מעגל המתופפים בהרצליה. צילום באדיבות "הרצליה העיר שלי"
מעגל המתופפים בהרצליה. צילום באדיבות "הרצליה העיר שלי"

איל דוידוף סוגר מעגל בהרצליה

אחרי שחרש את העולם עם קונטיינר של תופים וסחף אחריו את הדלאי למה, ריצ'רד גיר, הנסיכה קרוליין וגם חיילי חיזבאללה, חזר איל דוידוף לשורשים ולעיר הולדתו. בסופ"ש שעבר ערך מעגל תיפוף מקומי עם ראש העיר, והוא יודע מאיפה הוא שואב את הכוח: "כששואלים אותי מאיפה כל האנרגיה, אני עונה שזה מהרצליה"

פורסם בתאריך: 15.12.17 12:57

אם יצא לכם להסתובב ביום שישי שעבר בלב העיר, ודאי נשאבתם גם כן למעגל התופים מלא הרגש והעוצמה של איל דוידוף. לאחר שביצע מעגלי תופים ברחבי העולם, ביניהם במוקדי מלחמה וסכסוך, ואף סחף מנהיגי עולם לתופף עמו במרץ, חזר דוידוף לסגור מעגל בעיר הולדתו הרצליה, בה הוא מתגורר בשש השנים האחרונות.

דוידוף, פרוד עם ילד, בן 48 אבל עם אנרגיות של נער, גדל במרכז העיר ובכיתה יא' "נזרק" כלשונו מלימודיו בתיכון 'היובל'. "לא באמת הייתי בבית הספר, למען האמת", הוא מספר, "הייתי גולש ואהבתי מאוד את הים".

חצי שנה לאחר שסיים את הצבא, יצא לטיול בעולם שנמשך חמש שנים. במסעו האחרון היה הישראלי הראשון שחצה את מדבר סהרה ממרוקו לטימבוקטו שבמאלי. הוא עשה זאת במשך חמישה שבועות באמצעות כל כלי תחבורה אפשרי, מגמלים ועד לרכבות מחצבים. ואז, בסוף המסע, שמע את הקולות שמלווים אותו עד היום והפכו לייעודו. "עברתי חמישה שבועות של שקט מוחלט, ואז לאחר שחציתי את כל המדבר, התעוררתי בבוקר לקולות של תופים ואני זוכר איך שזה פשוט נכנס לי לתוך הנשמה", הוא מתאר. בהמשך נסע לשם שוב וחזר עם קונטיינר מלא בתופים שבטיים מקוריים לארץ.

סשן מתופפים בקבר דוד בהר ציון בירושלים. צילום באדיבות איל דוידוף

סשן מתופפים בקבר דוד בהר ציון בירושלים. צילום באדיבות איל דוידוף

"באותה תקופה, החל מקיץ 95', בחוף הדולפינריום התחיל להתפתח מעין סשן תיפוף, וכשחזרתי עם הקונטיינר שמעתי עליו. הייתי מגיע, פורש שם מספר תופים, נותן לאנשים לתופף וזה התפתח. תוך משהו כמו חודשיים שלושה, מכמה עשרות בודדים של אנשים שהגיעו כדי לתופף, להשתולל ולרקוד, זה הפך לאירוע של משהו כמו 2,000 איש עם אנרגיה חזקה מאוד. אז בכלל  לא ידעתי לתופף אבל הייתי נכנס לקצב, מתיישב על הביט ורוקד עם חרב באמצע המעגל. זה היה מדליק את כל האנשים. תוך מספר שבועות כבר למדתי לתופף ממש טוב. לקצב של מעגל התופים אפשר להתחבר מהר. מצטרפים למעגל אנשים שחלקם בכלל אינם אנשי מוסיקה ואולי אפילו לא נגעו בחיים שלהם בתוף".

לאיל הצטרפו שלושה חברים: ליאור שי, נדב בר נור ואיזק אסרף והרימו לראשונה את תחום מעגלי התופים בארץ. "כשהתחלנו עם המעגלים הרגשתי שבא לי לקחת את זה למקומות שבדרך כלל אנשים לא לוקחים. בהופעה מוסיקלית מזמינים קהל לצפות בה באולם, במועדון וכדומה, והצופים, מגיעים במיוחד כדי לצפות בה. אמרתי, בוא נלך עם התופים ונביא אותם למקומות שאף אחד לא מצפה לקבל אותם. טיילתי בכל העולם, אני אוהב הרפתקאות ומשך אותי ללכת דווקא למקומות הכי קיצוניים, הכי קשים, שיש בהם את האתגר הכי גדול".

תוקעים בשופרות באולם קבוצת ה-NBA טורונטו רפטורס, באירוע שנערך שבוע לאחר מותו של אילן רמון ז"ל

תוקעים בשופרות באולם קבוצת ה-NBA טורונטו רפטורס, באירוע שנערך שבוע לאחר מותו של אילן רמון ז"ל

כך הכניס דוידוף את מעגל התופים לאזורי מתיחות, אזורי קרבות ולאזורי מלחמה, בעוד שבחלק מהמקרים, הייתה זו ממש סכנות נפשות. "את אחד המעגלים הראשונים עשינו בכיכר גרוס בחברון. היו שם מתנחלים, ערבים, אנשי חמאס, חיילים וכשהגענו ופתחנו מעגל, ממש בתוך מספר דקות נוצרה אינטראקציה.

"עשינו מעגלים בירושלים בזמנים בהם הייתה מתיחות, בראס אל-עמוד, על גבול רצועת עזה ואפילו בתוכה כשעוד שלטה בה הרשות, היינו בקוסובו בזמן מלחמה והקמנו מעגל בקווי התפר שבין הסרבים לאלבנים. הגענו עם המעגל לקווי תפר בהם האו"ם היה נמצא, למקומות בהם היו פליטים או פצועים. עשינו סיבוב בגבולות ירדן ובאחת מהפעמים במסע הזה הקמנו מעגל תופים בגבול ירדן- עירק ואפילו שרנו בו "הבה נגילה" יחד עם המקומיים שהצטרפו.

"אני זוכר שכאשר צה"ל היה עוד בדרום לבנון, עשיתי מספר פעמים הופעות במילואים ובאחת מהן נכנסנו אל חיילים שישבו בבינת' ג'בל. תופפנו שם כמה שעות ובשלב מסוים התחלנו לשמוע במקביל לתיפוף שלנו דפיקות על סירים מכל המרחב. חבר'ה מהכפרים מסביב פשוט יצאו מהבתים והתחילו לתופף יחד איתנו, פשוט הצטרפו לסשן. חיילים מסוימים אמרו לנו שמדובר באנשי חיזבאללה והם מתופפים יחד איתנו על סירים".

דוידוף מאמין בכוח של הקצב במעגל ומתופף בארץ ובעולם, החל מתיפוף בימי הולדת, אירועים לחברות, סדנאות מנהלים, תיירים ומטיילים בארץ ובעולם, פעילויות במוסדות חינוך ובמוסדות לאנשים עם מוגבלויות ונוער בסיכון.

עם ראש הממשלה בעבר, יצחק שמיר

עם ראש הממשלה בעבר, יצחק שמיר

איך הגעת לתופף עם מנהיגי עולם?

"לקראת המילניום היה פיק מאד אנרגטי ורוחני ועשינו הרבה מאוד פעילויות. כך לקחנו חלק למשל בפעילות של מפגש עם מנהיגי דתות אליו הגיעו בין היתר הדלאי למה, הארכיבישוף ראש הכנסייה האנגליקנית, רבנים ומנהיגים מכל העולם. השתתפנו באירוע בהר סיני אליו הגיע האפיפיור, הזמינו אותנו לאירוע שתיאם בזמנו השר שמעון שטרית באחד הארמונות של הנסיך חסן בירדן, תופפנו עם קרוליין הנסיכה ממונקו שרקדה בטירוף, עם ריצ'רד גיר ביפו. תופף איתנו מספר פעמים הנשיא רובי ריבלין, שנתן ממש חזק בתוף, נתניהו עלה איתנו למצדה ברגל, תופפנו יחד עם ראש הממשלה בעבר יצחק שמיר, הרמטכ"ל גבי אשכנזי, אהוד ברק, יוסי שריד, שמעון פרס ועוד.

"תופים זה דבר שלא יוצר התנגדות, זה כלי פיזי ועוצמתי שלא יכול לעשות מניפולציות, כלי יעיל מאוד. אני בן אדם פרקטי ולא סתם התחברתי לכזה כלי".

במנזר סנטה קתרינה בסיני

במנזר סנטה קתרינה בסיני

ספר על סגירת המעגל בהרצליה

"כששואלים אותי מאיפה כל האנרגיה, אני עונה שזה מהרצליה. לפני כחמש שנים כל המחזור שלי מהתיכון חידש את הקשר, נפגשנו לפגישת מחזור כ-140 אנשים, ומשם זה רק המשיך להתרומם. לאחרונה אני מרגיש שכל המעגלים אצלי נסגרים. לאחר שנפתחה קבוצת הפייסבוק "זכרונות ילדות הרצליה" אליה הצטרפו תוך עשרה ימים בלבד למעלה מ-20 אלף איש, הרגשתי שיש מומנטום ואמרתי, יאללה, ניתן משהו בלב העיר".

את מעגל התופים בהרצליה סייע לדוידוף לקיים הפעיל הקהילתי ומנהל דף הפייסבוק "הרצליה העיר שלי", אסף אמר. שניהם הכירו בעקבות ההצטרפות לקבוצה החדשה בפייסבוק. "קיבלתי פתאום הצעת חברות ממישהו שאני לא מכיר, זה היה איל", מספר אמר. "הוא סיפר מי הוא והסביר שהוא רוצה לעשות משהו בעיר שחייב להיות ספונטני. ביום שישי ב-12:30 בצהריים הגענו ללב העיר, הנחנו את כל התופים, איל התחיל לתופף והצטרפתי אליו. אנשים שעברו הבחינו בנו והצטרפו. אנשים מבוגרים, צעירים, ילדים, זוגות, פשוט מתיישבים ותופסים תוף. אישה מבוגרת עזבה את הסלים והתיישבה לתופף, אנשים התחילו לרקוד בטירוף, הגיע לפעילות גם יובל גינסברג מייסד הקבוצה "זיכרונות ילדות הרצליה" וראש העיר, משה פדלון והיה פשוט מקסים, אי אפשר לתאר את זה במילים. כיף לראות אנשים שפשוט באים לעשות טוב. תעשה טוב תקבל טוב, זה פשוט ככה".

צילום פרטי

צילום פרטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר