שיטת איזון חיים: להסתכל מזווית אחרת על סיטואציות בחיים (צילום: By Muhammad ZA, shutterstock)

שיטת איזון חיים: להסתכל אחרת על סיטואציות בחיים

ליאורה פלד, המטפלת באמצעות שיטת איזון חיים בהורים ובילדים שמתמודדים עם אפילפסיה: "הטיפול בא להתמודד עם תופעות לוואי של התרופות, עם בעיות התנהגות שנובעות מהמחלה ועם קשיים אחרים שהיא מזמנת לחיים". הורים - כך תייצרו עתיד ורוד יותר למשפחתכם

פורסם בתאריך: 20.2.20 21:03

לפני 14 שנים, ליאורה פלד הביאה לעולם את ביתה האהובה יובל וחייה השתנו מקצה לקצה. נכון, החיים של כל אדם משתנים כשהוא הופך להורה, אבל הסיפור של ליאורה ויובל הוא ייחודי בנוף. כיום יובל היא נערה שרבים יכולים לשאוב ממנה השראה. היא מצלמת, עורכת ומביימת וידאו, מנהלת ערוץ יוטיוב לילדים ולנוער, ואפילו חצתה את הכינרת. פעמיים. ההישגים האלו מרשימים במיוחד כשמבינים שנקודת הפתיחה שלה הייתה מאתגרת יותר משל שאר הילדים.

יובל נולדה עם תסמונת נדירה בשם סטורג׳ וובר (Sturge Weber) שהייתה מלווה בהתקפים אפילפטיים ועיכוב התפתחותי. בשורה כזאת בוודאי מציבה בפני הורים טריים לא מעט אתגרים, אך ליאורה הבטיחה לעצמה שהאתגרים האלו לא ישברו אותה – להיפך: "מהרגע הראשון ידעתי שאני רוצה למצוא דרך לעזור לה. רציתי להעניק לה חיים של ילדה רגילה, שמממשת את הפוטנציאל והיכולות שלה", היא נזכרת.

לאפשר להורים ולילדים לזהות מה קורה בפנים. ליאורה פלד (צילום: יובל פלד)

לאפשר להורים ולילדים לזהות מה קורה בפנים. ליאורה פלד (צילום: יובל פלד)

כך נחשפה ליאורה לשיטת טיפול בשם 'איזון חיים'. בהתחלה מטרתה הייתה לסייע ליובל עם ההתקפים האפילפטיים, אך בהמשך ראתה ליאורה שהשפעת הטיפולים שלה משמעותית הרבה יותר: "גיליתי שמשהו בעבודה שאני עושה מצליח לעצור את הפרכוסים, והתחלתי להשתמש באותן הטכניקות כדי לסייע ליובל להתגבר גם על קשיים אחרים – עיכוב התפתחותי, קושי בפיתוח השפה ובעיות רגשיות למיניהן. דרך הטיפול ביובל הבנתי שהכלי הזה מאפשר לייצר שקט בגוף, שקט שמאפשר לגוף לרפא את עצמו".

לומדים לטפל בילדים – ובעצמנו

לפני שלמדה את שיטת הטיפול הזאת, ליאורה עבדה כמנהלת חשבונות וחשבת שכר. בתחומים האלו היא עדיין עוסקת, ובהיקף מצומצם עקב האהבה למקצוע, אך בימים אלו היא גם מטפלת בהורים ובילדים שמתמודדים עם אפילפסיה ואתגרים נוספים. עם זאת, היא מדגישה כי הטיפול שלה לא נועד למחלה עצמה אלא להתמודדות עם כל האתגרים שהיא מזמנת לחיים.

"הטיפול בא להתמודד עם תופעות הלוואי של התרופות, עם בעיות התנהגות שנובעות מהמחלה ועם כל הקשיים האחרים שהיא מזמנת לחיים", היא אומרת. "חשוב להבין, שהטיפול הוא לא רק לילד עצמו אלא גם להורים, ובמהלכו מקבלים כלים שעוזרים לקדם את ההורים והילדים כאחד, ולהתמודד עם אתגרים בצורה קלה יותר".

לצורך כך, פיתחה ליאורה גם סדנאות להורים לילדים אפילפטיים, שבהן ניתן דגש על חיזוק הביטחון העצמי של הילד ועל גיבוש כלים פרקטיים שיעזרו לטפח ולהעצים אותו. כמו כן, היא מלמדת בסדנאות כיצד לסייע לילדים לצלוח אתגרים כגון בעיות קשב וריכוז, קשיים בלימודים או התפרצויות זעם, ועם אתגרים רפואיים ורגשיים נוספים שיכולים ללוות את הילדים.

לתמוך ולתת תחושת ביטחון (צילום: יובל פלד)

לתמוך ולתת תחושת ביטחון (צילום: יובל פלד)

השרירים זוכרים הכול

שיטת 'איזון חיים' פותחה בשנת 1991 על ידי ד"ר ג'ף לוין הישראלי, ומאז זוכה לפופולריות גוברת בארץ ובעולם. השיטה מאפשרת לזהות ביטויים גופניים והתנהגותיים של זיכרונות מודחקים, ולשחרר אותם כדי לשפר את ההתמודדות עם אתגרי החיים. "בגוף שלנו יש שתי מערכות שרירים – מודעת ולא מודעת", מסבירה ליאורה. "המערכת הלא מודעת מפעילה שרירים שאין לנו יכולת לשלוט בהם, כמו מצמוץ, פעימות לב או רפלקסים מידיים כגון לחיצה פתאומית על בלמי הרכב במקרה חירום. בטיפול שלי אני משתמשת בטכניקת בדיקת שריר כדי לחלץ מידע על המערכת הלא מודעת של האדם שמולי".

כדי לעשות זאת, ליאורה בוחנת כיצד השרירים מגיבים לרשימה של למעלה מ-4,000 מילים, על מנת לאתר השקפות עולם או דפוסים מחלישים שיוצרים תקיעויות או חסמים אצל המטופל. "אם לדוגמה אני אומרת את המילה 'בית' ופתאום מרגישה שהשרירים נחלשים, זה אומר שיש כאן זיכרון מודחק שאנחנו צריכים לעבוד עליו", היא מסבירה.

"בשלב מאוחר יותר אני שואלת מה המילה 'בית' אומרת למטופל, ואנחנו מתחילים להעלות זיכרונות שקשורים בנושא. כך אנחנו הופכים את הזיכרונות הלא מודעים שמאוחסנים בגוף למודעים, וקל יותר לטפל בהם".

"רציתי להעניק לה חיים של ילדה רגילה". ליאורה ויובל בצעירותה (צילום: יובל פלד)

"רציתי להעניק לה חיים של ילדה רגילה". ליאורה ויובל בצעירותה (צילום: יובל פלד)

ללמד את הגוף מחדש

כאשר ליאורה טיפלה בביתה יובל, היא גילתה שבכל פעם שהייתה בסיטואציה חברתית מאתגרת, או כשהיו הרבה אנשים סביבה, לאחר כמה שעות היא הייתה מפרכסת. "הטיפול איפשר לנו להעלות את זה לרמה המודעת, להבין את הקשר בין הפרכוסים לבין הקשיים החברתיים ולבנות סיפור חדש. כשניתחנו את המצב הבנו שכשיובל נולדה, ישר הקיפו אותה הרבה אנשים שדקרו, העבירו אותה מיד ליד, ולא באמת נתנו לה חום או חיבוק אוהב.

"מאז, בכל פעם שנתקלה בסיטואציה שבה אנשים הקיפו אותה, הגוף שלה הגיב בצורה הזאת אפילו בלי שתהיה מודעת לכך. ככה הבנתי שגם לי יש חלק בתיקון המצב. אני כאימא יכולה להעניק לה חום ואהבה, להיות לידה בזמן שהרופא בודק אותה, לחבק, לתמוך ולתת תחושת ביטחון".

גם בטיפולים שהיא מעבירה, ברגע שמזהים מאיפה הבעיה נובעת – קל יותר לגבש את הטיפול הנכון בעבורה. לצד בדיקת השריר, הטיפול כולל גם שיחות על העבר, המבנה המשפחתי, סביבת הגידול ועוד. כל אלו מסייעים לגבש בשלב מאוחר יותר את מעטפת הטיפול שיכולה לכלול מגוון של כלים – לרבות שינוי תבניות מחשבה וכלים שונים מעולם המיינדפולנס.

"אני מלמדת את המטופלים איך להסתכל על סיטואציות בחיים מזווית אחרת, ולא מתוך התגובה האוטומטית אליהם", מסבירה ליאורה. "ביחד אנחנו מפתחים מודעות לתחושות הגוף, כדי לאפשר להורים ולילדים לזהות מה קורה בפנים לפני שבאה התגובה. לעיתים נשלב בטיפול הזה גם כתיבת 'יומן מסע' שעוזר לעבד חוויות אישיות ורגשיות, טיפול בפרחי באך או בתמציות פרחי באך, וגם עבודה עם אומנות אינטואיטיבית כמו צביעה, קולאז' או כתיבה יצירתית".

ליאורה פלד: שיטת 'איזון חיים'

מעבר לאתר

מעבר לעמוד הפייסבוק

טלפון: 050-9555114

מעבר לקבוצת הוואטסאפ "הורים לילדים מאתגרים"

לעדכון הרצאות להורים לילדים עם אפילפסיה


כתבה שיווקית



 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר