שליטה בכעסים: לפתור את הכעס. פז אושרן (צילום עצמי)
שליטה בכעסים: לפתור את הכעס. פז אושרן (צילום עצמי)

שליטה בכעסים: "לעבוד עם הרגשות"

על אף מה שרבים חושבים, שליטה בכעסים אינה הדבר המומלץ לעשות. "הכעס צריך להשתחרר ולצאת החוצה, ואל לנו לנסות לשלוט בו או 'לאפק' אותו", אומר פז אושרן, מטפל בכעסים בשיטת NLP מזה 13 שנים. כך 'נתכנת' בתת-המודע תגובה אלטרנטיבית ורצויה לכעס

פורסם בתאריך: 11.3.20 13:33

כעס הוא רגש שנוצר באופן טבעי. הוא מושפע מגורמים פנימיים כגון אירועי עבר שמשפיעים עלינו עד היום, ומגורמים חיצוניים כגון ויכוח עם אדם כלשהו, הערה בוטה שהופנתה לעברנו או התנהגות שלילית.

"כעס הוא רגש שאמור להתפרק ולצאת החוצה", אומר פז אושרן, מאסטר ומורה מוסמך ל-NLP והיפנוזה, "כשמנסים לשלוט בכעס ולהחזיק אותו בפנים, זה יכול להשפיע לרעה על בריאותנו. מחקרים מראים שכעסים שלא משתחררים החוצה מעלים את מידת הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי".

מהי מטרת הכעס?

"כעס אינו רגש שלילי כפי שאנשים רבים חושבים. כעס הוא 'האינפורמציה' שתת-המודע מספק לנו כשמישהו חוצה את אחד הגבולות שלנו. המטרה שלו היא לספק אינפורמציה כדי שנדע שנחצה פה גבול. זו הסיבה גם שלא מומלץ לנטרל כעסים לחלוטין. מטרת הכעס היא לשמור על הגבולות שלנו".

מדוע האינפורמציה הזו מתבטאת ברגש מלא עוצמה?

"כעס הוא רגש של אש, הוא ממלא אותנו בהרבה אנרגיה כדי שנעשה שינוי. הכעס מלא עוצמה וכוח, מכיוון שאנחנו צריכים הרבה אנרגיה כדי לעמוד על שלנו ולהגן על הגבולות שלנו – להתעמת עם האדם שחצה את הגבול. לכן, אנחנו לא רוצים לבטל את הכעס ולא לבטל את האנרגיה שנותנת לנו כוח לשנות.

"בזכות הכעס, אנשים עושים שינויים גדולים וחשובים. מחאות, לדוגמה, מתחילות בכעס על אי צדק, על חציית גבול, והן מובילות לשינויים מבורכים. אדם יכול לצאת ממערכת יחסים או לעזוב מקום עבודה מתוך כעס, שמאפשר לו את היכולת לשנות.

"'שליטה בכעסים' הוא מונח שגוי. אנשים ש'סובלים' מכעסים נוטים לחשוב שהם זקוקים לשליטה בכעסים. אבל זה לא נכון. לא צריך לשלוט בכעס אלא לפתור אותו. האידיאל הוא לעבוד עם הרגשות".

'לתכנת' את תת-המודע. פז אושרן בהרצאה (צילום: יח"צ)

'לתכנת' את תת-המודע. פז אושרן בהרצאה (צילום: יח"צ)

כיצד מתבצע טיפול נכון ויעיל בכעסים?

"אחת הבעיות העיקריות שנוצרות כשאנשים מנסים להדחיק את הכעס או לכבות אותו והכעס רוצה לפרוץ החוצה, הן המלחמות הפנימיות שנוצרות בין הרצון להדחקה והדחף להוציא. זה מאוד מעייף ומתיש ולא פותר כלום. אדם מגיע למצב שאין לו כוח לשנות והוא מרגיש הרבה כעס ונשאר עם חסרונות.

"ניהול כעסים נעשה במטרה לפתור את הכעס או לתעל אותו לצורך שינוי, במקום לשלוט בו. זה נעשה על ידי כך שנשתמש באותה האנרגיה של הכעס אך לא בצורה של התפרצות וחוסר שליטה, וגם לא בצורה של איפוק שיזיק לנו לגוף.

"בואי ונתחיל ממה לא עושים. עבודת הטיפול בכעסים איננה מודעת. זו אינה עבודה לוגית והגיונית אלא עבודה עם תת-המודע. הדרך ליצור את השינוי היא לדעת לתקשר עם תת-המודע ולמצוא יחד עם המטופל את התגובה האופטימלית, שמצד אחד תשמור על הגבול ומצד שני תהיה מתונה ובריאה. יחד עם המטופל, אנו מוצאים פתרון שמצד אחד לא 'יכבה' אצלו את הכעס ומהצד השני לא יגרום לו להתפרץ בגלל הכעסים".

כיצד זה נעשה בטיפול?

"בטיפול בקליניקה, השלב הראשון הוא במציאת התגובה האופטימלית לכעס יחד עם המטופל. בשיחה רגילה, אנחנו מחפשים יחד מהי התגובה האופטימלית שהוא רוצה להשיג במקום לכעוס. תגובה של הסבר, לדוגמה: אם מישהו חצה את אחד הגבולות של המטופל, הוא ישתמש באנרגיה כדי להסביר לאותו אדם היכן הוא חצה את הגבול ומדוע זה לא מקובל. להשתמש באנרגיה כדי לבטא את מה שחשוב לו.

"השלב השני הוא 'לתכנת' את תת-המודע לכך שזו תהיה התגובה האוטומטית. התכנות יכול להיות באמצעות דמיון מודרך, מסרים תת-הכרתיים וכל מיני טכניקות מעולם ה- NLP ופיתוחים אישיים שפיתחתי לאורך שנים של טיפול נכון בכעסים".

עם אילו כעסים אנשים מגיעים?

"אלו יכולים להיות כמה סוגים. כעסים אוטומטיים: כש'חותכים' מישהו בכביש והוא מתפרץ באוטומט. העירו לו משהו שעצבן אותו והוא כועס. יש כעסים ישנים: משהו שמישהו עשה לי פעם ואני עדיין כועס על זה וזה ממשיך ללוות אותי ומדי פעם אני נזכר בזה וזה ממלא אותי כעס. יש את הכעסים הנפוצים ביותר – כעסים מצטברים: אדם לא יודע לבטא את עצמו ולשים את הגבול, והאדם השני חוצה את הגבולות שלו שוב ושוב כך שהוא 'טוען' את עצמו בכעסים מצטברים שלא משתחררים.

"אחת הבעיות עם כעסים מצטברים, היא שהם פוגעים באנשים הקרובים לנו ביותר – בבני הזוג, המשפחה, החברים הטובים, שאיתם אנו מרגישים הכי בנוח לשחרר ולהתפרץ עליהם, והם לא בהכרח אלו שגרמו לכעס".

על מי השיטה לא תעבוד?

"בראש ובראשונה, על אנשים שלא באמת רוצים לעשות שינוי. כמה שזה נשמע מוזר יש כאלו שלא רוצים לעשות שינוי ומגיעים לטיפול כי האישה שלחה אותם או הילדים שלהם. אי אפשר לבצע שינוי מבלי שהאדם ירצה בו באמת. בשונה ממה שחושבים, זה לא רלוונטי כמה זמן אדם מסתובב עם הכעס ואם יש לו התפרצויות זעם או לא, עם כל אחד אפשר לעבוד ולשנות".

כמה זמן נמשך הטיפול בכעסים בקליניקה?

"זהו תהליך קצר, לרוב נעשה במפגש בודד או לכל היותר במספר פגישות מצומצם. העיקרון הוא לא להוציא את המטופל עם 'כלי' שיצטרך לעבוד איתו להתאמן, אלא שהתגובה הרצויה והאופטימלית תיכנס לתת-המודע ותתבטא באופן אוטומטי מבלי שהמטופל יצטרך להתעסק בכך".

פז אושרן – מטפל בשיטת NLP

כתובת הקליניקה: ראשון לציון

מעבר לאתר

מעבר לעמוד הפייסבוק

טלפון: 054-3004305


* האמור בפרסום אינו מהווה משום המלצה או חוות דעת מקצועית, והוא אינו מהווה תחליף להתייעצות או בדיקה רפואית פרטנית של המטופל.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר