שכונת יד התשעה בהרצליה, צילום פרטי

הפינוי בינוי ביד התשעה תקוע שנים בגלל פיצול בין התושבים. האם יש תקווה?

תוכנית ההתחדשות העירונית בשכונה הוותיקה בעיר תקועה כבר זמן רב בגלל פיצול בין התושבים ואי בחירת יזם מוסכם אחד. ומה אומרים בעירייה?

פורסם בתאריך: 25.11.21 08:28

פרויקט ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי) בשכונת יד התשעה (לשעבר שביב) תקוע. התוכנית יצאה לדרך כבר ב-2016, אך נכון לעכשיו נמצאת בצומת דרכים, עקב מחלוקת בין דיירי השכונה על בחירת היזם הזוכה. תמונת המצב נכון להיום, היא שישנן שתי קבוצות יזמים, ובסך הכל ארבעה יזמים בתמונה,  המנסים לגייס 67% חתימות מצד תושבי השכונה, הרף המינימלי לזכייה. חברות י.ח דמרי ו-NBS מחד, וחברות הכשרת היישוב ו-היי גרופ מאידך הן היזמיות בתוכנית. התושבים עצמם מפוצלים, כאשר מצד אחד, יו"ר ועד השכונה ארז אסרף, תומך בהתקשרות עם חברת הכשרת היישוב, ומנגד קבוצת תושבים אחרת מובילה לכיוון דמריו-NBS. לפי שעה, אף אחת מהחברות לא השכילה לגייס מספיק חתימו ונראה שעוד צפויה כברת דרך לא קצרה. אולם בתגובה לפניית צומת השרון, ציינו בוועד השכונה ובחברת הכשרת היישוב, כי הם מתקדמים בגיוס חתימות של התושבים וכבר גייסו חלק גדול. האם יש תקווה לתושבי השכונה? כנראה שבקרוב נדע.

שכונת יד התשעה (שביב לשעבר) עומדת כאמור כבר שנים בפני פרויקט התחדשות עירונית פינוי-בינוי ענק, שבמסגרתו צפויה השכונה להיבנות מחדש. כיום בשכונה 94 בנייני רכבת ישנים, בעלי שתיים-שלוש כניסות. לפי התוכנית, 1,500 דירות קיימות יפונו וייהרסו, ובמקומן ייבנו כ-6,000 דירות חדשות. בנוסף, ייבנו כ-100 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר בשטח כולל של כ-250 דונם. בנוסף כוללת התוכנית דרכי תחבורה, שטחים ירוקים ומוסדות ציבור. באזור המערבי של השכונה, בקרבת כביש 531 ותחנת הרכבת העתידית, יוקם אזור תעסוקה, שבו ייבנו מגדלים של מעל 40 קומות וכן בניינים של כ-10-5 קומות.

בינואר 2016 פרסמה עיריית הרצליה קול קורא ליזמים, לתכנון וביצוע הפרויקט בשכונת יד התשעה. בחודש נובמבר 2016 נבחרו כזוכים שני מציעים: ISRAEL NBS ו- י.ח דמרי, ובוני הארץ הטובה בע"מ. בהמשך, התקיים בסוף חודש מרץ 2017 דיון עקרוני בוועדה המקומית, בו הוצגו העקרונות לתכנון השכונה ודימויה, ושבמהלכו הוחלט על קיום הליך מוסדר לשיתוף הציבור והסברה בשכונה. ב-2019 הוציאה עיריית הרצליה הודעה לתושבי השכונה, כי בכוונתה לבטל את ההתקשרות עם חברות י.ח דמרי ו-NBS ISRAEL: "לצערנו, ועל אף מאמצים ניכרים מצד העירייה ליישום המהלך, ועד השכונה של יד התשעה פועל כדי להכשיל את התוכנית באמצעים שונים. לאור פניות שהגיעו מוועד תושבי יד התשעה, הוחלט כי העירייה תאפשר לתושבים להציע ולהגיש תוכניות מטעמם", נמסר אז. אולם מאז לא הצליחה העירייה לקדם את הפרויקט בעל החשיבות הגדולה.

לפני כשנה וחצי התאגדה קבוצת תושבים בשכונה לטובת קידום הפרויקט הגדול. אותם תושבים פתחו קבוצת פייסבוק בשם "יד התשעה רוצה שינוי". הם מבקשים לשמש אלטרנטיבה לוועד בכל הקשור לקידום הפרויקט בשכונה. במקביל נמשכת פעילות ועד השכונה לקידום הפרויקט. הפיצול הזה אינו מועיל לתהליך.

שמוליק ניסים, תושב השכונה מזה 45 שנה, הוא אחד מחברי הקבוצה. ניסים טוען: "אנחנו נמצאים במצב בו יש קיפאון בגלל התנהלות העירייה. מבטיחים כבר שנים שתהיה התחדשות עירונית בשכונה שלנו, יש תמיכה בתכניות של דמרי-NBS מצד כ-500 משפחות, שזה יותר מ-33% מכלל התושבים. השכונה ותיקה וישנה, המבנים רעועים, התשתיות על הפנים, יש צורך להניע מהלכים. אחרי שכבר הביע את תמיכתו, ראש העירייה מר משה פדלון נסוג מהפרויקט כבר בפעם השנייה, אחרי שהקפיא אותו ב-2019, וכעת העירייה שוב יושבת על הגדר. אני כיושב ראש פינוי-בינוי וכתושב מביא את קולם של אלו המשוועים ליציאה לדרך חדשה. לנו התושבים אין זמן. איכות החיים שלנו גרועה, אבל מבחינת העירייה אין תזוזה. אם אנחנו התושבים תומכים במהלך, ומביעים אמון בחברת דמרי-NBS, אין מקום לחוסר בתזוזה בנוגע לזה. אנחנו קוראים לסיים את הסאגה, ולצאת סוף כל סוף לדרך״.

ארז אסרף, יו"ר ועד שכונת יד התשעה: "ועד השכונה פועל מזה שנים בכדי לקדם את עניין הפינוי בינוי. פנינו לחברות יזמיות רבות לקדם את הנושא, כולל לדמרי וNBS. לאחר הליך שנעשה בליווי יועצים שונים, החל מתווה הבנות עם שתי חברות יזמיות. הוקמו נציגויות ב-50 בניינים, במקביל למו"מ עם חברות הכשרה וקבוצת נחמיאס, מקודם התכנון על ידי אדריכל אבנר אקרמן ממשרד יסקי מור סיוון. האדריכל קיבל מהעירייה את מסמך ההנחיות עבורו לביצועו של התכנון. ועד השכונה קיבל את ברכת התושבים לקידום כל הדרוש בעניין זה, כאשר עקרונות שיתוף הפעולה עם הוועד מחייבות את החברות לראות את התושב והקהילה כחלק מהותי מכל הפרויקט, לרבות לפעולות לטובת השכונה כולה. הרצון הוא לקדם יחד עם העירייה וגורמי התכנון המקצועיים את הפרויקט".

 

 

מטעם חברות דמרי-NBS  נמסר: "החברות דמרי-NBS פועלות בשכונה תוך חלוקתה למתחמים. בחלק מהמתחמים מתארגנות נציגויות, באחרים בחרו הדיירים עו"ד ומתנהל מו"מ על חוזה למתחם ובמתחמים נוספים כבר נחתמים הסכמים עם החברות היזמיות. במתחם המתקדם ביותר אנו קרובים מאוד לרוב הנדרש בחוק. לאחרונה אף התחייבו החברות לסייע לבניינים שיוכרזו כמסוכנים בחיזוק המבנה בסך 100,000 ש"ח לכל בניין הנמצא במתחם שיגיע לרוב הנדרש, דבר שהגביר את המוטיבציה ואת קצב החתימות. החברות ימשיכו לפעול ביד התשעה באופן שקול והגון וללא התלהמות והטעיית תושבים כפי שנוהגים גורמים אחרים".

מעיריית הרצליה נמסר: "יש להדגיש, כי העירייה לא חתומה על הסכמים עם אף גורם. יוזמות פרטיות של הליכי פינוי בינוי, אשר יופנו מטעם התושבים אל העירייה, ייבחנו בהליכי התכנון המקובלים".

מחברת הכשרת היישוב נמסר: "חברת הכשרת היישוב התחדשות עירונית נבחרה במשותף עם קבוצת High Group ע"י חברי וועד השכונה כיזמי מתחם יד התשעה. לצורך קידום המתחם, הכשרת הישוב התקשרה עם משרד האדריכלים יסקי מור סיוון, ומקדמת את התכנון במקביל לקידום ההתקשרות מול הדיירים. לאור העובדה שקידום התחדשות עירונית בשכונה היה תקוע במשך שנים, בשעה שמתחמים רבים בעיר מקודמים ומתחדשים, ההיענות לחברות משמעותית ונכון למועד זה, בהתאם לנתונים. במסמך שהועבר מעו"ד שמייצג את ועד השכונה, צוין שהוחתמו ע"י ועד השכונה ב-48 בניינים שונים מעל ל-50% מבעלי הזכויות בכל בניין. בנוסף, במעל ל-38 בניינים נוספים הוחתמו חלק מבעלי הזכויות. בתאריך 25/8/2021 התקיים כנס לתושבי השכונה ונציגויות הבניינים בנוכחות כ-200 משתתפים בו השתתפו החברות היזמיות, חברי ועד השכונה ונציגויות הבניינים. בחלקו השני של הכנס (שלא בנוכחות היזמים) בחרו נציגויות הבניינים משרדי עורכי דין מובילים לייצגם במשא ומתן המשפטי מול החברות היזמיות. הכשרת היישוב מודה לתושבי השכונה על האמון שניתן לה לפעול ולהוביל פרויקט איכותי וזאת אחרי שהשכונה במשך שנים משוועת להתחדשות עירונית".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. morris moshe assouline

    פי דעתי שכונת שביב צריכה להיפרד מהרצליה שביב אף פעם לא הייתה שייכת להרצליה הרצליה לא ניסתה לעשות כלום לגבי השכונה הזאתי אני מאמין בכל ליבי שהשכונה הזאתי צריכה להיפרד מהרצליה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר