מתוך אחד ממפגשי שיתוף הציבור. צילום באדיבות התושבים
מתוך אחד ממפגשי שיתוף הציבור. צילום באדיבות התושבים

תושבים על שיתוף ציבור תוכנית המתאר: "לדבר איתנו על תוכנית כוללנית אינו שיתוף ציבור"

תושבים שהשתתפו במפגשי שיתוף הציבור השכונתיים האחרונים בנוגע לתוכנית המתאר, טוענים שקיבלו מידע כללי בלבד. העירייה: "התכנית המעודכנת תוצג להתייחסות הציבור"

פורסם בתאריך: 15.11.18 14:29

תושבים שהשתתפו במפגשי שיתוף הציבור האחרונים – מפגשים שמקיימת עיריית הרצליה בנוגע לתוכנית המתאר בשכונות השונות בעיר – מלינים על כך שהם אינם מקבלים במפגשים מידע ספציפי על המתוכנן בשכונה שלהם, אלא מידע כללי בלבד.

מנגד, מבטיחים בעירייה כי אחרי שיסתיים שלב שיתוף הציבור, תוצג התוכנית המעודכנת – שהעירייה אמורה להגיש במרץ – להתייחסות התושבים. במפגשים, נזכיר, מתבקשים התושבים לבחור אחד מבין שלושה כיווני פיתוח להרצליה. אחרי שאחד כזה ייבחר, אומרים בעירייה, יוצג בפני התושבים התכנון המפורט. בכל הפרסומים לקראת המפגשים, אומרים עוד בעירייה, מצויין כי אין בהם ירידה לפרטים.

אתמול (רביעי) התקיים מפגש שיתוף ציבור בשכונת יד התשעה. ביום שלישי התקיים מפגש שיתוף ציבור של תושבי שכונת נחלת עדה וגן רש"ל. אלה מצטרפים לחמישה מפגשים דומים שנערכו בחודשים האחרונים בשכונות העיר, אחד מהם התקיים לפני כשבוע עם תושבי הרצליה הצעירה ושיכון דרום. תלונות של תושבים על הצגה כללית מדי של התוכנית חזרו בכל המפגשים.

"הציגו בפנינו תכנית מאוד כללית, שלא כללה פרטים לגבי השכונה", אומרת חברת המועצה החדשה דנה אורן-ינאי, תושבת שכונת הרצליה הצעירה שהשתתפה במפגש שיתוף הציבור של תושבי השכונה, "כדי שיהיה שיתוף ציבור אמיתי ונוכל לקבל החלטה אנחנו חייבים לרדת לרזולוציה הרבה יותר נמוכה. בסוף הדברים הקטנים הם אלה שמשפיעים על איכות החיים. לא רק המקרו אלא גם המיקרו".

סוזי נדב, בעלת נכס בשכונת יד התשעה, השתתפה אתמול במפגש שיתוף הציבור עם תושבי השכונה. "הציגו בפנינו את המצגת שנמצאת באתר, לא הציגו שום תכנית ושוב לא קיבלנו שום תשובה עד איזה גובה יבנו בכל מקום. דיברו ממש באופן כללי על כיווני הפיתוח בעיר. ניסינו לדבר על מה שיקרה ביד התשעה, אבל לא ענו לנו על השאלות".

רפאל קרמונה, תושב נחלת עדה ויו"ר ועד ההורים בבית הספר אילנות, אמר: "היה חוסר שיתוף אמיתי ואי וודאות. יותר משזה הרגיש שיתוף ציבור זה הרגיש שיתוק ציבור. הם לא נתנו שום אמירה נחרצת לגבי תוכניות, הראו לנו תוכנית כתמים כללית של הרצליה, לא ברמה של השכונה שלנו. זה היה מאוד מאכזב".

תושב אחר שהשתתף בשיתוף הציבור בנחלת עדה הוסיף: "מה שמאוד הפריע לנו זה שהרוב מאמינים שיש לפתח את העיר באמצעות התחדשות עירונית מבוקרת של המרקם העירוני הקיים. אבל מנגד, בותמ"ל מתכננים לבנות על שטחים פתוחים (אזור שדה התעופה הסמוך לנחלת עדה; מ.ל.ג), שזה בדיוק ההפך מלעשות התחדשות עירונית. לכן, הם מציגים דבר והיפוכו ועל זה אנשים כועסים. למה צריך לגעת בשטחים פתוחים? ואם החליטו לגעת בשטחים פתוחים, למה לא משתפים את התושבים?".

הגדיל לעשות תושב שכונת נחלת עדה שלומי אילתי, שפנה במכתב לראש העירייה אחרי שהשתתף במפגש שיתוף הציבור בשכונה. "שלום ראש העיר משה פדלון", כתב אילתי, "עיריית הרצליה הזמינה אותי לשמוע על תוכנית המתאר, לשמוע מה מתוכנן להיות בצפון הרצליה, שכונות נחלת עדה וגן רש"ל. אז שמעתי על תוכנית גדולה שלא נוגעת לשכונה שבה אני גר ובה אני חי… חשבתי שאראה עקרונות לתכנון תשתיות, מבני ציבור, מבנה מסחר, תעשייה ומגורים – שלנו – של תושבי צפון הרצליה. וזה פשוט לא היה… שיתוף הציבור צריך להיות אמיתי, ונוגע לנו התושבים. לדבר איתנו על תוכנית כוללנית שלא נוגעת לי בתור תושב – אינו שיתוף ציבור. התחושה שיצאתי מהישיבה היא תחושה קשה, מתברר לי בפעם הראשונה, שאולי העירייה רוצה לקדם תוכנית מתאר, אבל היא לא מתכננת שום דבר לצפון הרצליה, לא תוכנית, לא עקרונות, פשוט כלום. ובמקביל לואקום הזה, הותמ"ל מקדם תוכנית לבניייה מסיבית ובלתי סבירה לצפון הרצליה, לשכונות נחלת עדה וגן רש"ל".

עוד כתב אילתי: "והעצה שקיבלתי היתה פשוט איומה. תמתין שהתוכנית תוגש, ואז תתנגד, תאסוף כסף ליועצים, עורכי דין, והגשת בג"ץ – כמו באפולוניה. את זה אני לא רוצה לעבור שוב. אני התושב רוצה לראות שהעירייה מציגה תוכנית חליפית, תוכנית שפוייה…אני רוצה ומבקש לראות את התוכנית לפני שמפרסמים אותה כדי שנוכל, להעיר, להאיר, לתת את הפידבקים והדגשים של השכונה".

בתשובה מהירה ששלחה לשכת ראש העירייה לאילתי, נכתב: "הליך שיתוף הציבור לתכנית המתאר בהרצליה מפורסם על כל שלביו ובכל עת בשקיפות ובצורה מפורטת, לרבות סיכומי מפגשים, הסברים כלליים, מצגת כיווני הפיתוח האפשריים ועוד. בשלב זה של ההליך ובהמשך למפגשי שיתוף הציבור שנערכו בחודשים האחרונים בהם העליתם, תושבי העיר, את הרעיונות והרצונות שלכם לגבי תכנון עתידי של העיר- נערכים מפגשים בהם מוצגים כיווני הפיתוח האפשריים לתוכנית המתאר העתידית של הרצליה. במקביל, השקנו גם כלי דיגיטלי בו ניתן להשפיע בכל זמן ומכל מקום, נשמח שתשתתף כאן, אם עדיין לא עשית זאת: www.herzliya.bncr.co.il. הבקשות להגבלת הבניה והגובה וכו' נכנסות לסיכום ולעיבוד התוצרים ויוגשו כחלק מדרישות התושבים בשכונה. את העצה על הגשת התנגדויות וכו' שציינת שקיבלת – לא ידוע לנו ממי קיבלת ואיננו יכולים להיות אחראיים לעצות מגורם כזה או אחר.

"לבקשתך לראות את התכנית טרם תוגש, הרי נאמר בכנס – שהתכנית המעודכנת תוצג להתייחסות הציבור. לסיום, מדיניות העירייה בנושא הותמ"ל נקבעה בישיבות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. אתה מוזמן לעיין בפרוטוקולים הדיונים השונים באתר ההנדסי ולהעמיק בנושא".

גורם בעיריית הרצליה ניסה להסביר: "אנחנו נמצאים עכשיו בשלב השני של שיתוף הציבור בתוכנית המתאר, שלב שבו התושבים מתבקשים לבחור אחד מכיווני הפיתוח של הרצליה, ברמת המאקרו", אומר גורם בעירייה, "השלב הראשון של שיתוף הציבור, שבו קיימנו מפגשי שולחנות עגולים בכל השכונות עם תושבי השכונות עצמם, כדי לשמוע מה הרצונות שלהם לגבי תוכנית המתאר, התבצע כבר לפני מספר חודשים".

אבל תושב בשכונה מסויימת שמגיע למפגש שיתוף ציבור רוצה לשמוע מה מתוכנן אצלו בשכונה. התושבים אומרים שעל המאקרו הם יכולים לקרוא באינטרנט. 

"בכל הפרסומים שלנו על מפגשי שיתוף הציבור אנחנו מציינים שלא מדובר בירידה לרזולוציות של שכונות. אחרי שייבחר אחד מכיווני הפיתוח והתוכנית תאושר, נוכל להמשיך ולתכנן בהתאם פרטנית בכל אזור. אי אפשר לתכנן את המיקרו בלי המאקרו. כמובן שגם אז נמשיך לשתף את הציבור בתוכנית, כמו שאנחנו עושים היום. בחרנו לקיים את תהליך שיתוף הציבור באופן המעמיק ביותר, ולאורך כל שלבי התכנון, ולא רק בסיומו. השתתפות בתכנון בכזו רמה היא משהו חדשני, ולפעמים צריך להתאזר בסבלנות".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "כל המידע בנושא תוכנית המתאר שקוף ופתוח לציבור. הושק כלי דיגיטלי חדשני המגביר את השיתוף ומאפשר השפעה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אביעד

    תושבי הרצליה לא רוצים שכנים חדשים…זה די ברור לא? צריך שיתוף ציבור בשביל זה?

  2. אריאל

    מפגש חרטה מין חרטה. ממש זריעת מוץ בעיני התושבים. הוצגו תוכניות כלליות וניסו כאילו להתרכז סביב נושא פיתוח העיר מסביב לתחבורה… כאילו שמשתפים את התושבים במשהו. ישראבלוף.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כנופית פדלון-כחלון ממשיכים לעבוד על הציבור ולאחז עיניים.
    תושבי הרצליה הם לא פראיירים כמו שהצמד הזה חושב.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר