דרך איתן, והפסל
דרך איתן, והפסל

איתן ברק ז"ל הונצח בחוף הדרומי. אמו: "לעצב פסל לבן שנפל זו המשימה הכי קשה שהייתה לי בחיים"

אחרי שלוש שנים ארוכות שעברו על הוריו, הוסר אתמול הלוט מעל האנדרטה לזכרו של סמ"ר איתן ברק ז"ל, תושב הרצליה שנהרג במבצע צוק איתן

פורסם בתאריך: 20.7.18 06:54

כ-250 אנשים, בהם בני משפחה, חברים מבית הספר ומהצבא, נציגות חטיבת הנח"ל, תא"ל אורי גורדין, ראש עיריית הרצליה משה פדלון ואנשי עיריית הרצליה, השתתפו אתמול (ה') בטקס קריאת "דרך איתן", לזכרו של סמ"ר איתן ברק ז"ל, תושב הרצליה והחייל הראשון שנפל במבצע צוק איתן לפני ארבע שנים, בכניסה לחוף הכוכבים (החוף הדרומי) בהרצליה. סמ"ר ברק, לוחם ומפקד בחטיבת הנח"ל, היה בן 20 כשנפל בקרב, ב-18 ביולי, 2014.

בטקס הוסר הלוט מעל האנדרטה לזכרו של ברק ז"ל – פסל שעיצבה אמו מישל, ושביל הגישה העיקרי מהחניה לחוף ייקרא "דרך איתן" על שמו. על שלט ההנצחה שהוצב בסמוך לאנדרטה ולדרך איתן על ידי עיריית הרצליה נכתב: "איתן אהב את החיים יותר מכל. הים היה ביתו השני והוא נהג לבלות בחוף על בסיס קבוע מאז ילדותו. על אף גילו הצעיר, לימד את סביבתו על אהבת אדם ונתינת כבוד ללא תנאי. איתן תמיד ידע מהי דרכו, הלך בה בבטחה וסחף את כולם יחד איתו. איתן, זוהי הדרך שלך".

"יש ל'דרך איתן' משמעות כפולה", מספר אביו של איתן, דודו ברק, "זו דרך החיים שלו שהוא האמין והלך בה, הוא התנדב, היה קרבי, תרם ושירת את המדינה והקריב את עצמו למענה. ובכלל, הבן שהוא היה. זה גם המקום שהוא אהב ונהג לבלות בו. דוגמה לדורות הבאים גם. זה פסל הנצחה שהוא פסל סביבתי שעיצבה אשתי מישל, אמא של איתן. זה פרויקט ארוך, קשה נפשית וקשה פיזית. קשה מכל הכיוונים אבל הגענו לתוצאה. הפסל נבנה מתרומות של חברים, בני משפחה ואנשים שאהבו אותו. כולם רצו שזו תהיה הדרך על שמו של איתן והעירייה הסכימה לקרוא לדרך על שמו".

איתן ברק ז"ל

איתן ברק ז"ל

האב דודו ממשיך: "זה היה פרויקט אחד ארוך ומייגע עד שהגענו לרגע הזה. הרבה אנשים טובים עזרו לנו מכל הכיוונים. איתן התחבר עם הרבה אנשים מכל קצוות הקשת וכל כך הרבה אנשים אהבו אותו, הייתה לו כריזמה. יש לנו הרבה אנשים שמחוברים, תומכים ואוהבים. אנחנו מאוד מתרגשים מהטקס. אנחנו מאוד משימתיים, אז אנחנו מנסים לשים את הרגשות טיפה בצד עד כמה שאפשר, ולהתמקד במשימות. אני משער שבאיזושהי נקודה, בקטע של קריאה או שיר, הרגשות יצאו והדמעות ירדו. כשהעמיסו את הפסל על המשאית כדי להעביר אותו מהמרינה, ששם איחסנו אותו, לחוף, אשתי ואני פרצנו בבכי ביחד. כשראינו אותו מורם באוויר הבנו שזהו זה הולך לקרות. זה אחרי תהליך של שלוש שנים שאנחנו בסיפור הזה".

האם מישל ברק: "הוא אומר לא מתרגשים. מה לא מתרגשים? אני פשוט כל כך מרוגשת, אני לא יכולה לתאר. אני בן אדם שיודע לשלוט על עצמו ולתפקד, אבל זה משהו שאי אפשר לתאר. אנחנו כבר כמה ימים מתרוצצים בלי סוף כי אנחנו מרוגשים, וזה גם היה פרויקט מטורף כי אני עיצבתי את הפסל. אני אדריכלית במקצועי. זה תהליך שהיה מאוד ארוך כי לעצב פסל לבן שלי שנפל זו המשימה הכי קשה שהייתה לי אי פעם בחיים. אני מרימה מגדלים במקצוע שלי, אני מתפקדת ומתמרנת מלא אנשים. אבל פה, ליצור משהו שמבטא את מה שאתה מרגיש ומה שאתה רוצה להעביר בדבר אחד, זו הייתה משימה מרגשת ביותר, מטורפת. התהליך של תכנון הפסל לקח שנה לפחות, להתקרב לנושא, להתבשל איתו ולחשוב עליו, עשיתי הרבה מודלים קטנים ומודל תלת-ממד. היה צריך גם למצוא אנשים שיעשו את זה, כי זה פסל סביבתי של 3 מטר על 3 מטר. אי אפשר לתאר איך זה לראות את הפסל במקום ולראות שזה קורה אחרי כל העשייה הזאת. אני מרגישה שזה גם כל כך נכון לאיתן, שהוא כל כך מבטא את הבן אדם. הוא יהיה מבסוט וגאה בי והוא יגיד 'כל הכבוד אמא עשית את זה, וזה הדבר שאני מתחבר אליו'.

מישל ודודו ברק

"זה מקום שעוברים בו כל האנשים שהוא הכיר, מדברים ונזכרים בו, זה ממש המקום שלו שכל כך שומר על הזיכרון שלו ועליו חי. הוא כל הזמן היה בים באיזור הזה. הוא היה מחובר לים. יש לנו תמונות שלו בדיוק במקום של דרך איתן, הגן בכניסה לחוף, ששם הוא היה שוכב ומסתכל על הים. הפסל גם משחזר את התנועה שלו, בלי שהוא נמצא שם. זו זכות מאוד גדולה שאנחנו יכולים לעשות דבר כזה לזכרו. בטקס גם שרה אביה שושני, שהגיעה במיוחד מברלין, את השיר שכתבה 'ילד איתן', שיר שהזמרת ריטה שרה במקור".

בר נקש, חבר טוב של ברק ז"ל, מספר: "האנדרטה הגיעה בעקבות תהליך הנצחה שהתחלנו לפני ארבע שנים, כשאיתן נפל. איתן היה בחור של ים וכל החברים, מאז ומעולם, זוכרים אותו יושב בחוף הדרומי. האישיות שלו הייתה מאוד חופשית והוא מאוד אהב את החופש והתחושה של השלווה שיש בים. כשהוא נהרג היינו המומים, כואבים ומבולבלים. כל החברים חשבנו מה עושים עכשיו. אחד החברים העלה רעיון שמכיוון שהחוף הדרומי הוא חוף לא מוכרז ואין לו שם, בואו נשנה את השם לחוף איתן. התחלנו איזשהו תהליך של לנסות להביא לתודעת הציבור את הרצון שלנו כחברים שלו לשנות את השם של החוף לחוף איתן, ותוך כדי זה גם התחלנו איזשהו תיעוד של סרט דוקומנטרי שאמור לתעד את כל המסע של ההנצחה של איתן בחוף.

"החלום הגדול ביותר היה שכשייכנסו לחוף יראו את השם של איתן ואת הסיפור שלו. כשהתחלנו לעשות את התהליך הבנו כמה ביורוקרטיה וכמה כוח נפשי ופיזי צריך כדי לגרום לדבר הזה לקרות. כולם נרתמו, וגם המשפחה הצטרפה כשהצליחה קצת לעמוד על הרגליים. התחלנו את הצילומים של הסרט ממש בסמוך לזמן שנפל. עשינו ערב מוזיקלי שכל החברים ניגנו ביחד עם הלהקה של אבא של איתן, דודו. כל כך הרבה אנשים אהבו אותו. אחרי הרבה פינג פונג שהיה לנו עם העירייה הצלחנו להגיע לאיזשהו מתווה שהוא בגדר חלום רטוב של כולנו, שזה להציב בכניסה לחוף אנדרטה עם הסיפור שלו ולתת לו את המקום הזה, שכשאנשים ייכנסו וייצא מהחוף יהיה להם את הסיפור של איתן. מבחינתנו, זו הייתה התפתחות מדהימה שלא צפינו אותה".

ארבע שנים זה הרבה זמן. לא נשברים בדרך?

"באיזשהו שלב הרגשנו שהזמן עובר ואנחנו לא מצליחים להגיע ליעד, אבל לא הפסקנו ללחוץ על הגז, לא הפסקנו לתת את כל מה שאנחנו יכולים כדי שבסוף זה יתגשם. היו שני גיוסים של כסף, הראשון היה לסרט שהמטרה שלו הייתה להביא לתודעת הציבור מה זה חוף איתן. עדיין יש תיוגים בפייסבוק ובאינסטגרם לחוף איתן, ואפילו בוויז. ברגע שקיבלנו את האישור להציב פסל גילינו שאין שום גוף בעולם שתורם במצבים כאלה, שמממן עכשיו פסל. משלב התכנון ועד הביצוע, פסל כזה עולה מאות אלפי שקלים. אחרי שחיפשנו במשך תקופה די ארוכה מישהו שיסכים לעשות את זה, פתאום עלה לנו רעיון שאמא של איתן היא אדריכלית ומי יידע לעשות את זה יותר טוב ממנה. היא לקחה על עצמה את עיצוב הפסל. מה שנשאר זה היה לגייס כסף. גילינו שלמרות שקיצצנו אנחנו עדיין צריכים 140 אלף שקל כדי להרים את הפסל הזה. יצאנו לסבב גיוסים נוסף, וזה היה לא נעים אחרי שגייסנו 80 אלף שקל לסרט. הסרט ייצא וימשיך להנציח את איתן. הקמנו אתר להנצחה של איתן ושם גייסנו. אחרי כמה חודשים הצלחנו להביא את הסכום. במקום להיות עצוב היום, שזה אחד החברים הטובים שלי, אני באיזשהו מקום טיפה טיפה אופטימי כי סגרנו מעגל כולנו. המשפחה הייתה ממש בעננים, עד כמה שאפשר, שהצלחנו להשיג את המטרה שכל כך רצינו. בזמן הזה התקרבנו למשפחה ונוצר קשר מדהים ולא עזבנו את המשפחה לרגע. אחרי ארבע שנים בתוך כל הכאב הזה, אני יכול להגיד שבחרנו בעשייה, בחיים, בהתפתחות. פשוט בחרנו איתן".

הפסל לזכרו של איתן ברק

מחר (שבת) תתקיים תחרות גלישה על שמו של ברק ז"ל, כחלק מפסטיבל מוזיקה וגלישה שמתקיים בעיר. הוריו של איתן ברק ז"ל יוזמנו לחלק את הגביעים לזוכים בתחרות. עו"ד יונתן יעקובוביץ, יו"ר החברה לפיתוח התיירות והמרינה אמר: "היה חשוב לנו להנציח את איתן בחוף הדרומי גם לבקשת המשפחה וגם מכיוון שרוח החיים של איתן התאימה לאווירה שיש בחוף הדרומי, שהיא אווירה צעירה שכוללת בתוכה גם מוזיקה וגם ספורט ימי שאלה שני הדברים שאיתן מאוד אהב".

משה פדלון עם מישל ודודו ברק

ראש העירייה משה פדלון אמר: "נמשיך ללווות את משפחת ברק המדהימה. אלו אנשים שהם מלח הארץ. זו טרגדיה שקורעת את הלב, ועלינו כקהילה להתכנס סביבה ולדאוג שתמיד תהיה להם תמיכה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נאוה אלון מירושלים

    מישל ואיתן , כל הכבוד על חלום שהתגשם , פסל מדהים בהחלט זכרון יפיפיה לאיתן בנכם האהוב.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר