טיפול ביופידבק: הכירו את מגוון המטפלים בתחום. צילום: Malt digital agency, Shutterstock
טיפול ביופידבק: הכירו את מגוון המטפלים בתחום. צילום: Malt digital agency, Shutterstock

טיפול ביופידבק: הכירו את מגוון המטפלים בתחום

מטפלי ביופידבק משלבים טיפול רגשי עם טכנולוגיה ממוחשבת וניטור פרמטרים גופניים לצורך לימוד שליטה על תפקודי גוף לא רצוניים. הכירו את מטפלי הביופידבק לטיפול בסטרס ובחרדות

פורסם בתאריך: 6.1.20 15:22

מהו ביופידבק?

ביופידבק היא טכניקת טיפול גוף-נפש העושה שימוש במשוב חזותי על צג המחשב בכדי להשיג שליטה על תפקודי גוף לא רצוניים. השיטה משלבת טיפול פסיכולוגי/שיחות, חיישנים המוצמדים למטופל ומנטרים את מצבו הרגשי ביחס לדברים העולים בטיפול, ותמונת מצב על צג המחשב המאפשרת למטופל ולמטפל יחד לצפות בתגובות הגופניות שלו כפי שנוטרו בחיישנים.

הביופידבק אינו מציע אבחון בלבד, כי אם טיפול מעמיק ואיכותי לשינוי התנהגות וביסוס שינויים רצוניים ככלל. המטפל מלמד את המטופל כיצד לשלוט בתגובות הרגשיות שלו טוב יותר, הן בחדר הטיפול והן בהמשך בחיים האמיתיים.

החיישנים מנטרים פרמטרים כגון: קצב לב, מתח שרירים, זרימת דם, לחץ דם וכד', ומספקים משוב על גבי צג המחשב באשר לכל אלו. מטרת הטיפול בביופידבק לעיתים קרובות היא לבצע שינויים עדינים בגוף המביאים לאפקט רצוי. זה עשוי להתבצע על ידי אימון להרפיה של שרירים מסוימים המאטים את קצב הלב או את הנשימה, והפחתת תחושות הלחץ והחרדה בכדי לשפר את התפקוד הגופני והנפשי. הביופידבק הוא תהליך המאפשר לאנשים לשנות את פעילותם הפיזיולוגית על מנת לשפר את הבריאות והביצועים החשובים בחיים.

דוריה ליפשיץ פסיכולוגית ומטפלת ביופידבק

דוריה ליפשיץ, פסיכולוגית ומטפלת ביופידבק, סיימה תואר שני בפסיכולוגיה בהצטיינות במגמת נוירופסיכולוגיה ופסיכולוגיה שיקומית, ביצעה קורס טיפול בביופידבק בהדרכתו של אדר לביא וקורסים רבים נוספים. ליפשיץ ביצעה התמחות שיקומית ביחידה להתפתחות הילד בבית החולים שניידר, וכיום עובדת כמאבחנת ומטפלת בליקויי למידה במרכז לשיקום מקצועי ותעסוקתי בירושלים. בנוסף, מקבלת ליפשיץ בקליניקה הפרטית שלה ילדים ומבוגרים לטיפול בעזרת טכניקות ממוקדות שינוי וביופידבק.

למי הטיפול מתאים?
"הטיפול מתאים לילדים מגיל בית ספר יסודי ומעלה ועד מבוגרים בכל גיל המעוניינים לבצע שינוי בחייהם, כאלו המרגישים 'תקועים', סובלים מבעיות חרדה או דיכאון, בעיות בתקשורת, במערכות יחסים, בביטחון והערכה עצמית, ועוד".

כיצד נעשה טיפול הביופידבק?
"אני עובדת עם ארבע מערכות ביופידבק במהלך הטיפול: מערכת המודדת מוליכות חשמלית של העור, מערכת חגורת נשימה בעזרתה לומדים לנשום בצורה נכונה, מערכת העובדת על חיישני דופק ומערכת שעובדת על טמפרטורת הגוף. מטרתן של המערכות כולן, היא לאמן את הוויסות הרגשי של המטופלים.

"במהלך הטיפול אצלי, המטופלים מקבלים רקע לא מבוטל בנוירופיזיולוגיה. חשוב שהם יבינו כיצד המוח עובד ואיך זה בא לידי ביטוי במה שהם חשים, מהם התפקידים השונים של המערכות במוח וכיצד הם באים לידי ביטוי בגוף".

כיצד מערכות המוח משפיעות על התפקוד הנפשי שלנו?
"יש מערכות במוח שתפקידן הישרדותי והמטרה שלהן היא לאפשר לנו להגיב בצורה שתציל את חיינו במצבי חירום. המערכת הסימפתטית במערכת העצבים האוטונומית מעוררת אותנו וגורמת לנו לברוח או להילחם על חיינו בזמן סכנה. הצרה מתחילה כשהמערכת פועלת כך גם במצבי היום יום וכך נגרמות הפרעות חרדה. אם לדוגמה אני באמצע מבחן חשוב או ראיון עבודה ואני מתחילה להרגיש את תחושת האיום והחרדה, האדרנלין זורם, כולי דרוכה ואני לא אצליח להתרכז במטלות הללו, כיוון שהאנרגיה המחשבתית שלי תופנה לבריחה. המוח לא יכול לחשוב בצורה יעילה וגם לנסות לפעול במתכונת של הישרדות בו זמנית, לכן החשיבה נחסמת".

וכיצד הטיפול מווסת את מתכונת ההישרדות?
"במהלך הטיפול, המטופל לומד להכיר את העבודה של המערכת הזו ולומד ללחוץ על הכפתורים שמורידים את הווליום ואף מכבים אותה כאשר אינה אמורה לפעול. זה נעשה באמצעות הביופידבק – תרגולים המאמנים את המוח לוויסות התחושות והרגשות והתמקדות במשימה הקונקרטית. הטיפול אינו מיועד רק למקרים של חרדות, אלא למגוון סוגיות. אנשים שרוצים לרדת במשקל לדוגמה ואינם מצליחים, לומדים לווסת את תחושות הרעב הרגשי ולשלוט בהן כדי ללמוד לאכול רק כשהם באמת צריכים.

"אני לא רק מטפלת בביופידבק. בראש ובראשונה אני פסיכולוגית ומשתמשת בכלים הפסיכולוגיים כדי להבין לעומק ו'לקלף' יחד עם המטופל את השכבות במטרה להגיע למה שקורה אצלו בפנים. כשאנחנו מתחילים 'לחפור פנימה', אנו מוצאים שהבסיס של מרבית הסוגיות הוא בחרדה, והביופידבק עוזר לטפל בכך ביעילות מרבית".

דוריה ליפשיץ פסיכולוגית ומטפלת ביופידבק

קליניקה: מבשרת ציון

טלפון: 052-5704072

דוריה ליפשיץ. צילום: טל אלגום

דוריה ליפשיץ. צילום: טל אלגום


גלית זיברט

"אנחנו יכולים ללמוד לשלוט במתח שלנו " אומרת גלית זיברט, מומחית בניהול לחצים באמצעות ביופידבק. "זה לא רק הבנק, והעבודה, והילדים והפקקים. (זה גם הם) זה גם איך שאנחנו מגיבים עליהם. וכשאנחנו לומדים לשלוט בתגובות שלנו, אנחנו ממתנים את ההשפעות השליליות של המתח עלינו."

זיברט היא מוסמכת מטעם האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ומשוב ביולוגי, בעלת תואר ראשון בייעוץ חינוכי ותואר שני בחינוך. לאחר מספר שנים של שהיה בחו"ל, שבה זיברט לישראל לפני יותר מעשור והחלה לעסוק בביופידבק בקליניקה פרטית ומרפאות לרפואה משלימה של קופות החולים. זיברט מיישמת ומפתחת את יכולת השיטה תוך שהיא ממזגת אותה עם אלמנטים של מדיטציה (מיינדפולנס) ,דפוסי חשיבה חיובית ובהתאמה אישית מקנה למטופלים מגוון של כלים להתמודד עם מתח.

מי יכול להפיק תועלת מטיפול בביופידבק?

"אני מטפלת בילדים, בני נוער ומבוגרים הפונים בשל בעיות וקשיים הנובעים ממתח.  מתח עומד בשורש מרבית הבעיות הנפשיות והגופניות שאנו סובלים מהן. למרות שלכולנו יש מערכת עצבים שבאופן כללי לא נשארת אדישה למתח – כל אחד מאיתנו מפרש, חווה ומגיב אחרת ולכן צריך למצוא את כפתורי הויסות  האישיים שלו – ללמוד ובעיקר ללמד את עצמו להפחית רמות המתח ולהתאזן. הפידבק המיידי הישיר מהמסך המציג לנו את מדדי הגוף בזמן אמת, מאפשר לנו לעשות את זה. גלילאו אמר,  'אי אפשר ללמד אדם דבר. ניתן רק לעזור לו לגלות זאת מתוך עצמו'".

לאורך השנים טיפלה זיברט באמצעות הביופידבק בסוגים שונים של בעיות. "מטופלים פונים אלי מסיבות שונות," היא מספרת "כאבי ראש, תסמונת מעי רגיז, בעיות שינה, קושי לשלוט בכעסים, פחדים, חרדות וחרדת בחינות, ובשנים האחרונות, מופנים גם לא מעט תלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. לאחר שהם לומדים לזהות ולשנות את רמות המתח שהם מתמודדים איתם הם חווים שינוי והקלה".

תוכלי לספק דוגמה, כיצד טיפול הביופידבק שיפר מצב ספציפי?  

"הרבה מטופלים חשים שהגיעו לדרך ללא מוצא. הגיע אלי פעם סטודנט שאמר: 'לא משנה כמה אני מתכונן למבחן, אני לא מצליח לבטא את הידע שלי, החרדה מציפה אותי ואני מאבד ריכוז'. לאחר שרכש אסטרטגיות למתן את עוצמת המתח, הוא הצליח להביא את הפוטנציאל שלו לידי מימוש וההישגים השתפרו משמעותית.

"זה מפתיע עד כמה מיומנויות טבעיות ופשוטות לביצוע שנרכשות תוך זמן קצר, יכולות להיות אפקטיביות  בהשפעה על רמות המתח שאנשים חווים. צעירים ומבוגרים מתמודדים יותר ויותר עם עומס גבוה, מתח רב, שחיקה ולחצים שהולכים ומתעצמים ככל שהעולם והסביבה הופכים לדינמיים ותחרותיים יותר."

מדוע בחרת לעסוק בביופידבק?

"חייתי בהולנד במשך מספר שנים, שם נחשפתי לחשיבות האיזון בין עבודה ובית. בהולנד, זו לא סתם 'סיסמה' אלא מחויבות אמיתית של המדינה והארגונים לדאוג שעובדים לא יגיעו לרמות מתח גבוהות מדי. עם החזרה לארץ, הפער היה בולט ומוחשי. המילים 'מתח' ו'סטרס' הופיעו כמעט בכל שיחה. פתאום נוכחתי שישראלים חיים בלחץ מתמיד. זה היה הטריגר שהוביל אותי לחפש כלי טיפולי/אימוני שיסייע לעצמי ולאנשים נוספים להתמודד עם הסטרס".

"ביופידבק היה התשובה  – גישה תכליתית, קצרת-מועד שבה המטופל אקטיבי ומקבל כלים לשליטה במצבו. הבסיס של ביופידבק הוא ללמוד לווסת טוב יותר את תגובות הגוף, להגמיש ולמתן את התגובות הפיזיות.  כשאנחנו יודעים להרגיע את הפיזיולוגיה, אנחנו יכולים לחשוב צלול יותר, גם התגובות ההחלטות והביצועים שלנו איכותיים יותר. "

כיצד הטיפול עובד?

"במהלך הטיפול, המטופל מחובר לחיישנים המנטרים את המדדים הגופניים שלו (השתנות קצב הלב, הזעה, טמפרטורה) ורואה בזמן אמת ובאופן ויזואלי – על ידי גרפים ומשחקים, ייצוג של רמות המתח שלו. החיבור לטכנולוגיה מביא לכך שכשהמטופל נרגע הוא רואה את התוצאות על המסך (התמונה על מסך המחשב הופכת מוארת, הבית הולך ונבנה והמכונית שהוא נוהג בה מאיצה ועוקפת את המכוניות האחרות) זה מאפשר למטופלים לשפר את כושר הרגיעה שלהם, ולפעול מעמדה של תפקוד נינוח גם בזמן משימה.

"הטיפול כולל שיחות, ובו זמנית מטפח מודעות תוך תרגול עקרונות ופרקטיקות של תורות המזרח. אנו מדגישים התבוננות, ריכוז והפניית קשב לחושים, למתח השרירי, לנשימה ולרגע הזה. עצם הידיעה שיש לנו יכולת להפחית מתח, מרגיעה ומאזנת כשלעצמה.

"בהדרגה, המטופלים מבינים כיצד להפעיל את מערכת הרגיעה של הגוף ולהגיע לאיזון ובהמשך הם לומדים להשתמש ביכולות שרכשו ולקחת את זה החוצה לחיים האמיתיים. הם מצליחים לצמצם השפעות לא רצויות של מתח על הבריאות הנפשית והפיזית כדי לטפח איכות חיים טובה יותר, לתפקד טוב יותר בעבודה, בלימודים וביחסים עם אחרים. הרחק מן המחשב שמציג מכוניות במרוץ או בתים נבנים, הם כבר יודעים לשלוט טוב יותר במתח. עכשיו הם יכולים להתנסות ולתרגל גם בכיתה, מול הבוס, אל מול הדדליינים, הבחינה הפסיכומטרית ושלל אתגרי החיים".

גלית זיברט –ביופידבק
טלפון: 054-4261610
כתובת הקליניקה: הוד השרון

גלית זיברט מומחית בניהול לחצים באמצעות ביופידבק. צילום: רפי מורי

גלית זיברט מומחית בניהול לחצים באמצעות ביופידבק. צילום: רפי מורי


דרור גרוניך טיפול ביופידבק לבכירים

דרור גרוניך הוא מטפל ומדריך ביופידבק מוסמך וחבר הנהלה באגודת הביופידבק הישראלית. בקליניקה הפרטית שלו וכן בקליניקה של ד"ר ארנון רולניק ברמת גן, הוא מתמקד בטיפול במנהלים ובכירים למעלה מעשור. גרוניך בעל תואר ראשון במחשבים וסטטיסטיקה מאוניברסיטת תל אביב ובעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ברדפורד, אנגליה. לגרוניך ותק של 30 שנות קריירה בהיי-טק כולל בעמדות בכירות, ובנוסף, הוא יזם של סטארט אפים בתחום הפסיכולוגיה והטכנולוגיה.

אל עולם הטיפול בביופידבק, הגיע גרוניך מתוך היכרות אישית עם מערכת הלחצים בהם נתונים אנשי הייטק בכלל ובכירים בפרט, מתוך רצון לסייע להם. במהלך שנות עבודתו בטיפול ובנוסף לרקע הטכנולוגי שלו, פיתח גרוניך את שיטת "חלון לתודעה" המאפשרת ניהול מצבים רגשיים באופן יעיל ולאורך זמן, הן בטיפול קצר מועד והן בטיפול מתמשך.

כיצד הביופידבק עובד?
"טכנולוגית הביופידבק מאפשרת לצפות בפעילות המנטלית שלנו על גבי צג מחשב. חיישנים המחוברים לאזורים שונים בגוף המטופל מודדים פרמטרים פיזיולוגיים כגון: הזעה, שינויים בדופק, טמפרטורת העור, מתח חשמלי בשרירים, וזרימת דם באונה המצחית, כשתוצאות המדידה המוצגות על הצג מספרות לנו על פעילות מערכת העצבים האוטונומית.

"המטפל, מצד אחד, מאבחן את תבניות ההתנהגות המנטלית של הנבדק ומהצד השני, מלמד את הנבדק כיצד לשנות את התוצאות. הוא מלמד את הנבדק לנהל ואף לשלוט בפיזיולוגיה של החרדה או הכעס ועל ידי כך הוא לומד לשמור על חרדה נמוכה אפילו כשמחוללי החרדה הולכים ומתגברים. עם הזמן, המטופל צובר כלים וביטחון רב ביכולת לשמור את החרדה נמוכה".

כיצד זה מתרחש בפועל?
"טיפול הביופידבק מבוסס על היכרות בין המטפל והמטופל, כך שהמטפל יהיה מסוגל לעורר את התגובות של המטופל שיתבטאו על צג המחשב.

"במקרים מסוימים, הטריגרים לתגובות הפסיכופיזיולוגיות יהיו סרטים ותמונות שיוקרנו על צג המחשב. לדוגמה, חוויה מוקרנת של טיסה למי שסובל מפחד טיסות, ובמקרים אחרים השיחה עצמה עם המטפל.

"לב טיפול הביופידבק הוא החשיפה לגורם החרדה בכדי להתמודד בפועל עם הפחד המרכזי שהוא מעורר ולחוות חוויות של הצלחה".

בין לקוחותיו של גרוניך מנהלים בחברות גדולות – בכירים ובדרגות משנה, עובדי היי טק, מנהלי עסקים קטנים ואפילו פסיכולוגים מובילים.

מי קהל היעד של הטיפול?
"אנשים פונים לביופידבק על מנת לשפר את התפקוד שלהם בכל הקשור לסטרס וחרדה, ואת השפעה של שני אלו על תפקוד במקום העבודה ובסביבת המשפחה. הקליניקה היא למעשה 'חדר כושר מנטלי' בו אנו מתאמנים כדי להגדיל את יכולות השליטה העצמית. על ידי כך, אנו משפרים במידה משמעותית קשרים בין אישיים ותפקוד מקצועי במישורים רבים: ניהול כעסים, השהיית בתגובות תוקפניות, ניהול קונפליקטים, תפקוד מיטבי אל מול דמויות סמכות, שיפור הפונקציות הניהוליות וכל נושא הבעיות הפסיכוסומטיות מתוך חוסר מודעות לרמת הסטרס שאנו חווים.

"אחד הדברים הנפוצים בסביבת עבודה, הוא שאנו לא מודעים לרמת הסטרס שלנו. סטרס שעולה מייצר חרדה וזו יכולה אפילו להגיע לכדי התקפי פאניקה. באמצעות ביופידבק, אנו משפרים את המודעות שלנו לסטרס ולתופעות הלחץ והחרדה, ולדרכים בהן הם משתקפים בגוף, ברגש, בהתנהגות ובתבניות מחשבתיות".

עם אילו קשיים עיקריים מנהלים מגיעים לטיפול אצלך?
"מנהלים מגיעים לרוב עם קושי בניהול כעסים שמפריעים להם בניהול הצוות, בעיות רגשיות הקשורות לממונים עליהם – בעיקר קשיים בעבודה מול דמויות בעלות סמכות וכפופים שסובלים בעצמם מחרדה, ובעיות שליטה בכעסים. הם מגיעים בין היתר עם חרדת הופעה בפני קהל, קשיים רגשיים ביצירת איזון עבודה ובית המייצרים קשיים בזוגיות, וזקוקים לאדם שיבין את סביבת הסטרס שלהם. גם כאשר מקורן של רוב הבעיות בבית, חשוב להבין את מקורות הלחץ גם ממקורות אחרים כדי למצוא את האיזון הנכון בחיים. העבודה האישית שלי כמטפל ביופידבק היא גם על ידי קואצ'ינג, במציאת איזון בכל תחומי החיים: בית, עבודה, זוגיות, ילדים ועוד.

"מנהלים בכירים זקוקים מאוד לנושא של סודיות והם מקבלים אדם עם אתיקה גבוהה ומרגישים איתי ביטחון ותחושה שיש להם על מי לסמוך. בעברי הייתי אחד המנהלים שחווה את הסטרס בעצמו וכך התחלתי את דרכי כמטפל ביופידבק. מעבר לביופידבק, למדתי מגוון דיסציפלינות בתחום הטיפול הרגשי ובתחום הנוירוביולוגיה. למדתי פרקטיקות כגון: ACT של סטיבן הייז, הפרוטוקול המאוחד להפרעות חרדה של דיוויד בארלו, ועוד. כיום, אני רואה את עצמי כמומחה בהבנת תהליכי התודעה האנושית".

 

דרור גרוניך מטפל ביופידבק

כתובת הקליניקה: רחוב אשר ברש 3, הרצליה

קישור לאתר

טלפון: 055-6600420

שליטה בסטרס ובחרדה באמצעות טיפול ביופידבק. צילום: Malt digital agency, Shutterstock

שליטה בסטרס ובחרדה באמצעות טיפול ביופידבק. צילום: Malt digital agency, Shutterstock


כתבה שיווקית


 


אין במידע כל עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר