חיסוני ילדים, צילום Serezniy depositphotos.com

"יש היענות גבוהה, אבל יש הורים שמקבלים מידע שגוי ולא מחסנים את הילדים"

ד"ר ילנה נוביצקי, רופאת ילדים בכפר סבא, מנסה להסביר מדוע חשוב לחסן את הילדים ומדברת על החיסונים החשובים. ראיון

פורסם בתאריך: 13.5.22 08:49

חיסונים, ולא רק לקורונה. רופאת הילדים הכפר סבאית ד"ר ילנה נוביצקי רואה בחיסוני הילדים הכרח ועל רקע שבוע החיסונים שהיה באחרונה, היא מסבירה מדוע כל כך חשוב לחסן את הילדים בחיסוני השגרה וגם בחיסונים מומלצים אחרים, כגון החיסון נגד החיידק האלים, המנינגוקוק ,B חיידק די נפוץ, שעלול לגרום לדלקת קרום המוח. "חיסונים נותנים לנו את היכולת להגן על היקרים לנו מהרע מכל, כל החיסונים הם חשובים בעיניי", היא אומרת.

מזה 15 שנה מעניקה ד"ר נוביצקי את שירותיה הרפואיים במרכז בריאות הילד של הכללית בכפר סבא. היא לא מזהה ירידה כלשהי בשיעורי החיסונים, כך לדבריה: "יש לנו היענות מאוד גבוהה לחיסוני שגרה, כאשר מדובר במקרים בודדים בלבד של הורים שלא מחסנים את ילדיהם, אלו לרוב הורים צעירים שמקבלים מידע שגוי מהאינטרנט והרשתות החברתיות. גם לגבי החיסון נגד חיידק המנינגוקוק, (שעדיין לא בסל הבריאות עבור ילדים בריאים) יש לנו גם ביקוש, ובכל חודש מספר המתחסנים רק עולה. וזה חשוב מאוד להדגיש את זה כשאנחנו מבינים את ההשלכות ההרסניות שיכולות להיגרם בעקבות חיידקים ווירוסים שנוטים לתקוף ילדים ותינוקות".

לאחרונה כאמור היה שבוע החיסונים (24-30.4) המצוין על ידי ארגון הבריאות העולמי, שנועד להעלות את המודעות לצורך בפעולה להתחסנות בקהילה, על מנת למנוע שלל מחלות בקרב האוכלוסייה. כמו כן, בקרב תינוקות וילדים נושא החיסונים היה תחת מחלוקת לא קטנה בשנתיים האחרונות בהקשר של הקורונה, מחלוקת שחלחלה אף לגבי התחסנות מפני מחלות זיהומיות קשות.

דוקטור ילנה נוביצקי, צילום פרטי

ד"ר נוביצקי מפרטת לגבי החיסונים הנפוצים בימים אלה: "ניתן חיסון בוסטר נגד פוליו שהתגלה בארץ ומיועד לילדים שלא קיבלו שתי מנות של חיסון חי מוחלש. בעקבות התפרצות הפוליו שיכול לגרום לשיתוק ילדים, אנחנו כן רואים שהורים רבים פונים. ישנו החיסון נגד חצבת, שפה ושם יש גם התפרצויות שלה בעולם, וזו גם מחלה שניתן למנוע אותה באמצעות חיסון, וכן סיבוכים שלה לטווח הקצר והארוך. בנוסף, יש הצלחה גדולה עם הכנסת חיסון נגד וירוס רוטה שיכול להביא להתייבשות קשה וצורך באשפוז, ובזכות החיסון הורדנו משמעותית את כמות האשפוזים והפניות בעקבות הווירוס".

 

לצד החיסונים המוכרים יותר, מבקשת ד"ר נוביצקי לתת את הדעת גם על חיידק ההמינגוקוק, שעלול להיות אלים מאוד בקרב ילדים. "רוב ההתפרצויות שלו נראות אצל תינוקות עד גיל שנתיים, גיל שבו החיסוניות עוד נמוכה. מדובר במחלה שנראית תחילה כמחלה ויראלית רגילה, אך תוך זמן קצר יכולה להפוך למחלה קטלנית עם סיבוכים משמעותיים וסיכויי תמותה שעומדים על 10%–15% מהמקרים", היא אומרת, "המחלה יכולה להתבטא בין היתר בזיהום דרכי נשימה עליונות, מחלת חום וכאבי גרון ונראית כמחלה קלה. בנוסף, היא עשויה להביא להתפתחות של מחלת המנינגוקצמיה, שהיא זיהום בדם שמתבטא בעליית חום, כאבי שרירים ואיתה מגיעים עוד סימנים שקשורים בקריסת מערכות הגוף, החל מירידה בלחץ דם ועד אי ספיקת לב וכליות. ביטוי נוסף של התפרצות החיידק הוא דלקת קרום המוח, הגורמת לכאבי ראש, הקאות ,שינויים בהכרה, התכווצויות ולקשיון עורף".

ד"ר נוביצקי משוכנעת בנחיצות להתחסן מפני החיידק: "אנחנו מתמודדים פה עם חיידק אלים מאוד, שקשה בתחילה לזהות אותו וכשמזהים זה עשוי להיות מאוחר מידי. ולכן, חשוב מאוד לדעת שיש בידינו חיסון שיכול למנוע את הסיכון מלכתחילה, חיסון יעיל ובטוח שכבר נמצא בשימוש ביותר מ-40 מדינות בעולם. החיסון נגד חיידק ההמינגוקוק אושר לשיווק ע״י ה-FDA ב-2013. נכנס כחיסון שגרה בבריטניה בשגרה ב-2015 והושק בארץ בתחילת 2019. מינואר 2020 יש המלצה להתחסן כנגד החיידק לכלל האוכלוסייה, אך בגדול לילדים עד גיל 5, ועוד יותר לפעוטות עד גיל שנתיים. אני ממליצה להתחסן כבר לפני גיל שנתיים וגם לפני כניסה לפעוטון".

בתוך כך, היא אומרת כי אינה מבחינה בירידה בשיעורי החיסונים לילדים על רקע הקורונה, ומסבירה: "אני חושבת שאנשים ניסו להקפיד על מתן חיסוני השגרה. למרות סגרי הקורונה, אנשים היו באים ונותנים את החיסון, וגם המחלה הראתה לנו עד כמה מחלה ויראלית יכולה להיות מסוכנת עבור אנשים שאינם מחוסנים. אני חושבת שהקורונה עשתה משהו טוב לחיסונים, אנשים מבינים שחיסון מגן מפני מחלה קשה ומוות במרבית המקרים".

כמוה, גם בני משפחתה של ד"ר נוביצקי עוסקים בתחום הרפואה. בן זוגה אורתופד וגם ילדיה ממשיכים את הדרך, כשבתה הבכורה רופאה מתמחה ברפואת משפחה, הבן האמצעי משרת בצבא כחובש בחיל הים ובתה הקטנה (15) מתנדבת במד"א. "אצלנו בבית אין שאלה בכלל לגבי המשמעות של החיסונים, ובכל שנה מחדש אני מודה על כך שישנם חיסונים שמסייעים לנו להתמודד עם מחלות וללא ספק מצילים את חיינו", היא אומרת.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר