדים אותי, הוא ההתייחסות לאתיקה ברמה עמוקה. אני מאמינה שאנשים המגיעים אליי לטיפול נפצעו בנפשם ובגופם ועל מנת לאפשר להם לחיות חיים מלאים ומאושרים התהליך חייב להתרחש על קרקע יציבה ומרחב בטוח. לעולם לא אקבל לטיפול קרוב משפחה או מכר של מטופל שלי, גם אם הוא כבר עזב את הטיפול. תמיד יהיה לו מקום דיסקרטי ובטוח לחזור אליו. אני פועלת בצוות האתיקה של 'הארגון לפסיכותרפיה גופנית בישראל' במטרה להרחיב את המודעות בנושא האתיקה.

"בשנים האחרונות אני בעיקר מטפלת בלוחמים עם פוסט טראומה, מלמדת "פוקוסתרפיה" – קורסי התמקדות באוריינטציה תרפויטית לעוסקים במקצועות הטיפול, מדריכה מטפלים ומקבלת גם מטופלים ומטופלות עם קשיים שונים כמו: התקפי חרדה, רצון לשינוי, דיכאון ועוד"

דנה קיסרי פסיכותרפיה גופנית
כתובת הקליניקה: קרית אונו
טלפון: 0505600770
קישור לאתר
קישור לעמוד הפייסבוק 

דנה קיסרי. צילום: מאיה מוסנאים וובר

דנה קיסרי. צילום: מאיה מוסנאים וובר


עמית עזז

אחרי שנים של ישיבה מול מחשב עמית עזז (52) חיפש דרכים להזיז את הגוף. כיום הוא נהנה מהצלחה בעיסוקו כפסיכותרפיסט גופני, עיסוק שמטרתו להפוך את העולם לקצת יותר טוב ואתכם לאנשים מאושרים יותר.

עמית הצליח מאוד בקריירה ארוכת שנים כעורך קולנוע וטלוויזיה – יצירתיות, כסף, מעמד, אבק כוכבים, אבל הוא לא היה מאושר. כשביקש למצוא שמחה, הוא גילה את עולם התנועה. זה התחיל מיוגה, ומשם לקונטקט אימפרוביזציה (אלתור במגע), פלדנקרייז וסוגי עיסוי שונים. הוא גילה עולם קסום שהפך לדרך חיים, והחליט להפוך אותו למקצוע. אחרי 4 שנות לימודי פסיכותרפיה גופנית, הוסיף התמחות ב'התמקדות (Focusing) ומשלב בעבודה גם את ניסיונו כמנחה מיינדפולנס.

"הטיפול הפסיכולוגי המוכר מתבצע בשיחה", אומר עמית. "בפסיכותרפיה גופנית ישנו מימד משמעותי נוסף – תשומת לב לחוויה הגופנית. מודעות לגוף מובילה אותנו למחוזות עמוקים של הנפש. לרוב זה קיצור דרך משמעותי אל לב הדברים. זה יכול להיות על-ידי שימת לב לתחושות גופניות, התנסות בתנועה, ולפעמים אפילו בעזרת מגע. חשוב לציין שתמיד זה מלווה בעיבוד החוויה על-ידי שיחה".

לדבריו של עמית, התרגלנו לחשוב שישנה חלוקה בין גוף, לנפש, לתודעה. אבל החלוקה היא ממש לא מובהקת. אין נפש צוחקת בגוף בוכה, אין גוף צוחק ונפש בוכייה. אדם הוא אורגניזם אחד שלם. החוויה של ילד המוכה על-ידי הוריו איננה גופנית בלבד או נפשית בלבד זו חוויה אחת כוללת שמשפיעה על המשך חייו. "החוויות נצרבות בגוף-נפש שאנחנו, הופכות לחלק ממי שאנחנו. הדבר נכון לא רק לחוויות טראומטיות אלא גם לחוויות מיטיבות".

לכל שיטות הטיפול מטרה זהה – להגיע אל שורש הבעיה ולהקטין או להעלים את הסבל שהיא גורמת. עמית מגלה בטיפוליו שהגוף הוא השער הטוב ביותר שמוביל אל עצם העניין.

"לדוגמה, הגיעה אליי מטופלת שהואשמה במקום עבודתה על חוסר יעילות. היא לא הבינה על מה מדובר. המעסיקה, שהיא גם חברה טובה, נזפה בה. זה היה אירוע קטן אבל היא נפגעה עד עמקי נשמתה. תוך כדי שסיפרה לי על האירוע היא אמרה: "אני ממש מרגישה שזה שורף לי בבטן", הצעתי שתעצור לרגע את הדיבור ותתמקד בתחושת "השורף בבטן". כעבור מספר רגעים היא זיהתה שהתחושה מוכרת לה מילדות, היא נזכרה במקרה שקיבלה מהוריה עונש על משהו שלא עשתה, "זה שורף בבטן" היא אמרה שוב ואז עלתה תובנה: "במקומות בהם אני אמורה להרגיש מוגנת ובטוחה אני בעצם מפחדת". כיום, תחושת "השורף בבטן" היא מעין נורה המזכירה לה שזהו דפוס שנצרב בה, זו לא 'אמת', המודעות הזו מפחיתה משמעותית את הדרמה באירועי היום יום, וההתמודדות הרבה פחות כואבת".

בנוסף, עמית יוזם לפעמים, ביחד עם המטופל/ת חוויות מיטיבות ומרפאות. זה יכול להיות התכרבלות בשמיכה, לחתוך את האוויר בבעיטת קארטה, להושיט יד לשלום, או להתחרות בהורדת ידיים – כל חוויה גופנית כזו היא חומר לחקירה נפשית, וגם יכולה להוות חוויה 'חיובית' מכוננת.

דוגמה נוספת מהקליניקה של עמית מספרת על אדם שמצליח מאוד בקריירה, מפרנס טוב את בני משפחתו, אך זוכה לתלונות שאינו מבלה איתם זמן איכות, למרות שהוא מבלה איתם זמן רב יחסית. "שמתי לב שהוא מדבר במשפטים קצרים, בקול רם, ישיבתו על הכיסא דרוכה, כמעט ואינו נשען. חוסר הנינוחות התמידי הזה הוא כמובן לא רק גופני. הרגשתי שהוא מאוד משימתי, האפשרות 'ליהנות מהדרך' אינה מוכרת לו. הצעתי לו תרגיל – לבחור נקודה בחדר וללכת לכיוונה. אחר-כך הצעתי שבזמן שהוא הולך אל 'המטרה' שיתבונן בפרטים נוספים בחדר. זה גרם לו ללכת לאט יותר, להעצר, לגלות עוד פרטים מלבד 'היעד'. הוא לקח את התרגיל כשיעורי בית (כאמור, הבחור משימתי), עם הזמן, בזכות התרגול זו הפכה לאפשרות ספונטנית בחייו, ליהנות מרגעים לאורך הדרך. כך זוכים בני משפחתו ומכריו לרגעים אינטימיים ונעימים יותר במחיצתו".

הבחירה באלו כלים להשתמש – שיחה, תנועה, התמקדות, מיינדפולנס וכו', נעשית ביחד עם המטופל תוך כדי המפגשים, לפי מה שמרגיש מועיל ומתאים באותו הרגע.

"בסופו של דבר מה שמוביל אותי זו לא השיטה אלא הכוונה הטובה, ההקשבה, האמפטיה, החמלה, והרבה אהבה. אלו הן כמובן הבסיס לטיפול מיטיב".

עמית עזז, פסיכותרפיסט גופני – מקבל בתל אביב ובפרדס חנה

טלפון: 054-4863304
מייל: [email protected]

עמית עזז. צילום: ארי עמית

עמית עזז. צילום: ארי עמית


דינה מרכוס ואורטל בר: לעומק התודעה

עד לפני 15 שנים, לדינה מרכוס (54) היה לכאורה את כל מה שנשים רבות חולמות להשיג – שלושה ילדים, בית, שגרה יציבה וקריירה כשמאית ביטוח, אבל כל הזמן היא הרגישה שמשהו שם חסר: "הרגשתי שהעולם הפנימי שלי מאוד סגור, משהו בי לא היה נוכח באופן מלא בחיים".

מתוך ההבנה הזאת היא יצאה למסע של חיפוש עצמי במטרה לשפר את חייה. בהתחלה היא הלכה לסדנאות וסמינרים וחשבה שמדובר במשהו זמני. היא לא האמינה שהמסע הזה יוביל אותה ללימודי פסיכותרפיה גופנית במכללת רידמן, שגם ישנו את מסלול חייה. אלו לימודים של חמש שנים, שלדבריה היו נקודות מפנה משמעותית. "מהר מאוד הבנתי שאני במקום הנכון, שהחיבור לגוף הוא רובד מאוד משמעותי בחיים שלי שהיה חסר קודם – וזה הביא להתפתחות אישית מאוד משמעותית".

אולם כאן לא מסתיים הסיפור שלה. כשכבר הייתה עמוק בתוך עולם הפסיכותרפיה וגם עבדה כמטפלת, לפני שלוש וחצי שנים היא קיבלה את הבשורה הקשה – היא חולה בסרטן. בצעד אמיץ היא החליטה שהיא לוקחת את השליטה לידיים שלה ומטפלת בעצמה. "החלטתי לצאת למסע של ריפוי טבעי – לבדוק למה הסרטן הגיע לחיים שלי, מה זה בא ללמד אותי ואיזו התפתחות נוספת זה דורש ממני לעשות", אמרה.

בשנים שלאחר הבשורה היא צעדה בדרך מאתגרת ביותר – אך בסופו של דבר נרפאה מהמחלה ללא ניתוחים או תרופות. היום היא בריאה לגמרי ומרגישה שזו השליחות שלה לעזור לעוד אנשים לחבור לעצמם ולדייק את הדרך שלהם. "במסע הזה הבנתי כמה הגוף שלנו מגלם את מה שקורה בתוך הנפש – המחשבות, הרגשות ועוד תהליכים לא מעובדים שמתרחשים בתוכנו. באמצעות התמקדות בגוף, בתזונה, בעבודה רגשית ותודעתית ובחיבור עמוק לעצמנו – ניתן להביא לריפוי אמיתי".

להבין את השפה הסודית של הגוף

לאורך המסע המטלטל הזה, במהלך לימודי פסיכותרפיה גופנית ברידמן, פגשה דינה את אורטל בר, מי שלימים הפכה לשותפתה לדרך והקימה ביחד איתה מרכז טיפולים ייחודי בתל אביב, "להעיר את הגוף – המרכז לפסיכותרפיה גוף נפש". גם אורטל יצאה לדרך הזאת מתוך תחושה של פער גדול מאוד בין החוויות והרגשות שבתוכה לבין מה שהיא מצליחה להביא לידי ביטוי בעולם. "הייתי ילדה מאוד רגישה", היא מספרת. "כל החיים הרגשתי דברים בגוף שלא ידעתי איך לפרש אותם או מה לעשות איתם. בעבר גם סבלתי מכל מיני תסמינים פיזיים כמו צרבת חריפה, ששיבשו לי מאוד את החיים. כל מיני טיפולים קונבנציונליים וטבעיים סיפקו הקלה זמנית – אבל טיפלו רק בסימפטום ולא בשורש הבעיה".

גם אורטל יצאה כאמור למסע כדי להבין איך הדברים שהיא מרגישה בגוף ובנפש משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. "הבנתי שגם לגוף שלנו וגם לנפש יש שפה מסוימת. הפסיכותרפיה הגופנית בעצם לימדה אותי להבין את השפה הזאת, את המסרים שחבויים בה ואת המשמעות שמסתתרת מאחורי התחושות האלו שצפות במהלך החיים. החיבור לגוף מעניק לנו מידע רחב ועמוק על הבעיה ועל הצעדים הדרושים לנו על מנת להגיע לפתרון והתקדמות. ההבנה הזאת שינתה את כל הפרספקטיבה שלי על טיפול".

דנה מרכוס ואורטל בר. צילום: ענבל גורן

דנה מרכוס ואורטל בר. צילום: ענבל גורן

מה מסתתר מתחת לבעיות שלנו?

פסיכותרפיה גופנית היא ענף בתוך הפסיכותרפיה. אבי השיטה הוא וילהלם רייך, תלמיד של פרויד שהיה הראשון שבחן את הקשר בין תהליכים פיזיולוגיים ורגשיים בגוף האדם. רייך התחיל להבחין בכך שכאשר אדם מדבר על תכנים רגשיים, הגוף שלו מגיב בהתאם ומושפע מכך. הוא הבין שכשאנחנו מדחיקים רגשות – גם הגוף שלנו מבטא את ההדחקה הזאת בנוקשות, בחסימות או במחלות שונות. כיום יותר ויותר מומחים מבינים כמה עוצמתי הקשר בין הגוף לנפש. "לכל קושי נפשי יש התגלמות פיזית", מסבירה אורטל. "דרך התבוננות על הגוף, על המחוות, התנועות, טון הדיבור ושפת הגוף – אפשר לפתוח שער אל העולם הלא מודע של האדם. הגוף נותן לנו כמטפלות דרך לחקור את הנפש של האדם שמולנו ואת ההיסטוריה ההתפתחותית שלו".

כיום, ממצאים עדכניים בתחום חקר המוח מעניקים תוקף מדעי להנחות הבסיס של הגישה – שהגוף והנפש אחד הם ושלא ניתן לטפל בנפש האדם מבלי לכלול את שניהם. לכן דינה מדגישה כי כשניגשים לטפל בבעיות מסוגים שונים – חשוב שלא להוציא מהמשוואה טיפולים שיכולים לסייע. "אנחנו לא ממליצות לאף אדם לוותר על טיפולים רפואיים או לא להקשיב להמלצות הרופאים, להיפך – אנחנו ממליצות לעשות את כל מה שצריך כדי להביא לריפוי אבל גם לבדוק קצת מעבר. היום אני מבינה כמה חשוב לבדוק למה מחלות או קשיים הגיעו לחיים שלנו, מה לא עובד בחיים ומה זה בא לסמן לנו", אומרת דינה. "חשוב לנו שאנשים לא יסתפקו בטיפול בסימפטום בלבד – אלא שיסתכלו עמוק יותר ויחפשו את שורש הבעיה", היא ממשיכה. "שיבינו לדוגמה איך הסטרס משפיע על החיים שלהם, על השינה ועל מערכת החיסון. הפסיכותרפיה הגופנית בעצם דוגלת בעצירה והתבוננות – היא מעודדת אותנו להבין מה לא עובד בחיים שלנו ואיך זה משפיע עלינו בכל הרבדים".

מוחקים את הגבול בין הגוף והנפש

כאבי ראש, כאבי בטן, תחושת מועקה בחזה, "גוש בגרון" – כל אלו הן תופעות פיזיולוגיות שיכולות לנבוע מתוך הרגשות והתחושות שלנו, אבל משום מה כשאנחנו ניגשים לטפל בבעיות מסוגים שונים אנחנו נוטים למתוח גבול ברור בין הגוף והנפש. "כשיש לנו בעיה פיזיולוגית אנחנו הולכים למטפלים גופניים וכשיש לנו אתגר נפשי אנחנו פונים לרופאי הנפש", מסבירה אורטל. "ההפרדה הזאת היא מלאכותית וחשוב להבין שכדי באמת לטפל בעצמנו חשוב לטפל בשני ההיבטים האלו במקביל".

מתוך ההבנה הזאת החליטו השתיים כאמור לפתוח מרכז טיפולים ראשון מסוגו בתל אביב לפסיכותרפיה גופנית, שמציע טיפולים פרטניים וסדנאות לאנשים המתמודדים עם חרדות, טראומות, משברים, קשיים במערכות יחסים ותופעות פסיכוסומטיות מגוונות. הטיפול בפסיכותרפיה גופנית מתייחס לרבדים שונים באדם: הגופני, האנרגטי, הרגשי והמחשבתי. מטרתו היא לקשר בין הרבדים השונים כדי להביא לריפוי. לכן העבודה מתבצעת בכמה מישורים: שיחה, טכניקות של נשימה, הקשבה לגוף, דמיון מודרך וטכניקות של תנועה ומגע – בהתאם לכל אדם ולנגישות שלו.
דינה ואורטל מסבירות "בטיפול אנחנו בעצם יוצרות את התנאים האידיאליים שיעזרו לאדם להתחבר לעצמו, לידע הפנימי שכבר קיים בתוכו, כדי לאפשר לו להגיע לריפוי. לרוב האנשים קשה להתחבר לידע הזה שטמון בהם אבל כשמבינים איך לעשות את זה – בהרבה מקרים זה משנה לגמרי את כל חוויית הקיום ומאפשר לאנשים להסתכל גם על הקשיים באופן שונה – כהזדמנות לגדול ולהתפתח".

אורטל בר ודינה מרכוס,להעיר את הגוף – המרכז לפסיכותרפיה גוף נפש
כתובת: ציטלין 1, תל אביב

אורטל טלפון: 050-9036199
דינה טלפון: 052-2941930
קישור לעמוד הפייסבוק 

קישור לדף הנחיתה
מייל: [email protected]



כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר