בית העלמין האזרחי. צילום עזרא לוי
בית העלמין בהרצליה. צילום עזרא לוי

העירייה: 2,000 קברים חדשים ייבנו עד אפריל 2019. יו"ר האופוזיציה: "אין מצב שזה יקרה"

בגלל מחסור בקברים לא מתבצעת קבורה אזרחית בהרצליה כבר יותר מחצי שנה. בעוד עשרה חודשים צפוי להסתיים גם המקום לקבורה רגילה

פורסם בתאריך: 14.6.18 08:23

עיריית הרצליה התחייבה להקים 2,084 קברים חדשים בבית העלמין החדש בהרצליה עד סוף חודש אפריל 2019. כך עולה מתשובת העירייה לשאילתה שהגיע יו"ר האופוזויציה במועצת העיר יריב פישר, בישיבת מועצה סוערת שהתקיימה ביום שלישי. 396 יחידות קבורה אמורות להתווסף לחלקה האזרחית בבית העלמין ו-1,688 קברים נוספים יתווספו לחלקת הקברים הרגילה. פישר, ויו"ר תאגיד הקבורה העירוני חבר המועצה יוסי קוממי, ביקרו בחריפות בישיבה את ראש העירייה משה פדלון, כשלדבריהם כבר יותר מחצי שנה שלא מתקיימת קבורה אזרחית בגלל מחסור בקברים, ובעוד עשרה חודשים צפוי להסתיים המקום בקבורה האורתודוקסית.

"מדוע ארבע שנים וחצי לא עשית כלום?", שאל פישר את פדלון בישיבה. פדלון ענה: "ככה, לא רציתי לעשות. לא היה לי נחמד לעבוד מול האנשים שעסקו עם זה". פישר הוסיף: "אתה מעניש את התושבים שלך?" וראש העירייה ענה: "אני לא מעניש אף אחד". פישר הטיח בראש העירייה: "הכל פה זה משחק מכור שאתה עושה עם החבר'ה שלך מחברה קדישא. זה משחק שמתבצע פה על חשבוננו. הבטחת להם שלא יהיה פה בית קברות בלעדיהם וזה מה שקורה בפועל". ראש העירייה הגיב: "אתה אומר שיש לי חברים מחברה קדישא, אתה מעלה פה דבר שהוא לשון הרע".

בתשובת העירייה לשאילתה של פישר נחשף גם כי בבית העלמין קיימות 20 יחידות קבורה שלא ניתן להשתמש בהן, עקב תכנון לקוי של בית העלמין, בעיה שתיפטר לדברי העירייה רק כאשר תסתיים הקבורה בקומות במקום. כמו כן, מסרה העירייה את לוחות הזמנים של עבודות הרחבת בית העלמין, לפיהם עד 30 במאי 2018 יוגשו תוכנית בינוי, נספח ניקוז ונספח פיתוח; עד 1 ביולי 2018 תוגש בקשה להיתר בניה, עד 20 באוגוסט 2018 יפורסם מכרז, ובחירת הקבלן ותחילת העבודות יתבצעו עד 1 בנובמבר 2018. עד 30 באפריל 2019 אמורים 2,084 הקברים החדשים להיות מוכנים.

יריב פישר. צילום זאב שטרן

יריב פישר. צילום זאב שטרן

פישר: "העירייה הגישה בישיבה תוכנית כאילו הרחבת בית העלמין תסתיים באפריל 2019 ואז יהיו כ-2,000 קברים. אין מצב בעולם שזה יקרה. הם אמרו את זה גם לפני שנה. הייתה טענה בתגובת העירייה לשאילתה שהיה מחדל תכנוני. אמרתי שבמשך ארבע שנים וחצי שראש העירייה בתפקיד היה מספיק זמן כדי לתקן את המחדל הזה. גם נעניתי שהיו רק שתי פגישות בנושא, וגם הן היו פגישות דירקטוריון ולא פגישות שפדלון קיים על הבעיה הספציפית. אין מקומות לקבור ואפילו לא היו פגישות על זה. שום ישיבת חירום".

יו"ר תאגיד הקבורה קוממי: "ארבע שנים יש לי תוכנית מוכנה ועד היום לא נעשה כלום. ראש העירייה פשוט לא עונה. זו השיטה שלו לא לענות. זה פשוט ביזיון שאנחנו מגיעים למצב כזה שאין לנו קברים בבית העלמין האזרחי ושבעוד עשרה חודשים גם לא יישארו קברים לקבורה אורתודוקסית. לפני שמונה חודשים סוף כל סוף ישבנו עם מחלקת הנדסה. הוא אמר לי 'אל תדאג לא תהיה בעיה', אבל לא נראה לי שהם יעמדו בזמנים. הכלים עוד לא עלו לשטח. שלשום קיבלתי הודעה מהחברה הכלכלית שעכשיו הם רק הגישו את התוכנית לתשתיות ולניקוזים. שאלתי מתי הם עולים לקרקע וקיבלתי תשובה שזאת רק ההתחלה ושעכשיו מדברים על ההיתר. בעירייה מתפארים שמאשרים תוכניות בשלושה חודשים – לא היה ולא נברא דבר כזה. כשהם רוצים לזרז הם עולים לשטח לפני שיש היתר בניה. אנחנו לא בונים שם וילה, אין פה משהו שהוא בעייתי. אני יודע שהיו משאים ומתנים לפני שנתיים עם חברה קדישא. אני יודע שזה אחד מהדברים שעיכבו את העניין הזה. אני מצפה מראש העירייה שיחשוף את הסיבה שבגללה הוא עיכב את התוכנית במשך ארבע שנים. לא יכול להיות שבגלל שלא נעים לו לדבר איתי הוא מעניש את הציבור. יש בזה היגיון?".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: " הנושא נידון כבר בישיבות קודמות של תאגיד הקבורה. אכן קיימת בעיה למקומות בקבורה האזרחית.יש כ-20 יחידות קבורה בקרקע בחצר המבנה. אולם כתוצאה מתכנון לקוי של מתכנני בית העלמין יש בעיה להשתמש בהן עד שתסתיים הקבורה בקומות. לאור זאת, יעבדו בשלושה ערוצים במקביל: השלמת אישור נספח הבינוי של התב"ע, הכנה להכנסת היתר והכנת המכרז. לוח הזמנים מותנה גם בהליך האישורים בוועדות והליך בדיקת ההיתרים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר