אלעד עוז
אלעד עוז

צפו: אלעד עוז מסביר כיצד לנהוג כשנקלעים לזרמים בים

בעקבות מקרי הטביעה בימים האחרונים, מנהל מועדון הגלישה גזיבו נותן כמה טיפים שאולי יצילו לכם את החיים בביקור הבא בים

פורסם בתאריך: 26.7.17 09:37

בעקבות מקרי הטביעה הרבים שאירעו בימים האחרונים בחופי הים ברחבי הארץ, ביקשנו ממנהל מועדון הגלישה גזיבו, אלעד עוז, לתת לנו כמה טיפים כיצד לנהוג במקרה שאנחנו נקלעים לזרמים הסוחפים אותנו לעומק הים.

"בתקופה הזו של השנה הים גלי יותר", מסביר עוז, "הגרסה הדתית היא שזה קורה בגלל תקופת בין המצרים. אני יכול להגיד שבתקופה הזו, בגלל תנאי מזג האוויר והיחס בין אירופה אלינו, נוצרות סערות מרוחקות, מה שמביא לכך שלכל אורך אוגוסט יש יותר גלים בים. הים עובד בצורה של סירקולציה – במקומות בהם הקרקעית רדודה יותר, הים דוחף לכיוון החוף, ובאזורים מסוימים הים מושך את אותם מים, יחד עם חול לכיוון עומק הים ואז נוצר, מה שנקרא בשפה המקצועית, 'בור'. אפשר לדמיין את זה כנחל שמושך לעומק הים. זהו זרם, שרוחבו בערך חמישה מטרים מצד לצד. מה שקורה זה שכאשר אנחנו נמצאים במקום רדוד, המים דוחפים לכיוון החוף אבל במקביל מושכים גם לכיוון הבור הזה. בן אדם ממוצע, שאינו מבחין בתנועה של הזרם, יסחף מהאזור הרדוד לעמוק ושם יימשך לכיוון לב הים.

"בזמן שאנחנו נתפסים בזרם, חוק מספר אחד הוא שאסור לשחות נגד הזרם. הזרם הוא כוח אינסופי, אבל לכוח שלנו יש סוף. במצב כזה צריך לשחות במקביל לחוף, לצדדים, או אפילו לצוף עם הזרם לכיוון עומק הים. הזרם יעבור את שבירת הגלים, הוא יכנס לעומק מי הים, משהו בין 50 ל-100 מטר, ואז כמו משפך יוביל לאחד הצדדים ויחזיר אותנו למקום שבו הוא מוביל לכיוון החוף. הפעולה הזאת היא בעצם פעולה מצילת חיים".

עוז אומר שבתקופה זו של השנה שמים דגש מיוחד במועדון להעברת המידע הזה לחניכים בקייטנות הגלישה. "אנחנו עושים לילדים בקייטנות שיעורים, שמלמדים אותם על הזרמים וכיצד לזהות אותם. ממש הולכים ומראים להם כיצד נראה 'זרם בוקע' או ה'בור' שמושך לכיוון עומק הים. בנוסף, מלמדים אותם כיצד לזהות, לפי הגוונים של המים, את האזורים השונים ואפילו מראים להם איך אנחנו מתנהגים במצב כזה. ממש מכניסים מדריך למים והוא מראה להם איך זה נראה כשהוא נמצא בזרם ואיך הוא יוצא מהזרם. אנחנו מעבירים את השיעורים הללו במשך כל השנה, אבל שמים דגש מיוחד בתקופה הנוכחית, כי זה שיעור מציל חיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר