שר האוצר משה כחלון. צילום: גלעד קוולרצ'יק
שר האוצר משה כחלון. צילום: גלעד קוולרצ'יק

זוכרים את ההבטחה של כחלון לגבי תוכנית הבנייה הענקית בשדה התעופה? כנראה שגם הוא לא

בסרטון מיום הבחירות אמר שר האוצר שהשמועות על הקמת 16 אלף דירות בשטח שדה התעופה הן "מסכת שקרים". בשבוע הבא אמור קבינט הדיור בראשותו לקדם בשטח תוכנית של 11 אלף דירות. יש כבר עצומה של מתנגדים וגם פדלון לא מתלהב: "זה מספר דמיוני"

פורסם בתאריך: 18.12.18 08:36

חברי מטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה פתחו עצומה נגד קידומה של תוכניות בנייה הכוללת 11 אלף יחידות דיור במתחם ענק בצפון הרצליה, שבחלקו פועל שדה התעופה. בישיבת קבינט הדיור שתתקיים ביום שני הבא אמורים השרים להכריז על התוכנית כמועדפת, ולהעבירה לקידום המדינה במסלול המהיר בותמ"ל, הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור. ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר כי מדובר ב"מספר דמיוני וחסר שחר", ושייכנס את מועצת העיר כדי לדון באופי שיתוף הפעולה עם הותמ"ל.

"אנו תושבי הרצליה מתנגדים באופן מוחלט להכרזת מתחם צפון הרצליה כמתחם מועדף למגורים והעברת תכנונו מאחריות העירייה והוועדה המחוזית לידי הותמ"ל", נכתב בעצומה, עליה חתמו עד כה כ-220 אנשים, "התוכניות המיועדות לצפון הרצליה ובמתחמים נוספים בעיר אינן מידתיות באופן קיצוני ומהוות פגיעה באיכות חיי התושבים, אינן תואמות את רמת התשתיות המוגבלות ויפגע קשות באופייה וצביונה של הרצליה. תושבי הרצליה מתנגדים נחרצות למדיניות הבנייה הפרועה חסרת הרסן ומבקשים להשאיר את תכנון הפיתוח של הרצליה בכלל וצפון הרצליה בפרט, בתהליכי התכנון הרגילים. אנו תושבי הרצליה החתומים מטה, מתנגדים ולא נאפשר להביא הרס אורבני ותחבורתי על העיר שלנו".

המתחם, ששטחו כ-2,160 דונם ממוקם בתחום שדה התעופה הרצליה העתיד להתפנות. המתחם מצוי ברובו בתחום השיפוט של כפר שמריהו (1,211 דונם), חלקו בתחום הרצליה (866 דונם) וחלק מצומצם מצוי בתחום השיפוט של העיר רעננה (83 דונם). התכנון המוצע למתחם כולל כ-11 אלף יחידות דיור בצפיפות של 34.5 יחידות דיור לדונם נטו הכוללות גם יחידות לדיור מוגן, שטחי תעסוקה, מבני ציבור ושטחים פתוחים. המתחם המוצע נמצא בבעלות מדינה, שלטון מקומי ומאות רבות של בעלים פרטיים.

בחוות דעת שהעבירה מתכננת הותמ"ל דליה פריסקו לחברי קבינט הדיור לפני כשבוע (5 בדצמבר) נכתב כי עיריית הרצליה מתנגדת לקידום התוכנית במסלול המהיר. "בחוות הדעת שהעביר מהנדס עיריית הרצליה, הובעה התנגדותו לקידום התכנית במסלול ותמ"ל היות שלעמדתו אין לקחת את יוזמת התכנון מהרשות המקומית, אשר מעורבותה נדרשת לאור קשיי נגישות תחבורתית ואתגרים תשתיתים רבים לרבות פתרונות לאספקת מים, ביוב, ניקוז וחשמל, ולכן אין לקדם את התכנית עד לפתרון הסוגיות", כתבה, "עוד נמסר כי לאור בעיות התשתית הרבות קיימים חילוקי דעות מהותיים בין העירייה לרמ"י על אופי הרובע וקיבולת היח"ד המוצעות בו, על כן, חדלה העירייה לשתף פעולה בתכנון".

בשנת 2009, במסגרת תמ"מ 5, הוחלט על פינוי שדה התעופה המצוי בשטח המתחם. לאורך השנים החליטה המועצה הארצית על המשך פעילותו ודחיית סגירתו באופן זמני. בהחלטה האחרונה, מאוגוסט 2018, החליטה המועצה הארצית להאריך את פעילותו בשלוש שנים נוספות או עד הוצאת היתרי בנייה למגורים בתחומו. במקביל, מקודמת תמ"א 5/ב' לשדה התעופה הרצליה כשדה זמני לתקופה של שלוש שנים נוספות, או עד לפתיחתו של שדה תעופה חלופי שיקום על פי תת"ל 74. בשנת 2018 נחתם הסכם בין משרדי במסגרתו יועתק שדה התעופה לשטח בח"א 21 שיפונה בחיפה. סוכם כי מקור המימון לעלויות הגירת בסיס חיל האוויר והקמת הטרמינל יהיה שיווק המקרקעין בשטחים המתפנים.

"לפני הבחירות הבטיח שר האוצר משה כחלון ש-16 אלף יחידות הדיור בהרצליה זה עורבא פרח, שקר וכזב", אומר מוביל מטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה ותושב צפון הרצליה, צבי דותן, "ההתנהלות הזאת של להפיץ שקרים לפני הבחירות בעזות מצח, כשאתה יודע במפורש שאתה הולך לקדם את התוכניות האלה, הן יושבות במגירה ואתה מקפיא אותן לאחר הבחירות כדי שלא יפגעו בפדלון, ואתה יוצא בהצהרה כזאת בוטה. כחלון, למה להאמין? יש בכלל למי להאמין?".

"אנחנו מבקשים לכבד התחייבויותיהם של שר האוצר וראש העיר שמתחם נחלת עדה-צפון הרצליה לא ייבנה, ושישאירו אותו שטח ירוק פתוח לדורות הבאים, כמו שהבטיחו בהליך שיתוף הציבור שנערך בחודשים האחרונים", ממשיך דותן, "במצגת שהוצגה בפנינו הם השאירו שלושה מתחמים שאמורים להיות מחוץ לתחום התכנון וביניהם נחלת עדה-מתחם צפון הרצליה. אנחנו מבקשים שכחלון ופדלון יעמדו בהתחייבויותיהם שלא תהיה בניה במתחם צפון הרצליה, לא מעבר ל-1,650 יחידות דיור שעליהן הם התחייבו לפני הבחירות ושלא יעבירו את מתחם צפון הרצליה לוותמ"ל.

"אני חושב שהקטסטרופה האורבנית שהם הולכים להכניס להרצליה היא קטנה מול הקטסטרופה האורבנית הקיימת היום באם המושבות בפתח תקווה ובמתחם אפק בראש העין. התשתיות הקיימות לא יכולות להכיל את הכמויות ההיסטריות האלה של הבניה הזאת. אנחנו בעד בניה שפויה ומידתית שתואמת את אופייה של העיר. ולתשתיות הקיימות ולא פוגעת באיכות החיים של תושבי העיר. אנחנו בוחנים כל מילה של מנהיג ציבורי ושהוא עומד מאחורי מילותיו. לצערנו, כחלון שוכח שהציבור בהרצליה זוכר את כל ההתחייבויות שלו. אנחנו קוראים לפדלון שיעמוד מאחורי ההחלטה של ועדת המשנה לתכנון ובניה של הרצליה שהתנגדה לכל העברת המתחמים בהרצליה לתכנון הוותמ"ל. אנחנו מצפים ממנו למאבק עיקש עם כל המהלכים שנדרשים כולל עתירות מנהלתיות ופנייה לבג"ץ. אנחנו מצפים לפעול ביחד נגד התוכניות ההרסניות האלה. ברגע שהתוכניות האלה יצאו לפועל כל איזור השרון יהיה סתום לחלוטין. אנחנו נפעל ונצא בכל המהלכים ואנחנו קוראים לראש העיר לפעול ביחד כדי לעצור את התכנון הקטסטרופלי לעיר שלנו".

משה פדלון. צילום עזרא לוי

משה פדלון. צילום עזרא לוי

בהתייחסו לדיון האמור להתקיים בותמ"ל אמר ראש עיריית הרצליה משה פדלון: "כידוע, רק לפני שבוע כוננה הרצליה מועצת עיר בהרכב חדש, לכשתתכנס ועדת המשנה לתכנון ובנייה של המועצה החדשה אביא בפניה לדיון מיידי את נושא שיתוף הפעולה עם הותמ"ל ואופיו של השיח המשותף. בסיכום שהיה לי עם יו"ר מטה הדיור, מר זאב בילסקי, אמרנו כי בתנאים הנוכחיים, אין היתכנות לבניית 12 אלף יחידות דיור. מדובר במספר דמיוני וחסר שחר ויהיה זה חוסר אחריות של הותמ"ל אם חברי הוועדה לא יראו לנגד עיניהם את המשמעויות התשתיתיות של היקף בניה בסדר גודל שכזה, הדורש תשתיות לאומיות של מחלפים, תחנת רכבת, חשמל מים ועוד. בימים אלו נמצאת הרצליה בעיצומה של הכנת תכנית מיתאר לעיר, בשיתוף מלא עם התושבים. אני חוזר ומדגיש כי לא תהיה כל תוספת בניה בעיר ללא מענה הולם של תשתיות שיאפשרו גן לכל ילד, גינות ציבוריות, נגישות תחבורתית וכל הנדרש על מנת לקיים חיים עירוניים איכותיים".

מהותמ"ל נמסר בתגובה: "פעילות הותמ"ל כוללת הקפדה מקצועית חסרת פשרות על תהליכי תכנון איכותיים. במידה ובמהלך קידום מתחמי תכנון יעלה צורך בפתרון סוגיות מקומיות ומרחביות – צוות הותמ"ל יפעל יחד עם הרשות המקומית וגופי הממשלה הנוגעים לדבר עד ליצירת מענה הולם והטמעתו בתכנית כדי שתהא ברת מימוש".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האמת הוא אמר שלא יבנו 16000, ומאשרים 11,000.
    אז הוא עומד בהבטחה שלו.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא ברורה לי הצהרת המתנגד מר דותן לגבי השארת השטח לדורות הבאים.
    כל המתנגדים יושבים בוילה על חצי דונם אדמה, ומפחדים על ערך הבית שלהם.
    יש להם כבר נכדים, והילדים שלהם ונכדיהם הם הדורות הבאים וצריך לבנות להם דירות.
    אם תשאלו את אותם מתנגדים, ותאמרו להם שהולכים לבנות וילות צמודות קרקע על השטח הירוק אז פתאום כולם יפסיקו להתנגד.
    אבל לבנות בצורה סביבתית דירות מגורים לגובה לדורות הבאים זה פתאום מעורר התנגדות.
    לא לכל אחד מהדורות הבאים יש 5 מליון שח לקנות וילה בצפון הרצליה, אבל אם יבנו 11,000 דירות, מחירי הדירות ירדו ויהיה לדורות הבאים היכן לגור.
    גם אנחנו הדורות הבאים רוצים לגור ולעבוד בהרצליה.
    ואם המתנגדים רוצים וילה באזור ירוק הם יכולים למכור ולקנות בגליל.
    הרי מרביתם כבר בגיל הפנסיה והצורך במגורים ליד מקורות תעסוקה הוא פחות משמעותי.

  3. פדלון בלי פדלים

    פדלון הוא מריונטה של כחלון
    לא לחינם כחלון הציג את פדלון כהצלחה שלו
    בבחירות המוניציפליות.
    לכן כל הדיבור של פדלון הוא מהפה ולחוץ
    זאת בנוסף לתכנית הסמויה לישב יותר חרדים
    וחובשי כיפות בהרצליה דרבנן.
    אם למישהו יש ספק שיבקר בבית הכנסת של יוצאי לוב בהרצליה .

  4. צבי דותן הורס את העיר

    מי הוא בכלל שימנע דיור מאלפי משפחות צעירות???
    יושב על וילה של חצי דונם בגן רשל, ופשוט לא נעים לו שיבואו לו צעירים לשכונה! בושה
    פדלון, קיבלת מנדט, תבנה שם 12 אלף יחידות!!!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר