תחנת רכבת
צילום אי.אס.אי.פי

חשש מפגיעה ביסודות הבתים: התארגנות להגשת התנגדויות לקו המטרו בהרצליה

לפי התוכנית שהופקדה השבוע, קו המטרו אמור לעבור מתחת לכ-40 בניינים בשכונת הרצליה הירוקה. התושבים חוששים גם שלא יוכלו לקדם תוכניות של התחדשות עירונית ומפגיעה בערך הדירות. העירייה: "נלמד את התוכנית ובמידת הצורך יוגשו התנגדויות". נת"ע: "לא קיים חשש למבנים"

פורסם בתאריך: 11.11.20 13:00

תושבים משכונת הרצליה הירוקה מתכוונים להגיש התנגדויות לתוכנית המקטע הצפוני של קו המטרו M1, שהופקדה ביום שני השבוע, בטענה שסלילת הקו, המתוכנן לעבור מתחת לכ-40 בניינים בשכונה, עלול לגרום לסדקים במבנים ולפגיעה אנושה ביסודותיהם. התושבים התארגנו לפני חודשיים ושכרו את שירותיו של עו"ד ברק קינן להגשת ההתנגדויות, שתתאפשר ברגע שהתוכנית תוצג לציבור ובמשך 60 יום.

התושבים, המתגוררים בסמוך למתווה הקו, טוענים כי הבניה המאסיבית והחפירות באדמה לבטח יערערו וישפיעו על כושר עמידות יסודות בתיהם, כך שמעבר לעובדה שנכסיהם יהיו נעדרי יסודות חזקים ובטיחותיים, הדבר יפגע באופציה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית באיזור שכן אלה דורשים יסודות חזקים שיאפשרו בניה מחודשת מעליהם. עוד הם טוענים כי המתווה הקיים והמוצע כיום הוא מתווה "פוגעני והרסני", כלשונם, שיגרום להם נזקים אדירים, פגיעה בזכויותיהם הקנייניות כמו גם לפגיעה מהותית בתכנון האורבני ופיתוח איזור הרצליה הירוקה. הם טוענים גם כי במהלך הבנייה יהיו מפגעי רעש ואבק, ריח לא נעים, זיהומי אוויר וקרקע ועומסי תנועה, ושנכפה עליהם לגור בסמיכות לאתר בנייה עצום שיוביל גם לירידת ערך דרמטית במחירי הנכסים שלהם נציין שההתנגדויות ייבחנו על ידי החוקרת עו"ד תלמה דוכן שתפרסם בהמשך דו"ח עם מסקנותיה.

קו M1, שאורכו 85 ק"מ, מהווה את העורק הראשי של המטרו. הוא מתחיל באיזור לוד ורחובות, עובר דרך באר יעקב, ראשון לציון, נס ציונה, חולון, גבעתיים, תל אביב, רמת השרון והרצליה ומסתיים באיזור כפר סבא והמועצה האזורית דרום השרון. בהרצליה יעבור הקו ברחוב בן גוריון ומשם ימשיך לאיזור המרכז הבינתחומי כאשר מתוכננות לקו שלוש תחנות בהרצליה – ברחוב בן גוריון צמוד למתחם משהב, בהרצליה מרכז בצומת הרחובות בן גוריון וסוקולוב, ובמרכז הבינתחומי בצומת הרחובות כנפי נשרים והאילנות.

החלק הצפוני של התוואי (בכחול, במרכז התמונה)

החלק הדרומי של התוואי (בכחול, במרכז התמונה)

"ראיתי פרסומים בתקשורת בקשר למטרו וגיליתי שיש גם תוואי שמגיע לכפר סבא ועובר גם בהרצליה, קו M1", מספרת איריס לב, תושבת הרצליה הירוקה, "הסתכלתי בתוכניות, ראיתי את התוואי וחשכו עייני. התוואי עובר מתחת לכ-40 בניינים בהרצליה הירוקה וכמעט כולם בניינים די מסכנים שנבנו בשנות ה-80 וה-90. כשהמשכתי לברר התברר לי שיש תכנון כמעט שנתיים אבל העירייה לא פרסמה דבר והתושבים לא יודעים על כך. הייתי צריכה ממש לנבור באינטרנט כדי למצוא את המידע. התחלתי לעניין שכנים שהם קרובים לנכס שלי ומפה לשם פתחנו קבוצת וואטסאפ, זה התגלגל והצטרפו הרבה מאוד אנשים, כ-250 איש.

"זו הולכת להיות קטסטרופה. מישהו החליט שהתוואי צריך לעבור בין 40 בתים בהרצליה הירוקה וזהו. אף אחד לא חשב למה מעבירים אותה בין בניינים. לא חייבים להעביר את התוואי דווקא מתחת לבתים, אפשר להעביר אותו מתחת לכבישים כפי שמתוכנן ברוב התוכנית. יש לזה השפעות הרות גורל – זה מתחיל מרעידות ורעשים בתקופת הבניה של שתי מכונות TBM לחפירת המנהרות שיעבדו 24/7 ללא הפסקה, גם בלילות וגם בסופ"ש, והבניה תתפרש על פני שתיים וחצי-שלוש שנים נוספות. בשלב האחרון יכרו מנהרות קישור במשך שנה נוספת ואלו רק זמנים מתוכננים. כולנו יודעים שבארץ יש תכנון ויש מציאות בשטח. במציאות אנו נחיה במשך שש-שבע שנים באתר בנייה. זה יהיה סיוט. אלה כבישים קטנים וצרים ויצטרכו להביא לשם אלמנטים מבוטנים ולהכניס לשם את החלקים של מכונות ה-TBM וביטון, יצטרכו לשאוב מים וחול".

לב מוסיפה: "לפי התסקיר הסביבתי שפורסם יחד עם מסמכי התוכנית, מצוין שמשך הזמן המתוכנן להקמת אתר התארגנות לפירי שילוח ושיגור מכונת TBM לחפירת המנהרות הינו שנתיים וחצי. מתוכננים בעיר שלושה אתרי התארגנות ענקיים – אחד ליד התחנה של המרכז הבינתחומי, השני בגינה בין אשר ברש לסמילנסקי, ליד בית הספר אלון, והשלישי בשדרות ח"ן. למי שחושב שרק בשלב הבנייה יהיה קשה, אז בתסקיר גם מדובר על רעש מצלול ורעידות שייתכן וישמעו או יורגשו בדירות כתוצאה ממעבר המנהרות מתחת לבניינים. בנוסף, מבחינה משפטית וקניינית, כאשר קו המטרו עובר מתחת לנכס הוראות התוכנית לא מאפשרות לבנות לעומק של יותר מחמישה מטרים מתחת לפני הקרקע. כלומר, לא ניתן יהיה לבנות מרתפי חנייה או לצקת יסודות למבנים. התוצאה של התוואי הזה היא ירידת ערך של הנכסים. יצטרכו לפצות את בעלי הנכסים ויהיו תביעות של ירידת ערך. בסוף זה ייפול על עיריית הרצליה. חייבים לקבוע דרך חליפית. לפני כחודשיים ניסינו לקבוע פגישה עם ראש העירייה ובתגובה הפנו אותנו לתוכנית. זאת ההתייחסות היחידה שקיבלנו וזה די מעליב. פניתי פעם נוספת וכתבתי שבגלל התוכנית הזאת אנחנו רוצים להיפגש עם ראש העירייה וכלל לא קיבלתי התייחסות. עכשיו בעירייה יושבים בשקט ולא הגישו התנגדות אז אין לנו מה לעשות אלא להתארגן לבד. יש לנו כבר יותר מ-70 בתי אב. זו תוכנית דורסנית שאין כדוגמתה ואנחנו רוצים לבטל את רוע הגזירה".

עו"ד ברק קינן, מנהל מחלקת תכנון ובניה במשרד מ.פירון, שמייצג את התושבים בעניין ומגיש התנגדויות בשמם אמר לצומת השרון: "החשש של תושבי השכונה, בין השאר, הוא כי בתקופת העבודות לא ניתן יהיה להתגורר בדירות וכן ייגרמו נזקים לדירות. כמו כן, קיים חשש כי בעת הפעלת המטרו יהיו רעשים, זעזועים של הבניין והדירות , סדקים והשלכות נוספות. התושבים בעמדה כי יש לבחון תוואי חלופי אשר לא יפגע בהם".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "תוכנית המטרו של M1 טרם הופקדה ומתכנותה טרם ברורה לנו עד הסוף. לכן עדיין לא הוכנה התנגדות של הוועדה המקומית. מספר תושבים פנו בבקשה לפגישה בנושא עם מהנדסת העיר וזו תתקיים בהמשך. כאשר נקבל לידינו את המסמכים, נלמד אותם, ובמידת ועל פי הצורך יוגשו התנגדויות. עיריית הרצליה תמשיך להיות קשובה לצרכי התושבים, גם בכל הקשור לפיתוח תשתיות תחבורה העוברות בשטח העיר".

תגובת נת"ע, שתכננה את תוואי קו המטרו: "נת"ע מבצעת את עבודות המינהור תחת סטנדרטים בינלאומיים מחמירים, בעומק 30 מטר, ולא קיים חשש למבנים מעל התוואי. התוואי ידוע ואף תואם מול העירייה, כמו גם עם כלל הגורמים הרלוונטיים. התוואי ידון במסגרת מוסדות התכנון בוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), שם יועלו כלל ההשגות לתכנית המטרו והתוואי לפני חוקרת מטעם הוועדה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר