עוז תלם צילום עזרא לוי
עוז תלם צילום עזרא לוי

"לפני כעשור חלמתי להוציא ספר בישול, להיות בטלוויזיה ושיקראו אותי בחו"ל. הכל קרה"

לפני עשור החליט עז תלם שהוא רוצה לעסוק בבישול, מאז הספיק לכתוב במגזיני אוכל, לתרגם ספר של גורדון רמזי, להוציא ספר בישול שעוסק רק בכרובית, לתרגם אותו לאנגלית ולהוציא אותו בבריטניה

פורסם בתאריך: 22.6.18 13:20

עז תלם רק בן 31 וכבר הספיק להשתתף בשתי תוכניות ריאליטי (“היפה והחנון” ו”משחקי השף), הוא חלק מפרויקט בלוגרים בתוכנית מתכון מנצח בערוץ פודי של סלקום טי וי, לתרגם את הספר "תיאבון בריא", של גורדון רמזי, להוציא ספר בישול שעוסק רק בכרובית ולתרגם אותו לאנגלית.

את הקריירה הקולינרית שלו תלם התחיל לפני כעשור ככתב אוכל באתר האינטרנט נענע 10, במגזין “את גורמה”, “וואלה”, “מאקו” ו”טיים אאוט” עד שלפני חמש שנים החליט לצאת לדרך עצמאית ולפתוח את הבלוג הקולינרי ‘The Kitchen Coach שכיום עומד על כ-150 אלף עוקבים. לפני כשנה הוא הוציא ספר בישול, “ספר הכרובית”, שעוסק רק במתכוני כרובית, ולפני כשבועיים, לאחר שתורגם לאנגלית, הספר יצא בהוצאה לאור בבריטניה.

תלם שנולד וגדל בהרצליה מספר שהאהבה לאוכל התפתחה אצלו כבר כשהיה ילד. “תמיד אהבתי לבשל ולאכול”, הוא מספר, “בתור ילד אני זוכר שהיינו יורדים לאילת ובארוחות במלונות הייתי לוקח קצת מכל דבר כדי שאני אספיק לטעום מהכל. גדלתי בעיקר על האוכל של הסבתא העירקית שלי, חנה. אמא שלי עבדה כמורה, אבל אז היא חלתה במחלת העייפות הכרונית ולפני שהיא יצאה לגמלאות מוקדמת היא הייתה מגיעה מהעבודה ופשוט מתמוטטת. אבא שלי היה בעברו חקלאי ואחרי זה מאבטח ואחרי זה גנן. הוא תמיד עבד שעות ארוכות וכמעט שלא היה בבית. אז מגיל יחסית צעיר הייתי צריך להכין אוכל בעצמי. הייתי מכין לי ולאחיות שלי פתיתים, פסטות, חביתות ומלאווחים. הבישול היה מעין משחק בשבילי”.

אחרי השירות הצבאי במדור כוח אדם של חיל התותחנים, תלם ניגש להיבחן לעונה הראשונה של תוכנית הריליאטי “היפה והחנון” והודח בהדחה הראשונה. “אם שואלים אותי אם כדאי להשתתף בריאליטי אז התשובה היא לא”, הוא אומר, “זו הייתה חוויה מאוד מסעירה ומטלטלת. אמנם הייתי שם רק שבועיים ואני ובת הזוג שלי בתוכנית הודחנו ראשונים, אבל החוויה הזאת גרמה לי לנסות להבין מי אני. אני אוהב להגיד שזה היה כמו טיול אחרי צבא רק בלי לצאת מהארץ. כמו בטיול שכזה, עולות כל השאלות שאתה שואל את עצמך על החיים כשאתה מנותק. אז אני שאלתי אותן אחרי שבועיים בריאליטי והבנתי שאני לא עושה מספיק דברים שאני אוהב”.

כמו מה?

“הגעתי לתובנה שבישול תמיד היה ברקע של החיים שלי ומעניין אותי וכיף לי כשאני מבשל והפוקוס שלי והזמן שלי צריכים להיות מוקדשים למשהו שעושה אותי מאושר. לכן החלטתי להקדיש יותר זמן לבישול ונרשמתי ללימודים בתדמור. עבדתי כטבח בכמה מסעדות בהרצליה במשך שלוש שנים. אחת המסעדות שעבדתי בהן היא נחלת בנימין, שם צברתי ניסיון פרקטי בבישול. הייתי ממציא מנות חדשות ולפעמים הן היו נכנסות לתפריט. תוך כדי למדתי לתואר ראשון במנהל עסקים בבינתחומי ואחרי זה המשכתי גם לתואר שני. אני אוהב להגיד שזה היה תואר בניהול ובישול כי הייתי קם בבוקר והולך להרצאות ומשם ממשיך לעבודה, עולה על מדי טבח ומתחיל לתת עבודה בסרוויס”.

השתתפת מאז בעוד תוכנית ריאליטי, משחקי השף.

“ההחלטה להשתתף בעוד ריאליטי הגיעה מהמקום שיש לי אג’נדה להעביר. אמנם ההשתתפות שלי לא נמשכה הרבה זמן ולא נבחרתי לנבחרות. כדי להתכונן לתוכנית עשיתי הרבה עבודה עם עצמי. העברתי סדנאות בחינם לחברים מהפייסבוק כדי להיות יותר מלוטש באיך להעביר תוכן ועבדתי עם קואצ’רית על איך לעמוד ולהתנהל מול מצלמה. השתתפתי בתוכנית ממקום של חוסר ביטחון שחשבתי שאני צריך עכשיו עוד משהו שיקפיץ אותי קדימה כדי שאני אוכל להופיע בתוכניות אוכל בטלוויזיה, לכתוב ספרים ולהגיע ליותר אנשים. עבדתי על עצמי ומאוד השתפרתי וזה גרם לי להבין שאני לא צריך אישור של אף אחד בשביל לעשות את מה שאני עושה”.

עוז תלם צילום עזרא לוי

צילום: עזרא לוי

איך הגעת לכתיבה?

“כשסיימתי את התואר הראשון עלתה השאלה לאן פניי מועדות. תוך כדי התואר כתבתי על אוכל למגזין של המרכז הבינתחומי, היה לי מדור שנקרא פשיטת מקרר, הייתי בא לדירה של סטודנט ומכין ארוחה עם מה שהיה שם. במקביל גם תירגמתי את הספר “תיאבון בריא” של גורדון רמזי לעברית. תוך כדי השנה השלישית, התחלתי לכתוב באתר האינטרנט נענע 10 כפרילנס וזה אפשר לי לעשות את הצעדים הראשונים בתחום, משם כבר הגעתי לכתוב במקומות רבים. לפני כחמש שנים פתחתי את הבלוג שלי, ‘The Kitchen Coach’, כי רציתי לכתוב כתבות שממש נכנסות לעומק של הבישול, שמלמדות ומדברות על הטכניקה ולא רק על המצרכים ואופן ההכנה. הבלוג שלי לאט לאט גדל וכיום הוא על 150 אלף קוראים בחודש. הוא גם נתן לי את הבסיס להתחיל את “ספר הכרובית” שיצא לפני כשנה במימון המונים”.

למה דווקא כרובית?
“הרעיון להוציא ספר בישול הוא משהו שליווה אותי מהימים הראשונים שלי בתחום. יום אחד אשתי אמרה לי ‘אולי תכתוב ספר על כרובית’, כי כל הזמן הייתי מכין לה מנות מכרובית. הרעיון הזה מצא חן בעיניי. אנשים מצד אחד אוהבים כרובית ומצד שני הם לא בהכרח יודעים מה לעשות איתה. לכן זה מצדיק ליצור מוצר שייתן פתרון לסוגיה. בפורמט של ספר אני יכול להעמיק ולתת מידע שהוא יותר נרחב ממתכון של כרובית שלמה בתנור”.

אנשים עדיין קוראים ספרי בישול?

“אני גדלתי על ספרים ואת הידע הראשוני שלי צברתי מספרים ואני מאוד מאמין בפורמט הזה. אבל זה פורמט שבאמת עבר שינוי. אם פעם אנשים היו צריכים ספרים בשביל מתכונים, היום הם לא צריכים. היום יש את האינטרנט. בגלל זה היום כל עולם ספרי הבישול, צריכים להיות מאוד ממוקדים. הספר צריך לתת חווית קריאה ולא רק את התוכן. בספר שלי אין דבר כזה מתכון בלי תמונה. יש פרק שלם שמוקדש לטכניקות ולמיטב ידיעתי אני הבן אדם הראשון בעולם שהסביר את הטכניקות שמתאימות להכנת כרובית. יש בספר גם פרק על ההיסטוריה שלה, איך בוחרים אותה ואיך מאכסנים אותה. הכל כדי לצייר את התמונה המלאה שתעזור לחובבי הכרובית להוציא את המקסימום”.
פתחת בלוג באנגלית לאחרונה והוצאת את ספר הכרובית באנגלית.
“לפני כשבוע עלה הבלוג שלי באנגלית שנולד בעקבות הספר באנגלית, שיצא לאור לפני שבועיים בבריטניה באמצעות הוצאה לאור בריטית”.

איך התחברת להוצאה לאור בבריטניה?

“הגעתי אליהם לפני כעשור, כשעשיתי את הצעדים הראשונים שלי בתחום האוכל. מאוד אהבתי את התוכניות של גורדון רמזי ושמתי לב שאין אף ספר שלו בעברית. פניתי להוצאה הבריטית והצעתי לתרגם את הספרים לעברית והם ענו לי בחיוב. אחרי שספר הכרובית שלי יצא בעברית פניתי להוצאה לאור הבריטית של הספר של רמזי גורדון ולמזלי האנשים שהייתי איתם בקשר בזמנו עדיין עבדו שם. הם זכרו אותי לטובה ובסוף חזרו אליי עם חוזה ודדליין”.

בסוף חודש מאי האחרון עלתה תוכנית בשם ‘מתכון מנצח’ בערוץ פודי של סלקום טי וי, שבה תלם לוקח חלק. התוכנית, שעוסקת בבלוגרים של בישול, היא אחד הפרויקטים המרכזיים בערוץ. “חברת ההפקה נתנו לנו יד חופשית ובחרתי שהקטעים שלי יעסקו בירקות כי זה הדבר שהכי מעניין אותי לדבר עליו”, מסביר תלם, “ירקות הם זולים, נגישים ובריאים ומבחינת מגוון אני יכול לעשות איתם הכל. בסוף המטרה שלי היא לפגוש אנשים ולתת להם את תחושת הביטחון ליצור, לעשות ולהרים זיכרונות חדשים, טעימים ונעימים עם עצמם ועם המשפחה. העורכת הקולינרית של התוכנית, רחלי קרוט, שהייתה עורכת האוכל המקצועית הראשונה שלי בנענע 10, המליצה עליי לפרויקט. כשחברת הפקות בוחרת בך לתוכנית טלוויזיה זה המון משקל על הכתפיים”.

עוז תלם צילום עזרא לוי

צילום: עזרא לוי

כיום תלם אמנם עומד מול קהל ומופיע בטלוויזיה אבל הוא מעיד על עצמו שהוא לא תמיד היה כזה. “בילדות שלי הייתי מאוד ביישן ומסוגר”, הוא אומר, “בבית הספר הייתי זה שכולם מתנכלים לו ומציקים לו והיו לי ימים מאוד קשים. השינוי אצלי התחיל בתיכון כשהתחלתי ללמוד אומנויות לחימה. עצם הידיעה שאתה יכול עכשיו להחזיר למי שתוקף אותך מעלה את הביטחון העצמי שלך. עשיתי תהליך מאוד משמעותי עם עצמי, הייתה לי גם תקופה שהייתי ילד שמן ועשיתי לעצמי משטר אימונים מטורף והורדתי הרבה במשקל”.

יש לך חלום לפתוח מסעדה משלך?

“העבודה שלי היא לגרום לאנשים לבשל בעצמם. קיבלתי הצעות מכל מיני מקומות לבשל עבורם אבל אני מרגיש שזו סטייה ממה שאני עושה כי המטרה שלי היא לא שאנשים יאכלו את האוכל שלי אלא שיכינו אוכל בעצמם לפי המתכונים שלי. אני לא משווק את זה שאני עז ואני יודע לבשל טוב. יותר מזה זה שאני יודע לבשל זה לא מעניין. אני מודד את עצמי לפי כמה אנשים מבשלים בזכותי וזה משחק שונה לגמרי”.

מה החלום שלך?

“עם כמה שזה נשמע פלצני אני חי את החלום שלי. אני עובד מאוד קשה כדי שאני אוכל להמשיך לחיות אותו. בסוף המטרה שלי היא להמשיך לגדול, להגיע לעוד ועוד אנשים, להמשיך ליהנות ולעשות את מה שאני עושה. קשה לי לענות על השאלה הזאת. אם הייתי עונה עליה לפני עשור אז הייתי אומר שהחלום שלי הוא להוציא ספר, להשתתף בתוכנית טלוויזיה ושיקראו אותי בחו”ל. אז הכל כבר קרה וקורה”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר