"השנה היא 2020 ופערי השכר בין נשים לגברים הם עדיין 30 אחוז"

הפרלמנט עונה על שאלה אחת בשבוע: והפעם: היכן הכי בולט אי השוויון בין נשים לגברים בישראל?

פורסם בתאריך: 5.3.20 11:12

רותם לוין

רותם לוין

"אי שוויון מגדרי בא לידי ביטוי ברבדים שונים ורבים בחברה: מאלימות במשפחה, עוני והשכלה ועד אי שוויון בשכר במקומות העבודה אשר מובילים לאי שווין הזדמנויות בכלכלה ובפוליטיקה. אין ספק שהפערים בשכר הם הבולטים ביותר. גברים מרוויחים פי 1.5 מנשים לפי הלמ"ס. גברים רבים יותר הם מנכ"לים של חברות ומשתלבים בעמדות מפתח בשוק העבודה. גם ב-2020 יש עדיין הרבה מקצועות שמאופיינים ברוב נשי או גברי מובהק. אצל נשים אלו מקצועות בהם השכר נמוך מהממוצע במשק. חינוך לשוויון מגדרי, הטמעת עקרונות השוויון בין המינים בגילאים הצעירים, קידום הרצון אצל הגברים בקידום מעמד האישה והפנמת החשיבות של שוויון, וגם בצד הנשי – תעוזה, אמונה עצמית, לא לקבל לא, אסרטיביות מקצועית, רק אלו יובילו לשינוי במעמד האישה בישראל בשנים שיבואו. (לוין הוא תושב הרצליה, הוא פעיל חברתי, עוסק בתחום המזון ומייסד פרויקט דינל'ה)

 

גלי עציון

צילום עמית סליקטר

"השנה היא 1934. בבה אידלסון, מראשי תנועת הפועלות בארץ ישראל, נואמת על פערי שכר בין העובדים לעובדות. 'אישה', היא אומרת, 'משתכרת כ-66 אחוז משכר גבר…'. השנה היא 2020 ופערי השכר הממוצעים בין נשים לגברים הם עדיין כ-30 אחוז. כמובן שהמצב הזה הוא נגזרת של הרבה חטאים קדומים. של מקצועות 'נשיים' שלא מתוגמלים, של תנאי שוק 'גבריים', שמתגמלים השקעת שעות ולא תפוקה, של שוק עבודה, שאינו מאפשר הסדרי עבודה גמישים שמאזנים בית וקריירה, של אחריות גידול ילדים, שעדין רובץ לפתחן של נשים, של העובדה שנשים מהוות כ-70 אחוז מהעובדים בשירות המדינה, אבל עיקר הדרגים הבכירים הם גברים, ועוד ועוד. וכל זה במדינה שבה מפאר את ספר החוקים 'חוק שכר שווה לעובדת ולעובד'. בספר החוקים אולי, אבל בבתי הדין הרבה פחות. נדמה שאין תחום שבו נדרש יותר תיקון כמו פערי השכר. השנה 2020 בשביל הבנות שלנו, לא הגיע הזמן לשכר שווה?". (עו"ד גלי עציון היא פעילה חברתית)

 

שני אבידן

"אי השוויון הכי בולט בין נשים לגברים הוא בשוק העבודה הישראלי, שמקבע את 'הגטו הוורוד', שהוא הכינוי שניתן לכל המקצועות בעלי אוריינטציה נשית, כגון הוראה, סיעוד, ניקיון, וכדומה. גם כשהיה ניסיון לטפל במציאות של 'גטו ורוד', בסופו של דבר נעשתה הרחבה לתחומים של 'צווארון וורוד'. כלומר, כאשר נשים השתלבו במקומות עבודה שיש בהם דומיננטיות גברית נעשו 'התאמות' שדווקא פגעו בנשים – כמו למשל מסלולי קידום מופרדים לנשים, הפחתת היוקרה של אותם מקצועות והפחתת שכר למשרות זהות של נשים וגברים. במציאות היום – ולפי נתוני הלמ"ס, הכנסתן של נשים נמוכה מזו של גברים, גם כאשר הן ממלאות את אותו תפקיד, באותה משרה, עם אותו ותק, הכשרות ותארים. המחוקק הישראלי יצר חקיקה שנועדה לקדם שוויון מגדרי בשוק העבודה, אולם החקיקה הביאה דווקא לחיזוק הסטריאוטיפים נגד נשים כחלשות וכקורבנות. לדוגמה, ההגבלה על העסקת נשים במשרות לילות מכיוון שלא ניתן להגן עליהן מפני תקיפה של גברים". (שני אבידן, תושבת הרצליה, היא עורכת דין לענייני משפחה המתמחה בגישור ובגירושין בשיתוף פעולה)


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר