שיכון דרום בהרצליה
שיכון דרום בהרצליה

עשרה חודשים אחרי הפקדת התוכנית: הוועדה המקומית תדון בהתנגדויות לפינוי בינוי בשיכון דרום

המתנגדים לפרויקט – תושבי צמרות, הרצליה הצעירה ונווה אמירים - חוששים מעומס על התשתיות ומפגיעה בצביון השכונה. דיירי המתחם, המתגוררים בשיכון מתפורר משנות ה-60, משוועים לפרויקט שיכול לשפר את איכות חייהם. איך זה ייגמר?

פורסם בתאריך: 21.5.19 07:48

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה אמורה לדון מחר (רביעי) וביום שלישי הבא בהתנגדויות שהגישו תושבים נגד תוכנית הפינוי בינוי בשיכון דרום. התוכנית הופקדה כבר לפני עשרה חודשים וההתנגדויות הוגשו לפני כחצי שנה. הדיון בהתנגדויות נדחה למועד הנוכחי בגלל הבחירות המקומיות.

בימים האחרונים מנסים המתנגדים לתוכנית לדחות את הדיון בהתנגדויות. ביום רביעי שעבר שיגרו המתנגדים, באמצעות עו"ד רנן גרשט, מכתב לראש העירייה וליו"ר הוועדה המקומית משה פדלון וביקשו לדחות את הדיון בטענה כי רק ביום שלישי שעבר נודע להם, במקרה, על קיום הדיונים. ביום שישי שיגרו גם מכתב לחברי מועצת העיר וביקשו מהם לא לאשר את התוכנית.

במכתב תשובה שהעבירה למתנגדים היועצת המשפטית של הוועדה המקומית, עו"ד אילנה בראף-שניר, היא דחתה את הטענות וטענה כי למתנגדים נשלחו הודעות, ושכך או כך ידעו על הדיון למעלה משבוע מראש.

נזכיר כי התוכנית אושרה להפקדה ב-25 בינואר 2017 והופקדה 19 חודשים לאחר מכן, ב-12 באוגוסט 2018. לפי התוכנית, 216 יחידות דיור ב-15 מבנים בשיכון דרום שנבנו בשנות ה-60 אמורות להיהרס ובמקומן אמורות לקום 661 יחידות דיור בבניינים של כ-25 קומות. עוד כוללת התוכנית שטחי ציבור ו-7,400 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. בנובמבר האחרון הוגשו כ-150 התנגדויות לתוכנית. בין המגישים עו"ד עידית רז הראל, עו"ד שירלי גדניר, עו"ד רנן גרשט ועו"ד ישראל כספי ותושבים נוספים מהשכונות הסמוכות לשיכון דרום, בהן הרצליה הצעירה, נווה אמירים, צמרות וגני הרצליה.

המתנגדים, שהפגינו בחודש ספטמבר נגד התוכנית, טוענים כי התוכנית במתכונתה הנוכחית אינה משתלבת בתוכניות קיימות ועתידיות באזור, ובראשן תוכנית המתאר הארצית של הרצליה. הם טוענים כי התוכנית הנוכחית מתייחסת רק לחלק קטן ממתחם שיכון דרום ומתעלמת מהצורך בביצוע תוכנית גם לחלק הצפוני של המתחם, שאינו נכלל בתוכנית וזקוק אף הוא לשיקום מאסיבי.

בנוסף, הם טוענים כי רמת הצפיפות על פי התוכנית מוגזמת, שורש הבעיה של התוכנית נעוץ בתמורות עודפות באופן קיצוני וברווח יזמי גבוה משמעותית מהנדרש על פי תקן 21, באופן המחייב הוספת מוגזמת ולא נדרשת של יחידות דיור ושטחי מסחר, וכתוצאה מכך הגדלה לא סבירה של הצפיפות במתחם, עליה לגבהים של מגדלים, שלא קיימים כיום בשכונת הרצליה הצעירה, ובהרצליה בכלל.

הם חוששים מפגיעה קשה בצביון השכונה והעיר, ומירידה דרמטית באיכות חיי התושבים בסביבת המתחם ואף מעבר לה בשל היעדר תשתיות מתאימות בתחום התחבורה, חניה, חינוך, בריאות, ביוב, מים, חשמל, שטחים ירוקים, שטחי ציבור ועוד.

לטענתם עירוב השימושים המתוכנן בתוכנית הינו בלתי מאוזן ובלתי סביר, וכולל שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף גדול משמעותית מהדרוש לצרכי התושבים, בייחוד לנוכח שטחי המסחר המצויים כבר במתחם צמרות הסמוך.

טענה נוספת היא כי לתוכנית השלכות תחבורתיות קשות על הכניסה והיציאה להרצליה מכיוון רמת השרון ועל הכניסה והיציאה לשכונת הרצליה הצעירה וממנה.

הם טוענים גם כי ישנו פגם פרוצדורלי עם השלכות מהותיות בהפקדת התוכנית – הפקדת התוכנית ביום 14.8.2018 – 19 חודשים לאחר ההחלטה להפקידה בתנאים מיום 6.10.16, בוצעה שלא כדין וללא סמכות, ועל כן היא בטלה לפי חוק התכנון והבניה.

מנגד, דיירי שיכון דרום, המתגוררים בשיכון שנבנה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, מייחלים שהפרויקט ייצא לדרך כדי שיוכלו סוף סוף לשפר את איכות חייהם. אושר אסרף, תושב שיכון דרום, שמשפחתו המונה שבע נפשות מתגוררת בדירה של 40 מ"ר, אומר לצומת השרון: "מתקיימת כאן עוולה היסטורית שנמשכת כבר 60 שנה. כשבנו בנווה אמירים, בצמרות ובהרצליה הצעירה השכונה שלנו שיכון דרום לא התנגדו, והיום הם מתנגדים באופן קנטרני ופוליטי ללא שום הקשר למציאות הקיימת של בתים וחדרי מדרגות מתפוררים בלי ממ"דים. אני אב לילד נכה ואם חס וחלילה פרצת מלחמה אני לא מוגן. מה שמפריע להם, לפי הבנתי, זה גודש התנועה שיהיה באיזור עצמו, כשהם בעצם יצרו לנו, במצב הקיים, גודש תנועה. תושבים מגיעים מצמרות לבית ספר לב-טוב עם הג'יפים וחוסמים את כל רחוב רבי עקיבא. הילדים שלי הולכים ברגל. כל גוש דן הוא פקק תנועה והם פתאום מתייחסים רק לפינוי בינוי כאן בשכונה. הם טוענים נגד שטחי המסחר שיעלו בעצם גם את ערך הבתים שלהם וישרתו את כולנו – גם העירייה תרוויח ארנונה, גם ערך הנכס שלהם יעלה וזה יהיה לרווחה של כולנו וישרתו את כולנו, בדיוק כמו השטח המסחרי שקיים כיום בצמרות".

אסרף מוסיף: "אנחנו חיים בבתים רקובים עם סתימות ביוב כל שבוע, בתים מתפוררים מלאי טחב. בחורף התקרה נוטפת מים מלמעלה. מי שתכנן את כל התוכנית הם טובי בעלי המקצוע בארץ, הן בתחום התחבורה והבניה, מכל הבחינות. אנחנו לא אמורים להיתקע במעברות משנות ה-60. אני לא מבין מה טוב להם בזה שהם פותחים את החלון ומה שהם רואים זו שכונה שלמה של סלאמס".

ליאורה אהרון, שמרכזת את פרויקט שיכון דרום ומייצגת את דייריו מול הקבלן, אמרה: "התוכנית הופקדה באמצע אוגוסט 2018. המתנגדים קיבלו שבועיים נוספים מעבר לנדרש בחוק כדי להגיש התנגדויות. שמיעת ההתנגדויות אמורה היתה להתקיים בתחילת ינואר 2019, לאחר הבחירות המקומיות והמינויים לוועדות השונות בעירייה. למתנגדים היה מספיק זמן להגיש חוות דעת נגדית ולהשמיע את דעתם. עדות לכך הן ההתנגדויות הרבות שהוגשו. התוכנית נבחנה, נבדקה ועברה שינויים רבים לאורך שש השנים האחרונות כשהיזמים, האדריכלים והדיירים מתנהלים מול עיריית הרצליה. כמו כן, הצדדים ישבו עם המתנגדים ותיקנו את התוכנית טרם הפקדת התוכנית, כל זאת בשיתוף אגף מהנדס העיר על מחלקותיו והאדריכלים והיועצים מהשורה הראשונה מטעם היזם. התוכנית מתייחסת לפינוי 216 יחידות דיור ו-12 למסחר, שהם למעלה מ-50 אחוז משיכון דרום ולא כפי שנטען. מטרתם היחידה של המתנגדים היא לקבור את התוכנית".

במכתב ששלח לחברי המועצה, נתן חבר מועצת העיר לשעבר, יוסף לונדון, רוח גבית לדיירי המתחם. "מההתנהלות של המתנגדים ניתן להסיק כי ברצונם לא לשפר את התוכנית, אלא לקבור את התוכנית", כתב, "המתנגדים לתוכנית הצהירו כי הם ינקטו בכל האמצעים, כדי לטרפד את התוכנית. ברצוני לצטט את ראש העירייה משה פדלון, שאמר במליאת הוועדה לתכנון ובניה: 'התוכנית ראויה מבחינת היקף הבניה, יפה מההיבט האדריכלי והחשוב מכל, צודקת מבחינה חברתית. אני נחוש לסייע לתושבי שכון דרום לבצע את התוכנית'".

המתנגדים לתוכנית שוללים את הטענה כי ברצונם לבטל את התוכנית כולה, אלא רק לבצע בה שינויים. עו"ד רנן גרשט מסר בתגובה: "מרבית תושבי הרצליה הצעירה מתגוררים בבתים משותפים או צמודי קרקע שנבנו בשנות השבעים, כך שאין פער אמיתי בתקופות הבניה. הדירות בשיכון דרום לא מתפוררות או מתיישנות יותר מאשר יתר יחידות המגורים בשכונה. כל תושב שבביתו קיימת תקלה, מתקן אותה לפי מיטב הבנתו (כמו כל ישראלי). אין הבדל בכמות ה'ג'יפים' של בעלי היחידות בשיכון דרום ליתר השכונה, אולם מנסים דרך התנסחות מתנשאת זאת, לחצוץ – כמה נוח ומשרת את האינטרס של היזם – בין תושבי השכונה כולה לבין תושבי שיכון דרום.

"חשוב להבין עובדות ברורות – תושבי שיכון דרום הנוכחיים הם חברים ושכנים שלנו. כולנו שווים. מרבית הדירות שם בכלל מושכרות על ידי בעלי היחידות, שחלקם מחזיק 3-2 יחידות ואף יותר. מרבית בעלי הזכויות במתחם מתגוררים מחוץ להרצליה, או במתחמים אחרים בשכונה כגון מתחם צמרות. החברים שלנו שבאמת מתגוררים במתחם יהיו הראשונים שיזרקו מהרצליה הצעירה, לבלי שוב – הרי מחירי השכירות שם ישולשו על ידי אלו שהיום מבקשים כי "ישקמו" אותם (ובעיקר את כיסם). שלא נתבלבל – התכנית המגלומנית הנוכחית אינה עוסקת בשיקום או סיוע לחלש, מדובר בתחפושת בלבד. לפנינו אקזיט ענק וחסר תקדים של היזם ובעלי היחידות. במקום כ-11 אלף מ"ר בנוי כיום עומדים לבנות כ- 80 אלף מ"ר בטון – קרוב לפי 8! הבניה תשנה את השכונה לרעה לתמיד, ותפגע בכל דרום הרצליה, וצפון רמת השרון. מדובר בקטסטרופה אורבנית, על כל היבטיה. כל חבר ועדה שיתמוך בתכנית ישא על גבו אות קין בהמשך כי נתן את ידו לכך".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    החטא הקדמון הוא כאשר נתנו לחבורה ההזויה של הרצליה הצעירה להתנגד ולעצור את בניית בית הספר החדש אצלהם בשכונה.
    אותה חבורה הצליחה במשך שנים לעצור את בניה בשיכון דרום, וגם כעת היא ממשיכה בטענות מוזרות שהם הופתעו מהתוכנית כאשר הם בעצמם הפגינו כנגדה.
    יש כאן חבורה עשירה, מדושנת, בעלת אמצעים.
    שידה משיגה עורכי דין וחוות דעת והיא כל הזמן מתנגדת.
    אותם דיירים מחזיקים בטיחות פרטיות, ושניים עדבשח

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בהצלחה לתושבי שיכון דרום.
    אני מקווה שראש העיר יעמוד מאחורי הבטחתו לקדם את התוכנית למרות המתנגדים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא ברור איך אדם שחי בוילה ומחזיק 2-3 כלי רכב מתנגד לבניה רוויה על קומות, ועוד הטיעון שהבניה תהךביר עוד תנועה.
    אותם תושבים שרוצים פחת תנועה שיסעו באוטובוסים ויחזיקו פחות כלי רכב.
    תשאל את
    ושבי הרצליה הצעירה מתי הם נסעו באוטובוס.
    הם יתחילו לברבר שאין מספיק קווים, שהתחנה רחוקה, שזה לא נוח.
    רוצים פחות רכבים – תמכרו את הרכב שלכם ואל תתנגדו לבניה של תושבי שיכון דרום.

  4. שי

    הבניה המטורפת המתוכננת בשיכון דרום חסרת כל היגיון או פרופורציה. השחיתות כאן עוד תיבחן במשך שנים, ואנשים עוד ישבו במקומות חשוכים.
    לא יעלה על הדעת בניה מופרזת ומופקרת שכזאת.
    למה לא בודקים מי מבעלי התפקיד בעירייה או בני משפחותיהם מחזיקים שם בזכויות ועתידים להתעשר מהתכנית יוד מיבר לעושר הנוכחי שלהם.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר