בית הכנסת אוהל משה בהרצליה פיתוח

בית הכנסת הזה בהרצליה פעל ברציפות במשך יותר מ-40 שנה. ואז הגיעה הקורונה

יו"ר הוועד בבית הכנסת אוהל משה, מירון איזקסון, נאלץ לקבל השבוע את אחת ההחלטות הקשות בחייו. "אני סופר, ואם לפני כמה חודשים היו מביאים לי סיפור על כל מה שקורה כעת, עם כל האהבה שלי לספרות, הייתי אומר שזה מוגזם"

פורסם בתאריך: 20.3.20 08:50

בית הכנסת אוהל משה ברחוב אריה בן אליעזר 33 בהרצליה פיתוח נסגר שלשום בצהריים. זו הפעם הראשונה שמתפללי בית הכנסת, בהם גם יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, ראו אותו סגור. זהו בית הכנסת הראשון בהרצליה פיתוח, שקיים כבר יותר מ-40 שנה ושבין מקימיו היו נשיא המדינה חיים הרצוג ז"ל, אליהו איזקסון ז"ל, דוד קוליץ ופרופ' אהרן אנקר.

יו"ר הוועד בבית הכנסת ותושב הרצליה פיתוח כבר 63 שנה, המשורר והסופר פרופ' מירון ח. איזקסון, מספר כי ההחלטה לסגור את בית הכנסת היתה אחת הקשות שנאלץ לקחת בחייו. "ההחלטה שהתקבלה בוועד שלנו ביום רביעי היתה לא קלה", הוא אומר, "אני הייתי בין המהססים ורציתי למצוא פשרה שתאפשר לנו להמשיך לקיים מניין של עשרה אנשים בכל יום ובטח בשבת. אף אחד לא התכוון להתעלם מההנחיות שלא להתקהל יותר מעשרה אנשים, אלא חשבנו לקיים מספר מניינים של עשרה אנשים, יש לנו בית כנסת גדול שמאפשר את זה. היו כאלה שאמרו כבר לפני שבוע שצריך לסגור את בית הכנסת אבל התנגדתי לזה. ראיתי שרוב חברי הוועד לא מרוצים מהפשרה ורוצים או לסגור לחלוטין או שכל הפעילויות של בית הכנסת יתקיימו. בכל יום יש שני מניינים בבוקר שבכל אחד יש 15-10 אנשים, יש לנו שני כוללים שלומדים בהם, בשבתות אנחנו לרוב 150-100 איש ואנחנו גם עורכים בבית הכנסת בר מצוות של כל האיזור ובריתות. יש לי פה בכל זאת אחריות והתייעצתי גם עם כמה רבנים מצהר כמו יובל שרלו ודוד סתיו והם ייעצו לי שנסגור כי צריך להיזהר ושלא יהיה פיקוח נפש. זה מה שעשינו שלשום בבוקר, הספקנו לעשות מניין אחר בבוקר בבית הכנסת ואז סגרנו אותו וכל הפעילות שלו הוקפאה".

מירון איזקסון. צילום: יח"צ

בית הכנסת ייסגר באופן גורף או שאתם שוקלים לפתוח אותו בשבתות?

"אנחנו בוחנים אם לקיים בשבת בבוקר מניין של עשרה אנשים וזו גם שבת מאוד משמעותית לפני ראש חודש ניסן. היום (שישי) נדון אם לפתוח בשבת בלבד למניין. אפשר להתפלל בבית תפילת יחיד אבל יש דברים שאפשר לעשות רק בבית הכנסת כמו קריאת תורה. יש בזה משהו מאוד סמלי. בית כנסת זה לא עוד מקום חברתי או בילוי או סרט שאני יכול לראות עוד חצי שנה או בכלל לא לראות. בית כנסת זה מקום של חיים, אני הולך אליו במשך 40 שנה ואני הולך אליו עם אשתי שמאוד פעילה בפעילויות של נשים ומעבירה שיעורים בבית הדיור המוגן הקרוב, עם ילדיי, שאחד מהם הוא אחד מקוראי התורה הקבועים, ועכשיו גם עם נכדיי ואני מאוד מעורב בו וכל המנהגים הקבועים של היומיום, הלימוד והאנשים הקבועים שפוגשים והמשמעות שבאים לעבוד את הקדוש ברוך הוא ביחד. אשתי ואני חוגגים 40 שנות נישואים השבוע ותכננו לציין זאת בבית הכנסת ביום שבת. עכשיו זה לא יתאפשר ולכן נחגוג בצורה מצומצמת בבית.

"זה נראה לי שיהודים נלחמו שכזה דבר ימשיך במשך דורות שלמים והגענו למצב הזוי. אני סופר, ואם לפני כמה חודשים היו מביאים לי סיפור על כל מה שקורה כעת, עם כל האהבה שלי לספרות, הייתי אומר שזה מוגזם. זכיתי להיות יקיר העיר הרצליה בשל הפעילות שלי בתחום של בין דתיים וחילונים. בסוף השבוע הזה יקרה משהו מאוד סמלי במדינת ישראל יהיו המון בתי כנסת סגורים וגם התחבורה הציבורית בשבת לא תעבוד ופה שני הפכים נפגשים וזה אומר שאולי הם צריכים להיפגש לא רק בימים של קטסטרופה ומגיפה. פה זה פוגע בשני הצדדים. אולי זה צריך להראות לנו שגם בימים אחרים צריכים לדעת לדבר אלה שנוסעים בשבת ואלה שמתפללים בבית הכנסת".

איפה תתפלל עכשיו?

"אני אתפלל בבית ואלך לבית כנסת אחר אבל אני מקווה שזה לא יהיה להרבה זמן .מה גם שזה מסוג הדברים שאפשר אחרי כמה ימים לשנות בהתאם למה שקורה".

אתה ממליץ לבתי כנסת אחרים גם לסגור?

"לא. ראשית שכולם יעמדו בהנחיות הממשלה. אנחנו לא בית הכנסת היחיד שסגר בהרצליה. הבן שלי שלומי הוא רב בבית הכנסת 'בית יואל' בהרצליה ב' ובעקבות החלטת הוועד הם סגרו ביום רביעי. אני יודע שיש עוד בתי כנסת ששוקלים לסגור ואני לא רוצה לייעץ להם. אני בקושי יודע לייעץ לעצמי. אני מקווה שנחזור אל בית הכנסת בקרוב".

איזקסון אינו היחיד שנאלץ להתמודד עם ההחלטה הקשה לסגור בית כנסת, אתמול הודיע הרב של שכונת יד התשעה הרב יעקב נקי על סגירת כל בתי הכנסת בשכונה. "פיקוח נפש ואילו ספק פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה", כתב בהודעה שהופצה לתושבים, "ולכן על כל אחד ואחד להתפלל בביתו ביחיד. לא יתקיימו תפילות בבתי הכנסת בכל השכונה. כל בתי הכנסת ייפתחו מיד כאשר המצב יאפשר זאת ונתפלל כולנו להחשת גילוי משיח צדקנו בקרוב ממש אכי"ר".

בתוך כך, יו"ר המועצה הדתית בהרצליה עו"ד דן פנחס פרסם שלשום לגבאי בתי הכנסת, למנהלי המקוואות, לנותני שירות אחרים בעיר ולציבור הרחב נהלים והנחיות בשל נגיף הקורונה בבתי הכנסת, במקוואות, בעניין השגחת כשרות והנישואין בתקופה זו. כמו כן, הוא בישר לגבאי בית הכנסת כי הכנס שמתקיים מדי שנה בשנה שאליו מוזמנים גבאי בתי הכנסת לקראת חג הפסח בוטל בשל האיסור על התקהלות ציבורית.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר