פעילי המאבק בתוכנית אפולוניה באוטובוס בדרך לירושלים
פעילי המאבק בתוכנית אפולוניה באוטובוס בדרך לירושלים

המאבק בתוכנית הבנייה באפולוניה הגיע היום לבית המשפט העליון

בית המשפט העליון דן הבוקר בערעור המדינה על החלטת המחוזי שלא לאשר את התוכנית עד לביצוע סקר זיהומים בקרקע. גם פעילי המאבק משכונת נוף ים היו שם: "אנחנו אופטימיים", אמרו. החלטת העליון תינתן בהמשך.

פורסם בתאריך: 12.11.18 08:41

בית המשפט העליון דחה לפני שעה קלה את החלטתו בערעור המדינה נגד החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את תוכנית הבנייה אפולוניה, בשטח שמצפון לשכונת נוף ים בהרצליה. החלטת בית המשפט תינתן בהמשך. השופטים המליצו למדינה לבחון השלמת סקר סיכונים לסביבה לפני קידום התוכנית.

נזכיר שהדיון התקיים בעקבות ערעור שהגישה המדינה בדצמבר 2017 על החלטת שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אליהו בכר באוקטובר 2017 לבטל את אישור תוכנית אפולוניה ולהחזיר אותה לוותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור), לאחר שהוותמ"ל אישרה את התוכנית מבלי שנערך בשטח – ששימש בעבר מפעל של תעש (התעשייה הצבאית) – סקר סיכונים סביבתיים. לפי התוכנית אמורות לקום בשטח 2,687 יחידות דיור במגדלים בני 26 קומות.

כמה עשרות פעילים במאבק בתוכנית הבנייה באפולוניה, רובם תושבי שכונת נוף ים בהרצליה, יצאו הבוקר לירושלים והשתתפו בדיון. "היה דיון מורכב שסבב בעיקרו סביב הטיפול בקרקע", מספר אחד ממובילי המאבק, אלון כרמלי, "עלה הטיעון שהמדינה אומרת כבר 12 שנה שבינואר הבא יושלם סקר סיכונים, מ-2006. עכשיו הם יושבים שם ואומרים שבינואר 2019 יושלם הסקר. זה פשוט תמצת את הכל. היה דיון ארוך, השופטים שאלו שאלות קשות את כל הצדדים אבל בעיקר הפנו שאלות מאוד נוקבות למדינה. אנחנו אופטימיים אבל אי אפשר לדעת מה השופטים יכריעו".

גם ראש עיריית הרצליה, המתנגדת אף היא לפרויקט, נכח בדיון וכשקיבל את רשות הדיבור מהשופטים אמר: "התכנית נולדה בחטא, משום שטיהור הקרקע במה שהיה מפעל תעש בעבר הוא פרויקט בסדר גודל לאומי שביצועו יארך שנים ארוכות.. החשש הוא כי אף בשלבי הטיהור עצמו נסכן את ציבור תושבי נוף ים ואחרים הגרים בסמיכות למקום… התכנית נולדה בחטא, משום שאין שום היתכנות תשתיתית להעמיס שם כ-3000 יחידות דיור, ולא נעשו שום צעדים גם בעניין. חשוב מכך לא פחות, התכנית תחסל באופן טוטאלי את אחת מפיסות הטבע היחידות שעוד נותרו לנו, ותפר את המרקם הטבעי הקיים בשמורה".

הדמיית תכנית אפולוניה. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

הדמיית תכנית אפולוניה. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

"אני מאוד אופטימית ואני בטוחה שאנחנו נזכה", אמרה לפני הדיון עו"ד אורלי אריאב שמייצגת את התושבים שמתנגדים לבנייה באפולוניה, "אנחנו משוכנעים שאנחנו צודקים ושהתהליך הזה היה לא נכון ולא ראוי. יש פה שטח עם איכויות ייחודיות שאין במקומות אחרים ולא סביר והגיוני שדווקא שם יעשו תכנון מזורז במסגרת הליכים של ועדה שהמטרה שלה היא לייצר יחידות דיור מהר כדי לנסות לפתור את משבר הדיור".

לא הגיוני מאילו בחינות?

"קודם כל, השטח הזה לא זמין כרגע לבנייה בגלל נושא זיהום הקרקע, וגם בגלל הערכיות מבחינת ערכי הטבע והיסטוריה והעובדה שבערך שליש מהשטח הוא שטח לגן לאומי ולא לדיור. מדובר גם בשטח מאוד יקר, במרכז הארץ, מה שלא ייתן מענה להורדת מחירי הדיור. להרצליה יש המון שטחים אחרים שמתוכננים להיבנות בהם עשרות אלפי יחידות דיור, אז את השטח הייחודי הזה, עם כל המורכבות הזאת, אפשר להשאיר לדורות הבאים ולא לבנות דווקא עליו".

הכתם הצהוב בחוף אפולוניה. צילום: רם זאבי

הכתם הצהוב בחוף אפולוניה. צילום: רם זאבי

כרמלי אמר לפני הדיון: "אנחנו מוטרדים מאוד מהזלזול בנושא זיהום הקרקע במתחם. יש שם מי תהום ששנים יודעים שהם מסוכנים, מרעילים ויוצרים את הכתם הצהוב בים ובגלל זה גם סוגרים שם את החוף מדי שנה. במקום להתמודד עם הבעיה, החליטו על פרויקט בינוי מטורף שמתעלם מהבעיה ולא פותר אותה. הבעיה הגדולה היא לא לטפל אלא קודם כל לקבל תמונת מצב – עד היום לא דאגה המדינה להשלים את סקר הקרקע ועל הסעיף הזה בוטלה התוכנית. שיבדקו ויגידו מה החלופות, כמה עולה, כמה זמן ומה הטכניקה. אולי יגלו בדיעבד שסיכנו אלפי פועלים בזמן הבניה ואי אפשר היה לבנות? להקדים תכנון למעשה זה אלף בית של 2018. אין את זה פה מרוב הריצה הזאת אחרי היצע הדיור. התפתח שם טבע מדהים מאז שתעש עזבו. כואב הלב יהיה לפנות אותו ובסוף לגלות שאי אפשר לבנות שם.

"שופט המחוזי דרש מהמדינה לבצע סקר זיהומים לפני שמאשרים את הבנייה, ובמקום להשלים את הסקר הלכה המדינה וערערה לעליון ולמעשה לא עשתה את הסקר שהשופט הורה לה לבצע", מוסיף כרמלי, "אנחנו לא חושבים שצפויות הפתעות, ואני מקווה שבית המשפט לא יהפוך את ההחלטה של המחוזי. חלפה שנה מאז אותה פסיקה של המחוזי ולא השתנה כלום – לא נעשה סקר, לא נלקחו דגימות ולא נשקלו טכניקות ניקוי".

תנים באפולוניה. צילום: רם זאבי

תנים באפולוניה. צילום: רם זאבי

אחת הסיבות להתנגדויות התושבים היא הפגיעה הצפויה בערכי טבע נדירים בשטח המיועד לבנייה. "יש במתחם כ-30 מינים נדירים של צמחים וחיות שהם בסכנת הכחדה", אומר אחד ממובילי המאבק דרור בן עמי, תושב שכונת נוף ים וד"ר לזואולוגיה. "במקום מגדלי יוקרה צריך להציל ולשמר את הטבע בשביל כולם. יש פה טבע שהוא בתוך גוש דן וזמין לשני מיליון תושבים, כולל צבאים, ציפורים נדירות, יונקים, זוחלים וצמחים. אנחנו רוצים לשמר את הטבע בשבילנו ובשביל הילדים שלנו. גם ראש העירייה משה פדלון מגיע לדיון והוא מאוד תומך בעמדתנו. יש לנו תכנון לפארק אקולוגי – אקופארק אפולוניה, שהוא אלטרנטיבה שיצרנו עם העירייה. זה פארק עירוני שמשמר ערכי טבע ומנגיש אותם לציבור, בשילוב עם הפארק הקיים שהוא פרא-ארכיאולוגיה. זה משהו יפהיפה ברמה לאומית. לגבי הדיון בבית המשפט, אני חושב שהמדינה חוזרת על אותם טיעונים שהיא הגישה קודם ואני לא רואה שום סיבה שהיא תצליח, אבל אי אפשר לדעת. המטרה שלנו שהתוכנית תבוטל ושהיא תעזוב את הוותמ"ל ותחזור למחוזית".

 

שטח הבנייה באפולוניה צילום עזרא לוי

השטח המיועד לבנייה באפולוניה. צילום עזרא לוי

תוכנית אפולוניה עוסקת כאמור בתא השטח שמצפון לשכונת נוף ים בהרצליה, שטח שעד לפני עשרים שנה פעל בו מפעל תעש שגרם לזיהום הקרקע. התוכנית מקודמת מזה שנים במוסדות התכנון ובנובמבר 2015 הופקדה להתנגדויות. לתוכנית הוגשו 40 כתבי התנגדויות, והמתנגדים קובצו לשמונה קבוצות של מתנגדים: רשויות ממשלה; רשויות שלטון מקומי; השומרים על טבע והסביבה; בעלי חלקות המבקשים לשנות את "הקו הכחול" של התוכנית; המתנגדים למחלף על כביש החוף; ה"שכנים" מנוף ים; ה"שכנים" מארסוף, ואחרים.

במרץ 2016 הוותמ"ל החליטה לאשר את המלצות ועדת המשנה להתנגדויות בשינויים קלים ולאשר את התוכנית שכללה את בנייתם של 2,687 יחידות דיור בבניינים של עד 26 קומות ושטחי תעסוקה בהיקף של 50 אלף מ"ר ושלושה בתי מלון. זאת לצד גן לאומי, ושטחי ארכיאולוגיה פתוחים בשטח של 1,000 דונם במערב הרצליה. כמו כן, תוכננה הקמת מחלף המחבר את השכונה, הגן הלאומי ושכונות הרצליה שמדרום להם, אל כביש החוף.

את התוכנית יזמו רשות מקרקעי ישראל ורשות הטבע והגנים. בעקבות אישור התוכנית הוגשו נגדה ארבע עתירות: על ידי בעלי הקרקע הפרטיים, תושבי הרצליה, אדם טבע ודין ועיריית הרצליה, אותה ייצגה עו"ד אילנה בראף ממשרד הררי טויסטר. בדיון שהתקיים בעתירות בשנה שעברה ביטל שופט המחוזי בכר את אישור התוכנית והורה להחזירה לשולחן הוותמ"ל, בין היתר, על מנת שתדון פעם נוספת בשאלת הפקדתה לאחר קבלת "סקר סיכונים מלא" בנוגע לזיהום הקרקע במקום.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הוותמל זה כמו סרטן הוא לא בוחל בשום דבר זה גוף משוחד שמחובר ליזמים

  2. מוסטפא

    אבי, אתה מגוחך בעצמך. קראת את הכתבה? היא מפרטת רק חלק מנזקי התוכנית – בהיבטים של זיהום קרקע שיהיה מסוכן לכל מי שיגור שם ("השכנים") וגם לתושבי נוף ים, והרס הטבע. חוץ מזה יש בתוכנית בעיות תכנוניות גדולות מבחינת ניקוז הביוב, העומס על כבישי השכונה ועוד ועוד. תגיד מה שתגיד, אבל המאבק הזה לא מגוחך והוא הגיע עד בג"ץ. אז נא לא לזלזל ולגלות הבנה

  3. אכלת פלפל שתה מיץ

    חבל נורא שמול בתי העשירים זה אוצר טבע והרצליה העיר נגזלת ע"י קבלנים עבריינים ונרקומנים של חיש גד שבחרו שוב בפדלון שלא גמר כיתה ב' ומכר את העיר לכחלון ולאקטרה בניה הרצליה היפה ז"ל

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל החרדים שמסתובבים בהרצליה סתם אורחים לא קרואים. רוצים להפגין נוכחות של עיר חרדית-דתית
    אפילו לקניון שבעת כוכבים הם מסתובבים חופשי בין נשים "מעורטלות" כהגדרתם.
    אבל חס וחלילה שאיזה אשה תעבור על יד ה"חוף" שהם ניכסן לעצמם בהרצליה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר