צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE
צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE

תוכנית המתאר: חודש וחצי לפני הבחירות, העירייה החלה בסבב נוסף של שיתוף ציבור

העירייה תציג לתושבים שלוש חלופות לפיתוח אפשרי של העיר, בסבב בין השכונות שיתקיים עד נובמבר. תושבים מתלוננים שיגיעו לקלפיות מבלי לדעת מה יעלה בגורל התוכנית. העירייה: "הלו"ז נקבע על ידי הוועדה המחוזית"

פורסם בתאריך: 6.9.18 08:46

מפגש שיתוף ציבור בנושא תוכנית המתאר של הרצליה התקיים אתמול במתנ"ס נוף ים, בהשתתפות תושבים משכונות נוף ים והרצליה פיתוח ושני נציגים מטעם העירייה: סגנית מהנדס העיר תמר פוריה שרביט ומנהל המחלקה לתכנון אסטרטגי רב שנתי מטעם לשכת ראש העיר, אהוד לזר.

זהו המפגש הראשון מתוך סדרת מפגשים שתקיים עיריית הרצליה עד סוף חודש נובמבר, בשכונות השונות בעיר, מפגשים שבהם מציגים נציגי העירייה בפני התושבים את "שלושת כיווני הפיתוח" האפשריים לתוכנית המתאר של העיר. בתוך כך העבירו תושבים ביקורת על כך שבעצם קיום המפגשים בתקופה הזאת מותירה העירייה למעשה את ההכרעה לגבי תוכנית המתאר לאחרי הבחירות המקומיות שיתקיימו באוקטובר.

"בהתחלה הציגו בפנינו את המצגת שנמצאת באתר העירייה, משהו כללי שמתייחס לכלל העיר ולא לשכונה ספציפית", אמר אחד מהמשתתפים במפגש שיתוף הציבור שהתקיים אתמול בנוף ים. "שאלו במפגש למה אין תכנון לחניונים ציבוריים קרוב לקו החוף ובשכונות? למה המטרו לא מופיעה במצגת? מה התוכנית של חוף התכלת? מה הכוונה בכיתוב שמופיע במצגת 'מעל 8 קומות'? לכמה קומות מתכוונים? מה קורה עם ריאות ירוקות בעיר? התשובות היו מעורפלות, לא קיבלנו הסברים או פירוט מעבר למה שיש במצגת ונאמר לנו שהתכנון עוד לא סגור וסופי וייתכנו שינויים. צריך לעשות איזשהו עירבוב של כל החלופות וליצור חלופה חדשה.

עוד אמר: "עלתה הערה גם לגבי מספר היחידות שמתוכננות להיבנות בעיר, החל מ-800 יחידות ואילך בשנה, שלא תואם בכלל את נתוני הריבוי הטבעי, שאומר עד 400 יחידות דיור בשנה. במקרא של סוגי הבניה שבמצגת מופיעה הערה ליד בניית בתים משותפים עד 8 קומות, באותיות קטנות 'ייתכנו עליות נקודתיות בגובה הבינוי לצורך מימוש מתחמי פינוי בינוי'. כשעלתה השאלה מהו מספר הקומות המקסימלי לא ניתן הסבר ונאמר לנו שזה יכול להיות פיקים נקודתיים באותם מתחמים וכרגע לא ידוע בדיוק כמה. עלתה גם שאלה לגבי פרויקטים של פינוי בינוי בעיר ונאמר לנו שלא ידונו בזה במפגשים האלה".

מהעירייה נמסר שבמסגרת המפגשים תוצג מצגת המתייחסת לכיווני פיתוח העיר, ולא לתכנון מפורט לפיתוח השכונות. "בכל שכונה יתקיים מפגש אחד, אך אין מניעה להגיע למפגשים אחרים", מסרה העירייה, "בנוסף, בכל מקרה ניתן לחוות דעה על כיווני הפיתוח גם באמצעות אפליקציה דיגיטלית פתוחה לציבור, גם למי שאינו מתכוון להגיע למפגשים".

שלושת כיווני הפיתוח שאותם מציגה העירייה לתושבים הם: עיר מבוססת תחבורה ציבורית, פיתוח מבוסס על העדפת נסיעה ברכב פרטי או פיתוח מרכז עיר חדש. הדגשים המרכזיים בכיוון הפיתוח הראשון הם תוספות הבנייה לאורך צירי התחבורה הראשיים במרכז העיר, העדפה של פיתוח נתיבי תחבורה ציבורית על פני פיתוח ותוספת כבישים, פיתוח והנגשת המרחב הציבורי להולכי רגל ופיתוח שבילי אופניים וקישוריות בעיר ולרשויות סמוכות.

הדגשים המרכזיים בכיוון הפיתוח השני הם עיבוי הבניה במעטפת החיצונית של העיר בקרבה לצירי תנועה ארציים, חיבורים נוספים למערך צירי תנועה ארציים סביב הרצליה, תוספת חניונים וחנייה ציבורית במרכז העיר, בנייה מתונה במרכז העיר וריכוז הבניה במעטפת החיצונית, הוספה והרחבה של דרכים חדשות וצמתים בשכונות הקיימות והעדפת פיתוח תשתיות המתאימות לנסיעה ברכב פרטי על פני תחבורה ציבורית ואופניים.

הדגשים המרכזיים בכיוון הפיתוח השלישי הם ריכוז הבנייה בסמיכות לכביש 20, לכביש החוף, לאזורי התעסוקה ומסוף התחבורה המרכזי, שמירה מירבית על צביון השכונות הקיימות, שמירת הצביון הקיים במרכז העיר, דגש על פיתוח תשתית תחבורה לצירים הארציים, הזדמנות לחיבור שלושת חלקי העיר (מערב, מזרח ודרום) לעיר אחודה וחיזוק איזור החיבור בין המזרח למערב באמצעות הקמת מרכז עירוני חדש וריכוז גבוה של מסחר ותעסוקה.

העקרונות המשותפים לכל כיווני הפיתוח הם בין השאר פיתוח אזורי התעסוקה והמסחר, שמירה על רצועת החוף, פיתוח השטחים הירוקים, פיתוח מערך שבילי האופניים תוך קישורים בין השכונות בעיר ומחוצה לה, יישום עקרון עירוב שימושים במרכזי השכונות ובאזורי התיירות ופיתוח הצביון התיירותי של העיר.

כאמור, כמה תושבים העבירו ביקורת על כך שהנהגת הרצליה "מורחת את הזמן בתהליכים הללו", כלשונם, כדי להשאיר את ההכרעה על עתיד העיר לאחר הבחירות המקומיות, "כדי לעבור אותן בשקט". בתגובה אמרו בעירייה כי "המתווה לתוכנית המתאר ולוחות הזמנים נקבעו והוכתבו על ידי הוועדה המחוזית".

קרני גילון, ממטה התושבים "הרצליה איכות חיים" אמרה: "בעקבות הסערה נגד תוכנית המתאר שעוררו הרצליה איכות חיים וקבוצות אחרות בעיר, והחלטת העירייה למשוך את התכנית ביוני 2017 שלושה חודשים אחרי שהפקידה אותה, דרשה הוועדה המחוזית בספטמבר 2017 שיתוף ציבור. העירייה פתחה בסבב הרצאות כלליות בנושא עירוניות, רבות מהן בעלות קשר קלוש להרצליה ובעיותיה הייחודיות. רק במרץ 2018 החל סבב 'שיתוף הציבור', אבל לצערנו לא היה פה שיתוף שכן לא הוצגו חלופות. במקום זה הציבור נדרש לתאר דרישות כלליות, כאילו לא הייתה כלל תוכנית מתאר חדשה. למרות זאת ניתן היה להבין את הלך הרוח בציבור: למשל נרשמה התנגדות לבניינים גבוהים מ-8-7 קומות. כמו כן דרש הציבור שימור צביון השכונות, מטרו, שבילי הליכה ירוקים ושבילי אפניים.

"אבל לציבור לא הובטח כלום ונראה כאילו דרישותיו נגנזו", מוסיפה גילון, "רק לפני כחודשיים ראש העירייה הבטיח שלא יחרוג מ-15 קומות ברחבי העיר, כאשר הציבור ביקש פחות מחצי (7-8 קומות). ולא זאת בלבד, בעודו מכריז על גבול עליון של 15 קומות הפקיד לפני שבועיים את תוכנית שיכון דרום עם מגדלים של 27 קומות. האם יד שמאל יודעת מה עושה יד ימין? בהמשך לשיתוף הציבור, ייתקיים בקרוב סבב נוסף בו סוף סוף יתבקש הציבור לחוות דעתו על חלופות. אך אליה וקוץ בה: חלק גדול מהשכונות – בהן הרצליה הצעירה, הרצליה ב', נווה עמל, יד התשעה, גן רש"ל ונחלת עדה – יוזמן לשיתוף רק אחרי הבחירות. לאור הסימביוזה בין השכונות, בין השאר בענייני עומס תחבורתי, מוסדות חינוך וכו', דרשנו שתוצג בפני הציבור תוכנית כוללת לפני הבחירות על מנת לאפשר לבוחרים להצביע לפיהן. אבל דרישה זו לא נענתה. שוב יש פה חוסר שקיפות ומסמוס המידע, והתחושה הכללית היא שהעירייה זורה חול בעיננו כשמלבד תיקונים קוסמטיים אין בכוונתה לשנות את התוכנית באמת".

איל פביאן, מראשי מטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה ומתמודד לראשות העיר, אמר: "הנהגת הרצליה, בראשות משה פדלון ומאיה כץ, ממשיכה בצעדים בירוקרטיים, לא יעילים ולא רציניים. כל מטרתם היא למרוח את הזמן כדי לעבור את הבחירות המוניציפליות בשקט ולהעביר את ההכרעה על תוכנית המתאר שתקבע את גורלה של הרצליה לעשור הבא והלאה – עד לאחר הבחירות. תהליך הצגת החלופות של תוכנית המתאר לפי שכונות, הוא דוגמה מצוינת לסחבת הזאת. התהליך מתוכנן וצפוי להסתיים זמן רב אחרי הבחירות. המשמעות היא שתושבי הרצליה ילכו לקלפיות בלי לדעת איזה חלופות של תוכנית המתאר מוצעות להם, שלא לדבר על תכנית סופית חדשה".

מנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא אמר כי "עיריית הרצליה רואה חשיבות רבה בהשתתפות הערה של הציבור, כשהחלופות המוצגות נותנות ביטוי לרצונות ולהערות שעלו במפגשים הללו. זהו תהליך ארוך ומורכב התורם רבות לדרך שבה אנחנו בונים את עתידה של העיר".

נזכיר כי ועדת המשנה להתנגדויות של מחוז תכנון תל אביב החליטה לפני כשנה, ב-12.09.2017, להקפיא את הטיפול בתוכנית המתאר הכוללנית של העיר שהופקדה אצלה במרץ 2017. הוועדה המחוזית קצבה לעירייה פרק זמן של שנה וחצי, עד לסוף מרץ 2019, שבסיומו תשוב לדון בשאלת תוכנית המתאר. הוועדה לא ציינה בהחלטתה איזו תוכנית מתאר היא תקדם בעוד שנה וחצי, כלומר אם העירייה לא תביא תוכנית מתאר חלופית, תוכל הוועדה המחוזית להמשיך ולקדם את תוכנית המתאר שכבר הוגשה לה.

הדיון בעניין בוועדה המחוזית נעשה בעקבות בקשה של עיריית הרצליה להחזיר אליה את תוכנית המתאר ולאחר שמליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית הרצליה, בראשות ראש העירייה משה פדלון, החליטה ב-05.06.2017 לבטל את תוכנית המתאר העירונית שבה תמכה בעבר, שלושה חודשים בלבד לאחר שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה את הפקדתה להתנגדויות. החלטת העירייה לבקש להחזיר את תוכנית המתאר אליה כדי לבחון התוכנית מחדש ולקיים הליך יסודי של שיתוף הציבור הגיעה בעקבות התנגדות חריפה של תושבים רבים בהרצליה שדרשו למשוך את התוכנית בטענה כי התכנון שהיא מציגה לקוי ויישומה יפגע בעיר ויהיה בכיה לדורות.

עם זאת בהחלטתה הוועדה המחוזית מטילה על העירייה לבחון את תוכנית המתאר שכבר הוגשה בהיבטים הבאים: מערכות תחבורה ציבורית, תשתיות ובכלל זה נגר, ניקוז, ביוב, חשמל, אנרגיה ופסולת, יחס בין שכונות וותיקות וחדשות, תוכניות התחדשות עירונית וכן "היבטים נוספים לשיקול דעת הוועדה המקומית" – סעיף שניתן להכניס אליו למעשה כל היבט אחר שהעירייה תמצא לנכון לבדוק מחדש. כמו כן מבקשת הוועדה כי העירייה תציג לה אמצעי מעקב ובקרה של התכנית וכן לוח זמנים ואבני דרך לקידום ההליך ליצירת חלופה, ובכלל זה דיווח תקופתי מדי ארבעה חודשים על התקדמותה בעניין זה.

בתוך כך, בשבוע שעבר, קיימה הוועדה המקומית לתכנון ובניה הרצליה פגישה בעניין שלושת כיווני הפיתוח של תוכנית המתאר. סגנית ראש העיר המתמודדת לראשות העירייה, מאיה כץ, טוענת כי רק יום לפני הוועדה, בשש בערב, קיבלו חברי הוועדה מייל ובו החומרים שבהם תדון הוועדה, אך לא היה ניתן לפתוח את הקבצים שצורפו. "אמרתי בוועדה שאני חושבת שלא מדובר פה בדיון מקצועי וזה לא הגיוני להעביר חומר בנושא תוכנית המתאר 24 שעות לפני הוועדה ובטח שלא ערב לפני", אומרת כץ. "עם זאת, אין לי שום כוונה לפגוע בהמשך ההליך, אלא להפך, הייתי אפילו שמחה שהוא יתקדם כמה שיותר מהר טרם הבחירות. בתגובה נאמר לי בוועדה כי אין פה כוונה לקיים דיון על החומר שנשלח. זה בוודאי לא דיון רציני וצר לי שרואים בחברי הוועדה אנשים שרק צריכים לקבל עדכון ולא להיות שותפים לתהליכים שקורים. אני חושבת שהיה נכון וראוי לקיים את הפגישות עם התושבים טרם הבחירות ולעשות כמה שיותר מאמצים כדי שתהיה תוכנית מוכנה, כי אחד מהנושאים המהותיים בבחירות המוניציפליות זה הנושא של תוכנית המתאר ומדיניות התכנון בעיר וזאת אחת הסיבות שבגללן אני מתמודדת לראשות העיר".

מהעירייה נמסר בתגובה לטענות אלה: "ישיבת הוועדה המיוחדת היא ישיבת עדכון ולא ישיבת דיון, עידכון זה ניקבע לפי מתווה הוועדה המחוזית. לאור צורך לעמוד בלוחות הזמנים, יומיים קודם לכן הוצגה המצגת לראש העיר וההנהלה. לישיבת הוועדה שורינו כשלוש שעות וזאת כדי להעמיק במצגת שהוצגה על ידי צוות המתכננים, במסגרת הזה יש מקום לכלל חברי הוועדה להעמיק בתכנית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר