ראש עיריית הרצליה משה פדלון עם שר הכלכלה אלי כהן. צילום: דוברות עיריית הרצליה
ראש עיריית הרצליה משה פדלון עם שר הכלכלה אלי כהן. צילום: דוברות עיריית הרצליה

תגידו שלום לכלים החד-פעמיים: הרצליה הוכרזה כ"עיר ללא פלסטיק"

בכנס רשויות החוף שהתקיים בעיר הכריז ראש העיר על פרויקט ראשון מסוגו בארץ להפחתת כמות פסולת הפלסטיק החד פעמי בעיר

פורסם בתאריך: 30.1.18 07:14

במהלך כנס רשויות החוף שהתקיים אתמול (שני) בבית חיל האוויר בהרצליה, הודיעו ראש העיר הרצליה, משה פדלון, מנכ"ל עמותת צלול, מאיה יעקבס, ויו"ר החברה הכלכלית של הרצליה עו"ד יונתן יעקובוביץ, על השקת פרויקט "עיר ללא פלסטיק", פילוט ראשון מסוגו בישראל, אשר נועד לצמצם משמעותית את כמות פסולת הפלסטיק החד פעמי שמייצרת העיר.

הפיילוט יתחיל מבניין העירייה, ומשם ימשיך בהדרגה למוסדות העיר השונים; גני ילדים, בתי ספר, אירועים פומביים גדולים שמקיימת העיר ועוד. הפיילוט מתוכנן להימשך כשנתיים, במהלכם בהדרגה כל מוסדות העיר יפסיקו להשתמש בכלים חד פעמיים, עם דגש על כוסות, צלחות וסכו"ם.

מדינות רבות ברחבי העולם מפחיתות את השימוש בכלים מפלסטיק, כמו אנגליה שהודיעה כי תאסור מכירת מוצרים שיש בהם מיקרו-פלסטיק; זאת לצד דרישת תשלום היטל בגובה של 25 פני על כוס קפה חד פעמית, איסור על שימוש בקשיות שתייה בברים, גבייה של 5 פני לשקיות פלסטיק. בצרפת חל איסור שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק החל משנת 2020. בגרמניה איסור על שימוש בכלים חד פעמיים באירועים עירוניים. לצד זאת, הכריזה סין כי החל מ-1.1.18 תפסיק לקלוט פסולת פלסטיק, נייר ומתכת מהעולם. סין אשר טיפלה עד כה בכמחצית מהפסולת העולמית, שינתה באבחה אחת את חוקי המשחק ומדינות רבות בעולם המערבי נכנסו "לכוננות ספיגה" וצריכות למצוא פתרונות לכמויות האשפה האדירות שהן מייצרות, ועוד לא ברור כיצד ידעו להתמודד עם צו השעה. בישראל עדיין אף גורם לא הרים את הכפפה. ובשום מקום בעולם לא חוברו הדברים יחדיו לכדי מדיניות עירונית כוללת. בכך, הרצליה, אשר אימצה את פרויקט "עיר ללא פלסטיק" של עמותת צלול, הופכת למובילה עולמית.

האנושות מייצרת כ-300 מיליון טון אשפה מדי שנה, מתוכם האומדן הוא שכ-8 מיליון טון פסולת פלסטיק מגיעה לים ולאוקיינוסים בכל שנה. מומחים עולמיים קובעים; עד שנת 2050 יהיה בים יותר פלסטיק מאשר בעלי חיים.

למאבק העולמי להתמודדות עם נגע הזיהום מפלסטיק שותפים ארגונים רבים ברחבי העולם וכן אישים בולטים דוגמת יורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס, מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר ג'ון קרי, ואיש העסקים המיליארדר סר ריצ'רד ברוסנן. אלה פועלים להפחתת השימוש במקור, למציאת פתרונות לאיסוף פסולת הפלסטיק ולמחזור פלסטיק.

מימין: יו"ר החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, מנכ"לית עמותת "צלול" מאיה יעקבס, ומ"מ וסגנית ראש עיריית הרצליה מאיה כץ. צילום: שרון מלכי

מימין: יו"ר החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, מנכ"לית עמותת "צלול" מאיה יעקבס, ומ"מ וסגנית ראש עיריית הרצליה מאיה כץ. צילום: שרון מלכי

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר: "העיר הרצליה היא מהמובילות בארץ בנושא הקיימות והסביבה. השימוש הנרחב בפלסטיק חד פעמי והזיהום שנגרם עקב כך מחייבים פעולה נמרצת ועיריית הרצליה שמחה להיות הראשונה שלוקחת על עצמה להפעיל את פרויקט 'עיר ללא פלסטיק'. מדובר בגישה מהפכנית שתתרום לצמצום הפסולת ומתוך כך לשמירה על הסביבה הימית והחופית ומשאבי הטבע שלנו".

מנכ"ל עמותת צלול מאיה יעקבס מוסיפה: "הרצליה היא עיר שחיה את הים והוא חלק בלתי נפרד מחיי התושבים. זיהום הפלסטיק בים הוא אסון אקולוגי גדול, המוביל למותם של מאות אלפי בעלי חיים בכל העולם מדי שנה. "עיר ללא פלסטיק" הינו פרויקט חשוב למיגור אסון הטבע הסביבתי הנגרם מפלסטיק".

יו״ר החברה העירונית לפיתוח התיירות בהרצליה, עו"ד יונתן יעקבוביץ: ״המהלך הנוכחי הוא המשך ישיר לפעולות אחרות שכבר מיושמות בשטח, כגון: הפסקת הזרמת הביוב לחופי הים, טיפול במערכת הניקוז לפני הגשם הראשון, מבצעי ניקיון קרקעית הים, הרחבת חופים באמצעות שינוע חול במקום שוברי גלים ועוד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דניאל

    כל הכבוד להרצליה ומקווה שבקרוב בשאר הרשויות.
    פלסטיק מתפזר, מתעופף או מתפורר ומגיע בסוף למיי התהום באדמה, למיי הכינרת, ולים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר