עודד פז, שולה שפייזמן, ישראל אוקסמן. צילום דור לב, שגית דלה, אפרת בלוססקי

כיבו להם את האור: כוכב ילדים, קוסם ומנהלת היכל תרבות מספרים על חנוכה 2020

הם התרגלו להיות עסוקים מאוד בחנוכה, והשנה נשארו עם מעט הופעות ובעיקר בזום. עודד פז, ישראל אוקסמן (קליוסטרו הקוסם) ושולה שפייזמן מדברים בגעגוע על חנוכה בשנים קודמות ומספרים איך הם עוברים את התקופה הזו

פורסם בתאריך: 11.12.20 07:42

"לקרוא למה שעושים השנה בחנוכה 'הופעות' יהיה ממש לא מדויק"

כוכב הילדים עודד פז

צילום דור לב

הופעות הענק והצגות הילדים שמתקיימות בכל שנה בחנוכה יתקיימו השנה במתכונת שונה או שלא יתקיימו כלל בשל מגבלות הקורונה. אמנים רבים שלא נחו לרגע בחנוכה והופיעו עשרות פעמים ביום מוצאים את עצמם עם תעסוקה מועטה בחג או מחוסרי תעסוקה. "הפסטיגל השנה צולם כולו מראש וישודר בנר השמיני של חנוכה", מספר תושב הרצליה, השחקן והבדרן עודד פז, שזהו הפסטיגל השמיני שהוא משתתף בו, "לקרוא למה שעושים השנה בחנוכה הופעות זה יהיה ממש לא מדויק. זה פרויקט מדהים ומרגש, אבל זה לא 105 הופעות של פסטיגל שכל כך אהבתי והתרגלתי לעשות בחיי. המפגש עם הקהל בכלל ובחנוכה בפרט זה אחד הדברים שממלאים אותי כאמן כל שנה".

משבר הקורונה תפס את פז בהכנות לקראת העונה השביעית של תוכנית הטלוויזיה "הבנים והבנות" שהיתה אמורה להצטלם בפסח ומאז כל ההופעות שלו התבטלו, אך למזלו תוכניות הטלוויזיה הרבות שבהן הוא משתתף המשיכו. "הופעות באמת לא מתקיימות", הוא אומר, "בכל המועדים שהייתי רגיל להופיע כל שנה במשך 15 שנים – פורים, פסח, יום העצמאות, ל"ג בעומר, החופש הגדול וסוכות, לא היה כלום השנה. מה שכן, לשמחתי, התחום העיקרי שבו אני עוסק בקריירה שלי – עולם הטלוויזיה, לא נפגע. במהלך הקיץ צילמנו את העונה השביעית של 'הבנים והבנות', תוכנית הדגל של ערוץ הילדים, שצילומיה נדחו מפסח לחופש הגדול בעקבות הקורונה. עשינו כל הצוות בדיקת קורונה ומשם כולנו עברנו למלון ששם שהינו במשך כל תקופת הצילומים, שבועיים, כדי להיות מבודדים מהעולם וכדי שנוכל לצלם את כל העונה. בימים אלו היא משודרת בערוץ הילדים ובביגי שרות הסטרימינג החדש לילדים ונוער. בסגר הראשון שידרנו בערוץ הילדים תוכנית קומית יומית בשם 'צוות בידוד' ועשינו למעלה מ-30 תוכניות ואני בטוח ששימחנו את ילדי ישראל בסגר הראשון שהיה מאוד מלחיץ ולא ידוע".

מה אתה חושב על הנחיות ההמשלה בנוגע לאירועי תרבות?

"אני חושב שהמצב מורכב והתחום שלנו טובע. לא ברור לי איך טיסה יכולה להיות מלאה ואולם תיאטרון לא. יש דרכים לפתוח כל תחום. כולי תקווה שהדבר הזה יהיה מאחורינו בקרוב, שהחיסון יעזור ושאוכל לחזור לבדר את תושבי ישראל על הבמות".

יצא לך להופיע בזום?

"לא יצא לי עוד להופיע בזום אלא רק להתנדב בכל מיני מפגשים, בעיקר של עמותות שבמהלך הסגר ביקשו עזרה ולי היה זמן פנוי אז ניסיתי עד כמה שניתן".

יש כבר דיבור על הצגות והופעות עתידיות לא בזום?

"לא, זה עוד רחוק. מה שייפתח קודם אלה אולמות עם כמות קהל קטנה. למופעים שאני הופעתי בהם לאורך השנים, בתיאטרון המסחרי, ייקח עוד זמן".

מה אתה עושה בימים אלו?

"אני מצלם סדרה קומית חדשה שתשודר בלעדית בביגי בשם ״שמשון גיבור״ עם קווין רובין, עדן סבן ואוראל צברי".

אתה בטח תבלה לראשונה זה הרבה שנים את חנוכה בבית. איך אתה מתכנן לבלות אותו?

"אני מתכוון לאכול מלא לביבות תפוחי אדמה שאמא שלי מכינה בחנוכה".


"בחנוכה היו לי 30 מופעים והייתי מתפרנס מזה עד פורים"

ישראל אוקסמן, קליוסטרו הקוסם

צילום אפרת בלוססקי

משבר הקורונה השפיע גם על הקוסם קליוסטרו מרעננה שנאלץ להמציא את עצמו מחדש. ישראל אוקסמן החל את דרכו בתור קוסם לפני 46 שנים, בהיותו בן 12. הסטודיו שלו, "בית הקוסם", שממוקם ברחוב פרדס משותף 5 ברעננה, הפך לאולפן שמשם הוא וצוות הקוסמים שאיתו הוא עובד מקיימים משלושה חדרים במקביל, מספר פעמים ביום, סדנאות והופעות בזום. קליוסטרו אמנם מעדיף את ההופעות שלו פנים מול פנים ולא דרך המסך, אבל גם בהופעות ובשיעורים דרך הזום הוא מוצא את הפן החיובי – אין נסיעות והוא יכול להיות בנעלי בית. מיד עם פרוץ המגפה בארץ הוא רכש ציוד צילום כדי לקיים הופעות וסדנאות בזום שתפסו תאוצה והוא אף יצא עם קסמים חדשים שמותאמים לתקופה.

"בימים כתיקונם הסטודיו שלי ברעננה הוא חדר בריחה ומקום של קייטנות וחוגים ומאז פרוץ הקורונה הוא הפך להיות אולפן זום", מספר אוקסמן, "חנוכה תמיד היה חג הקוסמים. היינו מופיעים שלוש-ארבע פעמים ביום והיו לי 30-20 מופעים בשבוע בחנוכה והייתי מתפרנס מזה עד פורים. יש לי בסטודיו תמונה שלי בתור ילד כשהייתי קוסם צעיר ואני זוכר איך אמא שלי היתה מכבסת לי את המטפחות ומנקה לי את הציוד תמיד לפני חנוכה. לצערי, זה לא קרה השנה. הכל נגמר בקאט. מה שנשאר מזה זה מופעים הזויים בזום".

מתי העברתם את המופעים לזום?

"למזלי, ממש לפני הסגר הראשון קניתי ציוד כדי לעשות מופעים בזום כי בסגר כולם קנו הכל ולא היה קל להשיג ציוד. לקחתי החלטה אסטרטגית שאני משקיע בזום למרות השנאה העזה שיש לי לזום. השקעתי גם במקום וגם בתפיסה, בפיתוח תכנים ובשיווק. כשקניתי את הציוד חשבתי שאני משוגע וחשבתי מה אני אעשה עם הדברים האלה. זאת היתה החלטה אסטרטגית שהוכיחה את עצמה כנכונה והיא ממשיכה להוכיח את עצמה כנכונה. אנשים נואשים לתכנים, תקועים ואין להם שום פתרון ומה לעשות. אנשים תקועים בבית עם הילדים וצריך לעשות איתם משהו גם בבית וגם בארגונים. אז אני הפתרון – הקוסם שלהם, וזה כיף".

יש לכם מופעים בחנוכה?

"בחנוכה הזה יש לנו לא מעט מופעים, סדנאות ופגישות אישיות בזום והצלחתי למלא את היומן. לא כמו פעם אבל יש לנו לפחות 20 אירועים במקום 30 שזה סבבה. לאנשים קשה לקחת החלטה כי זו מדינה משוגעת עם כל ההנחיות המשתנות. למשל, היום סגרתי הופעה ליום ראשון. פעם היינו סוגרים חודשיים-שלושה קודם".

אילו קשיים היו לכם בזום?

"בהתחלה השקענו הרבה כסף בציוד והזמנו אנשים לזום ולא באו הרבה. אני יכול להבין למה הילדים לא באים כי אחרי יום לימודים שלם בזום ממש לא מתחשק לראות גם הצגה בזום. גם אני לא הייתי רוצה. אני מוכרח לציין שהצלחנו לפצח את הזום. לקח לנו חצי שנה עד שגרמנו לאנשים להיות באמת מעורבים ולבוא ולצפות. יש לנו פטנט – אנחנו שולחים ערכת קסמים למשפחה והם לא יודעים מה לעשות עם זה אז אין להם ברירה אלא לצפות בשידור. זה עובד מדהים – כל מי שמקבל את הערכה אכן צופה בשידור. המופע הוא מאוד אינטראקטיבי ויש כל הזמן אינטראקציה עם הקהל ויש מתנדבים. יש לי עם הקהל דיאלוג שאין לי בהופעות רגילות כי אני לא שואל את הקהל אם הם ראו או הבינו. פה אין לי ברירה אני בודק שהם הצליחו מה אני רוצה מחייהם וזה עובד. לרוב נשארים 90 אחוז מהמשתתפים עד סוף המופע בזום וזה מבחינתי אומר הצלחה. האמת היא שזה כיף להופיע מהסטודיו בזום, אני יכול להופיע בנעלי בית כי אף אחד לא רואה ואני אפילו יכול לא להתגלח בבוקר כמו שלא היה קורה בעבר כי בזום לא רואים את זה. אני גם לא צריך לנסוע כי כל הקטע של הנסיעות התבטל".

איך אתה מבחינה כלכלית? אני מניחה שכמו אמנים רבים גם אתה נתקל בקושי.

"כן, אבל למזלי המרתי את הפעילות לזום אז אני לא מתלונן ואני אפילו מרגיש בר מזל. מכל הנושאים בעולם קסמים אפשר להעביר בזום. מורה לבלט או מורה לתופים לא יכולים ללמד בזום אבל קוסם כן. במקרה בחרתי את המקצוע הנכון. בחנוכה הזה אני אעשה 70 אחוז ממה שהייתי עושה בחנוכה רגיל, אבל בלי החוויה ובלי הכיף. אני אוהב להופיע בקיבוצים של פעם בחדר האוכל, אבל אני יכול רק לראות את הקהל אם הם ישימו מצלמה שם. זה נורא עצוב בעיני. אין מגע אנושי וזה מאוד חסר לי. אני מכור להופיע ולקהל כמו כל האמנים. הצורך באהבת חינם נפגע מהקורונה וזה הנזק הכי חמור שהיא עשתה מבחינתי. אני חושב שכדי לשרוד את התקופה הזאת אתה צריך להיות יצירתי ולשמור על שפיות וגמישות".


"ימי חנוכה תמיד היו ימים עמוסים מאוד בהיכל. נשמור על רוח החג בזום"

מנהלת היכל התרבות בכפר סבא, שולה שפייזמן

צילום שגית דלה

בדומה למוסדות תרבות אחרים בישראל, גם היכל התרבות בכפר סבא לא מקיים פעילות סדירה כבר חודשים ארוכים. היותם של אירועי התרבות בתחתית סדרי העדיפויות של הממשלה הותירו את הענף במצוקה קשה וכמעט ללא אפשרות לשמור על הפרנסה.

היכל התרבות בכפר סבא, שהיה רגיל לארח בחג החנוכה כמה אירועים לילדים ומבוגרים מדי יום, יציין השבוע את חנוכה בצורה אחרת לגמרי, כשהוא סגור ומקיים פעילויות רק דרך הזום או עמוד הפייסבוק של ההיכל. "ימי חנוכה תמיד היו ימים עמוסים מאוד בהיכל התרבות", אומרת מנהלת ההיכל, שולה שפייזמן, "בימים שבשגרה היינו מקיימים שניים או שלושה אירועים ביום במהלך החג, כאשר האירועים הם לא רק לילדים אלא גם למבוגרים. חנוכה נחשב כביכול חג לילדים, עם המון פעילויות לצעירים, אבל גם המבוגרים היו באים אלינו בחנוכה וחוגגים והיו חלק מהסצנה העירונית. השנה אנחנו נאלצים לעשות את הפעילויות בחג דרך הזום, אבל בהחלט מתכוונים לשמור על רוח החג ולספק הנאה לתושבי העיר".

שפייזמן מוסיפה: "עולם התרבות נכנס למשבר שלא ידעו כמותו. למרות זאת, המשבר אילץ אותנו לחשוב מחוץ לקופסה. כל צוות ההיכל לא שקט על השמרים ועבדנו בשיתוף פעולה במטרה להביא את התכניות הכי מרתקות ולפצות עד כמה שניתן את הלקוחות והתושבים על התקופה שבה אין מופעים. ההיכל הוא הלב הפועל של העיר. יש לנו 7,500 מנויים והבמות פה ידעו את כל סוגי האמנויות".

איך בכל זאת שומרים על התרבות בתקופה כזאת?

"בגלל המציאות הנוכחית, העיר כולה הפכה להיכל תרבות גדול והרחובות שלה הפכו להיות במה. ביום שישי ברחוב ויצמן יש אווירה מדהימה. הקהל צמא לתרבות, מאוד מתגעגע ורוצה לבוא. ההיכל קיבל רוח גבית מההנהלה ומראש העירייה רפי סער כדי שנחשוב מחוץ לקופסה ונייצר הכל לרווחת תושבי העיר".

עד כמה האמנים שאת מכירה נפגעו מהמשבר?

"כל השחקנים שמופיעים אצלנו על הבמות נפגעו. מי לא נפגע? אנחנו מנסים לקיים בזמן הזה תכניות בווידאו, למשל מפגשים של שחקני תיאטרון לדבר על המצב. ציוותנו את אודיה קורן ונתן דטנר, דביר ועירית בנדק ואהוד בנאי ויואב קוטנר. פתחנו מיקרופונים והקהל נכנס ושאל שאלות והביע את אהדתו ואהבתו לאמנים. עשינו שירה בציבור דרך הזום לגיל השלישי, ונכנסו יותר מאלף אנשים. זה היה מחמם את הלב".

לפני כמה חודשים ניסה ענף התרבות בכלל והיכל התרבות בכפר סבא בפרט, לחזור לפעילות. ההיכל נוקה והוכן במיוחד לרגע הפתיחה המחודש, וביום הפתיחה הוחלט שוב על שינוי ההנחיות. בהיכל עוד הספיקו לערוך באותו היום מרתון הופעות, וברגע האחרון הועברו המופעים של עידן עמדי וישראל קטורזה אל הפארק העירוני. "אני מאמינה שנחזור במלוא הפרץ", אומרת שפייזמן, "אני לא חושבת שאפשר לוותר על התרבות. אני חושבת שהתרבות והאמנות תורמת, יש לה חלק חשוב במורל ובחוסן של התושבים. אני מאחלת לכולנו שנחזור כמה שיותר מהר לשגרה ולחיי התרבות בעיר שהם כל כך יקרים לכולנו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר