שר האוצר משה כחלון. צילום: גלעד קוולרצ'יק
שר האוצר משה כחלון. צילום: גלעד קוולרצ'יק

התושבים עתרו לבג"ץ נגד שר האוצר: "ההחלטה לגבי פרויקט הענק בצפון הרצליה היא מחטף בחירות"

11 תושבים הגישו היום את העתירה, בניסיון לעצור את התוכנית להקמת 11 אלף יחידות דיור לפחות. משרד האוצר בתגובה: "נגיב בערכאות המקובלות"

פורסם בתאריך: 21.2.19 17:13

11 תושבים מהרצליה, ובהם חברי המועצה איל פביאן ותמי גרוסמן, וכן צבי דותן, אושרי יניב, דליה כהן, ניר יונה, רן גולדשטיין, חובב ששון, רפאל קרמונה, אילן קרומר ועפרה כרמי, הגישו היום (חמישי) עתירה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל, שר האוצר משה כחלון, ראש מטה הדיור זאב בילסקי, הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור וכן הוועדה המקומית לתכנון ובניה הרצליה. התושבים מבקשים מבית המשפט להוציא צו על תנאי, לפיו יורה למשיבים להסביר ולנמק מדוע לא תבוטל הכרזת הממשלה על "הרצליה – רובע צפוני" ו" מט"ש הרצליה", שבהם מתוכננים יותר מ-12 אלף יחידות דיור – כמתחמים מועדפים לדיור.

נזכיר כי לעתירה קדמו שני מכתבים ששלח פביאן בדצמבר ובינואר לשרי קבינט הדיור, בבקשה להסיר מסדר היום את הדיון בהכרזת מתחם הרצליה-רובע צפוני וליועמ"ש בבקשה לבטל את ההחלטות. משנענו שני המכתבים בשלילה החליטו תושבי הרצליה, בהובלת פביאן וגרוסמן, שהיא תושבת שכונת נחלת עדה בצפון הרצליה וממובילות המאבק לתכנון ובינוי שפוי בהרצליה, לגייס כסף מהתושבים ולעתור לבג"ץ.

במסגרת העתירה טוענים העותרים, באמצעות עורכי הדין חיה ארז, חגי קלעי ואוהד רוזן, כי החלטות קבינט הדיור, שהתקבלו בפועל על ידי השר כחלון לבדו, הן כלכלת בחירות ברורה ונועדו לסייע לו בקמפיין הפוליטי. בעתירה נכתב כי ההחלטה חורגת ממתחם הסבירות בהיבטים רבים, למשל עומדת בסתירה חזיתית להנחית היועמ"ש על הצורך של הממשלה וועדות השרים לנהוג באיפוק, וכן מעלה חשש שהיא נגועה בדיוק בפגמים מפניהם הזהיר בית המשפט העליון – העדפה של אינטרס מפלגתי צר והעמדת הממשלה הבאה בפני עובדות מוגמרות.

כמו כן נטען כי להכרזה זו יש השלכות רוחב עד כדי קיום חשש, שהיא תפגע בהליכי תכנון תכנית המתאר הכוללנית המקודמת בהרצליה במקביל בימים אלו ממש והיא מתעלמת מחוות הדעת של מהנדס העיר מייק סקה, שבה הבהיר כי העירייה מתנגדת להכרזה המוציאה מידיה את התכנון, וזאת לאור אתגרי התשתית הרבים בפניהם העיר עומדת ואשר מחייבים את מעורבות הוועדה המקומית, ולאור חילוקי הדעות המהותיים בין העירייה לרמ"י על אופי הרובע וקיבולת יחידות הדיור המוצע בו.

איל פביאן

איל פביאן

עוד טוענים התושבים כי ההחלטה להפקיע מהרשות המקומית את הליכי התכנון פוגעת בזכות הטיעון של התושבים, וצפויה להביא לבינוי אינטנסיבי ללא תשתיות מתאימות בשטח העיר. צוין בעתירה כי עיון בפרוטוקול קבינט הדיור מלמד כי בכל הנוגע למתחם המט"ש לא התקיים דיון כלל. גם בכל הנוגע למתחם הרובע הצפוני, לא התקיים כל דיון ענייני. "היעדר כל דיון ענייני בהצעות שהובאו להחלטת קבינט הדיור, ובפרט – היעדר כל דיון בחלופות, מהווים פגם נוסף, חמור, בהחלטות על ההכרזה, המצדיק את ביטולן.", נכתב בעתירה.

נציין כי מדובר במתחם בשטח כ-2,160 דונם המצוי בתחום השיפוט של הרצליה, בין היתר בתחום שדה התעופה של הרצליה, כפר שמריהו ורעננה. היקף הבינוי במתחם, שהוצע לקבינט על פי חוות דעת מתכננת הותמ"ל, כלל 11,000 יחידות דיור, ועל-פי הצעת המחליטים, שהוגשה לקבינט על-ידי שר האוצר ביום 26.12.18, על כ- 12,000 יחידות דיור. לאלו מתווספות כ- 1,100 יחידות דיור המתוכננות במתחם הנוסף שהוכרז "מט"ש הרצליה".

בהקשר לכך נטען בעתירה: "בהינתן, שבהרצליה יש היום כ-36,000 יח"ד, משמעות ההכרזה, בהנחה שמספר הדירות יהיה קרוב או גבוה מהצעת המתכננת ושר האוצר, היא אפשרות להגדלת מספר יחידות הדיור בעיר בלא פחות מ- 30% במסגרת תאי שטח אלו בלבד (לצד ובנוסף לגידול המשמעותי באוכלוסייה הצפוי מקידומה של התכנית הכוללנית של הרצליה). דהיינו, מדובר בהחלטה, שהשפעתה על צביון העיר יהיה דרמטי. מחוות דעת מתכננת הותמ"ל לא עולה שנתנו לזה תשומת לב. הבעיה מחמירה, לאור העובדה שממתחם זה מצטרף למתחמים מועדפים לדיור נוספים בעיר: קרית שחקים (1,500 יח"ד), אפולוניה (3,900 יח"ד) וההכרזה הנוספת שהוכרזה יחד עם הרצליה – רובע צפוני – הרצליה- מתחם המט"ש המתפנה (1,100 יח"ד).

תמי גרוסמן

תמי גרוסמן

שני חברי המועצה, מאות התושבים שמימנו את העתירה, ונציגי המאבק לבינוי שפוי מסרו כי: "אנו תולים תקווה בבית המשפט שיביא לביטול החלטת קבינט הדיור מיום 31.12.2018, שלא הייתה צריכה להתקבל כלל מראש, ויביא להחזרת תהליך קבלת החלטות מסודר, ראוי ואחראי , למנהל תקין, וכן לתכנון מסודר וראוי של העיר הרצליה וסביבתה לעשרות השנים הבאות, כראוי למדינת ישראל, אזרחיה וזכויותיהם , וימנע מחטפי בחירות בהחלטות הרות גורל ונזקים אורבניים וסביבתיים גדולים ובלתי הפיכים. הרצליה נמצאת בהליך תכנון לשנים הבאות, יש לבצעו כראוי ובצורה אחראית – אנו חרדים לעתיד העיר, תכנונה, ואיכות החיים של תושביה".

עו"ד ארז, קלעי ורוזן מסרו: "הדין בנוגע לממשלת מעבר ברור, ואוסר על קבלת החלטות ארוכות טווח ובלתי הפיכות בתקופה זו. יש להצר על כך שסוגיה תשתיתית, בעלת השפעות לדורות קדימה, מתקבלת באופן נמהר, ללא תכנון סדור וללא התחשבות בתושבים המושפעים מההחלטה. אנו תקווה כי בית המשפט העליון יבטל את ההחלטה ויכריז את ההליך התכנוני התקין על מכונו".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "נגיב בערכאות המקובלות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ולמה פדלון שותק.במילא הפטרון שלו כחלון כבר גמר את הקרירה אחרי שהתעלק על חצי מדינה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר