ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר, צילום דוברות מאיר
ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר, צילום דוברות מאיר

המאירים | "יש מהפכה של ממש בטיפול בכאבי ראש ומיגרנות". שיחה עם ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר

היא התלבטה שנים רבות בין מחקר לרפואה, ולבסוף מצאה דרך נהדרת לשלב בין הדברים. ראיון מרתק עם ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר ויו"ר החברה הישראלית לכאבי ראש | כתבה חמישית בסדרה

פורסם בתאריך: 15.8.23 15:25

לאורך כל השנים של לימודי הרפואה התלבטה ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר, אם היא רוצה להיות רופאה או חוקרת. משום כך לא מפתיע שבמהלך הקריירה בחרה ד"ר לב לשלב מספר תחומים במסלול המקצועי שלה.

ד"ר לב החלה את דרכה בלימודי רפואה באוניברסיטת ת"א, לאחריהם עשתה התמחות בנוירולוגיה בבית החולים בילינסון ודוקטורט במחקר במדעי המוח בתחום הגנטיקה של מחלת פרקינסון ומחלות מוחיות ניווניות. היא הקימה מעבדת חקר באוניברסיטת תל אביב שהדגש המחקרי שלה היה מחלות מוחיות ניווניות. בהמשך שימשה כסגנית נשיא למחקר ופיתוח בחברת טבע. "אני מאוד גאה בכך שחלק מהתרופות שעזרתי לפתח משמשות היום לטיפול בחולים – זה יוצר תחושת סיפוק מאוד גדולה", היא משתפת.

אולם, למרות תחושות הסיפוק וההצלחה בתחום המחקרי, בחרה ד"ר לב לחזור ולעסוק ברפואה. "מרכז החיים עבורי תמיד היה ותמיד יהיה הרפואה והטיפול באנשים", מספרת ד"ר לב, "ואני בוחרת לעסוק ברפואה שוב ושוב בכל פעם מחדש. חשוב לי המגע האנושי והקשר האישי עם המטופלים". זה לא מפתיע אם כך, שאת פגישתנו היא בוחרת לפתוח בהצגת מכתבי תודה מרגשים שקיבלה רק השבוע ממטופלים שאושפזו במחלקה. הרגישות למטופלים והחשיבות שהיא מייחסת לשיח עימם ניכרת ומרגשת.

ד"ר לב נשואה לשאול, מנהל יחידת טיפול נמרץ בבית חולים השרון בפתח תקוה. "אנחנו יחד מגיל 19, מאז הצבא" היא מספרת, "יש לנו שלושה בנים מקסימים, הבכור השתחרר מהצבא והצעיר ביותר בתיכון".

אנחנו שואלים מה החלום שלה, והיא עונה בחיוך: "קשה לי עם המילה חלום. אני משתדלת להגשים את מה שחשוב לי. זה דורש המון אנרגיות ומאמץ. שמעתי פעמים רבות שמה שאני רוצה לעשות הוא בלתי אפשרי, למשל לשלב רפואה יחד עם מחקר, להצליח להיות אמא מאוד מעורבת ונוכחת בשביל המשפחה שלי וגם להחזיק קריירה. אז אני מוצאת את הדרך שלי. יכול להיות שהאנרגיות והיכולת להמשיך עוד ועוד מגיעות מתוך כך שאני מרגישה שהקריירה היא לא עבודה אלא מרכיב מהותי בזהות שלי. אז בעצם יש לי חלום", היא צוחקת, "שיהיה לי את הכוח להמשיך ולפרוץ גבולות גם כאשר קשה".

באילו תחומים המחלקה הנוירולוגית עוסקת?
"המחלקה הנוירולוגית במאיר מטפלת במגוון רחב מאוד של מחלות נוירולוגיות, כדוגמת מחלות כלי דם, שבץ, אפילפסיה, פרקינסון, מחלות דלקתיות כמו טרשת נפוצה, תסמונות כאבי ראש בהן מיגרנות ועוד. חולים מתקבלים למחלקה בעת משבר בריאותי חריף ועוברים תהליך של אבחון וטיפול. בנוסף, אנו מטפלים גם בחולים המאושפזים במחלקות שונות בבית החולים וסובלים גם מבעיות נוירולוגיות".

"לצד הטיפול במטופלים המאושפזים בבית החולים, הקמנו ופיתחנו מערך מאוד מקיף של טיפול אמבולטורי בחולים שאינם מאושפזים, מכיוון שהיה לנו חשוב לתת מענה רפואי ומקצועי לחולים נוירולוגים גם מחוץ לאשפוז", היא מציינת. "במסגרת זו יש לנו מגוון מאוד רחב של מרפאות נוירולוגיות ואשפוז יום נוירולוגי. בנוסף ישנן מרפאות יום בתחומים שאינם מצריכים אשפוז. למשל אנחנו המרכז הארצי לטיפול במחלת מצ'אדו ג'וזף המתבטאת בהפרעת יציבות".

ספרי לנו על היחידה החדשה שאמורה להיפתח במחלקה.
"בחודשים הקרובים עומדת להיפתח במחלקתנו יחידת שבץ שתאפשר עליית מדרגה נוספת ביכולות שלנו לטפל בחולים עם שבץ מוח. בנוסף, אנחנו בשלבי הקמה של מרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המאפשרת להגיע לכתובת מקצועית, הנותנת ליווי שיתאים את הטיפול לאורח חייו של מי שאובחן בצורה אישית ובהתאם לצרכים שלו".

סובלים מכאב ראש? חל שינוי עצום בטיפול בשנים האחרונות

רבים מאיתנו סובלים מכאבי ראש, ובטח תרצו לדעת שד"ר לב היא היו"ר הנבחרת של החברה הישראלית לכאבי ראש ויו"ר הוועדה המדעית של האיגוד הנוירולוגי. מתוקף התפקידים הללו היא שמה דגש רב על ההדרכה הרפואית לנוירולוגים ולרופאי המשפחה בכל הארץ. "לסובלים ממיגרנות ומכאבי ראש כדאי לדעת שיש להם מענה נפלא במאיר", אומרת ד"ר לב ומפרטת: "הקמנו את המרפאה לטיפול בכאבי ראש וכיום היא מהמובילות בארץ, עם הרבה מאוד יכולות לעזור למטופלים, תוך שימוש בכלים חדשניים ובתרופות חדשות".

לאנשים הסובלים ממיגרנות כדאי לדעת שבשנים האחרונות ישנה התפתחות משמעותית מבחינה טיפולית המאפשרת לשנות את המציאות הלא פשוטה עימה הם חיים. "כיום אנו יודעים כי קיימת מערכת הנקראת מערכת ה-CGRP שנמצאת בפעילות יתר אצל אנשים הסובלים ממיגרנה", מסבירה ד"ר לב. "פעילות מערכת זו מוגברת בקרב אנשים הסובלים ממיגרנות. בזמן התקף כאבי ראש הפעילות של מערכת זו אף גבוהה עוד יותר מן הרגיל. תובנה הזו אפשרה לפתח כלים טיפוליים בהם אנו משתמשים היום הן לטיפול מונע והן לטיפול בהתקף חריף של מיגרנה. הטיפול המונע במיגרנות הוא באמצעות תרופות יעילות מאוד ובטוחות לשימוש. טיפול זה מוריד את פעילות היתר של מערכת ה-CGRP ובכך הוא מונע את המיגרנה.
"בנוסף לטיפולים הביולוגיים שהם טיפולים מונעים קיימים כיום כדורים שפועלים כנגד מערכת ה-CGRP , הניתנים דרך הפה ולא בזריקה. חלק מהכדורים הללו ניתנים להתקף מיגרנה חריף, חלק כטיפול מונע למיגרנה וחלקם יכול לשמש גם כנגד התקף מיגרנה חריף וגם כטיפול מונע. לצד הטיפולים החדשים ישנם גם כלים ותיקים – וכמובן חשוב להתאים את הטיפול לאדם העומד מולנו".

ליצור דרכים יותר טובות לעקוב אחר מצבם הרפואי של המטופלים בסביבה הטבעית שלהם

תחום המחקר בולט מאוד בעשייה של המחלקה אותה מנהלת ד"ר לב. "לצד הרצון לתת למטופלים שלנו את הרפואה הכי טובה ברמה המקצועית והכי מכילה ברמה האנושית", היא מציינת, "חשוב לנו לנסות לפתח את הקו של חשיבה יצירתית ודרך זה גם את החדשנות הרפואית. הפרויקטים מוכוונים למטופלים שלנו, ומיועדים ליצור דרכים יותר טובות לבצע מעקב רפואי ולראות מה מצבם גם בסביבה הטבעית שלהם ולא רק כשהם מגיעים לבדיקה בבית החולים. למשל, אנו מפתחים כלים חדשניים לעקוב אחר מצבם של חולי פרקינסון, יחד עם מרכז החדשנות במאיר".

"אין שני בני אדם שהם אותו דבר"

על מנת להצליח טיפולית ד"ר לב מאמינה שצריך להתייחס אל המכלול של החיים – אל האדם, אל התרבות ממנה הגיע, לערכים שלו ולצרכים וההעדפות שלו. "אין שני בני אדם שהם אותו דבר וצריך להתאים את הטיפול בצורה יותר רחבה ובצורה אישית יותר לכל מטופל", מסבירה ד"ר לב. "ההתאמה האישית מאוד עוזרת כדי שהמטופל ייענה לטיפול כמו שצריך. אם אתה נותן למטופל תרופה שהוא לא מאמין בה וחושב שהיא עושה לו תופעות לוואי אז הוא פשוט לא ייקח אותה ואז מה עשינו בזה? ההיענות והדבקות בטיפול ישתנו מהקצה אל הקצה אם נקשיב למטופל ונתאים לו את הטיפול בצורה אישית ונכונה".

"הגישה שלי היא שכל אחד מאתנו מביא את עצמו ואת אישיותו לתוך העבודה שלו כרופא. מבחינתי אחד הדברים החשובים לי ביותר הוא לא רק לאבחן ולהתוות את הטיפול הנכון אלא גם לראות את המטופל כאדם ולהצליח לעזור לו בצורה הוליסטית. זה נכון שיש קוים מנחים, ידע רפואי ומחקרים רפואיים, אבל בסופו של דבר אחד הדברים החשובים בעבודה שלנו כרופאים זה לראות את האדם, לא להתייחס למטופלים כאל אנשים עם מחלה שאנחנו צריכים לטפל בה אלא להתייחס אליהם כבני אדם שאנחנו יכולים לעזור להם", היא אומרת.

כאשר לצוות טוב, הוא יכול להכיל טוב יותר את הקושי של המטופלים

אחד הדברים החשובים ביותר לד"ר לב הוא ליצור מחלקה שלצוות טוב בה. "צוות שחש שרואים אותו ומבינים אותו, מסוגל לתת יותר למטופלים ולמשפחות", היא אומרת. "אני גאה מאוד בצוות שלנו ומרגישה שזכינו להיבחר כמחלקה מצטיינת בעיקר בזכות כך שהצוות מאוד מאוחד ונמצא שם אחד בשביל השני. יש הרבה אהבה במחלקה", היא אומרת ומסבירה כי "אותה תחושה גם מסייעת להכלה של המטופלים ברגעים הלא פשוטים שהם עוברים".

ד"ר לב מדגישה: "אין חולה שמתאשפז בבית חולים שלא נמצא באיזושהי מצוקה רגשית וההתמודדות עם אשפוז אף פעם לא פשוטה, גם אצל מטופלים עם אבחנות פשוטות, כמו מחלות שגרתיות חולפות שיש להן טיפול. עצם האשפוז בבית חולים יוצר סטרס עצום, תחושה של פגיעות, הבנה שגם אתה אנושי ויכולים לקרות לך דברים לא טובים. כמובן שהסטרס מתעצם כשאנחנו עושים אבחנות קשות ואז לעיתים נוצרת סערה רגשית בקרב המטופלים והמשפחות. אותה סערה לא תמיד נשארת פנימית ולעיתים מופנית כלפי חוץ, ובאופן טבעי כלפי הצוות. כדי שהצוות יוכל לקבל את הרגש המופנה החוצה, להכיל אותו ולעזור למטופל להרגיש טוב יותר ופחות במצוקה, צריך שלצוות יהיו עוצמות רגשיות מאוד גבוהות. הצוותיות החזקה במחלקה מסייעת לכך מאוד. יש כאן אנשים מכל הדתות, מכל הקשת הפוליטית, עולים חדשים, אנשים מכל רחבי הארץ ועובדה שאפשר ליצור משהו מאוד הרמוני, חם ועם תחושת שייכות חזקה".

ולסיום, מהי ההמלצה הכי טובה למטופלים?
"להגיע לרופא ולהתייעץ עמו. פעמים רבות אנשים מהסביבה נותנים עצות מתוך כוונה טובה, אבל לפעמים העצה מצוינת עבורם אך היא לא מתאימה לך. בנוסף, אם יש בעיה רפואית כדאי להגיע בשלבים מוקדמים ולא לתת לבעיה להתפתח ולגדול".

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר