רעידת האדמה בטורקיה החודש. צילום רויטרס

"אין מספיק מודעות בקרב התושבים. בימים הראשונים כל אדם יהיה לעצמו"

שאלת אחת בשבוע לפרלמנט. והפעם: האם המדינה תהיה מסוגלת להתמודד עם רעידת אדמה?

פורסם בתאריך: 29.1.20 17:43

תומר שילה

תומר שילה

"אין ספק שהמדינה אינה ערוכה כנדרש להתמודדות עם רעידת אדמה. השאלה היא מה עוצמת הרעידה שתתרחש וכפועל יוצא מכך מספר הקורבנות הצפוי. דווקא הבינוי באזור השבר הסורי-אפריקאי מאילת דרך ים המלח, הכנרת ועד הגולן משופע בבנייה ישנה שאינה עומדת בתקן הנדרש להתמודדות עם רעידת אדמה ובוודאי שלא עם רעידה בעצמה גבוהה. חשוב לזכור כי ההתנגדויות שנשמעות לאחרונה לפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38, משמעותן המשך חוסר המוכנות והסכנה (מעבר לאסתטיקה) מקריסת המבנים הישנים וכל שנה שעוברת מבלי שהפרויקטים יקודמו, מגדילה את הסכנה מקריסתם בעת רעידת אדמה. התרחשות רעידת אדמה חזקה באזורנו אינה שאלה תיאורטית, אלא עניין של זמן וזאת בשל מיקומה של ישראל על השבר הסורי-אפריקאי ולכן מוטב היה להיערך עליה מוקדם מאשר בדיעבד". (תומר שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה)

 

טלי למדן

טלי למדן צילום פרטי

"אנו לא יכולים להיות ערוכים לרעידת אדמה וברור שעם כל ההיערכות אנו תלויים בעוצמתה ומתי והיכן תהיה. אנו כן יכולים להיערך למתי והיכן זה יקרה על ידי מפות סיסמוגרפיות חדשניות, מומחים שביקרו את רמת האדריכלות והבניה הישנה והחדשה ויידעו להיערך לכך ואולי על ידי חיזוקים או פינוי מיידי של מבנים ישנים. ישנם כלים מדעיים והנדסיים עדכניים שקיימים כיום ומאפשרים התמודדות מושכלת עם ההשפעות הצפויות וכך לצמצם את האימפקט של אירוע כזה. כמובן שישנה חשיבות עליונה לאופן ההיערכות של גופי החירום (מד"א, משטרה, כיבוי אש), צה"ל, הרשויות המקומיות והאזרחים לאירוע כזה". (למדן, תושבת הרצליה, היא יועצת נדל"ן ופעילה חברתית למען קשישי העיר)

 

נורית כהן

נורית כהן. צילום סיון פרג'

צילום סיון פרג'

"מבחינת המומחים, השאלה אינה אם תתרחש במדינה רעידת אדמה גדולה, אלא מתי היא תתרחש. בישראל יש מאות אלפי יחידות דיור אשר אינן עומדות בתקן לעמידה בפני רעידות אדמה ותמ"א 38 הפכה מתוכנית שמטרתה להגן על הציבור למפעל שמטרתו להשיא רווחים למיישמים שלה, כשהיישום העיקרי שלה הוא במרכז הארץ ולא באזורים המועדים לפורענות. זאת ועוד, בהתחשב בעובדה כי האיום בהתרחשות רעידת אדמה ממשי, עדיין אין מספיק מודעות בקרב האזרחים מה צריך לעשות במקרה של רעידת אדמה וכיצד ניתן להיערך אליה. באירוע גדול תקרוסנה תשתיות מים, חשמל, ביוב, גז ותקשורת, כאשר בין 72-48 שעות ראשונות לאחר האירוע לא יהיה טיפול חיצוני (מד"א, משטרה, מכבי אש) ולכן בימים הראשונים כל אדם יהיה לעצמו, למשפחתו ולסביבתו הקרובה. בשורה התחתונה, חייבים לעורר את המודעות הזו בקרב האזרחים על מנת למנוע שאננות, להכשיר אותם ולתת להם ידע וכלים להתמודד עם תרחיש כזה". (עו"ד נורית כהן, תושבת הרצליה, היא יו"ר ועדת ביקורת בעמותות דינל'ה ומרום וחברת מועצה ציבורית באלו"ט)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר