אכילה רגשית: ליטל נחמן מסבירה כיצד להתמודד נכון. צילום: Dragana Gordic, Shutterstock
אכילה רגשית: ליטל נחמן מסבירה כיצד להתמודד נכון. צילום: Dragana Gordic, Shutterstock

אכילה רגשית: ליטל נחמן מסבירה כיצד להתמודד נכון

כמעט כולנו חווים אכילה רגשית בתדירות מסוימת: אם כשמתחשק משהו טעים ככה סתם לפינוק, או מתוך תקווה שהאוכל ירגיע אצלנו רגשות לא נעימים או אפילו קשים. התדירות, הכמויות, והתחושות שלנו לגבי האכילה הרגשית מהוות סימן האם יש מקום לטפל בבעיה ולפנות לטיפול מקצועי. מה עושים במקרים כאלו? כל הפרטים בכתבה

פורסם בתאריך: 14.5.20 15:46

מזה 15 שנה שליטל נחמן היא תזונאית קלינית, כאשר בעשור האחרון היא מתמקדת בטיפול באכילה רגשית ובהפרעות אכילה בשיטת Non diet approach. במהלך שנות עבודתה השתלמה בשיטות טיפוליות רבות ביניהן: CBT, DBT, ACT, מיינדפולנס ולימודים הכוללים פרקטיקום בהפרעות אכילה. במסגרת עבודתה, היא מנהלת את יחידת התזונה בבית החולים הפסיכיאטרי שלוותה ותזונאית במחלקות השונות. במקביל היא מקבלת מטופלים באופן פרטי בקליניקה שלה בהרצליה. לאורך כמה שנים, עבדה בצוות רב מקצועי במרפאה לבריאות הנפש ולהפרעות אכילה.

"קידום אדם למטרה שלו מעניק לי סיפוק רב. אני אוהבת מאוד את מה שאני עושה וגאה בתהליכים שלקוחות עוברים ביחס שלהם לתחום האכילה. תזונה שמשלבת בין גוף לנפש היא אחת הדרכים הכי יעילות בסיוע בהתמודדות עם קשיים והפרעות באכילה. תוך שילוב השיטות הטיפוליות אני מצליחה להגיע עם לקוחותיי להבנה מעמיקה של דרכי ההתמודדות שלהם כיום ולהנעת שינויים בסיסיים ומהותיים בדפוסי האכילה", אומרת ליטל.

מהי אכילה רגשית?

"אכילה שהיא לא למטרה של השבעת רעב, שימוש באוכל ובאכילה לצורך ויסות רגשי או לסיפוק צרכים נפשיים אחרים אם באופן מודע או לא. כלומר, אנחנו משתמשים באוכל ובאכילה כאמצעי להפחתה של עוצמת הרגש המציף או להסחת הדעת מאותם תחושות כמו כעס, עצב, בדידות, ריקנות, חוסר שקט או רצון לאהבה ועוד. בנוסף, אם למדנו והפנמנו תפיסות ואמונות לגבי אכילה, דימוי גוף ומראה או משקל, נוכל לזהות אותם בפעולות שלנו".

מי מגיע לקליניקה?

"לקליניקה מגיע מי שאינו מרוצה מהאופן שבו הוא אוכל ומהבחירות שלו באוכל, ומוצא את עצמו אוכל רגשית באופן שפוגע באיכות חייו, אנשים אחרי ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה), בררנים באוכל, מי שסובלים מהפרעות אכילה כמו בינג', בולמיה, אנורקסיה וכו'. מגיעים גם מי שמעוניינים לנהל את המשקל מסיבות של עודף משקל או השמנה, וגם אנשים שנמצאים במשקל נורמטיבי אבל מעוניינים לטפל באופי האכילה וביחס לגוף. אני מקבלת לקליניקה נשים, גברים ונוער".

תהליך הטיפול אצל ליטל מתחיל במפגש היכרות ראשוני – אינטיק וממשיך במפגשים בתדירות של שעה טיפולית אחת לשבוע. במפגשים עולים נושאים כמו הרגלי אכילה, היחס לאוכל, תחושת ביטחון באוכל, אכילה מודעת, התייחסות לעצמי – כמו באיזו שפה אני מדבר לעצמי ולגוף שלי, איך האכילה שלי מושפעת ממצב נפשי ועוד. בין הפגישות המטופלים מקבלים משימות שמקדמות אותם לעבר היעד, כך שהתהליך מתקיים גם בין המפגשים. "לרוב אני נוטה שלא לכתוב תפריט, כי לתפיסתי הניסיון לעמוד בתפריט הוא לא מותאם מציאות משתנה ודינמית שאותה אנו חיים. בהרבה מקרים גם החוויה שיכולה להופיע מאי עמידה בתפריט נחווית כעוד כישלון אל מול האוכל, מה שרק מגביר את התסכול  ומשחזר דפוסים קודמים. אני מעדיפה גישה גמישה, אינטואיטיבית ובריאה יותר", אומרת ליטל, "הלקוחות שלי לומדים איך לנהל את האוכל בעצמם ולא להיות מנוהלים על ידו.

מה משפיע על אורך הטיפול?

"מעבר לקושי הקונקרטי הברור, יש משתנים נוספים כמו שורשיות הדפוסים, אל מול הגמישות, קצב השינוי והבשלות לתהליך. לרוב התהליך אורך מספר חודשים. בקליניקה אני מלמדת מיומנויות להתמודדות בתחום האכילה, כשהדגש הוא עליה באיכות החיים ובערך העצמי. אני שומעת ממטופלים שלי שהתהליך עצמו לא קשה, בעיקר כי הוא מדויק ונותן מענה לצרכים שלהם. לאחר שההרגלים החדשים נטמעים, כשיש מעידה לדפוסים הקודמים, החזרה להרגלים החדשים קצרה ונוחה יותר, בדומה לשריר שמאמנים אותו".

האם בעשור האחרון, האכילה הרגשית רווחת יותר?

"לאחרונה יש יותר מודעות לנושא ופתיחות לדבר עליו. שינוי אורח החיים למודרני, יושבני, לעיתים יותר מבודד או עמוס, הצורך בהפגת שעמום או עייפות, וגם הזמינות של האוכל שנמצא כמעט בכל מקום מאתגרת את ההתמודדות האישית בתחום האכילה. מי שמעוניינ/ת, אפשר לתאם פגישה ראשונה ולצאת לדרך."

פרטי קשר

טלפון : 052-4314299

קישור לאתר

קישור לעמוד הפייסבוק

כתובת הקליניקה: רחוב קיבוץ גליות 112 ב, שכונת נווה עמל, הרצליה. וכן ניתן להיפגש on-line בתוכנת זום או אחרות.

ליטל נחמן. צילום: קרן שם טוב

ליטל נחמן. צילום: קרן שם טוב


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שיר

    כל הכבוד ליטל! את מקצועית, אין עלייך. מי שתגיע אלייך תרוויח

  2. ג'ני

    קיבלתי בזכות ליטל לגיטימציה לדבר על אוכל ועל היחס אליו, וזה כיף בפני עצמו. דרך גישתה הלא שיפוטית והבונה של ליטל התחלתי להבין שהאהבה שלי לאוכל טעים זה לא משהו להתבייש בו או להרגיש רגשות אשם סביבו, אלא משהו לצמוח מתוכו. ההרגלים של להיות שם בזמן האכילה, לדייק את תחושת הרעב והשובע הפכו לחלק ממני ומאפשרים לי לאכול בהנאה ובמידה. תודה ליטל!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר