שר האוצר משה כחלון. צילום: גלעד קוולרצ'יק
שר האוצר משה כחלון. צילום: גלעד קוולרצ'יק

פביאן ליועמ"ש לממשלה: חשש למחטף בהכרזת קבינט הדיור על מתחמים מועדפים לדיור בהרצליה

חבר מועצת עיריית הרצליה טוען ששר האוצר כחלון היה השר היחיד בישיבת קבינט הדיור שבה התקבלה ההחלטה לגבי מתחם הענק בצפון הרצליה ומתחם המט"ש, ודורש ממנדלבליט להורות על ביטולה

פורסם בתאריך: 7.1.19 09:01

עו"ד חיה ארז שיגרה אתמול (א') מכתב, בשם חבר מועצת עיריית הרצליה איל פביאן, ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט וליועץ המשפטי למשרד האוצר עו"ד אסי מסינג. במכתב דורשת עו"ד ארז לבטל את הכרזת קבינט הדיור על מתחמים מועדפים לדיור בהרצליה מיום שני שעבר. החלטות קבינט הדיור על הכרזת המתחמים (מתחם צפון הרצליה ומתחם המט"ש), כפי שמצוין במכתב, התקבלו לאחר אישור חוק התפזרות הכנסת העשרים, ב-26 בדצמבר. כמו כן נטען במכתב כי השר היחיד שנכח בישיבה היה שר האוצר משה כחלון.

במכתב טוענת ארז כי ההחלטות נעשו למרות הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ששוללות קבלת החלטות בעניינים שאין בהם כורח ודחיפות במכתבו למזכיר הממשלה צחי ברוורמן מ-27 בדצמבר. "היועמ"ש הבהיר, שהגם שעקרון הרציפות חל על עבודת הממשלה בתקופה זו, בהתאם לסעיף 30 לחוק יסוד הממשלה, הרי שעל הממשלה היוצאת ושריה חלה חובה לנהוג בתקופה זו באיפוק ולהימנע מקבלת החלטות שאין בהם כורח או דחיפות", כותבת ארז, שהוסיפה כי "בהתאם, הבהיר היועמ"ש כי, כאשר עומדות על הפרק החלטות בנושאים שאינם בגדר ניהול שוטף, על השרים לערוך, טרם קבלת ההחלטה, בדיקה מוקדמת מול היועץ המשפטי של המשרד הנוגע בדבר".

איל פביאן

איל פביאן

עוד כותבת ארז: "לכאורה, טרם קיום ישיבת קבינט הדיור וקבלת ההחלטות לא נערכה בדיקה מוקדמת מול היועץ המשפטי של משרד האוצר או מול יועץ משפטי אחר. הפרוטוקול לא מזכיר התייעצות ממין זה או חוות דעת המתייחסת לסמכות הממשלה בתקופה הנוכחית. למעשה, ככל שלא נערכה התייעצות משפטית בעניין סבירות החלטות ההכרזה, אשר כפי שנבהיר, ודאי שאינן בגדר ניהול שוטף, די בכך כדי להורות על ביטולן.

"חוק הותמ"ל הוא הוראת שעה, אשר הייתה אמורה לפוג באוגוסט 2018 והוארכה בשנה. לא ניתן לדעת אם חוק הותמ"ל יפוג חודשים ספורים לאחר הבחירות, באוגוסט 2019 או יוארך פעם נוספת, שכן מדובר בחוק שנוי במחלוקת, שהארכת תוקפו נתקפה בבית המשפט העליון. לפיכך, קבלת ההחלטה על הכרזת המתחמים ערב הבחירות מעלה חשש שמדובר במחטף.

"ההכרזה פותחת פתח לאפשרות שרמ"י תגיש לותמ"ל בהקדם תכנית למתחם המוכרז, ומאחר וקידום תכניות בותמ"ל נתון בסד של לוח זמנים קצר, הממשלה החדשה שתוקם לאחר הבחירות תעמוד בפני עובדה מוגמרת, של תכנית מאושרת או תכנית בהליכי תכנון מתקדמים. אציין, כי לא רק את הממשלה הבאה, אלא גם מועצת העיר החדשה של הרצליה והוועדה המקומית החדשה, אשר טרם הספיקה כלל להתכנס, הועמדו בפני עובדות מוגמרות. די בסיבות אלו כדי להורות על ביטול ההחלטה".

לסיכום כתבה ארז: "החלטת השר כחלון, כשר היחיד שנכח בישיבת קבינט הדיור, להכריז את שני מתחמים מועדפים לבניה, ימים ספורים לאחר שהממשלה המכהנת הפכה לממשלה יוצאת, עומדת בסתירה חזיתית להנחית היועמ"ש על הצורך של הממשלה וועדות השרים לנהוג באיפוק. ההחלטה, לא רק שאינה חיונית ודחופה, אלא שיש לה השלכות רוחב עד כדי קיום חשש, שהיא תפגע בהליכי תכנון תכנית המתאר הכוללנית המקודמת בהרצליה במקביל בימים אלו ממש. ההחלטה חורגת ממתחם הסבירות בהיבטים רבים, ומעלה חשש שהיא נגועה בדיוק בפגמים מפניהם הזהיר בית המשפט העליון – העדפה של אינטרס מפלגתי צר והעמדת הממשלה הבאה בפני עובדות מוגמרות. לאור זאת, אנו פונים אליך לפעול בהתאם לבקשתנו ולהורות על הצורך בביטול ההחלטות".

הפגנת תושבים ביולי בכניסה לשדה התעופה נגד קידום התוכנית בותמ"ל

הפגנת תושבים ביולי בכניסה לשדה התעופה נגד קידום התוכנית בותמ"ל

נזכיר כי מכתב זה של ארז נשלח לאחר מכתבו של פביאן ביום 18.12.18 לשרי קבינט הדיור, שהיה אמור לדון בהכרזה על מתחם צפון הרצליה ביום 24.12.18. פביאן קרא להסיר את הנושא מסדר היום עד שתתבהר התמונה התכנונית בעיר ויתאפשר תיאום מלא עם העירייה ועם רצון תושבי העיר.

"שלחתי מכתב לכל שרי הקבינט בבקשה להסיר את הנושא לחלוטין מסדר היום ב-18 בדצמבר", אומר פביאן, "כתוצאה מהמכתב הקודם לא התקבלה החלטה על 12 אלף יחידות דיור, כפי שתוכננו מראש לקבל בקבינט הדיור. הצעת ההחלטה הועברה לשרי הקבינט בשבועות האחרונים, כאשר קבינט הדיור נדחה משבוע לשבוע. בפעם האחרונה בה בוטלה ישיבת קבינט הדיור (24.12), החליטו באותו בוקר על בחירות מוקדמות, והיה מצופה שכל העניין ידחה כעת ויניחו לעיר הרצליה להכין את תכנית המתאר שלה, כולל צפון הרצליה וכל חלקי הער כולם בחודשים הקרובים, ולהגיש אותה לוועדה המחוזית. אלא שלכחלון 'בער' לכנס קבינט דיור בימים האחרונים, למרות העובדה שבחירות כלליות תתקיימנה ב-9 לאפריל ותקום ממשלה חדשה, עם ועדות שרים חדשות. אז הוא קיים ישיבת קבינט דיור והעביר החלטה על צפון הרצליה בלי לנקוב במספר 12 אלף בשל מכתבי הקודם, שהונח על שולחן קבינט השרים לקראת הישיבה. היה כאן הישג חלקי כי מנעתי קבלת החלטה שהיה מצוין בה היעד לתכנון וביצוע של 12 אלף דירות בצפון הרצליה, שהיתה עוברת לביצוע בחודשים הקרובים על ידי רמ"י. לאחר שעיינתי ולמדתי את ההחלטה שהתקבלה בפועל, הבנתי שיש לבטלה לחלוטין ולא להתפשר על זה שכן, עצם קבלתה מכריזה על כל השטח בצפון הרצליה כ"מתחם מועדף לדיור" ומעבירה את האחריות על תכנונו ובנייתו לותמ"ל, ומוציאה את התכנון והבצוע מוועדת התכנון המקומית והמחוזית. לכן, אנו דורשים כעת את ביטול ההחלטות שקיבל הקבינט בנוכחות כחלון בלבד בימים האחרונים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משה

    טעינו היינו צריכים לבחור באייל פביאן ראש עיר . נראה שפדלון עסוק בכלום ואיפה מפלגת מר"ץ הירוקה בסיפור הבנייה ??

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זאת שיטת כחלון.מאחר וכחלון כבר סוס מת מהבחירות הבאות הוא פועל בשיטת ""תמות נפשי עם פלישתים""
    ומייצר עוד ועוד נזקים תוך הפצת ספינים והנפצות
    על הישגיו המדומים

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פבייאן עם הגדולים שוטקים זה מיכיוון שהם מבינים שלזןגות צעירים בהרצליה אין בתים יקר מאוד!!אז בימקום שתידרוש בניה לזוגות צעירים אתה שולך אותנו לגןר בכס הוד השרון.חבל שאתה יושב במועצה ממש אבל אתה נגד זוגות צעירים בהרצליה

  4. ניר

    פאביןהוא איש קטן שמחפש פרסום על גבי הזוגות הצעירים בטח אין לו בעיית דיור המבין יבין…..

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה הקשר המגורים של פביאן לזוגות הצעירים?
    איך בניה מטורפת שתהפוך את הרצליה לגוש בטון במחירים לא שפויים תעזור לזוגות צעירים ?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר