לירון ספיר. איורים ליטל פאר
לירון ספיר. איורים ליטל פאר

מה עושה מנהלת מרפאת שיניים שבתה חששה מהרופא? כותבת ספר ילדים

לירון ספיר, שמנהלת מרפאת שיניים בהרצליה יותר מ-12 שנים, החליטה בעקבות ניסיון אישי להוציא לאור ספר שיעזור להפיג אצל ילדים את החשש מהביקור הראשון במרפאה. אז מה מיוחד בכיסא הטיפולים?

פורסם בתאריך: 3.5.19 09:46

מי מאיתנו לא חשש לבקר אצל רופא השיניים בפעם הראשונה? כיסא הטיפולים שעולה ויורד והמכשירים הלא מוכרים שבחדר ובידיו של הרופא מפחידים לא פחות מהבדיקה עצמה. תושבת הרצליה ומנהלת מרפאת שיניים יותר מ-12 שנים בעיר, לירון ספיר, החליטה להפיג את החשש בקרב ילדים מהביקור אצל רופא השיניים והוציאה לאור לפני כחודש את הספר "המסע לחלל הפה". הספר מספר את סיפורה של רויה בת ה-4 שחוששת מהלא נודע בביקור אצל רופא השיניים ולא מסכימה לגשת לבדיקה, ועל כך שבסופו של דבר היא מתיידדת עם כיסא הטיפולים ועוברת את הבדיקה בהצלחה. אחד המסרים שחשוב לספיר להעביר הוא: להגיע לבדיקה שגרתית אצל הרופא כשבריאים וכך למנוע כאבי שיניים וטיפולים מורכבים ולא נעימים.
"כשהבת שלי הייתה בת 4 הגיעה רופאת שיניים לגן ובדקה את הילדים ובתום הבדיקה היא המליצה שניגש לרופא שיניים ונעשה בדיקה נוספת", מספרת ספיר, בת 38, נשואה ואם לשלושה, "לקחתי את הבת שלי לבדיקת שיניים והיא הייתה מפוחדת ומבועתת ולא רצתה אפילו להיכנס לחדר של הרופא ובטח שלא לשבת על כיסא הטיפולים. הגענו מספר פעמים למרפאה אבל היא לא שיתפה פעולה וסירבה לשבת על כיסא הטיפולים. ישבתי וחשבתי איך אני יכולה לעזור לה עם הפחד הזה ולהעביר לה מסר שהבדיקה לא כואבת. מאוד הבנתי לליבה ולליבם של הילדים שחוששים מבדיקה אצל רופא השיניים מהסיבה שאף אחד לא מכין אותם לקראתה ומסביר להם מה יהיה בה. למשל שכיסא הטיפולים עולה ויורד כמו בפארק ובגן שעשועים, שהמראה שמחזיק הרופא זה כדי לספור את השיניים ולהסתכל היטב בשיניים האחוריות. והתאורה מלמעלה נועדה להאיר לתוך הפה. החלטתי שאני כותבת סיפור שבו אני מתארת מה בדיוק הולך לקרות בצורה כיפית ומונגשת לגילה. הקראתי לה את הסיפור שכתבתי במחברת לפני השינה ושבוע לאחר מכן היה לה תור לרופאת שיניים והיא הסכימה לשבת בכיסא הטיפולים ועברה טיפול מניעתי נגד עששת שנקרא איטומים, שזה לא טיפול כואב בכלל. הבנתי שבעזרת הסיפור עזרתי לה".

לירון ספיר

לירון ספיר

אז איך הסיפור במחברת התגלגל לספר?
"סיפרתי על הסיפור שכתבתי לבת שלי לזוג חברים והם אמרו שהם על אותה הסירה ושהם רק אומרים את המלים בדיקה אצל רופא השיניים והבת שלהם ישר מתנגדת ומסרבת בכל תוקף ללכת לרופא. הצעתי להקריא לה את הסיפור וכמו קסם הילדה הלכה לבדיקה. עד אותו הרגע לא חשבתי בכלל להוציא את הספר לאור. חשבתי שזה משהו פרטי ומשפחתי שעשיתי עבור הבת שלי. כשהבנתי שחסר ספר שמכין את הילד לקראת בדיקת שיניים החלטתי להוציא אותו לאור כדי לעזור לכל הילדים מגיל שנתיים עד 8 שנמצאים לפני בדיקת שיניים להבין לקראת מה הם הולכים. כשילד יודע לקראת מה הוא הולך, הוא חושש פחות. הגעתי לעורך מאוד מוכר ובעל מוניטין של ספרי ילדים הוא מאוד התרשם מהספר ואמר שעוד לא יצא לאור ספר כזה. שם קיבלתי את הגושפנקא שיש לי משהו טוב שאני יכולה לצאת איתו לאור. התייעצתי עם צוות של רופאי שיניים לילדים על מה כדאי שיופיע בספר ומה כדאי להדגיש. גם היה לי חשוב דרך האיורים לשפוך הרבה רוך ולתת תחושה נעימה ולא מאיימת ומרתיעה לילד שקורא את הספר או שאינו יודע לקרוא ורק מעיין באיורים. לקח לי המון זמן, חמש שנים, להוציא את הספר כי לא התפשרתי על שום מסמר בקיר. הייתי יושבת שעות על גבי שעות אילו איורים ילד ירצה לראות ונעזרתי גם בילדים שלי. אני גם ממש שמחה שרופאי השיניים ממליצים על הספר שלי".

לירון ספיר. איורים ליטל פאר

הספר של לירון ספיר. איורים ליטל פאר

איזה מסר חשוב לך להעביר דרך הספר?
"בהקדמה של הספר אני כותבת להורים שכדאי להגיע לבדיקה שגרתית כשאין כאב. הרבה פעמים אני נתקלת בהורים כשאני רוצה לתאם בדיקה שגרתית אז ההורים אומרים שלילד שלהם לא כואב והם לא צריכים את הבדיקה. פה הטעות כיוון שברגע שילד מגיע עם כאב לרופא השיניים אז הוא יודע שגם הטיפול הולך לכאוב. מבחינה פסיכולוגית כשילד מגיע כשלא כואב לו הוא מקבל את הבדיקה בצורה נעימה יותר ולא מאיימת. כשאמא מספרת לי שהבת או הבן שלה הסכימו בעקבות קריאת הספר לשבת על כיסא הטיפולים אין מאושרת ממני. זו היתה מטרת הספר. אם עזרתי לילד אחד – זה בשבילי עולם ומלואו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רעיון מקסים. כל הכבוד לך לירון ובהצלחה ?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה מקסימה. קניתי את הספר בעקבות הכתבה לבת שלי לאחר שכבר ביקרנו אצל רופאה שיניים והחוויה לא הייתה טובה.
    אחרי שהקראתי לה את הספר הלכנו שוב והיא פשוט חיקתה את רויה וזה היה מדהים לראות את השינוי.
    מומלץ ביותר!!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר