אריה דרעי. צילום אלכס קולומויסקי
אריה דרעי. צילום אלכס קולומויסקי

משרד הפנים דחה את חוק העזר העירוני המאפשר פתיחת עסקים בשבת. פדלון: "נצטרף לעתירה לבג"ץ"

מועצת עיריית הרצליה אישרה את החוק בינואר. אתמול הודיע משרד הפנים כי החוק נדחה, ועורר סערה. יריב פישר דורש לזמן ישיבת מועצה דחופה

פורסם בתאריך: 6.8.18 07:50

משרד הפנים דחה את חוק העזר העירוני של הרצליה שאישרה מועצת העיר בינואר ושנועד לעקוף את חוק המרכולים האוסר פתיחת עסקים בשבת. כך פורסם אתמול לראשונה בתוכנית כאן הערב ברשת ב'.

במכתב ששלח מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, לעיריית הרצליה כמו גם לעיריות אחרות שאישרו חוקי עזר דומים (מודיעין, ראשון לציון, חולון וגבעתיים) כתב כהן כי העיריות לא נימקו מדוע פתיחת העסקים בשבת חיונית. שר הפנים דרעי הותיר פתח לעיריות שלא לאכוף חוק המרכולים וצוטט כאומר ש"האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

מעיריית הרצליה נמסר: "עיריית הרצליה קיבלה את המכתב בדבר החלטת משרד הפנים. אנו מצרים על כך שמשרד הפנים לא בחן את הנושא לעומקם של הדברים ולא הציג הסברים משכנעים לסירובו לאישור חוק העזר העירוני. היועצים המשפטיים הונחו להשיב באופן מיידי ומפורט ולדחות את סירוב משרד הפנים. במקביל נבקש דיון עם מנכ"ל משרד הפנים והיועצים המשפטיים של המשרד. איננו רואים מקום לסירוב זה".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון מסר בתגובה: "הרצליה בראשותי היא עיר של חיה ותן לחיות, וככה תישאר. הסטטוס קוו בעיר שלנו לא ייפגע מאף סיבה. צר לי שחוק העזר העירוני שיזמתי סורב על ידי המשרד. אנחנו עובדים מול שר הפנים יחד עם המרכז לשלטון המקומי בכדי להגיע להסדר חוקי. הרצליה תצטרף לעתירה לבג״ץ של מרכז השלטון המקומי".

ראש האופוזיציה יריב פישר פנה לכל חברי מועצת העיר וביקש לכנס ישיבה שלא מן המניין כדי לאשר הגשת עתירה נגד ההחלטה. "אין לנו ברירה, וכפי שדנו על כך בעבר, יש להכין מיד עתירה לבג"ץ בנושא מהותי זה. תגובת ראש העירייה כי הוא מבקש לדבר עם משרד הפנים רפה ואינה מקובלת, עלינו לקחת יוזמה ולדאוג לתושבי העיר הרצליה לפני שתהיה פגיעה קשה באורך החיים של מרבית התושבים. על מנת לאשר את הגשת העתירה בדחיפות אבקש לכנס את מועצת העיר, 'כינוס על פי דרישה' על פי פקודות העירייה ביום רביעי או חמישי הקרוב. על פי סעיף 9א' לפקודת העיריות יש צורך בשליש מחברי המועצה לכינוס על פי דרישה, אשמח לאישורכם.

מאיה כץ, מ"מ וסגנית ראש עיריית הרצליה: "לצערי אתמול התקבלה החלטה לא מידתית על ידי שר הפנים אריה דרעי באשר לחוק העזר העירוני שהגישה העירייה בנושא חוק המרכולים. בהרצליה מתקיים סטטוס קוו במשך שנים רבות באשר לעסקים הפועלים ביום המנוחה. ההחלטה לקדם את 'חוק המרכולים' על ידי שר הפנים לפני מספר חודשים עוררה סערה גדולה סביב הנושא, והתערבותו בסמכות נבחרי הציבור והרשויות המקומיות לא במקומה. תפקידם של נבחרי הציבור לאזן בין הצרכים של כולם ולא לייצר שסעים בתוך העיר, לא לייצר כפיה כזו או אחרת של אף מגזר על אף מגזר.

"חוק העזר העירוני שהגישה עיריית הרצליה, בהסכמת מועצת העיר הוא חוק טוב ומאוזן ורוב הסיעות הקיימות היו שותפות לתהליך ולהחלטה כפי שהיא התקבלה. ההחלטה לפסול את חוקי העזר של הרשויות בכל הארץ הינה פגיעה חמורה בסמכות שלנו כנבחרי ציבור ויתרה מכך, היא ניסיון בוטה להשתלטות על אורח החיים של תושבי הרצליה שמקורה ברצונו של השר דרעי לחזק את מפלגתו גם על חשבון פילוג ושיסוע בין המגזרים. ישנם נושאים רבים שהרשות המקומית מחויבת להיות הריבון שקובע ומחליט עבור התושבים שלה, כך נשמר איזון נכון, כך נשמר סטטוס קוו בתוך העיר. שר הפנים מונע מאיתנו, באמצעות פסילת חוק העזר, את היכולת להגיע להסכמות משותפות לאורח החיים המשותפים של המגזרים השונים בעיר. אני וחברי לסיעה נאבק כנגד כל ניסיון לכפות על תושבי הרצליה לפרק את הסטטוס קוו שלפיו חיינו בעיר הזו שנים רבות וכמו כן נדרוש שלא לאכוף את החוק עד אשר בג"ץ יפסוק בנושא".

ממרצ והתנועה הירוקה הרצליה נמסר: "שר הפנים בהחלטה שערורייתית החליט לדחות את קבלת חוק העזר העירוני שהצביעה בעדו המועצה בהרצליה לעקיפת חוק המרכולים. החלטתו של שר הפנים היא החלטה פוליטית צינית, שתזמונה אינו מקרי, והיא באופן חד משמעי לסייע לבחירות של סיעת הבת של מפלגת ש״ס בעיר, והמפלגות הדתיות, בבחירות הקרובות".

חבר מועצת העיר מטעם מרצ וראש העיר לשעבר יהונתן יסעור אמר: "זאת החלטה שערורייתית שנוגדת את רצון הבוחר. לא ניתן יד להובלה של העיר הרצליה אל עבר הרי החושך. השימוש של שר הפנים בכוח שיש לו על מנת להשלים את תהליך הכפייה הדתית וההדתה במרחב הציבורי בעיר, עוברת קו אדום. אם לא יאשר את החוקים, סיעת מרצ הרצליה תדאג שזה יהיה חוק העזר הראשון שיעלה שוב להצבעה לאחר הבחירות".

מתנועת הרצליה חופשית נמסר: "זה לא חדש שעיריית הרצליה לא פועלת בנחרצות על מנת לשמור על צביונה החופשי של העיר. לראייה התגובה המגומגמת מאתמול וההתנהלות סביב התיקון לחוק המרכולים. כזכור, העירייה העבירה את התיקון באיחור ואחרי לחץ ציבורי חזק שלנו. אנו מצפים מאלה שמצהירים כי אופייה החופשי של העיר חשוב להם לפעול בכל הדרכים שברשותם, לרבות עתירה לבג"צ, על מנת להביא להחלת התיקון על הרצליה. נבחרי הציבור שלנו נוהגים כאחרוני התושבים ובוחרים בדרך של דיבורים ולא של עשייה".

המתמודד העצמאי לראשות העיר, איל פביאן, תקף דווקא את פדלון: "הודעתו של דרעי כי הוא פוסל את חוקי העזר המתירים פתיחת עסקים בהרצליה בשבת היא עוד שלב בתהליך ההדתה העובר על העיר, אם בגלל מעשיו של פדלון ואם בגלל מחדליו", מסר פביאן, "רק ביום שישי האחרון מנעה היועצת המשפטית של העירייה אירוע מדיר נשים בחוף הים של הרצליה, ואילו אתמול התקיימה בבריכה הציבורית גני הרצליה שחייה לילית לגברים בלבד, בחסות המחלקה לתרבות יהודית בעירייה, במחירים מסובסדים ומוזלים במיוחד גם למי שאינם תושבי העיר – על חשבון כלל תושבי העיר. לא ניתן להפוך את הרצליה לבית שמש".

תגובות

10 תגובות
10 תגובות
  1. אזרחית מודאגת

    ככה זה כשיש בחירות בפתח… ראש העיר קיבל אחלה קמפיין לראשות העיר דתיים גם ככה לא רצויים בהרצליה אני דתיה שחשה זאת על בשרי… חבל…. אבל ללא כל קשר לדת למה שאנשים קשיי יום יפתחו את החנות בשבילכם ויעבדו קשה בשביל שיהיה לך איך להתפנק בשבת מי שרוצה לעבוד בשבת לא בשביל לגמור את החודש ואת החיים שיעבוד אבל למה לרכב על הגב של החלשים בשביל עוד מלשייק ועוד הצגה ועוד סרט..? תתחשבו גם באחרים…. ו
    תהנו על חשבונכם…

  2. דליה

    פדלון קבל את הדתיים כתנאי לא לפתוח עסקים והכל כסף וקולות לבוחרים הוא עושה מנפולציות בחירות

  3. הרצלייני חופשי

    תגובתך גובלת בבורות ….
    דנים פה בחופש הבחירה …
    השר דרעי כופה עלינו לחיות כרצונו ולא כרצוננו …
    הגיע הזמן לעשות לזה סוף
    וטוב עושה ראש העיר בהצטרפותו לעתירה לבג"צ.
    מה שעושה שר הפנים זה כפייה ואי אפשר לקרוא לזה בשם אחר.
    לא נאה לך לחיות בהרצליה על כל תושביה …את מוזמנת לעבור לאלעד …שם סגור בשבת מבטיח לך.

  4. שבי

    את ביבי צריך לשלוח הביתה שתיקתו אומרת הכל הכסא על חשבון החילוניים רוצים שכולם הלבשו שטריימל רוצים שנראה שחור בעינים תתעוררו

  5. אסף

    דמגוגיה משיחית מהזן הנחות ביותר ! אינך מודאגת מדבר לאחר 5 שנים של הקצאת משאבי עתק למגזר החרדי / דתי בהרצליה תוך העלמת עין מעבירות בניה בכל מבנה אשר ספק יש לו קשר לדת היהודית ובעיקרו הוא אצבע בעינו של הציבור החילוני.
    אינך מאמינה שיש לעבוד בשבת – אל תעבדי בשבת – יש הרבה שנהנים מ 200% שכר

  6. אזרחית מודאגת נוספת

    היי אזרחית, אלה שעובדים בשבת הם לא חלשים, הם מקבלים 150% משכורת והם נחים ביום אחר, למשל יום שלישי. עובדים 5-6 ימים בשבוע לא שבעה, פשוט כל אחד יכול לבחור לו את יום המנוחה.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הרצליה היא עיר חילונית, עיר מדירה דתיים באשר הם.
    אירועים רבים נערכיח בעיר בימי שבת ובאוכלוסיה הדתית אינה שותפה להם.
    כל חודש המונדיאל היה רווי האירועים קהילתיים, אירועים שהאוכלוסייה הדתית הודרה מהם עקב חילול השבת.
    גם ביום ט באב עצמו נערכו אירועים שבהם האוכלוסיה הדתית אינה שותפה.
    ההחלטה על פתיחת עסקים בבת היא מבזה.
    ואני מדבר בתור חילוני.
    אני רוצה יום אחד בשבוע לנוח באמת לנוח.
    לא רוצה אוטובוסים שעוברים לי מתחת לחלון כל רבע שעה, לא רוצה חנויות ורעש של קיוסק או פאב או מרכול ברחוב.
    אופי השבת השקט שלה מתאים לי.
    מעניין שהטיעונים של כל חולה הדתה נוגעים למגזר הפרטי עסקי. בואו נראה אותם גיבורים על המגזר הציבורי.
    נקרה אותם מעיזים לבקש שהבנק יהיה פתוח בשבת? אולי הדואר? מוסדות החינוך?
    נראה אותם עובדים בחג ובשבת כאשר ילדיהם והמשפחה נמצאים בחופש.
    הכי כל לנדב בעלי עסקים שיפתחו בבת כדי יקנן את החלב שלהם.
    אבל בואו נראה אותם עובדים בשבת במקום לבלות עם המשפחה.
    חוקי העזר אינם רק דתיים יש להם משמעות סוציאלית מובהקת.
    מרבית בעלי העסקים. עצמאיים הם השכירים של עצמם.
    אין ביכולתם להעסיק מישהו במהלך השבוע לא כל שכן רק בשבת.
    צאו רגע לרחוב סוקולוב, בן גוריון, למרכזים המסחריים השכונתיים.
    הסתכלו לבעלי המכולת בעיניים, לבעלי חניוית הבגדים , הטמבוריות השכונתיות, אותן חנוונים קשי יום שמגיעים כל בוקר לעסקיהם וורודים בהם עד שעות הערב.
    יום אחד בשבוע הם רוצים להיות עם המשפחה כי מה לעשות שכל המשק כולל מוסדות הלימוד שובתים.
    והתירוץ שזו כלכלה חופשית כבר לא נכון.
    כי כאשר אתה קונה מתוך נוחות בשבת מבעל עסק פתוח , לא תקנה אותו דבר מבעל עסק שפתח בשבת כי הוא צריך לסגור כי הוא רוצה לבלות עם המשפחה.

    החילונים הם המהדירים הכי גרועים שיש והכי גרוע שהם כל הזמן בפניקה שמחזירים אותם בתשובה וחס וחלילה שמישהו משתמש בבריכה שהם גם ככה לא באים אליה , זה כבר אסון.

  8. קקון

    פדלון יצא חלש, כמו שהוא בחיים, תגובות רפות, ומשיכת כתפיים…

    פדלון, מדבר מעט ועושה הרבה נזק…

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אזרחית מודאגת ויקרה, אף אחד לא חייב לפתוח את החנות. לפני שאריה דרעי התערב כל אחד היה יכול להחליט בעצמו. עכשיו לאנשים אין זכות להחליט. יש הרבה חנויות בהרצליה שבוחרים לסגור בשבת וזו זכותם המלאה. מעכשיו זו כבר לא זכות זו חובה ולכן זו כפייה. ברגע שיש כפייה לעולם לא נגיע להסכמות.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העבריין ממשרד הפנים מחפש תמיד לעשות צרות וכל זה בחסות שנתן את המפתחות למשרד הפנים

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר