אביבה פרידמן: פסיכותרפיה בגישה חדשנית (צילום: By Halay Alex, shutterstock)
אביבה פרידמן: פסיכותרפיה בגישה חדשנית (צילום: By Halay Alex, shutterstock)

אביבה פרידמן: פסיכותרפיה בגישה חדשנית – לצאת מהמשבר, ומהר

Coaching Psychology, גישה הומניסטית חדשנית, מאגדת את יתרונות האימון והפסיכולוגיה לכדי שיטת טיפול אחת שמציעה את הטוב ביותר משני העולמות. אביבה פרידמן, דוקטורנטית ופסיכותרפיסטית זוגית, פרטנית ומשפחתית, מסבירה על הזרם החדשני שטורף את כל הקלפים

פורסם בתאריך: 18.3.20 14:44

אביבה פרידמן, דוקטורנטית באוניברסיטת 'מידלסקס' בלונדון ופסיכותרפיסטית זוגית, פרטנית ומשפחתית, יודעת לאבחן תוך זמן קצר – לעיתים בסשן אחד (מרתון) של טיפול – מהו מקור הקושי ולהוציא אתכם לא רק מהמשבר שאליו נקלעתם, אלא גם במהירות ועם כלים שיאפשרו לכם להתמודד לבד ובהצלחה עם האתגרים שעוד תפגשו בעתיד. הכול בזכות גישה חדשנית, שאותה היא לומדת ובה עושה דוקטורט – Coaching Psychology, שיטה מבוססת-ראיות בעלת אפקטיביות טיפולית גבוהה, עוצמתית וקצרת מועד.

CP (ר"ת Coaching Psychology) הוא תחום מדעי, אקדמי ומחקרי המתפתח ב-20 השנים האחרונות באנגליה, ארה"ב, שווייץ ואוסטרליה, כזרם חדשני של ענף הפסיכולוגיה החיובית-יישומית. כידוע, תחום הפסיכולוגיה מחולק למספר חטיבות עיקריות. החטיבה הקלינית, על כל זרמיה, היא המובילה בטיפול נפשי ומטרתה אבחון וטיפול של אנשים בעלי מחלות נפש או הפרעות נפשיות, על מנת לרפא, לטייב ולתחזק את חייהם. הטיפול הקליני במהותו הוא נטול מטרות, ועיקרו הוא התמקדות לאורך פרק זמן ניכר בעולמו של המטופל, לצורך הבנת כל היקפה של הבעיה הנפשית וריפויה.

חטיבה אחרת, משמעותית בהיקפה ובהשפעתה על החיים המודרניים, היא הפסיכולוגיה ההומניסטית-קיומית שהתפתחה כבר בשנות ה-50. זו גישה הסוברת שלא כל בעיה רגשית-נפשית או תפקודית היא ביטוי של הפרעה נפשית, שיש צורך לאבחן אותה ככזו. בקרב רוב האנשים הפונים לעזרה, למרות שהם חווים קושי – אין הקושי בהכרח מבטא הפרעה נפשית או מחלת נפש. מדובר לרוב בבעיות, מכשולים וקשיים של אנשים נורמטיביים שהם חלק מהקיום האנושי של כולנו.

משמע, אופן ההסתכלות על הבעיה מגדיר את דרכי הטיפול הייחודיות. CP הינה גישה הומניסטית שמטרתה לסייע באופן אקטיבי לפונים, ולכן במקום לזרוק לחלל האוויר אלפי שאלות על מקור הבעיה, יש צורך רק בשאלה אחת – מהו הפתרון?

אביבה פרידמן: מענים פסיכולוגיים מעמיקים, חיוביים ופרקטיים (צילום: כפיר זיו)

אביבה פרידמן: מענים פסיכולוגיים מעמיקים, חיוביים ופרקטיים (צילום: כפיר זיו)

CP – מתחילים לראות את השינוי

בשונה מטיפולים פסיכולוגיים ואימונים אחרים, מדובר בשיטה חדשנית שנותנת מענה לרבים מהשינויים שאנחנו עוברים בעשורים האחרונים, עם כניסתו של עידן חדש – עידן שבו זמינות ומהירות תגובה חשובים מאוד לפונים. זהו עולמם של בני דור ה-Y המבקשים פתרון כאן ועכשיו כדי לצאת ממשברים. תפיסה זו של דור ה-Y משפיעה על כולנו, וכך מרבית הפונים מבקשים כיום עזרה משמעותית, מהירה, אמינה, לא יקרה ובגובה העיניים.

"במחקר שביצעתי בלימודי הדוקטורט שלי, שעוסק בתחושות בלבול בקרב צעירים בכל הקשור לזהותם התעסוקתית והאישית, עלו בדיוק הדברים עליהם מדברת גישת ה-Coaching Psychology", מסבירה אביבה. "בחרתי בתחום התעסוקה של צעירים, מכיוון שהוא מייצג את אחת מהחזיתות המאתגרות של השינויים המאפיינים את תקופתנו. מדובר במבוגרים צעירים שנמצאים במצוקה, במשבר, בצומת דרכים, ולא מצליחים לקבל תשובה פשוטה לבעיה שמציקה להם. במקום זה, הם נסחפים לטיפולים ארוכים ולפינג פונג של שאלות, שמותירים אותם בדיוק באותה הנקודה. שיטת הטיפול של CP עונה בדיוק על הצורך הזה.

"מאפיין חשוב של CP הוא מיעוט ההתמקדות בעבר. חקר העבר ייעשה רק בתנאי שיש לעבר המסוים השלכות על ההווה. פרופ' אנתוני גרנט (2019), מראשי התחום בעולם, טוען כי חקירה ונבירה ממושכים בעבר לא רק שאינם נחוצים, אלא גם עשויים להביא להצפה של רגשות שלילים בהווה. בנוסף, הגישה מציבה מטרות אופטימליות הקשורות למציאות חיי המטופל, וחוסכת אנרגיה וזמן יקר.

"בזכות אותה גישה יש לעיתים צורך בפגישה אחת בלבד, סוג של מרתון החוסך חודשים של תהיות ושאלות; והכי חשוב הוא שבצורה די מהירה, על-ידי אבחון בגישה חיובית, מושם זרקור על אפשרויות הפתרון – וזהו בדיוק המקום שבו גם מתחילים לראות את השינוי, יוצאים מהמשבר ומתקדמים אל האתגר הבא".

הקליניקה של אביבה פרידמן: לחקור יחד עם המטופל את הצרכים (צילום עצמי)

הקליניקה של אביבה פרידמן: לחקור יחד עם המטופל את הצרכים (צילום עצמי)

משדה קרב – למפגש של אוהבים

יתרונותיה של גישת ה-CP באים לידי ביטוי במיוחד בתחום הטיפול הזוגי, זירת התרחשויות רבת-שינויים המושפעת מאוד מהקשר שבין המציאות הפנימית של בני הזוג ואישיותם לבין המציאות החיצונית. שיטת הטיפול מתמקדת בעיקר בבלימת התהליכים שגרמו ליחסי בני הזוג לעלות על שרטון, ובפתרונות שניתנים ליישום מיד לאחר הסשן הטיפולי הראשון.

כך, למשל, אביבה לא נותנת שאופיו של הטיפול הזוגי יהיה הנצחת מריבות הסלון – גם בחדר הטיפולים. במקום זה, היא מתחקה די מהר אחר הדפוסים שכל אחד מהצדדים מביא איתו לתוך המערכת הזוגית, מבררת על מה יושב הוויכוח ומדוע הוא גרם לפיצוץ, ולבסוף מעלה מספר הצעות מחוץ לקופסה אשר עוסקות במה כדאי לעשות כדי לפתור את הסכסוך הנוכחי ואת אלה שעוד יבואו.

כך, לדוגמה, מספרת אביבה על זוג שהסתכסך עקב מצב כלכלי שאליו נקלע. האישה בזבזה כספים על ימין ועל שמאל, ניצלה את האשראי המשפחתי ויצאה למסעות שופינג שהביאו לסחרור כלכלי. הבעל, לעומת זאת, לא הבין מדוע אשתו לא מצליחה לעצור את הדחף ולמה היא נותנת לכדור השלג להתגלגל.

במפגש הראשון התנפלו בני הזוג זה על זו ורצו לפרוק כעס וזעם. לאחר מספר חילופי דברים קשים, שבעזרתם למדה על אופי הסכסוך ומהותו העמוקה, אביבה עצרה את המריבה. במקום להמשיך בהאשמות הדדיות, הראתה אביבה לזוג די מהר כיצד הם בעצם השלימו זה את זו בהצלחה במשך שנים, עד למצב שבו הדפוס הראשוני הגיע למבוי סתום. כל אחד בתורו הגשים חלום כמוס של בן הזוג האחר: האישה שרצתה להרגיש 'על גג העולם' מצאה מי שיגן עליה, יטפל בה וימלא את מחסורה; ואילו הבעל שיחק את האביר על הסוס הלבן, כי זה פשוט גרם לו להרגיש טוב עם עצמו.

לאחר 40 דקות בלבד, עם הטלת הפצצה, השתרר שקט בחדר ולאחר מכן הסתמן חיוך קטן של הקלה על פניהם של בני הזוג. הם ידעו שזו האמת. 'עכשיו', אמרה להם אביבה, 'בואו נראה מה אפשר לעשות'.

"אני מוצאת את החוזה הפסיכולוגי העמוק שנרקם בין בני הזוג ומציפה אותו", מסבירה אביבה, "אני מראה להם את האינטרסים הסמויים שהם משרתים אחד עבור השנייה, שמה על השולחן גם את הרגשות השליליים ועוזרת להם לראות אותם מזווית חיובית. לבסוף אני, כמטפלת בגישת CP, שואפת להוציא אותם עם כלים כבר מהפגישה הראשונה כדי שיתמודדו באופן עצמאי ובהצלחה עם המשברים הבאים שבהם עוד יתקלו. הטיפול הזוגי בגישה זו הוא אפקטיבי ויעיל, מכיוון שאני מצליחה לכוון את אותן אנרגיות הרסניות לבנייה מחדש. משדה קרב למפגש של אוהבים".

אביבה פרידמן: לכוון את האנרגיות ההרסניות - לבנייה מחדש (צילום: כפיר זיו)

אביבה פרידמן: לכוון את האנרגיות ההרסניות – לבנייה מחדש (צילום: כפיר זיו)

לוקחת את הטוב משני העולמות

התערבותה האקטיבית של אביבה במשבר היא חיונית. לפי גישת Coaching Psychology, ישנה חשיבות עצומה לדבריו של המטפל, לאג'נדה שהוא מביא איתו, לדיון שהוא מעורר ולכלים שהוא נותן. אמר זאת פרופ' אמנון לוי (2013), מייסד השיטה בארץ, כשהסביר מדוע גישות אימוניות מסוימות הן שגויות.

לדבריו, ישנה טעות בהנחה כי התשובות והתוכן של המפגשים נתונים בידיו של המטופל, בזמן שהמטפל הוא רק גורם המייצר מסגרת למפגש. גישת CP טוענת כי לכל מטפל יש אג'נדה והוא לעולם איננו באמת נטול השפעה, ולכן עדיף שייתן את התרומה שלו למפגש, יכוון, יחקור יחד עם המטופל את הצרכים, יציע משימות חקר אישיות, יביע את דעתו בהסתייגות וייצור דיון שממנו יוצא המטופל חזק יותר.

אביבה: "ההנחה הנובעת מגישתו של מאסלו היא שלכל אדם יש משאלה פנימית, ידיעה עמוקה של שאיפותיו ורצונותיו העמוקים והאמיתיים. כל אדם שואף להגשמה של שאיפות אלו ומרגיש שזו המחויבות שלו בעולם. במחקר הדוקטורט שערכתי, טענה זו לא הוכחה. התברר כי חלק נכבד ממשתתפי המחקר לא יכלו להצביע על שום משאלה מיוחדת שהייתה או שיש להם, כמו-גם רצון עמוק להגשמה של משאלה אישית ייחודית. יישום גישת CP יצר לכל משתתף מסלול התפתחות מותאם עבורו, וכזה הנשען על חקר הזהות האישית".

דבר דומה תקף גם לגבי הדעה הרווחת, שלפיה המודעוּת לבעיה היא כבר חלק גדול מהפתרון. כולנו מרגישים כך, ומחקרים אכן הוכיחו כי הרחבת המודעות והעלאתה לא בהכרח מביאות לשינוי. לדוגמה, אדם שוגה בבחירת הפרטנר שלו לחיים, כואב את המשברים והפרידה הקשה, ולבסוף בוחר פרטנר/ית חדש/ה ומגיע עמו/ה שוב למערכת יחסים לא איכותית – כל זאת, למרות המודעות המלאה שלו/ה לכישלון העבר.

ההחלטות של האדם לגבי שינוי, המוּכנות שלו לעשות את השינוי, ההתנהגויות שאותן הוא מיישם לקראת השינוי – אלה הם הגורמים שמביאים את השינוי האמיתי. תפקיד המטפל הוא להוביל את מהלך המפגשים כך שייגעו בגורמי המפתח המעכבים פתרונות, ולא רק להרחיב את ההבנה על הבעיות ומקורן. ניצול משאבי הזמן, האנרגיה והכסף הם במקום המדויק שיביא לפתרון הבעיות.

כדוקטורנטית בתחום ה-CP וכחברה באיגוד הפסיכולוגים הבריטי, לאביבה יש את הידע והניסיון לטפל במשברי החיים לא רק בתחום הטיפול הזוגי, אלא במגוון תחומים נוספים העוסקים בטיפול פרטני, משפחתי, במתבגרים, בצעירים, וכן בייעוץ ובהכוונה תעסוקתית. היא נותנת מענה הן בפגישות אישיות והן דרך הסקייפ או הטלפון למעוניינים לקבל טיפול מרחוק.

בכל אלו, ההסתכלות המהירה והממוקדת שמספקת הגישה החדשנית מזהה את המצוקה המרכזית שעליה הבעיה יושבת ואת מחוללי הקושי. גישה זו מביאה לתוצאות משמעותיות, מדויקות ומעניקה כלים להתמודדות עם המשבר הבא. היתרון הגדול מבחינתה של אביבה הוא ברור – ניהול החיים הוא מסע אישי של כל אדם להצלחה ושגשוג אישי, זוגי, תעסוקתי ומשפחתי.

"החיים המודרניים מלאים בשאלות ובתהפוכות, בנושאים שאנחנו לא תמיד מבינים אותם עד סופם ויכולים לעכל אותם, בחרדות יומיומיות או ברגעי שפל ודיכאון", מסכמת אביבה, "אלה חלקים בלתי נפרדים מהחיים המודרניים שלנו, ולמרבית הגישות הטיפוליות הקיימות אין את היכולת לתת תשובות אפקטיביות.

"גישת ה-CP מתמקדת במענים פסיכולוגיים מעמיקים, חיוביים ופרקטיים – מצד אחד, יישום של כלים משימתיים וביצועיים השייכים לעולם האימון; ומצד שני, יישום מעמיק של גישות פסיכולוגיות המוניסטיות, קיומיות וחיוביות. ה-CP, בעצם, לוקחת את הטוב משני העולמות".


* הטיפול בגישת Coaching Psychology לא מיועד לאוכלוסיות בריאות הנפש ולא מחליף טיפול קליני.


אביבה פרידמן – ייעוץ זוגי, פרטני ומשפחתי

טלפון: 052-6336662

למשלוח מייל

מעבר לאתר

מעבר לעמוד הפייסבוק


מקורות:

Grant, A. M., (2012) An integrated model of goal-focused coaching: An evidence-based framework for teaching and practice. International Coaching Psychology Review. Vol. 7 No. 2 September 2012. © The British Psychological Society – ISSN: 1750-2764

Grant, A. M., (2019) Solution-focused coaching: The basics for advanced practitioners. The Coaching Psychologist, Vol. 15, No. 2, December 2019.

Levi, A., (2013) Coaching psychology – A new science in search of its identity. Coaching Psychology International. Vol 6, Issue 2, PP. 35-43. © International Society for Coaching Psychology 2013.


* האמור בפרסום אינו מהווה משום המלצה או חוות דעת מקצועית, והוא אינו מהווה תחליף להתייעצות או בדיקה רפואית פרטנית של המטופל.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר