רוי ניסני. צילום באדיבות קבוצת וויליאמס

המטרה: להיות הישראלי הראשון שמתחרה בפורמולה 1. רוי ניסני בראיון במסלול המהיר

את קריירת הספורט המוטורי שלו התחיל רוי ניסני ההרצלייני בגיל שש במסלול הקארטינג. היום, בגיל 25, הוא כבר נהג המבחן של קבוצת וויליאמס בפורמולה 1. בראיון מביתו החדש באיטליה הוא מספר על הדרך לצמרת ועל החלום שהוא בטוח שיגשים

פורסם בתאריך: 4.9.20 07:25

אדם מן היישוב, בטח בשנות ה-20 לחייו, שישמע את סיפור הקריירה של רוי ניסני מהרצליה, בוודאי יגיד לעצמו שמדובר בסוג של חלום. אבל ניסני, בן 25, נהג המבחן של קבוצת וויליאמס, אחת מעשר קבוצות המתחרות בליגת מרוצי המכוניות היוקרתית פורמולה 1, מתעקש שהגשמת החלום הגדול עוד בדרך. "את החלומות אני משאיר לגיל 60, והם כוללים נסיעה במכוניות יפות בטוסקנה וטעימה של חומץ בלסמי, אחרי שיש לי ברקורד את אליפות העולם", הוא מפנטז בראיון לצומת השרון מהבית אותו הוא שוכר במודנה שבאיטליה, שם נמצא הבסיס של קבוצת טריידנט שבמסגרתה הוא מתחרה במקביל בסבב פורמולה 2.

פורמולה 1 הוא ענף הספורט המוטורי המצליח והיוקרתי בעולם, כאשר תקציבן של הקבוצות המשתתפות בו מגיע למאות מיליוני דולרים בשנה והמרוצים זוכים לחשיפה עולמית גדולה. בסבב נמצאות כאמור עשר קבוצות, כשבכל קבוצה שני נהגים המשתתפים בסבב, כאשר בדרגה מתחתם יש את נהג המבחן, לו תפקיד חשוב. מהירות הנסיעה, אם שאלתם, מגיעה ליותר מ-300 קמ"ש.

ניסני הוא בנם של מישל וחנוך, הישראלי הראשון ששימש כנהג מבחן בסבב הפורמולה 1. המשפחה גרה בשכונת צמרות בהרצליה. את קריירת הספורט המוטורי שלו התחיל ניסני ג'וניור כבר בגיל שש במסלול הקארטינג, ומיד משך את עיניהם של ציידי הכישרונות בתחום. המסלול להצלחה היה יחסית מהיר. בהתחלה היו המון אימונים מקצועיים, לאחר מכן הגיעו תחרויות בינלאומיות בחו"ל וכשהסקאוטרים של הקבוצות הגדולות בענף כבר מתבייתות עליך אתה מגיע לפורמולה 4.

"קארטינג בינלאומי אומר קרב הישרדות בתחרות עם כ-200 מכוניות, כשכולם רוצים את המקום הראשון הנחשק בשביל להתקדם הלאה בקריירה", נזכר ניסני, "כולם מוכנים לתת הכל וכולם רעבים לזה. ראיתי את זה גם בפורמולה 4,  אבל שם כבר מדובר במכוניות שנוסעות במהירויות גבוהות מאוד וצריך להבין דברים כמו כוח ההצמדה שהכנפיים יוצרות. זה ההבדל בין מכונית מירוץ לפורמולה. זה משהו שבתור ילד בן 15-14 קשה לך להבין, קשה להתמודד עם פניות במהירויות של יותר מ-200 קמ"ש".

נשמע גם שהיית צריך להקריב את גיל ההתבגרות לטובת הקריירה.

"נכון. כל הקריירה, כבר מגיל צעיר, הגיעה על חשבון בית הספר היסודי והחטיבה. הייתי צריך להעלם כל הזמן לתחרויות ולאימונים. הייתי בתוך זה שעות ארוכות מדי יום, אחרת פשוט לא הייתי מצליח להתקדם. חשוב מאוד להראות לקבוצות הגדולות, מגיל צעיר, שאתה ספורטאי שעובד על לשפר את עצמו וכן, שאתה גם מוכן להקריב את חיי החברה למען הקריירה. עבורי ההקרבה הזאת הייתה מובנת מאליה, זו לא הייתה שאלה בכלל. לא היה לי צל של ספק שזה מה שאני רוצה לעשות ושאני מוכן לעשות כל מה שיידרש ובכל מחיר".

רוי ניסני. צילום באדיבות קבוצת וויליאמס

ותודה לסילבן אדמס

אחרי הפורמולה 4 התקדם ניסני לפורמולה 3, שכבר מתחילה להתקרב לפסגה של הספורט המוטורי ונחשבת לקרש הקפיצה האולטימטיבי לפורמולה 2 ו-1 היוקרתיות יותר. ניסני אכן התקדם לפורמולה 2, בה הוא מתחרה היום, במקביל לתפקידו כנהג מבחן בוויליאמס בסבב הפורמולה 1. "פורמולה 2 היא הזירה התחרותית ביותר בעולם בספורט המוטורי, יותר מהפורמולה 1", מפתיע ניסני, "בפורמולה 2 כל המכוניות הן של אותו יצרן ולכן בעצם מדובר במרוץ בין נהגים. זה בניגוד לפורמולה 1, ששם כל חברה מייצרת את המכונית לעצמה ופחות מדובר על תחרות בין נהגים אלא בתחרות בין מכוניות, מעין תחרות הנדסה".

אחרי עונה מוצלחת בפורמולה 2, הגיעה ההזדמנות הגדולה שניסני חיכה לה. לפני כשנתיים הכיר ניסני את הפילנתרופ סילבן אדמס, במסגרת אירוע של חברת ישראל סייקלינג אקדמי. אדמס הוא זה שהביא לארץ את מירוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה היוקרתי. אדמס, חובב ספורט מוטורי, התעניין בקריירה של ניסני והחליט לתמוך. היום הוא הנשיא של קבוצת הניהול של ניסני. במהלך שנת 2019 פנה אדמס לחברת וויליאמס והציע להשתתף בחלק מהתקציב שלה, כדי שנהג ישראלי יכנס אליה. בוויליאמס הסכימו. חשוב לציין שבקבוצות שנחשבות "קטנות" יותר בסבב, כמו וויליאמס, שאינן מגיעות בדרך כלל למקומות הראשונים המקנים בונוסים כספיים גבוהים, השקעות כאלה הן דבר שבשגרה. התמיכה של אדמס מוערכת בחמישה אחוז מתקציב הקבוצה המוערך בכ-140 מיליון דולר.

רוי ניסני וסילבן אדמס. צילום שאולי לנדנר

השלב הבא היה המבחנים, שנערכו ביעד שלא מעט ישראלים חולמים עליו כעת – אבו דאבי. המבחנים נמשכו חודשים ארוכים, בהם עבר ניסני מספר גדול של מבחנים ומכשולים שהוצבו בפניו. "במשך חודשים נבחנתי מול מספר נהגים שבהמשך הפכו לנהגי פיתוח, שזו דרגה נמוכה יותר של נהגים, או כאלה שלא נכנסו בכלל לשורות הקבוצה. כשהודיעו לי שהתקבלתי לתפקיד נהג המבחן זו הייתה שמחה גדולה. כבוד גדול עבורי להיבחר לתפקיד כזה בכיר".

אתה באבו דאבי, לבד, בתקופה שהיא אולי הכי קריטית להמשך הקריירה שלה. איך הצלחת להתמודד עם התקופה הזאת?

"היה לא פשוט אבל עוצמתי מאוד, במיוחד במקום כמו אבו דאבי. חלק מהמבחנים היו בלילה, תחת האורות של אבו דאבי. משהו מאוד אמוציונלי ועוצמתי. אבל למרות זאת הצלחתי לשמור על 'מצב רובוט', לבצע את מה שהקבוצה ביקשה ולעמוד במשימה".

אחרי הבשורה המשמחת, ניסני נכנס לתפקיד נהג המבחן. בפורמולה 1, לנהג המבחן יש אחריות גדולה. הוא זה שמבצע את המבחנים, כולל אלה שלפני המרוצים, ונותן את חוות הדעת שלו בכל הקשור לפיתוחים הדרושים ברכב. "בהתחלה עושים בדיקות בסימולטור של הקבוצה באנגליה", הוא מספר, "לאחר מכן בודקים אותם על המסלול. בתור נהג מבחן אני יכול להתמקד בשיפורים של הרכב, בשיפור ההתנהגות שלו, לעומת נהגי המרוץ שעסוקים בעבודה סביב המרוץ עצמו. המילה שלי בעצם יכולה לשנות את הרכב ולהקטין את הפער בין הנהג שלנו לבין המקום הראשון".

במסגרת העונה הנוכחית של הפורמולה 1, עונה שנפתחה באיחור של חצי שנה בגלל הקורונה ונערכת כרגע ללא קהל, ניסני משובץ כנהג מבחן בארבעה מרוצים – ברצלונה, שנערך לפני שבועיים, מונזה (איטליה, נסיעת המבחן תתקיים היום, שישי), אוסטין, בחריין ואבו דאבי.

רוי ניסני על המסלול. צילום באדיבות קבוצת וויליאמס

אני מניח שהתפקיד דורש הרבה אחריות ויש בו הרבה לחץ. צריך לתפקד בתנאים האלה במהירויות גבוהות ועם החלטות קריטיות. עד כמה זה קשה?

"צריך להסתכל על זה בצורה הנדסית. הלחץ הוא בסוף מערכת פיזיולוגית שפועלת דרך המוח, והמוח שלי הוא זה שהביא אותי לאן שאני נמצא. הוא שולט בגפיים כשאני נוהג ואני צריך לדעת איך לתמרן אותו בכל מיני צורות. בין היתר, צריך לדעת איך לתמרן את המערכת הפיזיולוגית שקוראים לה לחץ עד כמה שאפשר. אני מאמין שאני יודע לעשות את זה בצורה טובה. עם הזמן הצלחתי להוריד את רמת הלחץ לאפס וזה מה שמאפשר לביצועים שלי להתבטא בצורה הטובה ביותר".

פורמולה 1 הוא ענף שנחשב יוקרתי מאוד. המון פאר ואירועים נוצצים. עד כמה זה הופך את החוויה למושכת יותר מבחינתך?

"אין ספק שזה כיף, אבל אני יכול להבטיח לך שאף נהג לא עושה את זה בשביל זה. זה בונוס, זה נוח, זה יפה לעין, אבל התכלית של הנהיגה כל כך גדולה מזה, שזה הופך לנספח קטן. זה לא מה שמעניין אותי ולא אף נהג אחר. בגילאים קטנים אין נהג שלא עבר את הדרך המפרכת והקשה הזאת, שב-90 אחוז ממנה לא היו לא יוקרה ולא כסף, אלא הרבה שעות שינה בקרוונים ומסלולים נידחים במדבר בספרד. אז נכון, עכשיו בפורמולה 1 הכל כיף וזהב, אבל הדרך היא מאוד קשה. צריך תשוקה מאוד עזה כדי להגיע לשם כך שהכסף הוא לא מה שמניע אותי".

ממליץ בחום על אבו דאבי

ניסני, בן 25 כאמור, הרצלייני כל חייו. יש לו שלוש אחיות קטנות ממנו – רומי (22), דנה (20) ואמה בת העשר ("האוצר של הבית"). ויש גם את ג'וני, הגולדן רטריבר האהוב של ניסני ("אליו אני מתגעגע הכי הרבה"). שלא כהרגלו, ולמרות שהעיסוק הנוצץ מביא איתו תקופות ארוכות בחו"ל, ניסני לא היה בישראל מסוף חודש מאי, תקופת זמן חריגה עבורו. "כל הזמן שולחים לי סרטונים של ג'וני ואני עושה איתו פייס טיים", מספר ניסני, "המרחק מאוד קשה, אבל יש תמורה טובה להקרבה הזאת. כרגע זה כוח עליון ואני מקווה שבקרוב אוכל לחזור לארץ בלי בידודים והגבלות שימנעו ממני להתחרות".

עד כמה העובדה שגם אבא שלך שימש כנהג השפיעה עליך?

"האמת היא שאני התחלתי לנהוג לפניו, כי הוא התחיל בגיל מאוד מאוחר. לתחום המקצועי נכנסו יחד, כאשר תשוקה למכוניות ונהיגה הייתה שם מאז ומתמיד. מעולם לא התחרינו אחד מול השני. כיום הוא הראשון שיעיד שאם אנחנו נעלה יחד על מסלול הוא ישתרך קצת מאחור. ברגע שמתחילים קריירה בגיל צעיר אתה גדל להיות נהג אחר, עם כישרון ויכולות גדולות יותר".

יוצא למשפחה לראות אותך במרוצים בחו"ל?

"כן, למרות שבמרוצים אני אוהב להיות מרוכז ואני מעדיף שהם יראו אותי בטלוויזיה, ככה אני יכול להיות מרוכז במאה אחוז במטרות שלי. לשמחתי, למרות המרחק אני מצליח לשמור על קשר גם איתם וגם עם החברים שלי, שכל עוד היה אפשר עוד היו באים לבקר ואני מקווה שניפגש שוב כמה שיותר מהר".

רוי ניסני. צילום באדיבות קבוצת וויליאמס

בתור אחד שמבקר לא מעט באבו דאבי, איך קיבלת את הבשורה על הסכמת הנורמליזציה עם איחוד האמירויות?

"זה מדהים, מחמם את הלב. הייתי מספר פעמים באבו דאבי ובבחריין, אלו מקומות מדהימים. קיבלנו אירוח מדהים, נראה לי שישראלים מאוד ייהנו לנסוע לאיחוד האמירויות בחורף שלנו ובקיץ התמידי שלהם. זה מרחק טיסה כל כך קצר וזו מדינה מדהימה, במיוחד בכל הקשור לספורט המוטורי. אני מאוד ממליץ לבקר שם".

בעוד בעולם נאבקים בנגיף הקורונה, ניסני ימשיך בניסיונותיו להגשים את היעדים שלו, כשהמטרה העיקרית שנמצאת כרגע על הפרק היא כניסה, לראשונה עבור נהג ישראלי, לסבב המרוצים של הפורמולה 1. הדבר בהחלט אפשרי בשנה-שנתיים הקרובות, ודורש מניסני לא מעט עבודה קשה, וגם קצת מזל. "הצבתי לעצמי מטרה להיכנס בשנתיים הקרובות לסבב בתור נהג מרוץ", הוא מסמן את המטרה, "זו בהחלט מטרה מאוד ריאלית והקבוצה רואה בזה דבר אפשרי וממשי. זה יהיה מאתגר ויש לפני עוד כמה אתגרים לפני שזה יוכל לקרות. יש עניין טכני של נקודות ברישיון המרוצים, וזה מגיע דרך המרוצים בפורומולה 2. אני צריך להמשיך להוכיח את עצמי ועם התמיכה האדירה של סילבן אדמס וישראל סטארט אפ אקדמי אני מקווה שנוכל לעשות את זה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר