דן אכדיה. צילום עזרא לוי
דן אכדיה. צילום עזרא לוי

ערעור העירייה נדחה: דן אכדיה בדרך להפוך למלון הגדול בישראל

אם התוכנית תצא לפועל, יוכפל מספר החדרים במלון שעל חוף הים בהרצליה פי שישה ויוקם בשטחו מגדל בן 17 קומות. פדלון הנחה את היועצת המשפטית לערער למועצה הארצית לתכנון ובנייה

פורסם בתאריך: 16.9.18 08:19

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, בראשות האדריכלית דניאלה פוסק, דחתה את ערר עיריית הרצליה על אישור תוכנית ההרחבה של מלון דן אכדיה בעיר, ושאר ההתנגדויות שהוגשו נגדה. בעירייה מתכוונים לערער על ההחלטה למועצה הארצית לתכנון ובנייה. לפי התוכנית, מספר חדרי המלון בדן אכדיה, השייך למשפחת פדרמן, יגדל פי שישה,  מ-208 חדרים ל-1,350 חדרים. כמו כן, יתווספו לשטח המלון עשרות אלפי מ"ר בשלושה מבנים נוספים ונפרדים בגובה של 17-8 קומות והקומפלקס יכלול גם שטחי מסחר ואולמות אירועים וכנסים, מסעדות, מתקני ספורט ו-268 חניות ציבוריות.

הערעור האחרון על התוכנית הגיע לאחר שהתוכנית נידונה במאי 2018 בבית המשפט העליון, שהחליט להחזיר את התוכנית לשולחנה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, במטרה שזו תבחן את ההשלכות התחבורתיות של תוכנית ההרחבה על כל איזור דרום-מערב הרצליה.

בהחלטת הוועדה המחוזית מ-5.9.2018 נכתב כי הוועדה המחוזית, בהמשך להתייחסות היועצת המשפטית של הוועדה ובהתאם להמלצת יועץ התנועה, לא תשנה את החלטתה מיוני 2014, שבה נתנה לתוכנית תוקף עם מספר שינויים. חברי הוועדה נימקו את החלטתם בכך ש"תוצאת הבדיקות שבוצעו במהלך 2016 היא פחותה ביחס לזו שבוצעה ב-2012. בהתאם לחוות הדעת של יועץ התנועה עולה כי עיקרי עומסי התנועה אינם נובעים מגישה עונתית לחוף הים, אלא משימוש יומיומי של התושבים. בכל הבדיקות נמצא כי הזכויות אשר מאפשרת התוכנית, אינן מייצרות תוספת תנועתית על המרקם הקיים אשר יחרגו מקיבולת הרחובות. יתרה מזאת, פתיחת רחוב רמת ים ואבא אבן משפרת את מערך התנועה הכולל עבור תושבי המקום והמרקם העירוני בסביבתו. במסגרת בדיקות התחבורתיות שנעשו הוכח שעל אף עומסי התנועה במרחב הפרויקט יגדלו כתוצאה ממימושו, עדיין רמת העומס ברחובות הסובבים נשארת בשעות ובימי השיא סבירה".

נזכיר כי רשת מלונות דן יזמה את התוכנית בשנת 2006 וזכתה לתמיכת ראשת עיריית הרצליה דאז יעל גרמן. בפברואר 2012 הופקדה התוכנית להתנגדויות הציבור והוגשו עשרות התנגדויות של תושבי הסביבה שטענו כי התוכנית פוגעת במערך התחבורה באיזור וחוסמת את הנוף לים. במאי 2012 החליטה הוועדה המחוזית לקבל חלק מההתנגדויות, ונתנה תוקף לתוכנית בכפוף לביצוע שינויים. התוכנית להרחבת המלון אושרה בוועדות התכנון ביולי 2012.

המתנגדים, בעלי 120 יחידות דיור בהרצליה פיתוח המתגוררים סמוך למלון דן אכדיה, ביקשו לערער למועצה הארצית על ההחלטה ובקשתם נדחתה, ועל כן הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. לטענת המתנגדים, יש לבטל את החלטת הוועדה המחוזית שאישרה את התוכנית מאחר והיא מאפשרת את הגדלת המלון הקיים לממדי שיא, פי שניים מהמלון הגדול בישראל כיום המונה 650 חדרים. הפרויקט ה"מגלומני", כלשונם, יגרום להם למטרדי רעש, חסימת נוף ואוויר מהים, בעיות חניה קשות, עומסי תנועה ופגיעה באופי הייחודי של המקום. עתירתם נדחתה בספטמבר 2013 על ידי השופטת יהודית שיצר, שקבעה כי "כאשר מאזנים בין האינטרס האישי של העותרים לבין האינטרס הציבורי, לפיתוח חוף ים וטיילת כדי לשרת הן את רווחת התושבים והן את פיתוח התיירות בארץ, המסקנה המתבקשת היא שבניית בתי-מלון ופיתוח אזור החוף הם אינטרסים ציבוריים כבדי-משקל הגוברים על האינטרס הצר של העותרים".

השופטת שיצר לא קיבלה את טענת העותרים כי חסרות 76 חניות בתוכנית שאושרה, וסברה כי 268 חניות לציבור בנוסף ל-480 החניות שהוקצו על-פי התקן נותנות מענה סביר לצורכי החניה לדעת רשויות התכנון. עוד קבעה שיצר כי נושא עומסי התנועה לא נבדק במידה מספקת, וכי תמוה שהוועדה הסתמכה רק על בדיקה בודדת מחורף 2008 באמצע השבוע, כשלוש שנים וחצי לפני מועד מתן ההחלטה, ועל כן החליטה כי הוועדה המחוזית תחזור לדון בסוגיית העומס התחבורתי.

עם היבחרו של משה פדלון לראשות עיריית הרצליה בנובמבר 2013 חל מפנה בעמדת העירייה בשל התנגדותו לתוכנית. זו הובילה לעתירה של עיריית הרצליה והוועדה המקומית בראשות פדלון לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בדרישה לבטל את אישור התוכנית על ידי ועדות התכנון. הוועדה המקומית בראשות פדלון סברה כי התוכנית עלולה לגרום לכאוס תחבורתי ולפגיעה אנושה במרקם החיים של התושבים המתגוררים בסמוך למלון ובציבור המגיע לחוף הים. היא טענה כי יש להקטין משמעותית את שטחי המלונות במתחם וכי הבדיקה התחבורתית שנעשתה לא בוצעה בחודשים יולי-אוגוסט, המייצגים את העומס התחבורתי באיזור בתקופת הקיץ.

באפריל 2015 הגישה העירייה ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון לאשר את הרחבת המלון. זאת לאחר שוועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה חודשיים קודם לכן את הערעור שהגישה העירייה בנושא והתוכנית פורסמה לתוקף. בסוף מאי 2016 קיבלה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ד"ר דפנה אבניאלי את העתירה של עיריית הרצליה והורתה לבטל את החלטת המועצה הארצית ולהשיב את הדיון לוועדה המחוזית. אבניאלי קבעה כי "הדיון מוחזר לוועדה המחוזית הנדרשת, זו הפעם השנייה, לאסוף נתונים עדכניים על עומסי התנועה העלולים להיווצר מפרויקט הרחבת המלון, מהשימושים המסחריים ואולמות הכנסים המתוכננים להיבנות, מהגעת מתרחצים ונופשים לחוף הים הסמוך למלון דן אכדיה, ומהעובדה שדרך הים מהווה ציר תנועה מרכזי באזור. הוועדה נדרשת לדון גם במצאי החניות הציבוריות ובצורך למצוא פתרונות חניה הולמים לציבור ולא רק לאורחי המלון, כדי למנוע יצירת פקקי תנועה באיזור". עוד קבעה אבניאלי כי הוועדה המחוזית קיבלה את ההחלטה בחיפזון, על סמך בדיקה אקראית שנערכה שנתיים לפני הדיון ותוך התעלמות מההשלכות התחבורתיות ההרסניות על האיזור שלא נבחנו כהלכה על ידי הוועדה המחוזית.

משפחת פדרמן הגישה ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי לבית המשפט העליון. בדיון שנערך בתחילת מאי 2018 בעליון ביטלו השופטים את פסק הדין של השופטת אבניאלי והורו להחזיר רק את הדיון בנושא משמעויות עומסי התנועה הכרוכים בהרחבת המלון אל הוועדה המחוזית לתכנון ובניה. "נדגיש כי שנים רבות חלפו לבלי שוב, על כל ההשלכות הנובעות מכך", ציינו שופטי העליון בפסק הדין, "אין כוונה לפתוח שוב מ'בראשית' אלא להתמקד אך ורק במה שנחוץ כדי למלא אחר פסק הדין הנ"ל שניתן על ידי השופטת שיצר. הוועדה המחוזית תשוב אפוא לבדוק את נתוני העומס התחבורתי בעונת הקיץ, בהתבסס על ספירות תנועה בחודשי יולי-אוגוסט (אין מקום לחדש את הדיון בנושא החניה ובשאר נושאים זולת הבדיקה הנ"ל)".

עם אישור הוועדה המחוזית את התוכנית בשבוע שעבר אמר פדלון: "ממשיכים את המלחמה נגד הרחבת מלון דן אכדיה. עודכנתי על ההחלטה שהתקבלה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לדחות את הערעור שהגשנו נגד הרחבת מלון דן אכדיה. מכניסתי לתפקיד ראש העיר שמתי למטרה להוריד מסדר היום את התוכנית הגרנדיוזית של קודמיי בתפקיד לבנות מפלצות בטון עם 17 קומות על קו החוף שלנו. עמדתי ברורה ונחרצת, ולכן לפני זמן קצר הוריתי ליועצת המשפטית של העירייה להגיש בהקדם ערעור למועצה הארצית, כדי לשמור על איכות חייהם של תושבי הרצליה. לא מוותרים – מערערים".

מאיה כץ, סגניתו של פדלון וממלאת מקומו, המתמודדת בעצמה על ראשות העיר, אמרה: "לצערי, ועדת המשנה להתנגדויות מטעם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שוב גילו אטימות מוחלטת ודחו את כל הטענות וההתנגדויות שהצגנו מטעם הועדה המקומית והתושבים נגד התוכנית להרחבת מלון דן אכדיה. עוד מהקדנציה הקודמת אני וחברי לסיעה מובילים מאבק עיקש בכל הכלים העומדים לרשותנו ובכל הערכאות התכנוניות והמשפטיות בכדי לעצור את התוכנית ההרסנית. למי שלא מכיר את הפרטים, מדובר בתוכנית להרחבת המלון, במסגרתה במקום 208 חדרים המשמשים את המלון כיום, ייבנו 1,350 חדרים, שטחי מסחר, מסעדות, אולמות אירועים וכנסים בשלושה מבנים שהגבוה ביניהם מונה 17(!) קומות בקו הראשון לחוף הים של כולנו. אנחנו לא מתייאשים – כי רווחת התושבים לפני רווחת היזמים. ביקשתי מהיועצת המשפטית לוועדה המקומית לבחון הגשת ערר לוועדת התכנון הארצית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא כל כך ברור על מה ולמה הערייה מתנגדת.
    לתוספת מקומות עבודה, חדרי מלון בהרצליה?
    למי בדיוק מפריע מלון עם 17 קומות, הרי להרצליה יש 14 חופים פעילים, יהי עוד חוף אחד מטופח עם בית מלון.
    צריך להבין את הפוליטיקה מאחורי ההתנגדות.
    המלון הסה יסתיר את החוף לעשרה תושבים בדיוק.
    עשרה תושבים שגרים בקו הראשון של החוף, שהם איך נסביר בעלי הון ועוצמה כלכלית.
    10 תושבים שחושבים שזה שהם קנו את הבית הפרטי שלהם בסמוך לחוף מקנה להם זכויות יתר.
    מדוע אף אחד לא מדבר על זה שאותם דירים בעלי בתים בקו הראשון לחוף מוציאים כל שנה בחסות העירייה,
    חוק עזר עירוני שמונע מאיתנו התושבים לחנות ברחובות הסמוכים לים בסופי שבוע.
    אף אחד לא מדבר על זה שאנו תושבי הרצליה מחפשים חנייה כמו עכברים, כאשר בעלי הבתים הפרטיים מונעים זאת מאיתנו.
    הרי הם קנו בית בסמוך לים, נהנים מהים,, מחוייבים להקצות חנייה פרטית בשטח הבית לגיפונים שלהם,
    מדוע הם מונעים מאיתנו לחנות לאורך הרחובות של חוף הרצליה.
    ואותם בעלי עניין ואינטרסים מפעילים את העירייה ואת משאביה.
    מוטב שהעירייה תעסוק במגדלים שהיא בונה בכל רחבי העיר, בתוכנית המתאר המפלצתית בשכונות החלשות.
    באותם מקומות בהם לתושבים אין את האמצעים לעמוד מול ועדות התכנון.
    את העילות כנגד המלון שתשאיר לתושבי העשירים והמדושנים של חוף הים.

  2. עזרא ציון

    למשתמש האנונימי ,עמוד בקצה הדרומי של מלון אכדיה והפנה מבטך לכיוון דרום ,כל השטח עד מלון מנדרין ריק, 2200 דונם ממתינים להפשרת הקרקע , יש הפקדה בוועדה המחוזית ,עיריית הרצליה והועדה המחוזית צריכים לקדם ולאשר בניה של 11500 דירות ובנוסף שטחים לבניה של חדרי מלון,מדוע לאשר בניה של פי 6 של מלון אכדיה, אם בעלי מלון אכדיה רוצים להגדיל את בניית חדרי המלון בעיר ,יקנו בשוק החופשי קרקעות כרצונם ויתכננו בניית בתי מלון חדשים, הטיעון על נושא החניה שולי.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר