תת תזונה בגיל השלישי: המחלה השקטה שחשוב לדבר עליה. צילום: Shutterstock - RossHelen
תת תזונה בגיל השלישי: המחלה השקטה שחשוב לדבר עליה. צילום: Shutterstock - RossHelen

תת תזונה בגיל השלישי: המחלה השקטה שחשוב לדבר עליה

תזונה לא מאוזנת ולא מגוונת עלולה להיות קריטית בקרב מבוגרים. טיפולים קבועים למילוי החוסרים מבעוד מועד תבטיח שיפור משמעותי באיכות החיים ותפחית בעיות רפואיות מגוונות. הגיע הזמן לשמור על הבריאות של ההורים שלכם. ד"ר יוסי דיין כאן כדי להסביר בדיוק איך עושים את זה

פורסם בתאריך: 14.7.20 18:15

מחקר חדש שפורסם השנה חושף כי למעלה מ-30% מהחולים המבוגרים המאושפזים במחלקות הפנימיות סובלים מתת תזונה. יתרה מזאת, נתונים סטטיסטיים מחו"ל מצביעים על כך שכ-30%-50% בקרב בני הגיל השלישי החיים בקהילה צורכים פחות מכמות הקלוריות, החלבון, הוויטמינים והמינרלים המומלצים, וכי כ-30% מהקשישים המאושפזים במוסדות סיעודיים נמצאים בדרגת תת תזונה חמורה. ממצאים אלה העלו לסדר היום את חשיבותה של תזונה נכונה ומאוזנת בעיקר בקרב הגיל השלישי ואת הטיפולים למילוי המחסנים בגוף מבעוד מועד.

הירידה בצריכת מזון בקרב מבוגרים מתרחשת על רקע שינויים בתפריט התזונתי, מחלות שונות המשפיעות על האכילה והעיכול, מצב נפשי ירוד והזדקנות טבעית של הגוף עם עליית הגיל. הסיבות העיקריות לכך נובעות מבחירת מזון המורכב יותר מפחמימות ופחות מחלבונים; הימנעות משומן במזון המביא לכולסטרול נמוך המזיק בגיל מבוגר; התרוקנות איטית של הקיבה היוצרת תחושת שובע מוקדמת ומדכאת את התיאבון; ירידה בהפרשת אנזימי העיכול על-ידי הקיבה, לבלב, כבד ומעיים; שינויים בחוש הטעם והריח המורידים את התשוקה למזון; פגיעה בבריאות השיניים שלא מאפשרת לעיסה ועקב כך צריכת מזונות מסוימים; ירידה בתפקוד הריריות במערכת העיכול המובילה לפגיעה בספיגת חומרים חיוניים רבים; בדידות או דיכאון המובילים להיעדר תיאבון; צריכת תרופות מגוונות המתחרות על ספיגת חלק מחומרי המזון במעיים – כל אלה ועוד מפרים את האיזון בין מה שנכנס לגוף בזמן האכילה לבין מה שהגוף סופג וגורמים להתדרדרות הדרגתית במצב התזונתי עד לתת תזונה.

"'הזדקנות מוצלחת' היא כזו שבה יש התאמה שוויונית בין מרכיבי המזון השונים שאנחנו צורכים לבין יכולת הספיגה של מרכיבים אלה", מסביר ד"ר יוסף דיין מומחה ברפואה פנימית ועומד בראש מרכז המומחים לרפואה משולבת. "תזונה חד גונית, לעומת זאת, יוצרת חסר גדל והולך בוויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, ברזל וחומצות שומן חיוניות החשובים כל כך לשמירת בריאות הגוף. התוצאה היא דלדול הרזרבות שלא קשורה בהכרח לירידה במשקל".

ד"ר יוסי דיין. צילום באדיבות הלקוח

ד"ר יוסי דיין. צילום באדיבות הלקוח

דלדול הרזרבות במערכות הגוף עלול להוביל למספר סיבוכים, ביניהם דלדול שרירים ורקמות שומן משמעותי, חסר בחומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים הפוגעים בתפקוד מערכת החיסון המתקשה להתגבר על זיהומים, חוסר ברזל וויטמינים המובילים להתפתחות אנמיה, הידלדלות תאי הגזע האחראיים על חידוש הרקמות, ירידה בצריכת הסידן ורמת ויטמין D נמוכה וכתוצאה מכך דלדול עצמות וירידה ברמת הורמונים רבים בדם עקב חוסר בוויטמינים ומינרלים דבר המאיץ את ההזדקנות.

בנוסף, אחת הסיבות השכיחות ביותר לדלדול אותן רזרבות נוצר בגלל ירידה הדרגתית בכמות החמצן המסופקת לרקמות ככל שאנחנו מתבגרים. הירידה בכמות החמצן גורמת להיווצרות משקעים בדפנות כלי דם קטנים במקומות שונים בגוף, כמו גם למוח שהוא הגורם המרכזי לתחושת עייפות כרונית (פיברומיאלגיה), תשישות, ירידה בזיכרון והתפתחות מוקדמת של מחלת האלצהיימר ועוד. התוצאה – ירידה ביעילות פעולות מערכות הגוף המקשות על אותן מערכות להתמודד עם מצבי חולי ומשבר.

"עם השנים הרגלי החיים מובילים לתזונה החוזרת על עצמה ונוצר חסר בחומרים חיוניים ועודף בחומרים מזיקים", אומר ד"ר דיין. "חשוב להבין שחסר תזונתי מצטבר שכזה לא בהכרח חייב להיות מלווה בתת משקל. להיפך, האדם אפילו יכול לעלות במשקל, אך העלייה הזו היא ריקה מתוכן. אותו אדם צורך את הרכיבים הלא נכונים, הוא מתנחם יותר בפחמימות ופחות בחלבונים, כך שעל פניו הוא עלה במשקל בה בעת שהוא סובל מחוסר משמעותי של ויטמינים ומינרלים. הוא בעצם נמצא בתת תזונה למרות שהוא כלל לא מרגיש רעב וכלל לא ירד במשקל. הדבר קריטי ביותר בגילאי 75 עד כדי כך שבעיות רפואיות קלות יכולות להסתבך לכדי קריסת מערכות כללית".

אכילה מאוזנת ומגוונת לאורך זמן יכולה ליצור בריאות מאוזנת, אולם בקצב מאוד איטי. וקשיי הספיגה והירידה בתפקוד המעיים בגיל מבוגר אף מאטים את הקצב עוד יותר. הפתרון העיקרי במקרה שכזה הוא מעקף של מערכת העיכול באמצעות מתן אינפוזיה של ויטמינים ומינרלים. לכן השיטה הטיפולית המהירה והיעילה ביותר, ובמקרים רבים גם היחידה, היא אותו מתן תוך ורידי של אינפוזיה הכוללת ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, ברזל, חומצות שומן חיוניות ועוד. תפקיד העירוי הוא בעצם לעקוף את מערכת העיכול ולהתגבר על בעיות הספיגה שנוצרו בעקבות אותם קשיים ושינויים המתרחשים עם עליית הגיל.

המרכז לרפואה משולבת של ד"ר דיין הוא המרכז המוביל בו טיפלו ומטפלים בשיטה זו ב-30 השנים האחרונות בלמעלה מ-100 אלף איש. הניסיון העצום הביא איתו גם תוצאות מדהימות וכמעט ללא תופעות לוואי.

"מדובר בשיטה טיפולית המקפידה על תזונה מגוונת, ובנוסף שמה דגש על מילוי המחסנים בגוף בכמה סבבים על ידי מתן תוך ורידי של ויטמינים, מינרלים, ויטמין C, אומגה 3, ברזל וחומצות אמינו מהם בוחר הגוף בכל פעם את מה שדרוש לו לבניית חלבונים וחומצות שומן. הטיפול משפר מאוד את איכות החיים בגיל השלישי והרביעי, מגביר ערנות, מצמצם את העייפות, משפר את הזיכרון ומחזק את המערכת החיסונית שמצליחה ביתר שאת להיאבק בזיהומים חוזרים. בקופות החולים בארה"ב, ובעיקר באירופה, מתן ויטמינים ומינרלים באמצעות אינפוזיה תוך ורידי כבר הפך לנורמה. בני הגיל השלישי עוברים את הטיפול אחת לכמה חודשים כחלק מהשגרה, ורק בזכות מעקף של מערכת העיכול באמצעות מתן אינפוזיה של ויטמינים ומינרלים הם כמעט ולא מגיעים למצב של תת תזונה".

לפרטים נוספים ניתן לפנות למרכז המומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת בטלפון: 077-997-2447

או דרך האתר

כתובת המרכז: רחוב בנימין מטודלה 39, שיכון דן ת"א


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר